פרשת שופטים לילדים – נבחרנו להיות עדים

יום ראשון כ״ט אב ה׳תשע״ד
לֹא רַק בְּמִשְׁפָּט שֶׁבְּבֵית דִּין אֶלָּא בָּעוֹלָם בּוֹ אָנוּ חַיִּים יֵשׁ צֹרֶךְ בְּעֵדִים. הַנָּבִיא יְשַׁעְיָהוּ אוֹמֵר לְעַם יִשְׂרָאֵל "אַתֶּם עֵדֵי נְאוּם הַשֵּׁם" (יְשַׁעְיָהוּ מג) הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִנָּה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְעֵדִים עַל מְצִיאוּת הַשֵּׁם בָּעוֹלָם.
מאת שולמית שמידע

 

הַתּוֹרָה מְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ לִהְיוֹת זְהִירִים בַּמִּשְׁפָּט

וְלִשְׁפֹּט אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק עַל יְדֵי קַבָּלַת עֵדוּת מֵעֵדִים כְּשֵׁרִים.

 

לֹא רַק בְּמִשְׁפָּט שֶׁבְּבֵית דִּין אֶלָּא בָּעוֹלָם בּוֹ אָנוּ חַיִּים יֵשׁ צֹרֶךְ בְּעֵדִים.

הַנָּבִיא יְשַׁעְיָהוּ אוֹמֵר לְעַם יִשְׂרָאֵל "אַתֶּם עֵדֵי נְאוּם הַשֵּׁם" (יְשַׁעְיָהוּ מג)

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִנָּה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְעֵדִים עַל מְצִיאוּת הַשֵּׁם בָּעוֹלָם.

 

אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן בְּלִקּוּטֵי תּוֹרָה (פָּרָשַׁת פְּקוּדִי ד, א)

מַסְבִּיר שֶׁעֵדִים תַּפְקִידָם לְהָעִיד עַל דָּבָר נִסְתָּר וְנֶעֱלַם מֵעֵינֵי כָּל,

אֲבָל עַל דָּבָר גָּלוּי וְעַל דָּבָר שֶׁעָתִיד לְהִתְגַּלּוֹת אֵין שׁוּם צֹרֶךְ בְּעֵדוּת.

 

לִכְאוֹרָה מַה צָּרִיךְ לְהָעִיד עַל מְצִיאוּת הַשֵּׁם?

הַכֹּל יוֹדְעִים שֶׁיֵּשׁ בּוֹרֵא לְעוֹלָם, שֶׁהֲרֵי אֵין דָּבָר הָעוֹשֶׂה אֶת עַצְמוֹ.

אוּלָם לְצַעֲרֵנוּ הַ"עוֹלָם" (מִלְּשׁוֹן הֶעְלֵם וְהֶסְתֵּר) מַסְתִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא,

עַד שֶׁנִּרְאֶה כְּאִלּוּ שֶׁכָּל עִנְיְנֵי הָעוֹלָם נִמְצָאִים בִּרְשׁוּת הָאָדָם וּבְבַעֲלוּתוֹ.

לָכֵן תַּפְקִידֵנוּ לְגַלּוֹת שֶׁכָּל הַנִּמְצָאִים בָּעוֹלָם לֹא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא,

וּבְעֶצֶם אֵין שׁוּם מְצִיאוּת אֲמִתִּית זוּלַת בּוֹרֵא עוֹלָם

וּכְמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים "אֶפֶס זוּלָתוֹ" וְ"אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ".

 

וּבְעִנְיָן זֶה רָאוּי לְהַזְכִּיר אֶת הַסִּפּוּר עַל רַבִּי בִּנְיָמִין קלעצקער,

שֶׁהָיָה אֶחָד מֵחֲסִידֵי אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן וְעָסַק בְּמִסְחַר עֵצִים.

פַּעַם כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אֶת אֶחָד מֵחֶשְׁבּוֹנוֹתָיו וְהִגִּיעַ לִכְתִיבַת סַךְ הַכֹּל שֶׁל חֶשְׁבּוֹנוֹתָיו,

כָּתַב בְּפַשְׁטוּת מִתּוֹךְ מַסְקָנָה פְּשׁוּטָה וּבְרוּרָה מֵאֵלֶיהָ – אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ!

