תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
חג השבועות – חידון בקיאות
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1) מֵהֶם 3 הָרְגָלִים וּמַהִי הַמִּצְוָה הַמְּשֻׁתֶּפֶת לְכֻלָּם?
2) מַה מַבְדִּיל אֶת חַג הַשָּׁבוּעוֹת מִשְּׁאָר חַגֵּי וּמוֹעֲדֵי יִשְׂרָאֵל?
3) מַהִי מַשְׁמָעוּת הַחַג?
4) מָהֵם יְמֵי הַהַגְבָּלָה?
5) מַהוּ "עֵרוּב תַּבְשִׁילִין"?
6) מַדּוּעַ מְקַשְּׁטִים אֶת הַבַּיִת וְאֶת בֵּית הַכְּנֶסֶת לִכְבוֹד הַחַג בְּעֶרֶב הַחַג בִּפְרָחִים וּבְפֵרוֹת?
7) מָהֵם שְׁמוֹת חַג הַשָּׁבוּעוֹת, וּמַה מַּשְׁמָעוּתָם?
8) מַה מְּבָרְכִים עַל הַנֵּרוֹת שֶׁמַּדְלִיקִים לִפְנֵי כְּנִיסַת חַג הַשָּׁבוּעוֹת?
9) עַל פִּי הַגְּמָרָא, הַתּוֹרָה קְשׁוּרָה בְּמִסְפָּר 3, מַהוּ לְשׁוֹן הַגְּמָרָא וּמַה הִיא מְרַמֶּזֶת?
10) הַתּוֹרָה נִמְשְׁלָה לַחֲמִשָּׁה נוֹזְלִים, מָהֵם, וּבְאֵיזֶה פָּסוּק הֵם נִרְמָזִים?
11) חַג הַשָּׁבוּעוֹת קָשׁוּר בְּ3 גְּדוֹלֵי עוֹלָם, מִי הֵם?
12) מַהוּ תִּקּוּן לֵיל שָׁבוּעוֹת?
13) מְגִלַּת רוּת הִיא חֵלֶק מִ"תִּקּוּן לֵיל שָׁבוּעוֹת", מַה הַקֶּשֶׁר בֵּין "מְגִלַּת רוּת" לְ"חַג הַשָּׁבוּעוֹת"?
14) כֵּיצַד הִבִּיעָה רוּת אֶת דְּבֵקוּתָהּ בַּיַּהֲדוּת וּבְעַם יִשְׂרָאֵל?
15) לָמָּה מַקְפִּידִים לִשְׁמֹעַ אֶת קְרִיאַת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת אֲנָשִׁים נָשִׁים וָטַף כּוֹלֵל תִּינוֹקוֹת בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת?
16) כֵּיצַד מְאַחֲלִים חֲסִידִים אִישׁ לְרֵעֵהוּ בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת?
17) מַדּוּעַ אוֹכְלִים מַאַכְלֵי חָלָב בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת?
18) מָהֵם יְמֵי הַתַּשְׁלוּמִין?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
1) 3 הָרְגָלִים הֵם: חַג הַפֶּסַח, חַג הַסֻּכּוֹת וְחַג הַשָּׁבוּעוֹת, וְהַמִּצְוָה הַמְּשֻׁתֶּפֶת לְכֻלָּם הִיא הָעֲלִיָּה לְרֶגֶל לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ בִּירוּשָׁלַיִם וְהַקְרָבַת קָרְבָּנוֹת.
2) חַג הַשָּׁבוּעוֹת, בְּהֶבְדֵּל מִשְּׁאַר חַגֵּי וּמוֹעֲדֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁיֵּשׁ לָהֶם תַּאֲרִיךְ קָבוּעַ, נָחֹג עַל פִּי הַתּוֹרָה בְּיוֹם הַ-50 שֶׁלְּאַחַר הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג הַפֶּסַח, לָכֵן לִכְאוֹרָה אֵין לוֹ תַּאֲרִיךְ קָבוּעַ הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת לִפְנֵי ו' סִיוָן אוֹ לְאַחֲרָיו. אֶלָּא שֶׁבָּעִדָּן שֶׁלָּנוּ, שֶׁבּוֹ לוּחַ הַשָּׁנָה קָבוּעַ מֵרֹאשׁ וְלֹא נִקְבַּע עַל פִּי רְאִיָּה, הוּא חָל תָּמִיד בְּו' בְּסִיוָן.
