ל"ג בעומר – חידון בקיאות

יום רביעי ג׳ אייר ה׳תשפ״א
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן 1. מַה פֵּרוּשׁ "סְפִירַת הָעֹמֶר"? 2. צִיֵּן לְפָחוֹת מָקוֹר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה לְמִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר. 3. אֵיךְ נוֹהֲגִים בִּימֵי סְפִירַת הָעֹמֶר וּמַדּוּעַ? 4. מַהוּ ל"ג בָּעֹמֶר?
פרשת ויקרא
תוכן העניינים

שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן

1. מַה פֵּרוּשׁ "סְפִירַת הָעֹמֶר"?
2. צִיֵּן לְפָחוֹת מָקוֹר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה לְמִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר.
3. אֵיךְ נוֹהֲגִים בִּימֵי סְפִירַת הָעֹמֶר וּמַדּוּעַ?
4. מַהוּ ל"ג בָּעֹמֶר?
5. מַדּוּעַ חוֹגְגִים בְּל"ג בָּעֹמֶר?
6. מִי הָיָה רַבִּי עֲקִיבָא?
7. מֶה הָיָה סוֹפוֹ שֶׁל רַבִּי עֲקִיבָא?
8. אֵיזֶה דָּבָר חָשׁוּב בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם הִדְגִּישׁ רַבִּי עֲקִיבָא וְרָאָה בּוֹ כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה?
9. מָהֵם מִנְהֲגֵי ל"ג בָּעֹמֶר?
10. מַהוּ מִנְהַג הַ"חֲלָאקֶה"?
11. מַדּוּעַ מְסַפְּרִים אֶת הַיֶּלֶד רַק בְּגִיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים?
12. מַדּוּעַ מַדְלִיקִים מְדוּרוֹת בְּל"ג בָּעֹמֶר?
13. הֵיכָן חוֹגְגִים אֶת הַהִלּוּלָה שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי?
14. רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי מְכֻנֶּה "הַתַּנָּא הָאֱלוֹקִי", מִי הֵם הַתַּנָּאִים?
15. אֵיזֶה סֵפֶר מְיֻחָס לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, וּבַמֶּה הוּא עוֹסֵק?
16. הַאִם יְדוּעִים לְךָ אִמְרוֹת אוֹ פִּתְגָּמִים שֶׁל רַשְׁבִּ"י?
17. "כָּל יָמָיו שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי לֹא נִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן" – מַה לּוֹמְדִים מִזֶּה עַל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי?
18. בַּמֶּה עָסְקוּ רַבִּי שִׁמְעוֹן וּבְנוֹ בַּמְּעָרָה?
19. מָה אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי עַל לִמּוּד הַזֹּהַר וְהַקַּבָּלָה?
20. מָה אָמַר הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ עַל לִמּוּד הַזֹּהַר וְהַקַּבָּלָה?
21. בְּמִי פָּגְשׁוּ רַבִּי שִׁמְעוֹן וּבְנוֹ כְּשֶׁיָּצְאוּ מֵהַמְּעָרָה, וּמַה לָמַד מִמֶּנּוּ רַבִּי שִׁמְעוֹן?
22. מֶה עָשָׂה רַבִּי שִׁמְעוֹן כְּשֶׁסִּפְּרוּ לוֹ שֶׁהָעוֹלָם נִצְרַךְ לִגְשָׁמִים, וּמַה לּוֹמְדִים מִכָּךְ?
23. כֵּיצַד נִפְרַד רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי מִתַּלְמִידָיו?
24. כֵּיצַד חָגְגוּ רַבּוֹתֵינוּ נְשִׂיאֵנוּ אֶת ל"ג בָּעֹמֶר?

