פרשת אחרי לילדים – מעלתו המיוחדת של יום כיפור

יום חמישי כ"ד ניסן ה'תשע"ד
הנקודה שבמאמר
מַה שֶּׁמְּיֻחָד בְּיוֹם כִּפּוּר הוּא הֱיוֹתוֹ "יוֹם תְּשׁוּבָה", בּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ מוֹחֵל לָנוּ עַל כָּל עֲווֹנוֹתֵינוּ. וּלְמַעְלָה מִזֶּה, אֲפִלּוּ אִם אֵין לָנוּ חֵטְא וְעָווֹן, מִכֵּיוָן שֶׁיּוֹם זֶה הוּא "יוֹם תְּשׁוּבָה", הַנֶּפֶשׁ הָאֱלֹקִית שָׁבָה כִּבְיָכוֹל לִמְקוֹרָהּ, כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה כְּלוּלָה בְּשָׁרְשָׁהּ בְּאוֹר הָאֵין סוֹף קֹדֶם יְרִידָתָהּ לְעוֹלָם.
מאת שולמית שמידע
פרשת אחרי לילדים – מעלתו המיוחדת של יום כיפור

 

אַחַד הַנּוֹשְׂאִים הַחֲשׁוּבִים בְּיוֹתֵר בְּפָרָשָׁתֵנוּ "פָּרָשַׁת אַחֲרֵי מוֹת"

הוּא עִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים.

יוֹם כִּפּוּר הוּא יוֹם חָשׁוּב בְּיוֹתֵר בַּשָּׁנָה עַד שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ,

שֶׁלֹּא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וְיוֹם הַכִּפּוּרִים.

 

מַה שֶּׁמְּיֻחָד בְּיוֹם כִּפּוּר הוּא הֱיוֹתוֹ "יוֹם תְּשׁוּבָה",

בּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ מוֹחֵל לָנוּ עַל כָּל עֲווֹנוֹתֵינוּ.

וּלְמַעְלָה מִזֶּה, אֲפִלּוּ אִם אֵין לָנוּ חֵטְא וְעָווֹן,

מִכֵּיוָן שֶׁיּוֹם זֶה הוּא "יוֹם תְּשׁוּבָה", הַנֶּפֶשׁ הָאֱלֹקִית שָׁבָה כִּבְיָכוֹל לִמְקוֹרָהּ,

כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה כְּלוּלָה בְּשָׁרְשָׁהּ בְּאוֹר הָאֵין סוֹף קֹדֶם יְרִידָתָהּ לְעוֹלָם.

 

וְאָכֵן, נְשָׁמָה יָרְדָה מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ וְנַעֲלֶה מְאֹד לָעוֹלָם הַשָּׁפֵל הַזֶּה,

כְּדֵי לְהִתְלַבֵּשׁ בְּגוּף הֶעָשׂוּי מֵעָפָר.

וְתַפְקִידֵנוּ לְזַכֵּךְ אֶת הַגּוּף וּלְהָשִׁיב לַנְּשָׁמָה אֶת מַעֲלָתָהּ וּכְבוֹדָהּ,

כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה בִּמְקוֹרָהּ וְשָׁרְשָׁהּ שָׁם לְמַעְלָה

דַּוְקָא כְּשֶׁהִיא מְלֻבֶּשֶׁת בְּגוּף!   

 

אָמְנָם נְשָׁמָה תָּמִיד מְקֻשֶּׁרֶת עִם בּוֹרְאָהּ,

אֲפִלּוּ כְּשֶׁיּוֹרֶדֶת לָעוֹלָם הַזֶּה וַאֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַחֵטְא.

