תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
סוכות – חידון בקיאות
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
- מָתַי חוֹגְגִים אֶת חַג הַסֻּכּוֹת?
- אֵילוּ שֵׁמוֹת נוֹסָפִים יֵשׁ לְחַג הַסֻּכּוֹת?
- לָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ "חַג הָאָסִיף"?
- מַדּוּעַ חוֹגְגִים אֶת חַג הַסֻּכּוֹת?
- מֶה הָיָה טִיבָם שֶׁל הַסֻּכּוֹת בָּהֶם הוֹשִׁיב הַשֵּׁם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר?
- אֵילוּ מִצְווֹת מְקַיְּמִים בְּחַג הַסֻּכּוֹת?
- אֵיזֶה חַג חוֹגְגִים מִיָּד עִם סִיּוּם חַג הַסֻּכּוֹת?
- מְנֵה 5 דִּינִים מִדִּינֵי בְּנִיַּת הַסֻּכָּה?
- מִמָּתַי רָאוּי לְהַתְחִיל בִּבְנִיַּת הַסֻּכָּה?
- מַדּוּעַ נִקְרֵאת הַסֻּכָּה "צִלָּא דִּמְהֵמְנוּתָא", (="צֵל הָאֱמוּנָה"?)
- צַטֵּט פְּסוּקִים אוֹ מַאַמְרֵי חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁלְּפִיהֶם רוֹאִים בַּסֻּכָּה סֵמֶל לְמַלְכוּת בֵּית דָּוִד?
- מָהֵם אַרְבַּעַת הַמִּינִים?
- מַה מְּסַמֵּל כָּל אֶחָד מֵאַרְבַּעַת הַמִּינִים, וּמַה מְּסַמְּלִים כֻּלָּם כַּאֲשֶׁר הֵם מְאֻגָּדִים?
- מַהִי מִצְוַת "הַקְהֵל"?
- מַהִי מִצְוַת "נִסּוּךְ הַמַּיִם"?
- מַהִי "שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה" וְכֵיצַד הִיא קְשׁוּרָה לְמִצְוַת "נִסּוּךְ הַמַּיִם"?
- מֵהֶן הַתְּפִלּוֹת הַמְּיֻחָדוֹת לְסֻכּוֹת?
- מָתַי מְבָרְכִים אֶת הַבְּרָכָה: בָּרוּךְ… אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה?
- מִי הֵם הָאֻשְׁפִּיזִין ("אוֹרְחִים" בַּאֲרָמִית) אוֹתָם אָנוּ מַזְמִינִים לָשֶׁבֶת בַּסֻּכָּה?
- כֵּיצַד מִתְגַּלֶּה הַנִּצָּחוֹן שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל עַל אֻמּוֹת הָעוֹלָם בְּחַג הַסֻּכּוֹת?
- מַה הַקֶּשֶׁר בֵּין "קָרְבְּנוֹת הַחַג" לְ"אֻמּוֹת הָעוֹלָם"?
- מַהִי מִצְוַת "עֲרָבָה"?
- מַה פֵּרוּשׁ "הוֹשַׁעְנוֹת"?
- מַהוּ עִנְיָנוֹ שֶׁל הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל סֻכּוֹת – "הוֹשַׁעְנָא רַבָּה"?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
- אֶת חַג הַסֻּכּוֹת חוֹגְגִים בֵּין ט"ו לְכ"א בְּתִשְׁרֵי. הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הוּא יוֹם טוֹב, וְאַחֲרָיו 6 יְמֵי חֹל הַמּוֹעֵד.
- "חַג הָאָסִיף" אוֹ סְתָם "חַג" וּ"זְמַן שִׂמְחָתֵנוּ".
- כִּי לִקְרַאת סֻכּוֹת מְסַיְּמִים לֶאֱסֹף מֵהַשָּׂדֶה אֶת פֵּרוֹת הַקַּיִץ כְּמוֹ תְּאֵנִים וַעֲנָבִים (שֶׁבְּדֶרֶךְ כְּלָל יֻבְּשׁוּ לִדְבֵלוֹת וְצִמּוּקִים). מְסַיְּמִים לִדְרֹךְ אֶת הָעֲנָבִים בַּגִּתּוֹת וּמַכְנִיסִים אֶת הַיַּיִן לְבַקְבּוּקִים. בְּדוֹמֶה לְחַג הַקָּצִיר (שָׁבוּעוֹת), שֶׁבּוֹ קוֹצְרִים אֶת הַחִטָּה.
- א. בְּשֶׁל יְשִׁיבַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּסֻּכּוֹת בִּנְדוּדֵיהֶם בַּמִּדְבָּר.
ב. חוֹגְגִים אֶת עוֹנַת הָאָסִיף.
- רַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי עֲקִיבָא חַכְמֵי הַמִּשְׁנָה נֶחְלְקוּ בַּאֲשֶׁר לְטִיבָן שֶׁל סֻכּוֹת אֵלּוּ (סֻכָּה יא ב) וּבְעִקְבוֹתֵיהֶם גַּם הַפַּרְשָׁנִים: יֵשׁ שֶׁהִסְבִּירוּ שֶׁהַסֻּכּוֹת שֶׁבָּהֶן הוֹשִׁיב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מִמִּצְרַיִם הָיוּ סֻכּוֹת שֶׁל מַמָּשׁ (אִבְּן עֶזְרָא, רַשְׁבָּ"ם), וְהָיוּ שֶׁטָּעֲנוּ שֶׁהַסֻּכּוֹת הָיוּ עַנְנֵי הַכָּבוֹד שֶׁהָיוּ סוֹכְכִים עַל יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר (אוּנְקְלוֹס, רַשִׁ"י, רַמְבָּ"ן).
- יְשִׁיבָה בְּסֻכָּה וּנְטִילַת אַרְבַּעַת הַמִּינִים.
בִּזְמַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ: הַקְרָבַת קָרְבָּנוֹת, וּמִצְוַת הַקְהֵל שֶׁהִתְקַיְּמָה פַּעַם בְּשֶׁבַע שָׁנִים. בְּיָמֵינוּ יֵשׁ מִנְהָגִים זֵכֶר לְמִצְוַת הַקְהֵל.
- בכ"ב בְּתִשְׁרֵי חוֹגְגִים אֶת "שְׁמִינִי עֲצֶרֶת", וּבְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּמַקְבִּיל לִשְׁמִינִי עֲצֶרֶת חוֹגְגִים אֶת חַג "שִׂמְחַת תּוֹרָה". (בכ"ג בְּתִשְׁרֵי "אִסְרוּ חַג", כְּמוֹ בְּכָל ג' הָרְגָלִים).
- א. גֹּדֶל הַסֻּכָּה הַמִּינִימָלִי הוּא 7 עַל 7 טְפָחִים,
ב. גָּבְהָהּ הַמִּינִימָלִי הוּא עֲשָׂרָה טְפָחִים.
ג. הַסְּכָךְ צָרִיךְ לִהְיוֹת מֵהַצּוֹמֵחַ, מְנֻתָּק מֵהָאָרֶץ, וּמִדָּבָר שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה.
ד. בַּסֻּכָּה צָרִיךְ לָשֶׁבֶת תַּחַת הַסְּכָךְ שֶׁאֵין מֵעָלָיו דָּבָר אֶלָּא כִּפַּת הַשָּׁמַיִם,
ה. בַּסֻּכָּה צָרִיךְ שֶׁיִּהְיוּ לְפָחוֹת 3 דְּפָנוֹת.
- כְּבָר בְּמוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר.
- בְּסֻכּוֹת יְהוּדִי מִתְבַּקֵּשׁ לַעֲזֹב אֶת בֵּיתוֹ הֶחָזָק וְהַמֻּגָּן דַּוְקָא לְאַחַר שֶׁכְּבָר אָסַף אֶת תְּבוּאָתוֹ, וּמִתְגּוֹרֵר בַּחוּץ בְּמָקוֹם רָעוּעַ בְּעוֹנַת מַעֲבָר שֶׁבָּהּ מֶזֶג הָאֲוִיר מַתְחִיל לְהִצְטַנֵּן. כָּךְ הוּא חַי בְּצֵל הַסֻּכָּה וּבְצֵל הָאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם.
- א. "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת" (עמוס ט, יא)
ב. "רְאוּיִים כָּל יִשְׂרָאֵל לָשֶׁבֶת בְּסֻכָּה אַחַת" (סֻכָּה כז ב).
- לוּלָב ("כַּפֹּת תְּמָרִים") עֲרָבָה ("עַרְבֵי נַחַל") אֶתְרוֹג ("פְּרִי עֵץ הָדָר") וַהֲדַס ("עֲנַף עֵץ עָבֹת")
- אַרְבַּעַת הַמִּינִים מְסַמְּלִים אַרְבָּעָה סוּגֵי אֲנָשִׁים בְּעַם יִשְׂרָאֵל: אֶתְרוֹג בַּעַל טַעַם וְרֵיחַ מְסַמֵּל אָדָם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ גַּם תּוֹרָה וְגַם מַעֲשִׂים טוֹבִים, עֲרָבָה חַסְרַת טַעַם וְרֵיחַ מְסַמֶּלֶת אָדָם שֶׁאֵין בּוֹ לֹא תּוֹרָה וְלֹא מַעֲשִׂים טוֹבִים. הֲדַס בַּעַל רֵיחַ וַחֲסַר טַעַם מְסַמֵּל בַּעֲלֵי מַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁאֵין בָּהֶם תּוֹרָה, וְלוּלָב שֶׁתְּמָרָיו הֵם בַּעֲלֵי טַעַם וְאֵין בּוֹ רֵיחַ מְסַמֵּל בַּעֲלֵי תּוֹרָה לְלֹא מַעֲשִׂים טוֹבִים.