 

הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן

1. סְפִירַת הָעֹמֶר הִיא מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה לִסְפֹּר 49 יָמִים מֵהַיּוֹם הַשֵּׁנִי שֶׁל פֶּסַח שֶׁבּוֹ מַקְרִיבִים אֶת מִנְחַת הָעֹמֶר עַד יוֹם הַ 50, שֶׁאֵינוֹ מִן הַמִּנְיָן, הוּא חַג הַשָּׁבוּעוֹת, שֶׁנִּקְרָא שָׁבוּעוֹת עַל שֵׁם שִׁבְעַת הַשָּׁבוּעוֹת שֶׁל הַסְּפִירָה.
סְפִירַת הָעֹמֶר הִיא הַזְּמַן הַמְּיֻחָד שֶׁבֵּין פֶּסַח לְשָׁבוּעוֹת, שֶׁנֶּחְשָׁב עַל פִּי הָרַמְבַּ"ן כְּ"חֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד" (הָרַמְבַּ"ן, וַיִּקְרָא כג לו). וְאָכֵן סְפִירַת הָעֹמֶר מְחַבֶּרֶת אֶת פֶּסַח לְשָׁבוּעוֹת, אֶת הַיְּצִיאָה מִמִּצְרַיִם לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה. וְעַל פִּי הָרַמְבַּ"ם סְפִירַת הָעֹמֶר מַרְאֶה עַל צִפִּיָּה לִקְרַאת מַתָּן תּוֹרָה (הָרַמְבַּ"ם, מוֹרֶה נְבוֹכִים ג מג), שֶׁהֲרֵי הַחֵרוּת הָאֲמִתִּית הִיא בְּקִיּוּם הַתּוֹרָה.
2. א. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַהַשֵּׁם (ויקרא כג, טו-טז)
ב. שִׁבְעָה שָׁבֻעֹת תִּסְפָּר לָךְ מֵהָחֵל חֶרְמֵשׁ בַּקָּמָה תָּחֵל לִסְפֹּר שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת. וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבֻעוֹת לַהַשֵּׁם אֱלֹקֶיךָ מִסַּת נִדְבַת יָדְךָ אֲשֶׁר תִּתֵּן כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ הַשֵּׁם אֱלֹקֶיךָ (דברים טז ט-י)
3. בִּימֵי סְפִירַת הָעֹמֶר נוֹהֲגִים מִקְּצָת מִנְהֲגֵי אֲבֵלוּת: אֵין מְקַיְּמִים שְׂמָחוֹת, אֵין לוֹבְשִׁים בְּגָדִים חֲדָשִׁים וְאֵין מִסְתַּפְּרִים, כִּי בִּימֵי סְפִירַת הָעֹמֶר מֵתוּ בְּמַגֵּפָה 24000 תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא.
4. ל"ג בָּעֹמֶר הוּא הַיּוֹם הַשְּׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה לִסְפִירַת הָעֹמֶר, וְהוּא חָל בְּי"ח בְּאִיָּר.
5. א. בְּיוֹם זֶה הַמַּגֵּפָה שֶׁהֵחֵלָה בְּתַלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא מֵאַחֲרֵי פֶּסַח – נֶעֶצְרָה.
ב. יוֹם זֶה הוּא יוֹם הַהִלּוּלָה שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי תַּלְמִיד רַבִּי עֲקִיבָא. וּמַדּוּעַ שְׂמֵחִים בְּיוֹם הִסְתַּלְּקוּתוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי?
רַבִּי שִׁמְעוֹן, צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, הָיָה בָּקִי בְּתוֹרָה וּבַהֲלָכָה וּבַקַּבָּלָה, וְהִתְנַגֵּד לַשִּׁלְטוֹן הָרוֹמִי. לָכֵן הָרוֹמָאִים רְדָפוּהוּ. הוּא הִסְתַּתֵּר בִּמְעָרָה עִם בְּנוֹ בְּמֶשֶׁךְ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה, וּבְנֵס נִבְרָא לָהֶם בַּמְּעָרָה חָרוּב וּמַעְיָן מֵהֶם נִזּוֹנוּ.