אוּלָם כַּאֲשֶׁר הַנְּשָׁמָה עוֹשָׂה אֶת עֲבוֹדָתָהּ עִם הַגּוּף בָּעוֹלָם הַזֶּה בִּשְׁמִירַת תּוֹרָה וּמִצְווֹת,

הִיא מַמְשִׁיכָה אֶת עַצְמוּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כָּאן לְמַטָּה,

וּבִזְכוּת זֶה הִיא מִתְעַלָּה לְמַעֲמָד גָּבוֹהַּ יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁהָיְתָה קֹדֶם יְרִידָתָהּ לָעוֹלָם!

 

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא עוֹלָם בִּרְצוֹנוֹ, אוּלָם דַּוְקָא מַעֲשֵׂינוּ מְקַיְּמִים אֶת הָעוֹלָם.

הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת שֶׁאָנוּ מְקַיְּמִים בָּעוֹלָם הֵם כֵּלִים לְהַמְשִׁיךְ אֶת אוֹר הַשֵּׁם בָּעוֹלָם,

הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת הֵם כְּמוֹ פְּתִילָה שֶׁאוֹר הַשֵּׁם נֶאֱחַז בָּהּ,

וְהַפְּתִילָה שׁוֹמֶרֶת עַל אוֹר זֶה שֶׁלֹּא יִסְתַּלֵּק לְמַעְלָה, חֲלִילָהּ.

כָּךְ יֵשׁ לָנוּ הַזְּכוּת וְהַחוֹבָה לִבְנוֹת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ דִּירָהּ כָּאן בָּעוֹלָם הַזֶּה,

כִּי זֶהוּ רְצוֹן הַשֵּׁם וּלְכָךְ נִתְאַוָּה,

 

וְאָכֵן נְשָׁמָה יָרְדָה לְעוֹלָם לְמַלֵּא מְשִׂימָה חֲשׁוּבָה בְּיוֹתֵר - לַעֲשׂוֹת לְהַשֵּׁם דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים.

שֶׁגַּם בָּעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן שֶׁבּוֹ אָנוּ נִמְצָאִים יָאִיר הָאוֹר הָאֱלֹקִי בְּלִי צִמְצוּמִים,

שֶׁהַשֵּׁם יִתְגַּלֶּה בָּעוֹלָם וְלֹא יִתְכַּסֶּה בִּלְבוּשִׁים וְלֹא יִסְתַּתֵּר מֵאִתָּנוּ,

שֶׁיָּדוּר אִתָּנוּ פֹּה בָּעוֹלָם הַזֶּה כְּמוֹ אָדָם שֶׁגָּר בְּדִירָתוֹ.

 

בָּרוּךְ הַשֵּׁם אָנוּ עוֹשִׂים אֶת הָעֲבוֹדָה וּמַמְשִׁיכִים אֶת אוֹר הַשֵּׁם בָּעוֹלָם כָּל הַשָּׁנָה,

אֶלָּא שֶׁבְּיוֹם כִּפּוּר אֲנַחְנוּ מִטַּהֲרִים הִטַּהֲרוּת מְיֻחֶדֶת לִפְנֵי הַשֵּׁם.

מִתְבַּטְּלִים לְפָנָיו יוֹתֵר מִתָּמִיד וְלָכֵן גַּם מִתְאַחֲדִים אִתּוֹ בְּיִחוּד נִפְלָא כְּמוֹ חָתָן וְכַלָּה.

עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁחֲכָמֵינוּ אָמְרוּ עַל יוֹם כִּפּוּר שֶׁזֶּהוּ "יוֹם חֲתֻנָּתוֹ וְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ".

שֶׁאָז כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל הִיא כְּמוֹ כַּלָּה הַמִּתְאַחֶדֶת עִם דּוֹדָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

 

וּבֶאֱמֶת בְּיוֹם כִּפּוּר יֵשׁ אֲוִירָה מְיֻחֶדֶת בְּמִינָהּ.