3) עַל פִּי הַחֲסִידוּת "חַג" הוּא יוֹם שֶׁל גִּלּוּי אֱלוֹקִי, וְאִם זֶה נָכוֹן לְגַבֵּי כָּל חַג, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה לְגַבֵּי חַג מַתַּן תּוֹרָה, שֶׁבּוֹ הִתְגַּלָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְעַם יִשְׂרָאֵל בְּגִלּוּי שֶׁאֵין לוֹ אָח וָרֵעַ.
4) "יְמֵי הַהַגְבָּלָה" הֵם שְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים שֶׁלִּפְנֵי חַג הַשָּׁבוּעוֹת, בָּהֶם הִתְכּוֹנֵן עַם יִשְׂרָאֵל לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה.
5) עַל פִּי הַהֲלָכָה מֻתָּר לְהָכִין אֹכֶל בְּיוֹם טוֹב רַק לְאוֹתוֹ יוֹם, וְלָכֵן אָסוּר לְהָכִין אֹכֶל בְּיוֹם טוֹב שֶׁחָל בְּיוֹם שִׁשִּׁי לְשַׁבָּת; אוּלָם חֲכָמִים תִּקְּנוּ שֶׁכַּאֲשֶׁר חָל יוֹם טוֹב בְּיוֹם שִׁשִּׁי מְכִינִים "עֵרוּב תַּבְשִׁילִין", כְּדֵי לְהַתִּיר בִּשּׁוּל בְּיוֹם טוֹב לְשַׁבָּת. תַּבְשִׁיל הָעֵרוּב צָרִיךְ לִהְיוֹת מַאֲכָל שֶׁרָאוּי לְאָכְלוֹ עִם פַּת, כְּדֻגְמַת בָּשָׂר, דָּגִים, בֵּיצִים, יְרָקוֹת מְבֻשָּׁלִים, וּבְדֶרֶךְ כְּלָל מְכִינִים פַּת וּבֵיצָה.
וְכָךְ הוּא סֵדֶר "עֵרוּב תַּבְשִׁילִין" – נוֹטֵל הַפַּת וְהַתַּבְשִׁיל וְאוֹמֵר: אֲנִי מְזַכֶּה לְכָל מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת וְלִסְמֹךְ עַל עֵרוּב זֶה, וּמִי שֶׁזּוֹכֶה נוֹטֵל בְּיָדוֹ וּמַגְבִּיהַ טֶפַח, וְחוֹזֵר וְנוֹטֵל מִיַּד הַזּוֹכֶה, וְהַמְּזַכֶּה מְבָרֵךְ: "בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל מִצְוַת עֵרוּב". וְאוֹמֵר: "בְּדֵין יְהֵא שָׁרָא לָנָא לַאֲפוּיֵי וּלְבַשּׁוּלֵי וּלְאַטְמוּנֵי וּלְאַדְלוּקֵי שְׁרָגָא וּלְמֶעֱבַד כָּל צָרְכָנָא מִיּוֹמָא טָבָא לְשַׁבַּתָּא לָנָא וּלְכָל יִשְׂרָאֵל הַדָּרִים בָּעִיר הַזֹּאת". וְאֶפְשָׁר לוֹמַר בְּעִבְרִית: "בְּזֶה הָעֵרוּב יְהֵא מֻתָּר לָנוּ לֶאֱפוֹת וּלְבַשֵּׁל וּלְהַדְלִיק נֵר וְלַעֲשׂוֹת כָּל צָרְכֵנוּ מִיּוֹם טוֹב לְשַׁבָּת לָנָא וּלְכָל יִשְׂרָאֵל הַדָּרִים בָּעִיר הַזֹּאת".
כַּאֲשֶׁר אוֹמְרִים אֶת נֹסַח הָעֵרוּב מַתִּירִים עַל יְדֵי זֶה לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמְּלָאכוֹת הַמֻּתָּרוֹת בְּיוֹם טוֹב עֲבוּר שַׁבָּת.
6) מִכֵּיוָן שֶׁחַג הַשָּׁבוּעוֹת הוּא גַּם "חַג הַקָּצִיר", יֵשׁ נוֹהֲגִים לְקַשֵּׁט אֶת הַבַּיִת וְאַף אֶת בֵּית הַכְּנֶסֶת בִּפְרָחִים וּבְפֵרוֹת. סִבָּה נוֹסֶפֶת לְכָךְ הִיא, כְּדֵי לָחוּשׁ אֶת הַחֲוָיָה הַמְּרַגֶּשֶׁת שֶׁל מַעֲמַד הַר סִינַי, שֶׁעַל פִּי חֲזַ"ל, הִתְכַּסָּה הַר סִינַי כֻּלּוֹ בְּיָרֹק וּבִפְרִיחָה לִכְבוֹד מַתַּן הַתּוֹרָה.