לְזֵכֶר הָעֻבְדָּה שֶׁרַבִּי שִׁמְעוֹן הֻסְמַךְ לְרַב בְּל"ג בָּעֹמֶר, הִתְחַתֵּן וְאַף הִסְתַּלֵּק בְּל"ג בָּעֹמֶר, וּבִמְיֻחָד מִפְּנֵי שֶׁצִּוָּה לְתַלְמִידָיו לַחְגֹּג כָּל שָׁנָה אֶת יוֹם פְּטִירָתוֹ בְּשִׂמְחָה, אָנוּ חוֹגְגִים אֶת ל"ג בָּעֹמֶר.
6. רַבִּי עֲקִיבָא בֶּן יוֹסֵף בֶּן הַדּוֹר הַשְּׁלִישִׁי שֶׁל הַתַּנָּאִים הָיָה מִגְּדוֹלֵי חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל וְהֶעֱמִיד 24000 תַּלְמִידִים, שֶׁרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי הוּא אֶחָד מֵהֶם.
7. הָרוֹמָאִים שֶׁשָּׁלְטוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל רָדְפוּ יְהוּדִים שֶׁקִּיְּמוּ תּוֹרָה וּמִצְווֹת. בְּמַהֲלַךְ רְדִיפוֹתֵיהֶם הֵם הָרְגוּ אֶת עֲשֶׂרֶת גְּדוֹלֵי הַדּוֹר, שֶׁנִּקְרְאוּ בְּשֶׁל כָּךְ "עֲשֶׂרֶת הֲרוּגֵי הַמַּלְכוּת". רַבִּי עֲקִיבָא הָיָה אֶחָד מֵהֶם. וּמְסַפֶּרֶת הַגְּמָרָא:
בְּשָׁעָה שֶׁהוֹצִיאוּ אֶת רַבִּי עֲקִיבָא לַהֲרִיגָה זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע הָיָה וְהָיוּ סוֹרְקִים אֶת בְּשָׂרוֹ בְּמַסְרְקוֹת שֶׁל בַּרְזֶל וְהָיָה מְקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם. אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: רַבֵּינוּ, עַד כָּאן? אָמַר לָהֶם: כָּל יָמַי הָיִיתִי מִצְטַעֵר עַל פָּסוּק זֶה "בְּכָל נַפְשְׁךָ" אֲפִילּוּ נוֹטֵל אֶת נִשְׁמָתְךָ, אָמַרְתִּי, מָתַי יָבֹא לְיָדִי וַאֲקַיְּמֶנּוּ? וְעַכְשָׁו שֶׁבָּא לְיָדִי לֹא אֲקַיְּמֶנּוּ? הָיָה מַאֲרִיךְ בְּ"אֶחָד", עַד שֶׁיָּצְתָה נִשְׁמָתוֹ בְּ"אֶחָד". יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: אַשְׁרֶיךָ, רַבִּי עֲקִיבָא, שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתְךָ בְּ"אֶחָד". אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: זוֹ תּוֹרָה וְזוֹ שְׂכָרָהּ?! "מִמְתִים יָדְךָ הַשֵּׁם מִמְתִים מֵחֶלֶד" (תהלים יז, יד). אָמַר לָהֶם: "חֶלְקָם בַּחַיִּים" (תהלים יז, יד). יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: אַשְׁרֶיךָ רַבִּי עֲקִיבָא, שֶׁאַתָּה מְזֻמָּן לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא (בְּרָכוֹת סא ב).
8. וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ (ויקרא יט, יח)
9. א. בל"ג בָּעֹמֶר לֹא רַק שֶׁאֵין נוֹהֲגִים מִנְהֲגֵי אֲבֵלוּת, אֶלָּא זֶהוּ יוֹם חַג שִׂמְחָה וְהִלּוּלָה גְּדוֹלָה. לָכֵן אֵין אוֹמְרִים בּוֹ תַּחֲנוּן.
ב. הָרַבִּי הוֹרָה לְקַבֵּל בְּיוֹם זֶה הַחְלָטוֹת טוֹבוֹת בִּפְרָט בְּעִנְיַן אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל וְגַם לוֹמַר בּוֹ אֶת מִזְמוֹר ל"ג בִּתְהִלִּים, וּלְהוֹסִיף בִּנְתִינָה לִצְדָקָה מִסְפַּר ח"י – מַתְאִים לְיוֹם ל"ג בָּעֹמֶר שֶׁחָל בְּיוֹם י"ח בְּאִיָּר.