אֵצֶל כָּל יְהוּדִי מִתְעוֹרֶרֶת הַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית הַמְּקַשֶּׁרֶת אוֹתָנוּ עִם הַשֵּׁם,

נְקֻדַּת הָאַהֲבָה שֶׁהָיְתָה חֲבוּיָה וְנִסְתֶּרֶת בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁנָה,

עַד שֶׁאֵין מְחִצָּה בֵּין יִשְׂרָאֵל לְהַשֵּׁם וְשׁוּם דָּבָר אֵינוֹ יָכוֹל לְהַפְרִיד בֵּינֵיהֶם.

וְאַהֲבָה גְּלוּיָה זוֹ שֶׁבֵּין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְעַמּוֹ נִמְשֶׁכֶת מִיּוֹם כִּפּוּר עַל כָּל הַשָּׁנָה,

בִּזְכוּת מֵי הַתּוֹרָה בָּהֶם אָנוּ טוֹבְלִים כָּל הַשָּׁנָה שֶׁמְּטַהֲרִים אוֹתָנוּ.

 

אַשְׁרֵינוּ מַה טּוֹב חָלַקְנוּ,

שֶׁאָנוּ זוֹכִים לְהִטַּהֵר לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ וְהוּא מְטַהֵר אוֹתָנוּ...

 

 

קרא עוד על פרשת אחרי, פרשת קדושים, פרשת אחרי קדושים: 

 

פרשת אחרי קדושים - דבר מלכות

פרשת אחרי - כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם... לפני ה' תטהרו

פרשת אחרי קדושים - תכלית ספירת העומר היא לתקן את נפשותינו ורוחותינו ונשמותינו

פרשת אחרי קדושים – איך אפשר לקיים את מצות "ואהבת לרעך כמוך"?

פרשת אחרי קדושים – כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא הוא עולם התחייה

פרשת אחרי לילדים – מעלתו המיוחדת של יום כיפור

פרשת קדושים לילדים – אהבת ישראל יסוד התורה כולה

, , ,
עוד באותו נושא
תגובות

פרסום תגובה חדשה

Facebook Comments Box

הפתגם היומי
שכינה מדברת מגרונו של המתפלל

כְּשֶׁהַמִּתְפַּלֵּל אוֹמֵר: "הַשֵּׁם שְׂפָתַי תִּפְתַּח", מִיַּד מִתְלַבֶּשֶׁת בּוֹ הַשְּׁכִינָה וּמְדַבֶּרֶת מִגְּרוֹנוֹ אֶת הַתְּפִלָּה. וְכַאֲשֶׁר הוּא מֵבִין וּמַאֲמִין בָּזֶה, נוֹפֶלֶת עָלָיו יִרְאָה וְגַם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְצַמְצֵם עַצְמוֹ וְשׁוֹרֶה אֶצְלוֹ (עַל פִּי כֶּתֶר שֵׁם טוֹב קצ"ח).   

אוצר פתגמים
צחוק בצד
חידה
קרעו אותו לחתיכות, סלקו אותו מהבית, שרפו אותו עד שהפך לאפר, ביקשו להופכו לעפרא דארעא... בקיצור, הפכו אותו לאין ואפס. אולם הוא צחק ואמר: חכו רק שבוע אחד, ותראו איך שתתחננו שאחזור אליכם. ניחשתם מי אני? ...חמץ...
צרור בדיחות
פינת המוסיקה
מרדכי ברוצקי בניגון התוועדות ישן מליובאוויטש
קרא עוד
אור אין סוף ברוך הוא
אור אין סוף ברוך הוא
הממלא כל עלמין
היה הוה ויהיה בשוה
גם במקום זה
שאני עליו
צפה בוידאו
אם הינך רוצה ללמוד על רגל אחת מהו עניינה של חסידות חב"ד (חכמה בינה דעת)?... מהי עוצמתו של "רבי"?... מהי מעלת 770?... מנין שואבים חסידי חב"ד את הכוחות שלהם לאהבת ישראל ולעבודת ה' במסירות נפש ובשמחה שאין לה אח ורע?... למד קונטרס בית רבינו שבבבל.