7) חַג הַשָּׁבוּעוֹת, חַג מַתַּן תּוֹרָה, חַג הַבִּכּוּרִים, עֲצֶרֶת, חַג הַקָּצִיר וְחַג המוצי"ם.
א. חַג הַשָּׁבוּעוֹת – זֶה הַשֵּׁם הָעִקָּרִי שֶׁל הַחַג, עַל שֵׁם שִׁבְעַת הַשָּׁבוּעוֹת שֶׁל סְפִירַת הָעֹמֶר הַמְּחַבְּרִים בֵּין פֶּסַח לְשָׁבוּעוֹת.
ב. חַג מַתַּן תּוֹרָה – חַג בּוֹ נָתַן לָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַתּוֹרָה בְּמַעֲמַד הַר סִינַי.
ג. חַג הַבִּכּוּרִים – רֵאשִׁית, הָחֵל מֵחַג הַשָּׁבוּעוֹת וְעַד סוֹף הַקַּיִץ (עַד חַג הַסֻּכּוֹת) מְבִיאִים חַקְלָאִים אֶת הַ"בִּכּוּרִים" שֶׁל שִׁבְעַת הַמִּינִים (=רֵאשִׁית הַפֵּרוֹת שֶׁצָּמְחוּ בִּשְׂדוֹתֵיהֶם) לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ. שֵׁנִית, בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת מַקְרִיבִים אֶת קָרְבָּן "שְׁתֵּי הַלֶּחֶם" מֵהַתְּבוּאָה הַחֲדָשָׁה "הַבְּכוֹרָה".
ד. חַג הַקָּצִיר – נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה "וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה" (שמות כג, טז). וְאָכֵן חַג הַשָּׁבוּעוֹת הוּא גַּם הַחַג שֶׁל עוֹנַת הַקָּצִיר, שֶׁבּוֹ מוֹדִים לְהַשֵּׁם עַל הַתְּבוּאָה הַחֲדָשָׁה שֶׁנָּתַן לָנוּ. לָכֵן מְבִיאִים בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים" (שמות לד, כב) הוּא קָרְבָּן "שְׁתֵּי הַלֶּחֶם" – שְׁתֵּי חַלּוֹת עֲשׂוּיוֹת מֵהַחִטִּים הַחֲדָשׁוֹת שֶׁגָּדְלוּ בְּשָׁנָה זוֹ. זוֹהִי הַמִּצְוָה הַיְּחִידָה הַמְּיֻחֶדֶת לְחַג הַשָּׁבוּעוֹת, בִּהְיוֹתוֹ חַג הַקָּצִיר וְחַג הַבִּכּוּרִים.
ה. עֲצֶרֶת – מַשְׁמָע, "עֲצִירָה מִמְּלָאכָה". אָמְנָם בְּכָל הַחַגִּים אֲסוּרָה מְלָאכָה, אֶלָּא שֶׁכְּפִי שֶׁאוֹמֵר הָרַבִּי בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי יִצְחָק מִבֶּרְדִיטְשׁוֹב בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת זֶה נִכָּר יוֹתֵר, כִּי בִּשְׁאָר הַחַגִּים יֵשׁ סִימָנֵי הֶכֵּר אֲחֵרִים וְאִלּוּ בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת אִסּוּר מְלָאכָה הוּא סִימַן הַהֶכֵּר הַיְּחִידִי.
וְעוֹד שֶׁ"עֲצֶרֶת" מַשְׁמָעָהּ "סִיּוּם". חַג הַשָּׁבוּעוֹת מְסַיֵּם אֶת סְפִירַת הָעֹמֶר הַמַּתְחִילָה בְּחַג הַפֶּסַח, הַסְּפִירָה שֶׁעִנְיָנָהּ חִבּוּר בֵּין פֶּסַח לְשָׁבוּעוֹת. וְאָכֵן חַג הַשָּׁבוּעוֹת הוּא סִיּוּם וְחוֹתָם לְחַג הַפֶּסַח.
ו. חַג המוצי"ם – שֵׁם חֲסִידִי, לְפִי שֶׁרַבָּנֵי קְהִלּוֹת חֲסִידִים (מו"ץ רָאשֵׁי תֵּבוֹת: "מוֹרֵה צֶדֶק") נוֹהֲגִים לִנְסֹעַ לָרַבִּי בְּחַג זֶה. מֵאַחַר שֶׁהַחַג לֹא מְרֻבֶּה בַּהֲלָכוֹת יְכוֹלִים הֵם לַעֲזֹב אֶת קְהִלָּתָם לְמֶשֶׁךְ הַחַג.
8) שְׁתֵּי בְּרָכוֹת:
א. "בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל יוֹם טוֹב"
ב. "בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לִזְמַן הַזֶּה"
9) לְשׁוֹן הַגְּמָרָא: "בָּרוּךְ הַמָּקוֹם שֶׁנָּתַן תּוֹרָה מְשֻׁלֶּשֶׁת לְעַם מְשֻׁלָּשׁ עַל יְדֵי שְׁלִישִׁי בְּיוֹם שְׁלִישִׁי לַחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי" (שַׁבָּת פ"ח, א).
וְהִיא מְרַמֶּזֶת:
תּוֹרָה מְשֻׁלֶּשֶׁת – תּוֹרָה נְבִיאִים וּכְתוּבִים
עַם מְשֻׁלָּשׁ – כֹּהֵן לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל
הַחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי – סִיוָן
עַל יְדֵי שְׁלִישִׁי – מֹשֶׁה, שֶׁנּוֹלַד שְׁלִישִׁי אַחֲרֵי מִרְיָם וְאַהֲרֹן
הַיּוֹם שְׁלִישִׁי – שְׁלִישִׁי לִימֵי הַהַגְבָּלָה
10) הַתּוֹרָה נִמְשְׁלָה לְחָלָב, דְּבַשׁ, שֶׁמֶן, יַיִן וּמַיִם.
וְאֵלֶּה רְמוּזִים בְּרָאשֵׁי תֵּבוֹת שֶׁל הַמִּלָּה "חֲדָשִׁים" בְּמִשְׁפַּט חֲזַ"ל: "בְּכָל יוֹם יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים" (רַשִׁ"י לִדְבָרִים כו טז).
11) א. מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, רַבָּן שֶׁל נְבִיאִים, שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַם יִשְׂרָאֵל
ב. דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁנּוֹלַד וְנִפְטַר בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת
ג. הַבַּעַל שֵׁם טוֹב שֶׁהִסְתַּלֵּק בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת וְגִלָּה לָנוּ אֶת פְּנִימִיּוֹת הַתּוֹרָה
12) בְּלֵיל שָׁבוּעוֹת נִשְׁאָרִים עֵרִים וְלוֹמְדִים תּוֹרָה כָּל הַלַּיְלָה, כְּדֵי לְכַפֵּר עַל שְׁקִיעַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּשֵׁנָה עֲמֻקָּה בַּבֹּקֶר שֶׁל יוֹם מַתַּן תּוֹרָה, שֶׁאָז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ הָיָה צָרִיךְ לָבוֹא וּלְהָעִיר אוֹתָם.
הָאֲרִיזָ"ל מַבְטִיחַ לְמִי שֶׁלֹּא יָשֵׁן בְּלֵיל שָׁבוּעוֹת וְעוֹסֵק בְּתוֹרָה, שֶׁיַּשְׁלִים שְׁנָתוֹ וְלֹא יֶאֱרַע לוֹ שׁוּם נֶזֶק.
הַזֹּהַר מְסַפֵּר שֶׁרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי עָסַק בַּתּוֹרָה כָּל לֵיל שָׁבוּעוֹת, וְהִפְלִיג בְּשֶׁבַח הַנֵּעוֹר בְּלֵיל שָׁבוּעוֹת הַמְּצַפֶּה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה, שֶׁאָז בָּאִים "כָּל בְּנֵי הֵיכְלָא" לִשְׂמֹחַ עִם יִשְׂרָאֵל, וְלַעֲשׂוֹת לָהֶם תַּכְשִׁיטִים וְקִשּׁוּטִים (תִּקּוּנִים) נַעֲלִים לִכְבוֹד חֻפָּתָם עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהַתּוֹרָה.
חַכְמֵי הַסּוֹד תִּקְנוּ אֶת סֵדֶר הַלִּמּוּד הַנִּקְרָא "תִּקּוּן לֵיל שָׁבוּעוֹת". זֶהוּ סֵדֶר לִמּוּד מְיֻחָד בּוֹ מְשֻׁלָּבִים קְטָעִים מִתַּנַ"ך, מִשְׁנָה, גְּמָרָא, זֹהַר, סֵדֶר תַּרְיָ"ג מִצְווֹת וְעוֹד.