ג. נוֹהֲגִים לֶאֱכֹל בְּיוֹם זֶה חָרוּבִים זֵכֶר לְעֵץ הֶחָרוּבִים שֶׁגָּדַל בַּמְּעָרָה שֶׁמִּמֶּנּוּ נִזּוֹנוּ רַשְׁבִּ"י וּבְנוֹ. נוֹהֲגִים גַּם לֶאֱכֹל בֵּיצִים קָשׁוֹת צְבוּעוֹת (נִתָּן לְצָבְעָן גַּם עַל יְדֵי בִּשּׁוּלָן עִם קְלִפּוֹת בָּצָל, כְּפִי שֶׁנּוֹהֵג הָרַבִּי). אַדְמוֹ"ר הַצֶּמַח צֶדֶק נָהַג לֶאֱכֹל מַאַכְלֵי חָלָב.
ד. אפשערניש [=תִּסְפֹּרֶת] לְיֶלֶד שֶׁהִגִּיעַ לְגִיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים, אִם נוֹלַד בֵּין פֶּסַח לְל"ג בָּעֹמֶר (לְמִי שֶׁנּוֹלַד בֵּין ל"ג בָּעֹמֶר לְשָׁבוּעוֹת, עוֹשִׂים אֶת הַתִּסְפֹּרֶת בְּעֶרֶב חַג הַשָּׁבוּעוֹת).
ה. מַה לְגַבֵּי חֲתֻנָּה? לְכַתְּחִלָּה לֹא נוֹהֲגִים לַעֲרֹךְ חֲתֻנָּה בְּל"ג בָּעֹמֶר, אוּלָם בְּדִיעֲבַד, עָדִיף לַעֲשׂוֹת חֲתֻנָּה בְּיוֹם ל"ג בָּעֹמֶר וְלֹא בְּלֵילוֹ.
ו. מִנְהַג יִשְׂרָאֵל לְהַדְלִיק מְדוּרוֹת אֵשׁ בְּיוֹם זֶה, אוּלַי מִכֵּיוָן שֶׁכָּל עִנְיָנוֹ שֶׁל רַשְׁבִּ"י הָיָה אוֹר הַמֵּאִיר אֶת הָעוֹלָם, עַל יְדֵי גִּלּוּי פְּנִימִיּוֹת הַתּוֹרָה. וְעוֹד שֶׁהַמְּדוּרָה הִיא מֵעֵין "נֵר נְשָׁמָה" גָּדוֹל, וְכַמִּנְהָג לְהַדְלִיק נֵר בְּיוֹם הַיָּארְצַיְט (רְאֵה עוֹד – תְּשׁוּבָה לִשְׁאֵלָה 12).
ז. תַּלְמִידֵי הַיְּשִׁיבָה נוֹהֲגִים לָצֵאת לַשָּׂדֶה וּלְשַׂחֵק בְּ"חֵץ וָקֶשֶת", זֵכֶר לָעֻבְדָּה שֶׁבִּימֵי רַשְׁבִּ"י, לֹא נִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בַּשָּׁמַיִם.
ח. בְּל"ג בָּעֹמֶר לִפְנוֹת עֶרֶב, בֵּין מִנְחָה לְמַעֲרִיב, נָהֲגוּ הַחֲסִידִים לַעֲרֹךְ הִתְוַעֲדוּת.
ט. בְּל"ג בָּעֹמֶר נוֹהֲגִים לַעֲלוֹת לַצִּיּוּן שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בְּמֵרוֹן, מַדְלִיקִים מְדוּרוֹת, וְעַל פִּי הוֹרָאַת הָרַבִּי, יְלָדִים בְּכָל הָעוֹלָם עוֹרְכִים תַּהֲלוּכוֹת בְּרוּחַ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל וְאַהֲבַת הַשֵּׁם בְּמַטָּרָה לְהָפִיץ יַהֲדוּת, חֲסִידוּת וּבְשׂוֹרַת הַגְּאֻלָּה.
