שמחת-תורה

שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן 1. מָתַי חוֹגְגִים אֶת שִׂמְחַת תּוֹרָה? 2. מַהִי מַהוּתוֹ שֶׁל חַג שִׂמְחַת תּוֹרָה? 3. מַהִי הַהַפְטָרָה שֶׁל שִׂמְחַת תּוֹרָה?


שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן א. 1) בְּמִלִּים אֵלֶּה פּוֹתְחִים אֶת הַהַקָּפוֹת לְשִׂמְחַת תּוֹרָה 2) הַיּוֹם שֶׁלְּאַחֲרֵי שִׂמְחַת תּוֹרָה ב. אֶת הַהַקָּפוֹת עוֹשִׂים מִסָּבִיב לַ_______ שֶׁל בֵּית הַכְּנֶסֶת ג. הַשְׁלֵם אֶת הַפָּסוּק שֶׁאוֹמְרִים בַּהַקָּפָה הַשְּׁנִיָּה: לְךָ זְרוֹעַ עִם _______, תָּעֹז יָדְךָ תָּרוּם יְמִינֶךָ (תהלים פט, יד)


מידד טסה וציון גולן שרים את הפיוט המפורסם "מפי א-ל" המושר במיוחד בשמחת תורה.

עֵת הַהַקָּפוֹת הוא הַזְּמַן לְהִזָּכֵר בַּהִתְגַּלּוּת הָאֱלֹקִית שֶׁהָיְתָה בְּמַתַּן תּוֹרָה: "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי הַשֵּׁם הוּא הָאֱלֹקִים, אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ". לְהִזָּכֵר בָּרְאִיָּה, שֶׁמֵּעֵבֶר לַהֲבָנָה הַשִּׂכְלִית, לָהּ זָכִינוּ בְּמַתַּן תּוֹרָה. בָּרְאִיָּה שֶׁקִּבַּלְנוּ מִלְּמַעְלָה ("אַתָּה הָרְאֵתָ"), בְּלִי שֶׁעָשִׂינוּ מַאֲמָץ (לֹא "אַתָּה רָאִיתָ").

כמודגש בקריאת התורה של שמחת תורה ש"מתכיפין התחלה להשלמה" – "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ", את השלימות של שמחת תורה – גומרה של תורה – צריך להמשיך בעבודה בענייני העולם "שמים וארץ וכל צבאם" במשך כל השנה. יעקב מתכונן ללכת לדרכו בכיבוש העולם עם כל הכוחות שצבר בחודש תשרי, כשהוא קל ברגליו ומלא שמחה ובטוח בנצחונו.

עָלֵינוּ לִזְכֹּר שֶׁהַתּוֹרָה הִיא אוֹצָר יָקָר שֶׁנִּתֵּן בְּמַתָּנָה לְעַם יִשְׂרָאֵל. הַתּוֹרָה קָדְמָה לָעוֹלָם אַלְפַּיִם שָׁנָה וְעַל יְדֵי הַתּוֹרָה נִבְרָא הָעוֹלָם. הַתּוֹרָה הִיא הַבַּעַל בַּיִת עַל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. לָכֵן נַמְשִׁיךְ אֶת הַשְּׂמֵחָה שֶׁשָּׂמַחְנוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה עַל כָּל הַשָּׁנָה, וְנִלְמַד תּוֹרָהּ בְּחֵשֶׁק רַב, מִתּוֹךְ רָצוֹן לַעֲלוֹת מֵחַיִל אֶל חַיִל בַּמַּעֲלוֹת הַתּוֹרָה. וּנְקַיֵּם אֶת כָּל הַמִּצְווֹת הַכְּתוּבוֹת בָּהּ בְּשִׂמְחָה וּבְתַעֲנוּג, כְּדֵי שֶׁנַּעֲלֶה בְּמַעֲלוֹת רוּחָנִיּוֹת וְנִתְבָּרֵךְ בְּכָל הַבְּרָכוֹת הַכְּתוּבוֹת בַּתּוֹרָה, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לְכָל הַבְּרָכוֹת וְהַיִּעוּדִים הַמֻּבְטָחִים לָנוּ בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה.

ציון גולן שר: "מפי א-ל יתברך ישראל, אשריכם ישראל אשר בכם בחר א-ל" בהקפות שניות בקרית אונו.

בסוכות עם ישראל פועל על אומות העולם בהקרבת שבעים פרים, לכן בסוכות יש שמחה לעיני הגויים, אולם השמחה של שמחת תורה היא בבית הכנסת, "ישראל ומלכא בלחודוהי"…

הקפות שניות חוגגים בהרבה מקומות אולם במערת המכפלה שבעיר האבות חברון יש להן טעם מיוחד, במיוחד כשהשמחה פורצת גדר ומענדי ג'רופי ואהרלה פינסקר מנצחים על השירה והריקודים.

שמחת תורה היא שמחה של מצוה לגומרה של תורה – שמחה בה' ובתורתו… שמחה אישית ופנימית ללא הגבלה… עד ל"שובע שמחות את פניך". שמחה הפורצת את כל הגדרים… מתוך כוונה לעלות במעלות התורה מחיל אל חיל…