נְטִילַת אַרְבַּעַת הַמִּינִים בַּאֲגֻדָּה אַחַת מְסַמֶּלֶת אֶת אַחְדוּת עַם יִשְׂרָאֵל.
- מִצְוַת הַקְהֵל הִיא מִצְוַת עֲשֵׂה מֵהַתּוֹרָה לְהַקְהִיל אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל הָעוֹלִים לְרֶגֶל בְּחַג הַסֻּכּוֹת שֶׁבְּמוֹצָאֵי שְׁנַת שְׁמִטָּה וְלִקְרֹא לִפְנֵיהֶם בַּתּוֹרָה. עַל פִּי זֶה קָבְעוּ חֲכָמִים שֶׁמֶּלֶךְ מִזֶּרַע דָּוִד יִקְרָא פָּרָשִׁיּוֹת נִבְחָרוֹת מִסֵּפֶר דְּבָרִים בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב שֶׁל סֻכּוֹת שֶׁבְּמוֹצָאֵי שְׁנַת הַשְּׁמִיטָה.
- מִצְוָה זוֹ הִיא הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי. עִקַּר הַמִּצְוָה הוּא מִלּוּי מַיִם מִמַּעְיַן הַשִּׁילוֹחַ (גִּיחוֹן), וְנִסּוּכָם עַל אַחַת מִקַּרְנוֹת מִזְבַּח הָעוֹלָה. בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁנָה הָיוּ מְנַסְּכִים יַיִן עַל הַמִּזְבֵּחַ עִם הַקְרָבַת הַקָּרְבָּנוֹת, וְרַק בְּשִׁבְעַת יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת הָיוּ מְנַסְּכִים גַּם מַיִם.
טַעַם הַמִּצְוָה: לְבָרֵךְ אֶת הַשָּׁנָה הַקְּרֵבָה בְּגִשְׁמֵי בְּרָכָה. שֶׁהֲרֵי "בְּאַרְבָּעָה פְּרָקִים הָעוֹלָם נִדּוֹן… וּבְחַג (סֻכּוֹת) נִדּוֹנִים עַל הַמַּיִם" (מִשְׁנָה, רֹאשׁ הַשָּׁנָה א מִשְׁנָה ב), וְאָכֵן מִשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת שֶׁחָל יוֹם לְמָחֳרָת סֻכּוֹת, מַתְחִילִים לְבָרֵךְ "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם".
- שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה הוּא מַעֲמַד שִׂמְחָה, שֶׁתִּקְּנוּ בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, לְרֶגֶל נִסּוּךְ הַמַּיִם שֶׁהָיָה בְּסֻכּוֹת. וְאָכֵן, לְנִסּוּךְ הַמַּיִם נִלְווּ שׁוּרָה שֶׁל טְקָסִים שְׂמֵחִים בִּמְיֻחָד, שֶׁנִּקְרְאוּ "שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה". הֵם נִמְשְׁכוּ כָּל הַלַּיְלָה וְהִסְתַּיְּמוּ בִּשְׁאִיבַת הַמַּיִם מִמַּעְיַן הַשִּׁילוֹחַ וְנִסּוּכָם עַל הַמִּזְבֵּחַ עִם בֹּקֶר.
עַל שִׂמְחָה זוֹ אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "מִי שֶׁלֹּא רָאָה שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה לֹא רָאָה שִׂמְחָה מִיָּמָיו".
כַּיּוֹם נוֹהֲגִים לְקַיֵּם עַרְבֵי נִגּוּן וְרִקּוּד בַּלֵּילוֹת שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, כְּזֵכֶר לְשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה הַמְּקוֹרִית.
- בְּכָל יוֹם מִתְפַּלְּלִים תְּפִלַּת מוּסָף, וְאוֹמְרִים הַלֵּל שָׁלֵם. בִּתְפִלּוֹת יְמֵי חֹל הַמּוֹעֵד וּבְבִרְכַּת הַמָּזוֹן מוֹסִיפִים "יַעֲלֶה וְיָבוֹא". בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן מוֹסִיפִים גַּם "הָרַחֲמָן הוּא יָקִים לָנוּ אֶת סֻכַּת דָּוִד הַנּוֹפֶלֶת".
- לִפְנֵי סְעֻדָּה עַל לֶחֶם אוֹ אֲפִלּוּ עַל חֲתִיכַת עֻגָּה יֵשׁ לְבָרֵךְ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה.
