יַעֲלֶה קוֹלֵנוּ מֵעֶרֶב וְיָבוֹא צִדְקָתֵנוּ מִבֹּקֶר וְיֵרָאֶה פִדְיוֹנֵנוּ עַד עָרֶב.

שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן 1. מַהוּ עִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם כִּפּוּר? 2. מַה פֵּרוּשׁ "עִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם מְכַפֵּר"? 3. אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁ"עִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם יְכַפֵּר"?


א. 1) מֵאֵיזוֹ פָּרָשָׁה בְּתוֹרָהּ קוֹרְאִים בְּיוֹם כִּפּוּר? 2) בְּאֵיזֶה פִּיּוּט פּוֹתְחִים בְּרֹב קְהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל אֶת תְּפִלַּת נְעִילָה? ב. עַל אֵיזֶה סוּג עֲבֵרוֹת אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר? ג. 1) בְּאֵיזוֹ בְּרָכָה מְבָרְכִים אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּיוֹם כִּפּוּר?


עיקר עבודת התשובה – השיבה לשם היא לצאת מהגדרים הטבעיים שלנו. לא לטבוע בטבעים שלנו, לא להיכנע לטבע החיצוני שבנו אלא *לחשוף את המציאות הפנימית שהיא מעל הטבע*.

"אף אני כך", סיים הרב. "אף על פי שבימים אלה עוסקים אנו בניקוי הביבין שלנו, הרי כיוון שמשרתים אנו בחצרו של מלך מלכי המלכים, אני עושה זאת מתוך ניגוני שמחה".

הניגון הנפלא הפותח את תפילת יום כיפור – כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ חֶסֶד נוֹצֵר לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר…

עָיֵף וְרָצוּץ לְאַחַר נְדוּדִים קָשִׁים שֶׁל כַּמָּה יָמִים הִגִּיעַ לִפְנוֹת עֶרֶב לְבֵית כְּנֶסֶת וְנִכְנָס לְשָׁם. וּמַה הִתְרַגֵּשׁ לִרְאוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת יְהוּדִים עֲטוּפִים בִּבְגָדִים לְבָנִים וּמִתְפַּלְּלִים בִּדְבֵקוּת. הָיְתָה זוֹ תְּפִלַּת כָּל נִדְרֵי שֶׁל לֵיל כִּפּוּר. נִרְגָּשׁ וְנִסְעָר לְשֵׁמַע תְּפִלּוֹת אֶחָיו, גַּם הַיֶּלֶד הַיָּתוֹם רָצָה לְהִשְׁתַּפֵּךְ בִּתְפִלָּה מְתֻקָּה לִפְנֵי בּוֹרֵא עוֹלָם, אוּלָם לֹא יָדַע אֵיךְ. צַעֲרוֹ וּכְאֵב לִבּוֹ שֶׁל הַיֶּלֶד הַיְּהוּדִי הַתּוֹעֶה עָלָה מַעְלָה מַעְלָה עַד שֶׁקָּרַע אֶת הַשְּׁחָקִים.

כוחה של פגישה אחת עם שליחה של הרבי ביום כיפור בזמן תפילת נעילה