הדרך הקלה והישרה להמשכת השפע על ידי התפילה

יום שלישי ח׳ אדר ה׳תש״פ
עֲבוֹדַת הָאָדָם הֵן תּוֹרָה וְהֵן תְּפִלָּה צְרִיכָה לִהְיוֹת בְּבִטּוּל וְשִׁפְלוּת
מאת שולמית שמידע
משיח וגאולה (2)

עִקַּר הָעֲבוֹדָה בָּעוֹלָם הִיא עֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה

תְּפִלָּה, הַמַּקְבִּילָה לַעֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁהָיְתָה עִקַּר הָעֲבוֹדָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, הִיא כְּלָלוּת עֲבוֹדַת הָאָדָם. תְּפִלָּה הִיא עֲבוֹדָה שֶׁבַּלֵּב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "'וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם' (דְּבָרִים יא יג), אֵיזוֹ הִיא עֲבוֹדָה שֶׁהִיא בַּלֵּב? הֱוֵי אוֹמֵר זוֹ תְּפִלָּה" (תַּעֲנִית ב א). וְאַף שֶׁהַתְּפִלָּה הִיא עֲבוֹדָה מִצַּד הָאָדָם "בְּכָל לְבַבְכֶם", בְּכָל זֹאת מְבַקְּשִׁים מֵהַשֵּׁם: אֲ-דֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ (תְּהִלִּים נא, יז), "יַגִּיד" לְשׁוֹן הַגָּדָה וְהַמְשָׁכָה, כִּי בְּעֶצֶם כָּל תְּפִלַּת הָאָדָם הִיא רַק הַמְשָׁכַת "תְּהִלָּתֵךְ", תְּפִלַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהַשֵּׁם הוּא הַמִּתְפַּלֵּל. לָכֵן קָבְעוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לוֹמַר פָּסוּק זֶה קֹדֶם הַתְּפִלָּה.

נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: מַדּוּעַ תִּקְּנוּ לְאָמְרוֹ קֹדֶם תְּפִלַּת הָעֲמִידָה דַּוְקָא וְלֹא לִפְנֵי כָּל הַתְּפִלָּה. וְהַאִם אֵין בָּזֶה הֶפְסֵק בֵּין "גְּאֻלָּה" לִ"תְפִלָּה", וַהֲרֵי יֵשׁ לִסְמֹךְ גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה?!

סְמִיכַת גְּאֻלָּה לִתְפִלָּה הִיא עִנְיַן הַגָּשַׁת יְהוּדָה לְיוֹסֵף. יְהוּדָה עִנְיָנוֹ תְּפִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר לְגַבָּיו: הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת הוֹי' (וַיֵּצֵא כט, לה), בְּחִינַת סְפִירַת הַמַּלְכוּת הַיּוֹרֶדֶת לְבָרֵר בֵּרוּרִים בְּעוֹלָמוֹת בְּרִיאָה יְצִירָה עֲשִׂיָּה, וְיוֹסֵף שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר: "וְיוֹסֵף גו' הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ" (בְּרֵאשִׁית מב ו), עִנְיָנוֹ גְּאֻלָּה וִישׁוּעָה, בְּחִינַת יְסוֹד הַמַּשְׁפִּיעַ בִּסְפִירַת הַמַּלְכוּת.