10. הַתִּסְפֹּרֶת הָרִאשׁוֹנָה לַיֶּלֶד שֶׁהִגִּיעַ לְגִיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים. מִנְהָג שֶׁנִּקְרָא "חָלָאקֶה" (בְּעַרְבִית) אוֹ "אפשערניש" (בְּאִידִישׁ). נוֹהֲגִים לַחְגֹּג אֶת הַתִּסְפֹּרֶת לְיַד קִבְרוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בְּמֵרוֹן, אַךְ נִתָּן לַחְגֹּג אֶת הַתִּסְפֹּרֶת בְּכָל מָקוֹם.
11. הַתּוֹרָה מְצַוָּה שֶׁכַּאֲשֶׁר נוֹטְעִים עֵץ פְּרִי בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל אָסוּר לֶאֱכֹל מִפֵּרוֹתָיו בִּשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים הָרִאשׁוֹנוֹת. שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל. וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִת יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַהַשֵּׁם (ויקרא יט, כג-כד)".
וּמַסְבִּיר הַמִּדְרָשׁ: וּנְטַעְתֶּם וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ – מְדַבֵּר בְּתִינוֹק. שָׁלֹשׁ שְׁנַיִם יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים – שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֹא לְהָשִׂיחַ וְלֹא לְדַבֵּר. וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִית יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ – שֶׁאָבִיו מְקַדְּשׁוֹ לְתוֹרָה. הִלּוּלִים – שֶׁמְּהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁת תֹּאכְלוּ אֶת פִּרְיוֹ – מִשָּׁעָה שֶׁהוּא מַתְחִיל לִקְרוֹת בַּתּוֹרָה לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ (יַלְקוּט שִׁמְעוֹנִי וַיִּקְרָא תרט"ו)
כְּלוֹמַר, עַל פִּי הַמִּדְרָשׁ גַּם בַּהֲלִיךְ שֶׁעוֹבֵר יֶלֶד בִּשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים הָרִאשׁוֹנוֹת לְחַיָּיו הוּא לֹא יָכוֹל לְדַבֵּר ("עָרְלָה"), אַךְ בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית הוֹרָיו מְקַדְּשִׁים אוֹתוֹ לְלִמּוּד הַתּוֹרָה. וּכְמוֹ שֶׁלֹּא נֶהֱנִים מִפֵּרוֹת הָעֵץ עַד לְאַחַר שָׁלוֹשׁ שָׁנִים, כָּךְ אֶת שַׂעֲרוֹת הַיֶּלֶד אֵין לְסַפֵּר עַד לְגִיל שָׁלוֹשׁ שָׁנִים. בַּחֲגִיגַת הַתִּסְפֹּרֶת מְסַפְּרִים אֶת שְׂעַר רֹאשׁ הַיֶּלֶד, אַךְ מוֹתִירִים "פֵּאוֹת".
12. הַמְּדוּרוֹת הֵם עַל שֵׁם הָאוֹר וְהָאֵשׁ שֶׁלִּוּוּ אֶת רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בְּהִסְתַּלְּקוּתוֹ.
עַל פִּי הַזֹּהַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי קָרָא לְתַלְמִידָיו לִפְנֵי פְּטִירָתוֹ וְגִלָּה לָהֶם סוֹדוֹת תּוֹרָה נִשְׂגָּבִים וּקְדוֹשִׁים שֶׁלֹּא גִּלָּה כָּל יָמָיו, וּבַסּוֹף אָמַר אֶת הַפָּסוּק: "כִּי שָׁם צִוָּה הַשֵּׁם אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם (תהלים קלג, ג)", וּכְשֶׁהִגִּיעַ לְתֵבַת "חַיִּים" פָּרְחָה נִשְׁמָתוֹ וְנִכְלְלָה בְּחַיֵּי הַחַיִּים – הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
תַּלְמִידוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, רַבִּי אַבָּא, רָצָה לְהִסְתַּכֵּל עָלָיו וְלֹא יָכֹל, בִּגְלַל הָאוֹר הַגָּדוֹל שהאִיר מִמֶּנּוּ. וּבְדֶרֶךְ נֵס יָצְאָה אֵשׁ מֵהַשָּׁמַיִם וְלִהֲטָה סְבִיב מִטָּתוֹ, וְלֹא יָכֹל אַף אָדָם לָגֶשֶׁת אֵלָיו, עַד שֶׁחָלַף הַיּוֹם, וְאָז שָׁקְעָה הָאֵשׁ וְנִגְּשׁוּ לְהַטְמִינוֹ בִּמְעָרָה בְּמֵרוֹן.
