חודש מרחשוון

להקראת המאמר
יום חמישי ב' חשון ה'תשע"ו
הנקודה שבמאמר
חודש מרחשוון החודש השמיני הוא החודש היחיד בשנה שאין בו לא חג ולא מועד, ובז' במרחשוון מתחילים לשאול גשמים בארץ ישראל.
מאת הרב ד"ר ש"ז כהנא
חודש מרחשוון

 

חודש חשוון, או מרחשוון, הוא החודש השמיני לפי סדר החודשים במקרא, והשני לפי סדר החודשים מתשרי.

מרחשוון הוא החודש היחיד בשנה שאין בו לא חג ולא מועד, ואפילו לא ימים מיוחדים כימי הסליחות שבחודש אלול או כיום הצום בטבת.

במגילת תענית נזכרים שני ימי שמחה במרחשוון, אך המגילה אינה מציינת מדוע קבעום חכמים לימי מועד לשעתם[1].

בז׳ במרחשוון מתחילים לשאול גשמים בארץ ישראל[2].

אם לא ירדו גשמים עד י"ז בו מתחילים ה"יחידים", היינו תלמידי חכמים מיוחדים שבדור, להתענות.

בתחילת מרחשוון[3] נוהגים להתענות תענית ב־ה־ב. שלושת ימי התענית חלים בימים שני, חמישי ושני של השבוע השני והשבוע השלישי בחודש, ונועדו לכפר על חטאים שאולי נגרמו עקב שמחת חג הסוכות.

בחודש חשוון החל המבול[4]. שנה לאחר מכן באותו חודש, אחרי תום המבול, יבשה הארץ[5].

בחודש זה נחנך בית המקדש הראשון, מקדש שלמה, כמסופר:

"ובשנה האחת עשרה בירח בול הוא החדש השמיני כלה הבית לכל דבריו ומשפטיו..."[6].

על פי המסורת, בי"א במרחשוון מתה רחל אמנו בלדתה את בנימין.

בכמה מקהילות המזרח נהגו לפני שנים שלא לשאת נשים בחודש מרחשוון, משום שראו בו חודש מר שאין בו כל חג, ואינו יאה לשמחה[7].

 

מקורות והערות

 

[1]  מגילת תענית היא מגילה קצרה בשפה הארמית; היא חוברה בסוף ימי הבית השני ומונה שלושים וחמישה ימים שאירעו בהם מאורעות משמחים לעם ישראל ולכן אין להתענות בהם.

[2] היינו: בברכת השנים שבתפילת שמונה עשרה מתחילים לומר "ותן טל ומטר לברכה".

[3]  וכן בתחילת חודש אייר.

[4]  בראשית ז, יא, וכן בראשית ח, יד.

[5]  זו דעה אחת בחז׳׳ל, ועל פיה המבול התחיל והסתיים בחשוון, שכן המבול קדם ליציאת מצרים וממילא הספירה היא לבריאת העולם ולא ליציאת מצרים, אם כן החודש השני הוא חשוון. אולם על פי דעה שנייה בחז"ל ניתנה התורה לאחר יציאת מצרים, וממילא כל התאריכים המוזכרים בה הם לפי יציאת מצרים; החודש השני, אם כן, החודש שבו התחיל והסתיים המבול לפי דעה זו, הוא חודש אייר.

[6]  מלכים א ו, לח.

[7]  ראה ספר "נהר מצרים".

 

 

עוד באותו נושא
תגובות

פרסום תגובה חדשה

הפתגם היומי
שכינה מדברת מגרונו של המתפלל

כְּשֶׁהַמִּתְפַּלֵּל אוֹמֵר: "הַשֵּׁם שְׂפָתַי תִּפְתַּח", מִיַּד מִתְלַבֶּשֶׁת בּוֹ הַשְּׁכִינָה וּמְדַבֶּרֶת מִגְּרוֹנוֹ אֶת הַתְּפִלָּה. וְכַאֲשֶׁר הוּא מֵבִין וּמַאֲמִין בָּזֶה, נוֹפֶלֶת עָלָיו יִרְאָה וְגַם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְצַמְצֵם עַצְמוֹ וְשׁוֹרֶה אֶצְלוֹ (עַל פִּי כֶּתֶר שֵׁם טוֹב קצ"ח).   

אוצר פתגמים
צחוק בצד
חידה
קרעו אותו לחתיכות, סלקו אותו מהבית, שרפו אותו עד שהפך לאפר, ביקשו להופכו לעפרא דארעא... בקיצור, הפכו אותו לאין ואפס. אולם הוא צחק ואמר: חכו רק שבוע אחד, ותראו איך שתתחננו שאחזור אליכם. ניחשתם מי אני? ...חמץ...
צרור בדיחות
פינת המוסיקה
מרדכי ברוצקי בניגון התוועדות ישן מליובאוויטש
קרא עוד
אור אין סוף ברוך הוא
אור אין סוף ברוך הוא
הממלא כל עלמין
היה הוה ויהיה בשוה
גם במקום זה
שאני עליו
צפה בוידאו
אם הינך רוצה ללמוד על רגל אחת מהו עניינה של חסידות חב"ד (חכמה בינה דעת)?... מהי עוצמתו של "רבי"?... מהי מעלת 770?... מנין שואבים חסידי חב"ד את הכוחות שלהם לאהבת ישראל ולעבודת ה' במסירות נפש ובשמחה שאין לה אח ורע?... למד קונטרס בית רבינו שבבבל.