הַסִּפּוּר בָּא לְלַמְּדֵנוּ שֶׁאָדָם אֵינוֹ צָרִיךְ לִנְדֹּד כְּדֵי לִמְצוֹא אֶת אָשְׁרוֹ וְעָשְׁרוֹ. הָעֹשֶׁר וְהָאֹשֶׁר נִמְצָאִים בְּמָקוֹם שֶׁאָדָם נִמְצָא וְהַנְּדִידָה עֲשׂוּיָה לִגְרֹם לוֹ סֵבֶל. זֶהוּ צַד אֶחָד שֶׁל הַמַּטְבֵּעַ. אוּלָם מִצַּד שְׁנֵי בָּרוּר שֶׁיֵּשׁ יִּתְרוֹן לְאָדָם שֶׁהוּא בִּבְחִינַת "מְהַלֵּךְ", כִּי תַּפְקִידוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה לְהִתְקַדֵּם וְלָלֶכֶת מֵחַיִל אֶל חַיִל.

מֵאָז מְחַכֶּה עֵץ הַשָּׁקֵד לַיִּעוּד. רִאשׁוֹן הוּא לַפְּרִיחָה, וּבְכָל לֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט, שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת, עֵר הוּא כָּל הַלַּיְלָה, מַאֲזִין וּמַקְשִׁיב לְכָל הֶמְיָה, מִתְנַעֵר מֵהַתַּרְדֵּמָה שֶׁל הַחֹרֶף, הַקֹּר וְהַקַּדְרוּת וּמִתְעוֹרֵר רִאשׁוֹן לְחַיִּים, מִתְקַשֵּׁט בְּכוֹתָרוֹת שֶׁל פְּרָחִים וְצִיצִים, "לָתֵת עָנָף וְלָשֵׂאת פְּרִי" וּלְבַשֵּׂר אֶת הַגְּאֻלָּה הַקְּרוֹבָה.

שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן א. מַה מְּיֻחָד בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט? לָמָּה חוֹגְגִים אֶת הַיּוֹם הַזֶּה? ב. אֵיזֶה מִנְהָג מְיֻחָד נוֹהֲגִים בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט? ג. מֵהֶם שִׁבְעַת הַמִּינִים שֶׁבָּהֶם נִשְׁתַּבְּחָה אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל? מַה הַמָּקוֹר בַּתּוֹרָה?


שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן א. 1) שִׂיחַ בַּר קוֹצָנִי, נִזְכַּר בִּמְשַׁל יוֹתָם כְּצֶמַח שֶׁאֵין בּוֹ תּוֹעֶלֶת 2) עֵץ הַמְּסַמֵּל גְּבוּרָה וּגְדֻלָּה, בְּעֵץ זֶה הִשְׁתַּמְּשׁוּ אֲבוֹתֵינוּ לְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ 3) פְּרִי דּוֹמֶה לְאַגָּס, צִבְעוֹ יָרֹק וְהוּא שֻׁמָּנִי מְאוֹד.


מָהֵם הַפִּתְגָּמִים הָעוֹמְדִים מֵאֲחוֹרֵי מִשְׁפָּטִים אֵלֶּה? א. אִם חָטְאוּ הָאָבוֹת, הַבָּנִים יְקַבְּלוּ אֶת הָעֹנֶשׁ?!… ב. בְּעָיָה אוֹ חִידָה קָשָׁה לְפִתְרוֹן. אוֹ אָדָם שֶׁקָּשֶׁה לַחֲקֹר אוֹ לְהוֹצִיא מִמֶּנּוּ מֵידַע. ג. הַכֹּל שְׁרוּיִים בְּשַׁלְוָה וּבְנַחַת בְּאֵין מַפְרִיעַ וּבְשָׁלוֹם


הענין של ראש־השנה לאילנות נמצא גם בבני אדם, ככתוב: כי האדם עץ השדה. מהותו של אילן היא שהוא עושה פירות, שמהם גדלים אחר־כך אילנות נוספים, עושי פירות.

חכם אחד בשם יוחנן חקוקאה, יצא מבית המדרש לכפרים, לראות את מצב התבואות. כאשר חזר, שאלו אותו חבריו החכמים: “חיטים נעשו יפות?”

ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" ולפי הנאמר: "כי האדם עץ השדה", משמע, שיש לכך שייכות גם לענייני העבודה של האדם השייכים ל"עץ השדה" שבאדם.