וְאָכֵן סְמִיכַת גְּאֻלָּה לַתְּפִלָּה הִיא חִבּוּר "יְסוֹד" (הַנִּכְלָל בִּ"זְעֵיר אַנְפִּין") וּ"מַלְכוּת". וּסְמִיכַת גְּאֻלָּה לַתְּפִלָּה הִיא דַּוְקָא לִפְנֵי תְּפִלַּת עֲמִידָה, כִּי הַחִדּוּשׁ בִּתְפִלָּה זוֹ עַל שְׁאָר חֶלְקֵי הַתְּפִלָּה הוּא יִחוּד זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָא, לְעֻמַּת "קְרִיאַת שְׁמַע" שֶׁעִנְיָנָהּ יִחוּד אַבָּא (חָכְמָה) וְאִמָּא (בִּינָה). לָכֵן תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה הִיא בַּעֲמִידָה, כִּי עִנְיָנָהּ הוּא עוֹלַם הָאֲצִילוּת – עוֹלַם הָעֲמִידָה; וּקְרִיאַת שְׁמַע – בִּישִׁיבָה דַּוְקָא, בְּחִינַת "מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם", עוֹלָמוֹת בְּרִיאָה יְצִירָה וַעֲשִׂיָּה; אַף שֶׁלִּכְאוֹרָה "קְרִיאַת שְׁמַע" הִיא לְמַעְלָה מֵ"עֲמִידָה", אֶלָּא שֶׁדַּוְקָא בָּעוֹלָמוֹת: בְּרִיאָה יְצִירָה וַעֲשִׂיָּה, בְּחִינַת "מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם", הַגִּלּוּי הוּא בִּירִידָה וְהַשְׁפָּלָה (וְלֹא בְּשִׂיא הַתֹּקֶף) שָׁם דַּוְקָא יִתָּכֵן יִחוּד אַבָּא וְאִמָּא (חָכְמָה וּבִינָה) בְּלִי בִּטּוּל הַמְּצִיאוּת, וּמִיִּחוּד אַבָּא וְאִמָּא נִמְשַׁךְ יִחוּד זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָא בַּעֲמִידָה, עֲלִיָּה כִּדְבָעֵי. אָז לָמָּה נִקְבַּע לוֹמַר אֶת הַפָּסוּק: "אֲ-דֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ" (תְּהִלִּים נא יז) בֵּין גְּאֻלָּה לַתְּפִלָּה, שֶׁאָז מְתָרְצִים שֶׁזּוֹהִי "תְּפִלָּה אֲרִיכְתָא" (שֶׁהִיא חֵלֶק מִתְּפִלַּת עֲמִידָה), וְלֹא בִּתְחִלַּת הַתְּפִלָּה – לִפְנֵי "הוֹדוּ"?

וְהַתֵּרוּץ הוּא: בְּנִגּוּד לַתּוֹרָה שֶׁהִיא הַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה, הַתְּפִלָּה שֶׁהִיא עֲבוֹדַת הַתַּחְתּוֹנִים, הִיא הַעֲלָאָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה. לַתּוֹרָה אֵין צֹרֶךְ בְּהַכְשָׁרַת הַכְּלִי, שֶׁלֹּא יַפְרִיעַ לְהַמְשָׁכַת הָאוֹר, אוּלָם בַּתְּפִלָּה שֶׁהִיא מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה, הַהַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה תְּלוּיָה בְּרָמַת הַתְּפִלָּה. הַהַמְשָׁכָה תְּלוּיָה בְּבֵרוּר הַמִּדּוֹת עַל יְדֵי מַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה, וּכְכָל שֶׁמִּדּוֹת הַמִּתְפַּלֵּל מְתֻקָּנוֹת יוֹתֵר, הוּא מַמְשִׁיךְ יוֹתֵר בְּרָכָה מִלְּמַעְלָה. וּלְמַעְלָה מִזֶּה, בַּתְּפִלָּה "יְהִי רָצוֹן" הוּא פּוֹעֵל הַמְשָׁכַת רָצוֹן חָדָשׁ מִמָּקוֹם עֶלְיוֹן יוֹתֵר.

 

הַדֶּרֶךְ הַקַּלָּה וְהַיְּשָׁרָה לְהַמְשָׁכַת הַשֶּׁפַע עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה

אִם כֵּן, עִנְיַן הַתְּפִלָּה הוּא בְּדֶרֶךְ הַעֲלָאָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה דַּוְקָא, כַּאֲשֶׁר הַסֻּלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה בְּנִגּוּד לַתּוֹרָה שֶׁעֲנִינָה הַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה; אוּלָם גַּם בַּתְּפִלָּה כְּמוֹ בַּתּוֹרָה יֵשׁ מַדְרֵגָה נַעֲלֵית יוֹתֵר, וּמִכָּאן עוֹד מַשְׁמָעוּת לִ"תְפִלָּה אֲרִיכְתָא", שֶׁמַּמְשִׁיכָה הַשְׁפָּעוֹת בַּדֶּרֶךְ מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה (רְאֵה סה"מ תרכ"ו שָׁם ע' רפה. תרכ"ז שָׁם ע' תמג. תרנ"ח שָׁם ע' עו. רְאֵה גַּם אוה"ת לִתְהִלִּים (יָהֵל אוֹר) עה"פ (ע' קצח))..