כִּי אָכֵן רַבֵּי בִּנְיָמִין קלעצקער חָשׁ בֶּאֱמֶת אֶת הַמְּצִיאוּת שֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ,

דָּבָר שֶׁהָיָה חָדוּר בּוֹ בְּכָל מְצִיאוּתוֹ וּבְכָל עִנְיָנָיו.

 

לִכְאוֹרָה יָכֹלְנוּ לְהַקְשׁוֹת לָמָּה לֹא כָּתַב רַבִּי בִּנְיָמִין קלעצקער

בַּשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַחֶשְׁבּוֹן וּבִשְׁאַר הַשּׁוּרוֹת אֶת הַמִּלִּים: אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ?

לָמָּה נָתַן בַּשּׁוּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת מָקוֹם לַסְּחוֹרוֹת וּלְמִסְפְּרֵי הַחֶשְׁבּוֹן?

 

אֶלָּא שֶׁזֶּהוּ הָעִנְיָן וְהַחִדּוּשׁ שֶׁבְּסִפּוּרֵנוּ!

אֵין סָפֵק שֶׁכָּל יְהוּדִי יָכוֹל לְהַרְגִּישׁ אֶת מְצִיאוּת הַשֵּׁם וְשֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ,

בְּשָׁעָה שֶׁמִּתְפַּלֵּל אוֹ לוֹמֵד תּוֹרָה,

שֶׁאָז הוּא מֻנָּח בַּקְּדֻשָּׁה וְקַל לוֹ לְהִתְבּוֹנֵן בַּקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּבְהַשְׁגָּחָתוֹ עַל הַנִּבְרָאִים.

אֶלָּא שֶׁהַחָכְמָה הִיא לָדַעַת לְהִתְבּוֹנֵן בְּבוֹרֵא עוֹלָם גַּם כַּאֲשֶׁר מִתְעַסְּקִים בְּעִנְיְנֵי הָעוֹלָם,

שֶׁאָז קָשֶׁה מְאֹד לָחוּשׁ רַק אֱלֹקוּת וְשֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ,

כִּי הַטֶּבַע מַסְתִּיר וּמַעֲלִים אֶת מְצִיאוּת הַשֵּׁם,

 

וְאָכֵן זוֹ הָיְתָה גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל רַבֵּי בִּנְיָמִין קלעצקער, שֶׁגַּם כַּאֲשֶׁר עָסַק בְּעִנְיְנֵי פַּרְנָסָתוֹ בְּדֶרֶךְ הַטֶּבַע,

גַּם כַּאֲשֶׁר עָסַק בִּפְעֻלָּה טֶכְנִית שֶׁל חֶשְׁבּוֹן, הִגִּיעַ לַמַּסְקָנָה שֶׁתַּכְלִית הַכֹּל וְסַךְ הַכֹּל שֶׁל חֶשְׁבּוֹן חַיֵּינוּ הוּא,

שֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, וְשֶׁתַּכְלִית הָעֲבוֹדָה לְגַלּוֹת שֶׁיֵּשׁ בּוֹרֵא לָעוֹלָם וְהוּא מַנְהִיגוֹ.

 

וּכְמוֹ רַבִּי בִּנְיָמִין קלעצקער, כָּךְ עַל כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ לְגַלּוֹת אֶת מְצִיאוּת הַשֵּׁם בָּעוֹלָם,

שֶׁזֶּהוּ תַּפְקִידֵנוּ הַיּוֹם עַד שֶׁ"וְנִגְלָה כְּבוֹד הַשֵּׁם וְרָאוּ כָּל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי הַשֵּׁם דִּבֵּר",

(וּכְבָר לֹא יִהְיֶה צֹרֶךְ בָּעֵדוּת שֶׁלָּנוּ)

בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה מִיָּד מַמָּשׁ.

פרסום תגובה חדשה

test email