הַתִּקּוּן הוּא בְּדֶרֶךְ אֲמִירָה וְלֹא בְּצוּרַת לִמּוּד. וּמַסְבִּיר הָרַבִּי, שֶׁהַחִדּוּשׁ בְּמַתַּן תּוֹרָה אֵינוֹ בְּעִנְיַן הֲבָנַת הַתּוֹרָה וְהַשָּׂגָתָהּ, דְּבָרִים שֶׁהָיוּ קַיָּמִים גַּם לִפְנֵי מַתַּן תּוֹרָה, אֶלָּא בְּעֶצֶם מַעֲמַד הִתְגַּלּוּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. לָכֵן גַּם בְּתִקּוּן לֵיל שָׁבוּעוֹת אֵין הַדְגָּשָׁה עַל הֲבָנָה וְהַשָּׂגָה בַּתּוֹרָה, אֶלָּא עַל עֶצֶם אֲמִירַת הָאוֹתִיּוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת שֶׁל הַתּוֹרָה.
13) א. חַג הַשָּׁבוּעוֹת קָשׁוּר בִּתְקוּפַת הַקָּצִיר, שֶׁלָּכֶן גַּם אֶחָד מִשְּׁמוֹתָיו הוּא "חַג הַקָּצִיר", וְסִפּוּר מְגִלַּת רוּת הִתְרַחֵשׁ בִּתְקוּפַת הַקָּצִיר.
ב. הַתּוֹרָה הִיא תּוֹרַת חֶסֶד, וְתָכְנָהּ שֶׁל מְגִלַּת רוּת קָשׁוּר בְּמַעֲשֵׂי חֶסֶד.
ג. דָּוִד הַמֶּלֶךְ נוֹלַד וְנִפְטַר בְּשָׁבוּעוֹת, וְהַמְּגִלָּה מְסַפֶּרֶת עַל רוּת וּבֹעַז הַסַּבָּא רַבָּה וְהַסַּבְתָּא רַבְּתָא שֶׁלּוֹ וְעַל יִחוּסוֹ אֲלֵיהֶם.
ד. רוּת גֵּרַת צֶדֶק שֶׁקִּבְּלָה עֹל תּוֹרָה וּמִצְווֹת בְּלֵב שָׁלֵם, וּבְחַג הַשָּׁבוּעוֹת כֻּלָּנוּ דּוֹמִים לְגֵרֵי צֶדֶק הַמְּקַבְּלִים תּוֹרָה מֵחָדָשׁ בְּשִׂמְחָה.
14) בְּאָמְרָהּ לְנָעֳמִי: אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹקַיִךְ אֱלֹקַי. בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת וְשָׁם אֶקָּבֵר כֹּה יַעֲשֶׂה הַשֵּׁם לִי וְכֹה יוֹסִיף כִּי הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ (רות א טז-יז)
15) בְּמַעֲמַד הַר סִינַי הִשְׁתַּתְּפוּ כָּל יִשְׂרָאֵל אֲנָשִׁים נָשִׁים וָטַף, לָכֵן כָּל שָׁנָה בְּחַג מַתַּן תּוֹרָה אָנוּ בָּאִים לְבֵית הַכְּנֶסֶת לִשְׁמֹעַ אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת מִתּוֹךְ סֵפֶר תּוֹרָה, כְּדֵי לָחוּשׁ אֶת מַתַּן תּוֹרָה מֵחָדָשׁ. כִּי בְּקוֹלוֹ הַגַּשְׁמִי שֶׁל הַקּוֹרֵא בַּתּוֹרָה, הַקּוֹרֵא אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת בְּכָל בֵּית כְּנֶסֶת כְּמוֹ בְּמַעֲמַד הַר סִינַי, כִּבְיָכוֹל מֻסְתָּר קוֹל סָמוּי שֶׁל "עַצְמוּתוֹ וּמַהוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ". וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל: בָּנַי, הֱיוּ קוֹרְאִים אֶת הַפָּרָשָׁה הַזּוֹ בְּכָל שָׁנָה, וַאֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיכֶם כְּאִלּוּ אַתֶּם עוֹמְדִין לְפָנַי בְּהַר סִינָי וּמְקַבְּלִין אֶת הַתּוֹרָה (פסיקתא דרב כהנא יב).