הַתּוֹרָה עִנְיָנָהּ הַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה, אוּלָם יֵשׁ בָּהּ שְׁתֵּי בְּחִינוֹת: "טַל תּוֹרָה" שֶׁמִּלְּמַעְלָה לְמַטָּה שֶׁאֵינוֹ תָּלוּי בַּעֲבוֹדַת הַתַּחְתּוֹנִים, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: טַל לֹא מיעצר (תַּעֲנִית ג, א; רְאֵה גַּם לקו"ת עֵקֶב יד, ב. הַאֲזִינוּ עג, ב וְאֵילָךְ). בְּנִגּוּד לְ"מָטָר" שֶׁנִּמְשַׁךְ עַל יְדֵי הַהַעֲלָאָה מִלְּמַטָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה" גֵּו' (בְּרֵאשִׁית ב, ו).

לְגַבֵּי הַתּוֹרָה נֶאֱמַר : "כָּל הַקּוֹרֵא וְשׁוֹנֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹרֵא וְשׁוֹנֶה כְּנֶגְדּוֹ" (תדבא"ר רפי"ח. יל"ש אֵיכָה רמז תתרלד), כְּלוֹמַר בְּדוֹמֶה לַתְּפִלָּה גַּם בַּתּוֹרָה כְּשֶׁיֵּשׁ הִתְעוֹרְרוּת מִלְּמַטָּה יֵשׁ הִתְעוֹרְרוּת מִלְּמַעְלָה. פְּרָט לְשָׁלֹשׁ שָׁעוֹת רִאשׁוֹנוֹת שֶׁל הַלַּיְלָה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁאָז יֵשׁ הַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה בְּאִתְעֲרוּתָא דִּלְעֵלָא, שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּמַעֲשֵׂה הַתַּחְתּוֹנִים. וּכְשֵׁם שֶׁהוּא בְּתוֹרָהּ שֶׁלְּמַעְלָה כֵּן הוּא גַּם בַּתּוֹרָה שֶׁלְּמַטָּה. כִּי יֵשׁ שְׁתֵּי דְּרָכִים בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה: "לִמּוּד שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ" וְ"לִמּוּד לִשְׁמָהּ". אָמְנָם רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אָמְרוּ: לְעוֹלָם יִלְמֹד אָדָם תּוֹרָה שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ שֶׁמִּתּוֹךְ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ בָּא לִשְׁמָהּ (פְּסָחִים נ, ב), כִּי אַף בְּלִמּוּד שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ בְּמַדְרֵגָה נַעֲלֵית, הַלּוֹמֵד לוֹמֵד כָּרָאוּי וּמְחַדֵּשׁ בַּתּוֹרָה וּמְכַוֵּן לָאֱמֶת. הַבְּעָיָה הִיא שֶׁהַלּוֹמֵד שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ מַרְגִּישׁ שֶׁהוּא הוּא הַלּוֹמֵד וְהוּא הוּא הַמְּחַדֵּשׁ. לְעֻמַּת זֶה, בְּלִמּוּד לִשְׁמָהּ אֵין הָאָדָם מַרְגִּישׁ עַצְמוֹ לִמְצִיאוּת כְּלָל, אֶלָּא לִמּוּדוֹ הוּא כְּעוֹנֶה אַחֵר הַקּוֹרֵא. הוּא רַק אוֹמֵר אֶת דְּבַר הַשֵּׁם – דַּרְגָּה נַעֲלֵית בְּיוֹתֵר! כָּךְ גַּם בִּתְפִלָּה, אַף שֶׁהִיא עֲבוֹדַת הָאָדָם הַתַּחְתּוֹן, בְּמַדְרֵגָתָהּ הַגְּבוֹהָה הָאָדָם הוּא בְּבִטּוּל לְגַמְרֵי, וּתְפִלָּתוֹ הִיא רַק כְּעוֹנֶה אַחַר הַקּוֹרֵא, וְכָךְ מַמְשִׁיךְ הַשְׁפָּעוֹת מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה.