וְכַיָּדוּעַ, כַּאֲשֶׁר נְשָׁמָה – חֵלֶק אֱלוֹקָה מִמַּעַל מַמָּשׁ, שֶׁעִנְיָנָהּ אוֹר, "נֵר הַשֵּׁם נִשְׁמַת אָדָם" (משלי כ, כז) – מְסַיֶּמֶת שְׁלִיחוּתָהּ בָּעוֹלָם הַזֶּה, הִיא עוֹלָה לְמַעְלָה, וְעַל יְדֵי זֶה נִגְרַם אוֹר גָּדוֹל לְמַעְלָה. וּבִמְיֻחָד נִשְׁמַת צַדִּיק עָתָק שֶׁעִם נִשְׁמָתוֹ עוֹלִים כָּל תּוֹרָתוֹ וּמַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים, וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת הֵם אוֹר גָּדוֹל – נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר (משלי ו, כג), כָּךְ שֶׁעַל יְדֵי זֶה מֵאִיר אוֹר גָּדוֹל בַּשָּׁמַיִם וּבְכָל הָעוֹלָמוֹת.
וְהַיָּמִים הָאֵלּוּ נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל שָׁנָה בְּל"ג בָּעֹמֶר. וּבִמְיֻחָד שֶׁמִּפְעַל חַיָּיו שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי הוּא סֵפֶר הַ"זֹהַר". "זֹהַר", מַשְׁמָע, "אוֹר", וְלֹא סְתָם אוֹר אֶלָּא אוֹר תּוֹרָה, אוֹר פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, מֵעֵין וַהֲכָנָה לְתוֹרָתוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, שֶׁעִנְיָנוֹ אוֹר הַגְּאֻלָּה. עַד לְקִיּוּם הַיִּעוּד "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת הַשֵּׁם כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים (ישעיהו יא, ט)" – שֶׁיִּהְיֶה גִּלּוּי אוֹר אֱלוֹקִי בְּכָל הָעוֹלָמוֹת.
אָכֵן "אוֹר" הוּא סֵמֶל לַנְּשָׁמָה לַתּוֹרָה וְלַגְּאֻלָּה, וּמִכָּאן בָּרוּר שֶׁאִם בַּיָּארְצַיְט שֶׁל כָּל יְהוּדִי מַדְלִיקִים נֵר (נֵר נְשָׁמָה). עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁלִּכְבוֹד רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שֶׁהֻסְמַךְ לְרַב בְּל"ג בָּעֹמֶר, שֶׁהִתְחַתֵּן וְהִסְתַּלֵּק בְּל"ג בָּעֹמֶר, וְשֶׁבְּיוֹם הִסְתַּלְּקוּתוֹ הָיָה בֵּיתוֹ אֲפוּף אֵשׁ, רָאוּי לְהַדְלִיק מְדוּרָה, אֵשׁ גְּדוֹלָה, שֶׁעִנְיָנָהּ לְהָפִיץ אוֹר גָּדוֹל.
13. בְּכָל מָקוֹם וּבִמְיֻחָד בַּצִּיּוּן שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בְּהַר מֵרוֹן. לְשָׁם עוֹלִים מִכָּל הַחוּגִים וּמִכָּל הַקְּהִלּוֹת, וּשְׂמֵחִים וְרוֹקְדִים בְּשִׂמְחַת רַשְׁבִּ"י.
