פרשת וזאת הברכה לילדים – ויבכו בני ישראל את משה

הקראת כתבה
יום חמישי י״ט תשרי ה׳תשע״ו
פרשת וזאת הברכה מספרת שכאשר משה רבינו מת "ויבכו בני ישראל את משה" – רַק הַזְּכָרִים בָּכוּ כַּאֲשֶׁר מֵת מֹשֶׁה, וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר מֵת אַהֲרֹן בָּכוּ גַּם זְכָרִים וְגַם נְקֵבוֹת. מדוע?
שלום שלום

 

 

וַיִּבְכּוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה

בַּפָּרָשָׁה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁבַּתּוֹרָה תַּפְקִידוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִסְתַּיֵּם.

הוּא מֵשִׁיב נִשְׁמָתוֹ לְבוֹרְאוֹ וְעַם יִשְׂרָאֵל נִפְרַד מִמֶּנּוּ בְּבֶכִי.

וּבִלְשׁוֹן הַכָּתוּב: "וַיִּבְכּוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה".

מַסְבִּיר רַשִׁ"י, שֶׁרַק הַזְּכָרִים בָּכוּ כַּאֲשֶׁר מֵת מֹשֶׁה,

וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר מֵת אַהֲרֹן בָּכוּ גַּם זְכָרִים וְגַם נְקֵבוֹת.

כְּכָתוּב: "וַיִּבְכּוּ אוֹתוֹ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל".

 

נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הַמַּנְהִיג הַגָּדוֹל, רַבָּן שֶׁל כָּל הַנְּבִיאִים,

מֵי שֶׁהֵגִיז לְעַם יִשְׂרָאֵל אֶת הַשְּׂלָו וְהוֹרִיד לָהֶם אֶת הַמָּן,

קָרַע לָהֶם אֶת יַם סוּף, הוֹצִיאָם מִמִּצְרַיִם וְנָתַן לָהֶם אֶת הַתּוֹרָה,

לֹא הָיָה רָאוּי שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל, אֲנָשִׁים נָשִׁים וָטַף, יִצְטַעֲרוּ שֶׁנִּלְקַח מֵהֶם?

מַסְבִּיר רַשִׁ"י, שֶׁהָיָה בְּאַהֲרֹן מַשֶּׁהוּ מְיֻחָד שֶׁלֹּא הָיָה בְּמֹשֶׁה.

אַהֲרֹן הַכֹּהֵן מִתּוֹךְ שֶׁהָיָה אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם,

הָיָה מְסֻגָּל לְשַׁנּוֹת בְּדִבּוּרוֹ מִפְּנֵי הַשָּׁלוֹם

וְהָיָה פּוֹנֶה לְכָל אֶחָד מִבַּעֲלֵי הָרִיב וְאוֹמֵר,

שֶׁיְּרִיבוֹ מִשְׁתּוֹקֵק מְאוֹד לְהַשְׁלִים אִתּוֹ.

כָּךְ נָהַג אַהֲרֹן הַכֹּהֵן שֶׁמַּעֲלָתוֹ "שָׁלוֹם".

בְּעוֹד מַעֲלַת מֹשֶׁה הָיְתָה "אֱמֶת",

שֶׁלֹּא הָיָה מְשַׁנֶּה בְּדִבּוּרוֹ כְּלָל.

 

גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם שֶׁהוּא מְקוֹר הַבְּרָכָה

וְהִנֵּה אָנוּ רוֹאִים שֶׁדַּוְקָא בִּזְמַן הִסְתַּלְּקוּתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה,

הַתּוֹרָה מְסַפֶּרֶת לָנוּ, שֶׁלֹּא כָּל עַם יִשְׂרָאֵל בָּכוּ בְּמוֹתוֹ,  

וּבָזֶה מַדְגִּישָׁה אֶת מַעֲלַת אַהֲרֹן רוֹדֵף הַשָּׁלוֹם דַּוְקָא,

שֶׁהָיָה מַשְׁכִּין שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וְגַם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ,

שֶׁלָּכֵן בָּכוּ בְּמוֹתוֹ גַּם הַנָּשִׁים. 

 

אוּלָם מַסְבִּיר הָרַבִּי שֶׁמִּכָּאן יֵשׁ לִלְמֹד דַּוְקָא עַל אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל שֶׁל מֹשֶׁה,

שֶׁבִּמְקוֹם לְדַבֵּר עַל מַעֲלַת עַצְמוֹ הוּא מַדְגִּישׁ אֶת מַעֲלַת אַהֲרֹן,

וְרוֹצֶה שֶׁיִּלְמְדוּ דַּוְקָא מֵאַהֲרֹן וְיִהְיוּ כְּמוֹתוֹ

אוֹהֲבֵי שָׁלוֹם וְרוֹדְפֵי שָׁלוֹם,

שֶׁגָּדוֹל הַשָּׁלוֹם, שֶׁהוּא מְקוֹר הַבְּרָכָה וְהָעֲרֻבָּה לְכָל הַהַשְׁפָּעוֹת וְהַהַצְלָחוֹת.

פרסום תגובה חדשה

test email