לָכֵן פּוֹתְחִים אֶת תְּפִלַּת הָעֲמִידָה בַּפָּסוּק הַמְּבַטֵּא בִּטּוּל מֻחְלָט: אֲ-דֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח גּוֹ', תְּפִלָּה אֲרִיכְתָא! פָּסוּק שֶׁהוּא חֵלֶק בִּלְתִּי נִפְרָד מִתְּפִלַּת עֲמִידָה וּמַאֲרִיךְ אוֹתָהּ (כְּלוֹמַר מַגְדִּיל אוֹתָהּ), וְעוֹד שֶׁמַּמְשִׁיךְ אוֹתָהּ מִלְּמַעְלָה מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ מְאוֹד מִבְּחִינַת הַכֶּתֶר, כְּשֶׁהָא' שֶׁבְּ"אֲ-דֹנָי" הִיא "אָלֶף" אוֹתִיּוֹת "פֶּלֶא". הַמִּתְפַּלֵּל מְבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ שֶׁיִּפְתַּח שְׂפָתָיו כְּדֵי שֶׁפִּיו יַגִּיד אֶת תְּהִלַּת הַשֵּׁם! אֶת תְּפִלַּת הַשֵּׁם! וְהוּא עַצְמוֹ רַק כְּעוֹנֶה אַחַר הַקּוֹרֵא. הוּא רַק מַמְשִׁיךְ אֶת הַתְּהִלָּה שֶׁלְּמַעְלָה. הוּא עַצְמוֹ בְּבִטּוּל גָּמוּר וּמְבַקֵּשׁ בְּמַר נַפְשׁוֹ, כְּהֶמְשֵׁךְ הַמִּזְמוֹר (תְּהִלִּים נא, יב וָאֵילָךְ): "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי, אַל תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל תִּקַּח מִמֶּנִּי, הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי", וְאָז "אֲלַמְּדָה פֹשְׁעִים דְּרָכֶיךָ וְחַטָּאִים אֵלֶיךָ יָשׁוּבוּ". הוּא עַצְמוֹ אֵינוֹ יוֹדֵעַ לְהִתְפַּלֵּל וְאֵינוֹ מֵבִין בְּדִיּוּק אֶת הַתְּפִלָּה, אַף שֶׁבַּקָּשׁוֹתָיו לִכְאוֹרָה מְכַוְּנוֹת עַל הַהַשְׁפָּעָה בְּגַשְׁמִיּוּת, שֶׁהַשֵּׁם יְבָרֵךְ הַשָּׁנִים וִירַפֵּא הַחוֹלִים, הַתְּפִלָּה אֵינָהּ שֶׁלּוֹ כְּלָל. הוּא רַק מַמְשִׁיךְ אֶת הַתְּהִלָּה (=הַתְּפִלָּה) שֶׁל הַשֵּׁם. בִּתְפִלָּה כָּזוֹ הַהַשְׁפָּעָה מִלְּמַעְלָה אֵינָהּ מִתְעַכֶּבֶת כְּלָל, הִיא נִמְשֶׁכֶת לְאוֹתוֹ הַזְּמַן וּלְאוֹתוֹ הַמָּקוֹם בּוֹ נִמְצָא הַמִּתְפַּלֵּל תֵּכֶף וּמִיָּד מַמָּשׁ לְלֹא שׁוּם מְצָרִים וּגְבוּלִים. הִיא נִמְשֶׁכֶת לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁהִיא לְמַעְלָה! (בְּנִגּוּד לִתְפִלָּה בְּדֶרֶךְ מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה, שֶׁאָז יִתָּכֵן עִכּוּב בַּהַמְשָׁכָה שֶׁעַל יְדֵי הַתְּפִלָּה). כְּלוֹמַר, כָּךְ תְּפִלָּתוֹ מִתְקַבֶּלֶת וּפוֹעֶלֶת כִּתְפִלַּת רַבִּי חִיָּא וּבָנָיו. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כּוֹבֵשׁ כַּעֲסוֹ, וְרַחֲמָיו מִתְגַּלִּים. מִדַּת הַדִּין מִצְטַמְצֶמֶת וְאֵין מְדִידוֹת וְהַגְבָּלוֹת. נַעֲשָׂה חִבּוּר הַתַּחְתּוֹן וְהָעֶלְיוֹן שֶׁזּוֹהִי תַּכְלִית עֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה, לַעֲשׂוֹת לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים.