וּבִמְיֻחָד כְּפִי שֶׁאוֹמֵר הַמִּדְרָשׁ: "אָמַר רַבִּי מֵאִיר, בְּשָׁעָה שֶׁעָמְדוּ יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַר סִינַי לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: הָבִיאוּ לִי עֲרֵבִים טוֹבִים שֶׁתִּשְׁמְרוּהָ וַאֲנִי נוֹתֵן לָכֶם אֶת הַתּוֹרָה… אָמְרוּ: הֲרֵי בָּנֵינוּ עוֹרְבִים אוֹתָנוּ" (על פי שיר השירים רבה א).
16) "שֶׁנִּזְכֶּה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה בְּשִׂמְחָה וּבִפְנִימִיּוּת" (שִׂמְחָה וּפְנִימִיּוּת הֵם הַיְּסוֹד לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה).
17) א. מִכֵּיוָן שֶׁבְּיוֹם מַתַּן תּוֹרָה (שֶׁחָל בְּשַׁבָּת) נִצְטַוּוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כַּשְׁרוּת הַמְּזוֹנוֹת כּוֹלֵל כַּשְׁרוּת הַבָּשָׂר: שְׁחִיטָה וְכוּלֵּיהּ; וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲדַיִן לֹא הָיוּ עֲרוּכִים לֶאֱכֹל בָּשָׂר כָּשֵׁר, לָכֵן נֶאֶלְצוּ לֶאֱכֹל רַק מַאַכְלֵי חָלָב, עַל כֵּן אָנוּ אוֹכְלִים מַאַכְלֵי חָלָב לְזֵכֶר מַאַכְלֵי הֶחָלָב שֶׁאָכְלוּ בְּיוֹם קַבָּלַת הַתּוֹרָה.
ב. זֵכֶר לִ"שְׁתֵּי הַלֶּחֶם" שֶׁהִקְרִיבוּ בַּשָּׁבוּעוֹת אוֹכְלִים שְׁנֵי תַּבְשִׁילִים: סְעוּדָה חֲלָבִית וּסְעוּדָה בְּשָׂרִית.
ג. הַתּוֹרָה נִמְשְׁלָה לְחָלָב: "דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ (שִׁיר הַשִּׁירִים ד, יא)".
ד. רֶמֶז לְ"חָלָב" בְּרָאשֵׁי הַתֵּבוֹת שֶׁל הַפָּסוּק "מִנְחָה חֲדָשָׁה לַהַשֵׁם בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם (במדבר כח, כו)" – "מֵחָלָב".
ה. לְהַזְכִּיר צִדְקוּתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ נוֹתֵן הַתּוֹרָה שֶׁבִּהְיוֹתוֹ בֶּן 3 חֲדָשִׁים (בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת), נִלְקַח לְאַרְמוֹן פַּרְעֹה וְסֵרֵב לִינֹק מֵאִשָּׁה נָכְרִיָּה וְהִסְכִּים לִינֹק רַק מֵאִשָּׁה יְהוּדִיָּה.
ו. "חָלָב" בְּגֵימַטְרְיָא 40, מַזְכִּיר אֶת 40 הַיָּמִים שֶׁשָּׁהָה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּהַר סִינַי לְקַבֵּל אֶת לוּחוֹת הַבְּרִית.
ז. "הַר גַּבְנוּנִים" שֶׁלָּבָן וְצַח כִּגְבִינָה הוּא אֶחָד מִשְּׁמוֹת הַר סִינַי.
ח. רֶמֶז לָעוֹסֵק בְּתוֹרָה שֶׁיּוֹצֵא מִטֻּמְאָתוֹ וְנִטְהַר, כְּ"דָּם" שֶׁאָסוּר בַּאֲכִילָה אוּלָם הֶ"חָלָב" שֶׁנּוֹצַר מִמֶּנּוּ (שֶׁכַּיָּדוּעַ, דָּם נֶעֱכַר וְנַעֲשָׂה חָלָב) כָּשֵׁר לַאֲכִילָה.
18) בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, מִי שֶׁלֹּא הִסְפִּיק לְהַקְרִיב אֶת קָרְבָּנוֹ בַּחַג, הִשְׁלִים זֹאת בְּשֵׁשֶׁת הַיָּמִים שֶׁלְּאַחַר הַחַג, וְלָכֵן הֵם נִקְרָאִים: "יְמֵי הַתַּשְׁלוּמִין".
פרסום תגובה חדשה