14. תַּנָּאִים הֵם חַכְמֵי הַמִּשְׁנָה שֶׁחָיוּ מִיְּמֵי אַנְשֵׁי הַכְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה וְהַזּוּגוֹת וְעַד לַחֲתִימַת הַמִּשְׁנָה (בַּמֵּאָה הָרִאשׁוֹנָה וְהַשְּׁנִיָּה לַסְּפִירָה, בְּמֶשֶׁךְ כִּ-160 שָׁנָה) הָחֵל מִתַּלְמִידֵי הִלֵּל וְשַׁמַּאי וְעַד לְרַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא.
15. סֵפֶר הַזֹּהַר שֶׁעוֹסֵק בְּתוֹרַת הַסּוֹד וְהַקַּבָּלָה.
16. א. "שְׁלוֹשָׁה שֶׁאָכְלוּ עַל שֻׁלְחָן אֶחָד וְלֹא אָמְרוּ עָלָיו דִּבְרֵי תּוֹרָה, כְּאִלּוּ אָכְלוּ מִזִּבְחֵי מֵתִים" (אָבוֹת פֶּרֶק ג).
ב. "גָּדוֹל הוּא כִּבּוּד אָב וָאֵם שֶׁהֶעֱדִיפוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִכְּבוֹדוֹ" (תַּלְמוּד יְרוּשַׁלְמִי, קִדּוּשִׁין א, ז).
ג. "מִתְּחִלָּה אָמַרְתִּי שֶׁאִלּוּ הָיִיתִי בְּעֵת מַתַּן תּוֹרָה הָיִיתִי מְבַקֵּשׁ מִבּוֹרֵא הָעוֹלָם שֶׁיִּבְרָא שְׁנֵי פִּיּוֹת לָאָדָם: בְּפֶה אֶחָד יִלְמַד, וּבַפֶּה הַשֵּׁנִי יַעֲסֹק בִּצְרָכָיו הַחָמְרִיִּים. כָּעֵת אֲנִי חוֹזֵר בִּי, שֶׁכֵּן אֲנָשִׁים מְנַצְּלִים אֶת הַפֶּה הָאֶחָד שֶׁנָּתַן לָהֶם בּוֹרֵא הָעוֹלָם לַאֲמִירַת לָשׁוֹן הָרַע, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה בִּשְׁנֵי פִּיּוֹת!" (עַל פִּי תַּלְמוּד יְרוּשַׁלְמִי, שַׁבָּת א ב).
ד. "חֲמוּרָה אוֹנָאַת דְּבָרִים מֵאוֹנָאַת מָמוֹן" (בָּבָא מְצִיעָא).
ה. "גְּדוֹלָה מְלָאכָה שֶׁמְּכַבֶּדֶת אֶת בְּעָלֶיהָ" (נְדָרִים מט ב).
17. הַקֶּשֶׁת הִיא סִימָן לַחֲטָאֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְצִדְקוּתוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן הֵגֵנָּה עַל הַדּוֹר כֻּלּוֹ (תַּלְמוּד יְרוּשַׁלְמִי בְּרָכוֹת ט ב). וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "כְּדַאי הוּא רַבִּי שִׁמְעוֹן לִסְמֹךְ עָלָיו בִּשְׁעַת הַדְּחָק" (בְּרָכוֹת ט, א).
18. בְּתוֹרַת הַנִּסְתָּר (קַבָּלָה) וְעַל בְּסִיס לִמּוּד זֶה חֻבַּר סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁנִּכְתַּב בַּאֲרָמִית.
19. בְּחִבּוּרֵי זֶה (כְּלוֹמַר בִּזְכוּת סֵפֶר "הַזֹּהַר") יֵצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִן הַגָּלוּת.
20. מִצְוָה לְגַלּוֹת זֹאת הַחָכְמָה.