וְאָכֵן פֶּלֶא עֶלְיוֹן זֶה, הַמְּסַיֵּעַ לַתְּפִלָּה לְהִתְקַבֵּל מִיָּד וּבַמָּקוֹם, הוּא לְמַעְלָה מֵחָכְמָה וּבִינָה. פֶּלֶא זֶה נִמְשַׁךְ בַּבִּינָה, עַל יְדֵי חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִּינָה. שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים שֶׁלְּמַעְלָה מֵהִשְׁתַּלְשְׁלוּת (רְאֵה לקו"ת בְּמִדְבָּר יב, א וָאֵילָךְ. וְעוֹד).  וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: שֶׁעֶלְיוֹנִים נִדְמֶה לָהֶם שֶׁהוּא לְמַטָּה וְתַחְתּוֹנִים נִדְמֶה לָהֶם שֶׁהוּא לְמַעְלָה (סוֹטָה יד, א. נַת' בלקו"ת שָׁם). תְּפִלָּה שֶׁלְּמַעְלָה מִגֶּדֶר מַעְלָה וּמַטָּה. תְּפִלָּה אֲרִיכְתָא שֶׁמַּמְשִׁיכָה אֶת הַהַשְׁפָּעוֹת הַגַּשְׁמִיּוֹת שֶׁבַּבְּרָכוֹת הָאֶמְצָעִיּוֹת שֶׁל עֲמִידָה, שֶׁהֵן עִקַּר כַּוָּנַת הַתְּפִלָּה (רְאֵה רַמְבָּ"ם הֵל' תְּפִלָּה פ"א ה"ב. וּרְאֵה לקו"ש חכ"ב ע' 117. וְעוֹד).

 

הָאָדָם נִדְרָשׁ לַעֲשׂוֹת עֲבוֹדָתוֹ בְּבִטּוּל וְשִׁפְלוּת

לְסִכּוּם, עֲבוֹדַת הָאָדָם הֵן תּוֹרָה וְהֵן תְּפִלָּה צְרִיכָה לִהְיוֹת בְּבִטּוּל וְשִׁפְלוּת. תּוֹרָה לֹא תִּמָּצֵא בְּגַסֵּי הָרוּחַ וְלֹא בְּמִי שֶׁמַּרְחִיב לִבּוֹ עָלֶיהָ כַּיָּם. וְאֵין הַכַּוָּנָה לְבַעֲלֵי גַּאֲוָה, כִּי פְּשִׁיטָא, שֶׁתּוֹעֲבַת הוי' כָּל גְּבַהּ לֵב, אֶלָּא הַכַּוָּנָה לְגַס בְּרוּחָנִיּוֹת. מִי שֶׁרוּחָנִיּוּתוֹ נַעֲשֵׂית גַּשְׁמִיּוּת, וְקַל וָחֹמֶר שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת מִגַּשְׁמִיּוּת רוּחָנִיּוּת. כָּךְ שֶׁאֵינוֹ כְּלִי לְאוֹר הַתּוֹרָה. לְאָדָם כָּזֶה מַצִּיעַ הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ לִשְׁבֹּר אֶת רוּחוֹ הַגַּס (רְאֵה תַּנְיָא לִקּוּטֵי אֲמָרִים פֶּרֶק כט): אָעָא דְּלָא סְלִיק בֵּיהּ נְהוֹרָא מְבַטְּשִׁין לֵיהּ, גּוּפָא דְּלָא סְלִיק בֵּיהּ נְהוֹרָא דְּנִשְׁמְתָא מְבַטְּשִׁין לֵיהּ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: זִבְחֵי אֱלֹקִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה (תְּהִלִּים נא יט), כִּי שְׁבִירַת הָרוּחַ הַגַּסָּה הוּא זִבְחֵי אֱלֹקִים.