- עַל פִּי הַקַּבָּלָה (זֹהַר חֵלֶק ג קג, ב) בְּכָל יוֹם מִימֵי הַחַג מְבַקְּרִים בְּסֻכָּתוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי "אֻשְׁפִּיזִין" (מֵאֲרָמִית: אוֹרְחִים) הֵם שִׁבְעָה צַדִּיקִים: אַבְרָהָם, יִצְחָק, יַעֲקֹב, יוֹסֵף, מֹשֶׁה, אַהֲרֹן וְדָוִד, כַּאֲשֶׁר בְּכָל אֶחָד מִשִּׁבְעַת הַיָּמִים אֶחָד מֵהַשִּׁבְעָה הוּא הָעִקָּרִי וְהַשְּׁאָר נִלְוִים אֵלָיו. כָּל אוֹרֵחַ מְסַמֵּל אֶת הַמִּדּוֹת הַמְאַפְיְנוֹת אוֹתוֹ, שֶׁנִּכְנָסוֹת אִתּוֹ בְּאוֹתוֹ יוֹם.
הָרַבִּי הָרָיָ"צ צִיֵּן שֶׁיֵּשׁ גַּם "אֻשְׁפִּיזִין חֲסִידִיִּים" – שִׁבְעָה צַדִּיקִים, נְשִׂיאֵי תּוֹרַת הַחֲסִידוּת, הַבָּאִים יַחַד עִם הָאֻשְׁפִּיזִין שֶׁבַּזּוֹהֵר, גַּם בָּהֶם יֵשׁ אֶחָד עִקָּרִי בְּכָל יוֹם מִשִּׁבְעַת יְמֵי הַחַג. שִׁבְעַת הַצַּדִּיקִים הֵם: הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, הַמַּגִּיד מִמֶּזֶרִיטְשׁ, אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן, אַדְמוֹ"ר הָאֶמְצָעִי, אַדְמוֹ"ר הַצֶּמַח צֶדֶק, אַדְמוֹ"ר הַמָּהָרָ"שׁ וְאַדְמוֹ"ר הָרָשָׁ"בּ. הָרַבִּי צִיֵּן שֶׁבַּשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת מַגִּיעִים לְבַקֵּר גַּם שְׁנֵי הַצַּדִּיקִים – שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ וְאַדְמוֹ"ר הָרָיָ"צ, אֶלָּא שֶׁאֵינָם "אוֹרְחִים" אֶלָּא "בַּעֲלֵי בָּתִּים" (הִתְוַעֲדוּיוֹת תשמ"ח ח"א ע' 309. תשמ"ט ח"א ע' 208).
וּבִכְלָל יֵשׁ לְהַזְמִין אוֹרְחִים רַבִּים לַסֻּכָּה: מַכָּרִים וְזָרִים, עֲנִיִּים וַעֲשִׁירִים, צַדִּיקִים וַאֲפִלּוּ פּוֹשְׁעִים.
- עַל פִּי הַמִּדְרָשׁ (וַיִּקְרָא רַבָּה פֶּרֶק ל, ב. יַלְקוּט שִׁמְעוֹנִי אֱמוֹר רמז תרנא. תַּנְחוּמָא אֱמוֹר יח וְעוֹד) יִשְׂרָאֵל וְאֻמּוֹת הָעוֹלָם בָּאִין לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְאֵין אָנוּ יוֹדְעִים מִי נִצֵּחַ, "אֶלָּא בַּמֶּה שֶׁיִּשְׂרָאֵל יוֹצְאִין מִלִּפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְלוֹלְבֵיהֶן וְאֶתְרוֹגֵיהֶן בְּיָדָן אָנוּ יוֹדְעִים דְּיִשְׂרָאֵל אִנּוּן ניצוחיא". אַרְבַּעַת הַמִּינִים מְשַׁקְּפִים אֶת הַנִּצָּחוֹן בַּמִּשְׁפָּט.
דָּבָר זֶה קָשׁוּר לְעִנְיַן הַקְרָבַת קָרְבְּנוֹת הַחַג בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, הַכּוֹלְלִים שִׁבְעִים פָּרִים שֶׁכְּנֶגֶד שִׁבְעִים אֻמּוֹת (סֻכָּה נה ב. בַּמִּדְבָּר רַבָּה פכ"א כד. פרש"י עה"פ פִּינְחָס כט יח. שָׁם לה], כְּשֶׁבִּזְמַנֵּנוּ, עִנְיָן זֶה מִתְקַיֵּם בְּאֶמְצָעוּת אֲמִירַת הַפְּסוּקִים בְּאֹפֶן שֶׁל "וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ (הושע יד, ג)". שֶׁאַף אֻמּוֹת הָעוֹלָם מוֹדִים שֶׁיִּשְׂרָאