תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת תרומה לילדים – כל אחד יכול לזכות להשראת השכינה בתוכו
הקראת כתבההשם חפץ לשכון בישראל
אַהֲבַת הַשֵּׁם לְעַם יִשְׂרָאֵל הִיא כֹּה גְּדוֹלָה עַד שֶׁהוּא יוֹרֵד לְמִצְרַיִם,
עַל מְנַת לְהוֹצִיא אֶת נִשְׁמוֹת עַם יִשְׂרָאֵל מִ"כּוּר הַבַּרְזֶל" וּלְקָרְבָם אֵלָיו.
לְאַחַר שֶׁהִתְעַדְּנוּ יִשְׂרָאֵל שְׁלוֹשָׁה יְרָחִים מֵעֲבוֹדַת מִצְרַיִם קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה.
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ יָרַד עַל הַר סִינַי וְדִבֵּר עִם יִשְׂרָאֵל פָּנִים בְּפָנִים.
אֶלָּא שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל לֹא יָכְלוּ לִסְבֹּל אֶת גִּלּוּי הָאוֹר הָאֱלֹקִי הַנַּעֲלֶה כָּל כָּךְ,
וְעִם כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר שֶׁשָּׁמְעוּ מִפִּי הַגְּבוּרָה פָּרְחָה נִשְׁמָתָם.
גַּם הָעוֹלָם הִזְדַּעֲזֵעַ וְהִתְבַּטֵּל מִמְּצִיאוּתוֹ מִפְּנֵי גִּלּוּי "אוֹר הָאֵין סוֹף",
לָכֵן צִוָּהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת לוֹ "מִשְׁכַּן" שֶׁבּוֹ יַשְׁרֶה אֶת שְׁכִינָתוֹ לְלֹא זַעֲזוּעִים.
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם".
איך אפשר להכניס אור אין סוף למקום מוגבל?
נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה:
אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהַכְנִיס "אוֹר אֵין סוֹף" בְּמָקוֹם גַּשְׁמִי מֻגְבָּל וְקָטָן כָּל כָּךְ?… –
"הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹקִים עַל הָאָרֶץ", הֲרֵי "הוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם וְאֵין הָעוֹלָם מְקוֹמוֹ"?
"הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ, אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה"?!…
השם הוא כל יכול
אֶלָּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁ"מְּלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ" אֵינוֹ מֻגְבָּל בְּשׁוּם מָקוֹם וּבְשׁוּם הַגְדָּרָה,
וְהוּא יָכוֹל לְהִתְגַּלּוֹת בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ "גְּבוּל" אֲפִלּוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ "בְּלִי גְּבוּל".
לָכֵן אֵין פֶּלֶא שֶׁהוּא יָכוֹל לְצַמְצֵם אֶת עַצְמוֹ בֵּין בַּדֵּי הָאָרוֹן
בֵּין בַּ"מִּקְדָּשׁ" שֶׁעוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ בֵּין בַּ"מִּשְׁכָּן" שֶׁמִּסְתּוֹבֵב עִם יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר,
כִּי הוּא "כָּל יָכוֹל" וְהוּא "שְׁלֵמוּת הַכֹּל"…
וְאָכֵן, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנִּמְצָא בְּכָל מָקוֹם בְּהֶעְלֵם,
רוֹצֶה לִהְיוֹת מֻרְגָּשׁ בְּגִלּוּי דַּוְקָא בַּ"מִּשְׁכָּן" אוֹ בְּ"בֵית הַמִּקְדָּשׁ",
כִּי בַּמִּקְדָּשׁ הָיְתָה מַעֲלָה מְיֻחֶדֶת, הִיא עֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת.
עֲבוֹדָה הַקָּרְבָּנוֹת כּוֹלֶלֶת הַקְרָבָה גַּשְׁמִית – בְּהֵמָה עַל הַמִּזְבֵּחַ, וְהַקְרָבָה רוּחָנִית – תְּפִלָּה,
וְתַכְלִית שְׁתֵּיהֶן הִיא עֲבוֹדָה שֶׁבַּלֵּב (עֲבוֹדָה רוּחָנִית) כְּדֵי לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם.
אִם כֵּן, מַה טַּעַם נִקְשְׁרָה עֲבוֹדָה רוּחָנִית כָּל כָּךְ עִם מָקוֹם גַּשְׁמִי מֻגְבָּל הַנִּמְדָּד בְּגַשְׁמִיּוּת?…
חיבור הפכים – "גבול" ו"בלי גבול"
כָּאָמוּר, כְּשֵׁם שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמַעְלָה מִכָּל "הַגְבָּלָה" וּמִכָּל "תֹּאַר"!
כָּךְ הוּא גַּם לְמַעְלָה מֵהַ"בְּלִי גְּבוּל".