וּלְיֶתֶר בֵּאוּר, יֵשׁ שָׁלוֹשׁ תְּפִלּוֹת בִּתְהִלִּים:

א. "תְּפִלָּה לְדָוִד" שֶׁאָמַר: הַטֵּה הוֹי' אָזְנְךָ עֲנֵנִי כִּי עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנִי (תְּהִלִּים פּוֹ א). דָּוִד שֶׁהָיָה מֶרְכָּבָה לִסְפִירַת הַמַּלְכוּת הִתְפַּלֵּל בְּעַד כְּלָלוּת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל: "הַטֵּה הַשֵּׁם אָזְנְךָ עֲנֵנִי", וְהַטַּעַם לָזֶה: "כִּי עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנִי".

ב. "תְּפִלָּה לְעָשִׁיר", שֶׁהִיא תְּפִלָּה לְמֹשֶׁה שֶׁנִּתְעַשֵּׁר מִפְּסֹלֶת הַלּוּחוֹת.

ג. "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף" (תְּהִלִּים קב א); וְאַף שֶׁהַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה עַל גִּבּוֹר, חָכָם וְעָשִׁיר, וּבְוַדַּאי עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הֶעָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. אַף עַל פִּי כֵן, אֵינָהּ דּוֹמָה "תְּפִלַּת עָשִׁיר" לִ"תְפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף", שֶׁתְּפִלַּת הֶעָנִי קוֹדֶמֶת.

בְּמִדַּת הָעֹשֶׁר יֵשׁ כַּמָּה דְּרָגוֹת: יֵשׁ עָנִי שֶׁהוּא "חָסֵר", יֵשׁ עָנִי בִּבְחִינַת "דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ" (דברים טו ח), וְיֵשׁ עָשִׁיר שֶׁ"אֵין לוֹ חִסָּרוֹן כְּלָל, יֵשׁ לוֹ הַכֹּל", גַּם עִנְיָנִים שֶׁמִּקֹּדֶם לֹא הָיוּ לוֹ כּוֹלֵל עִנְיָנִים רוּחָנִיִּים. וּמִי כְּמוֹ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהָיָה עָשִׁיר בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיּוּת! וּבְכָל זֹאת תְּפִלַּת הֶעָנִי קוֹדֶמֶת לִתְפִלָּתוֹ. כִּי עָנִי הוּא בְּבִטּוּל וְשִׁפְלוּת מֻחְלָטִים, וּכְכָל שֶׁהַבִּטּוּל מֻחְלָט יוֹתֵר, הַתְּפִלָּה מַגַּעַת לִבְחִינָה עֶלְיוֹנָה יוֹתֵר וְהַהַמְשָׁכָה הִיא לְמַטָּה מַטָּה בְּיוֹתֵר. לָכֵן אָמַר דָּוִד: כִּי עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנִי (תהילים פו א), שֶׁלֹּא הִסְתַּפֵּק בַּבִּטּוּל שֶׁבַּתְּפִלָּה אֶלָּא הוֹסִיף: "עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנִי", כִּי תְּפֵלָה זוֹ מַגִּיעָה לְמַעְלָה לֹא רַק מִמִּי שֶׁאֵינוֹ חֲסַר עִנְיְנֵי קְדֻשָּׁה, אֶלָּא גַּם מִמִּי שֶׁהוּא עָשִׁיר בִּקְדֻשָּׁה.

 

(על פי מאמר הרבי אדנ' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך י"א ניסן, ה'תשי"ב, ומאמר באתי לגני ה'תשט"ז סעיפים ז-י)

 

פרסום תגובה חדשה

test email