21. בְּזָקֵן שֶׁרָץ בְּעֶרֶב שַׁבָּת וּבְיָדָיו שְׁנֵי הֲדַסִּים. שָׁאַל אוֹתוֹ רַבִּי שִׁמְעוֹן: הֲדַסִּים אֵלּוּ לְמַה? הֵשִׁיב לָהֶם הָאִישׁ: לִכְבוֹד שַׁבָּת. שָׁאַל רַבִּי שִׁמְעוֹן: וּמַדּוּעַ לֹא תִּסְתַּפֵּק בְּאֶחָד? הֵשִׁיב לוֹ הַזָּקֵן: אֶחָד כְּנֶגֶד הַדִּבּוּר הָאֱלוֹקִי "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ (שמות כ, ז)" וְאֶחָד כְּנֶגֶד "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ (דברים ה, יא)". אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לִבְנוֹ: "רְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין מִצְווֹת עַל יִשְׂרָאֵל!"
22. הוּא אָמַר דְּרוּשׁ עַל הַפָּסוּק: "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד (תהלים קלג, א)" עַל פִּי סוֹדוֹת הַתּוֹרָה וּמִמֵּילָא יָרְדוּ גִּשְׁמֵי בְּרָכָה מִיָּדִית. מִכָּאן לְמֵדִים שֶׁרַשְׁבִּ"י שֶׁתּוֹרָתוֹ אֻמָּנוּתוֹ וְעָסַק בַּתּוֹרָה וּבִפְנִימִיּוּתָהּ, הוֹרָדַת הַגְּשָׁמִים נִפְעֲלָה בְּדֶרֶךְ מִמֵּילָא לְלֹא צֹרֶךְ בִּתְפִלָּה מְיֻחֶדֶת, כִּי תּוֹרָתוֹ הֵאִירָה מֵעֵין לְעָתִיד לָבוֹא – מַעֲלָה גְּבוֹהָה אַף מֵהַנְהָגָתוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא.
23. הוּא צִוָּה עֲלֵיהֶם שֶׁיּוֹם פְּטִירָתוֹ בְּכָל שָׁנָה יִהְיֶה יוֹם שִׂמְחָה, הוּא גַּם גִּלָּה לָהֶם סוֹדוֹת תּוֹרָה עֲמֻקִּים שֶׁלֹּא גִּלָּה קֹדֶם לָכֵן, וְסִיֵּם בַּפָּסוּק "כִּי שָׁם צִוָּה הַשֵּׁם אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם (תהלים קלג, ג)" וְיָצְאָה נִשְׁמָתוֹ בַּמִּלָּה "חַיִּים".
24. אֵצֶל אַדְמוֹ"רֵי חַבַּ"ד, הָיָה נֶחֱשָׁב ל"ג בָּעֹמֶר כְּחַג יוֹצֵא דֹּפֶן מִשְּׁאַר הַחַגִּים, וְחָגְגוּ אוֹתוֹ בְשִׂמְחָה מְיֻחֶדֶת בְּנִגּוּנִים וּבְרִקּוּדִים, אָכְלוּ סְעוּדָה קַלָּה שֶׁכָּלְלָה בֵּיצִים מְבֻשָּׁלוֹת, שָׁתוּ מַשְׁקֶה. וּפְעָמִים יָצְאוּ לַשָּׂדֶה עִם הַחֲסִידִים וְשִׁלְּבוּ בָּהֶם אֲמִירַת מַאַמְרֵי חֲסִידוּת, וּבֵרְכוּ אֶת הַחֲסִידִים בִּבְרָכוֹת וּבְעִקָּר בְּבִרְכַּת זֶרַע חַיָּא בַּר קְיָמָא.
הִגְדִּיל לַעֲשׂוֹת הָרַבִּי מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ שֶׁהָפַךְ אֶת ל"ג בָּעֹמֶר לְיוֹם שֶׁל פְּעִילוּת כַּבִּירָה, בַּהֲפָצַת הַמַּעֲיָנוֹת בִּפְרָט אֵצֶל יַלְדֵי יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי הַתַּהֲלוּכוֹת וְכִנּוּסֵי הַיְּלָדִים בְּכָל מָקוֹם וּמָקוֹם.

פרסום תגובה חדשה

test email