וְדַוְקָא כַּאֲשֶׁר נִפְגָּשִׁים "מָקוֹם גְּבוּלִי" עִם הַ"בְּלִי גְּבוּל" שֶׁ"לְּמַעְלָה מִמָּקוֹם",
יְכוֹלָה לִהְיוֹת הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה!…
רַק בַּ"מִּקְדָּשׁ" וּבַמִּשְׁכָּן" הִתְחַבְּרוּ שְׁנֵי הֲפָכִים הַ"גְּבוּל" וְהַ"בְּלִי גְּבוּל",
וְהִתְגַּלָּה כֹּחַ עַצְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ שֶׁיָּכוֹל לְחַבֵּר שְׁנֵי דְּבָרִים מְנֻגָּדִים!
וְאָכֵן, "מִשְׁכָּן" וְ"מִקְדָּשׁ" הֵם מְקוֹמוֹת מְסֻיָּמִים וּמֻגְבָּלִים בָּעוֹלָם.
הַמִּשְׁכָּן הָיָה מֻגְבָּל בִּירִיעוֹת קְרָשִׁים וַאֲדָנִים וּכְלֵי הַמִּשְׁכָּן.
גַּם הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהָיָה עָשׂוּי מֵאֲבָנִים הָיָה מֻגְבָּל בְּמָקוֹם,
וּכְלֵי הַמִּקְדָּשׁ הָיוּ בַּעֲלֵי מִדָּה קְבוּעָה וּמְדֻיֶּקֶת.
וּמִצַּד שֵׁנִי, הָאָרוֹן שֶׁבְּקֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים לֹא תָּפַס מָקוֹם –
"הָאָרוֹן אֵינוֹ מִן הַמִּדָּה!" אַף שֶׁבְּפֹעַל הָיָה אָרְכּוֹ אַמָּתַיִם וָחֵצִי.
אִם כֵּן, בְּקֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים הִתְגַּלָּה כֹּחַ עַצְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ!
שָׁרַק הוּא יָכוֹל לְחַבֵּר שְׁנֵי הֲפָכִים שֶׁל "מָקוֹם" וּ"בְלִי מָקוֹם".
קרבנות ותפילה במקום המוגבל
לָכֵן גַּם הַ"קָרְבְּנוֹת" וְגַם הַ"תְּפִלָּה" נִקְשְׁרוּ בִּמְקוֹם הַמִּקְדָּשׁ –
עֲבוֹדָה רוּחָנִית בְּתוֹךְ מָקוֹם מֻגְבָּל בָּעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן בְּיוֹתֵר!
כִּי תַּכְלִית עֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת וְהַתְּפִלָּה הִיא לְהַגִּיעַ לְגִלּוּי אֱלֹקוּת בְּדַרְגָּה נַעֲלֵית מִכָּל תֹּאַר!
דַּרְגָּה שֶׁאֵין לְתָאֵר אוֹתָהּ לֹא בְּתֹאַר שֶׁל "גְּבוּל" וְגַם לֹא בְּתֹאַר שֶׁל "בְּלִי גְּבוּל".
אִלּוּ הַתְּפִלָּה וְהַקָּרְבָּנוֹת לֹא הָיוּ מֻגְבָּלִים בְּמָקוֹם גַּשְׁמִי,
הָיָה אֶפְשָׁר לְהַגִּיעַ לְגִלּוּי אֱלֹקוּת שֶׁלְּמַעְלָה מִמָּקוֹם, וְאוּלַי עַד הַ"בְּלִי גְּבוּל"!
אוּלָם לֹא לְעַצְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ!
כִּי עַצְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ מִתְבַּטֵּאת דַּוְקָא בְּהִתְחַבְּרוּת שֶׁל "לְמַעְלָה מִמָּקוֹם" עִם "מָקוֹם".
גם היום כל יהודי יכול לבנות מקדש בתוכו
גַּם בְּיָמֵינוּ שֶׁעֲדַיִן לֹא זָכִינוּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ,
כָּל אֶחָד יָכוֹל לִבְנוֹת בֵּית מִקְדָּשׁ רוּחָנִי בְּתוֹכוֹ.
שֶׁהֲרֵי הַתּוֹרָה מְצַוָּה: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" –
"בְּתוֹכוֹ" לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא "בְּתוֹכָם", הַיְנוּ, בְּתוֹךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל.
הַשֵּׁם מַבְטִיחַ לִשְׁכֹּן בְּתוֹכֵנוּ, אִם נַעֲשֶׂה מִכָּל הַחֲפָצִים הַגַּשְׁמִיִּים "מִקְדָּשׁ" לְהַשֵּׁם,
עַל יְדֵי שֶׁנִּלְמַד תּוֹרָהּ וּנְקַיֵּם מִצְווֹת וּנְקַדֵּשׁ אֶת עִנְיְנֵי הַחֹל.
עַד שֶׁנַּשְׁלִים בָּזֶה אֶת הַכַּוָּנָה הָעֶלְיוֹנָה לַעֲשׂוֹת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים,
עַד שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי וְנִגָּאֵל גְּאֻלָּה אֲמִתִּית וּשְׁלֵמָה,
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְגַּלֶּה בָּעוֹלָם בְּכָל מַהוּתוֹ וְעַצְמוּתוֹ
וְיִתְהַלֵּךְ בֵּינֵינוּ וְלֹא נִהְיָה מִזְדַּעַזְעִים.
פרסום תגובה חדשה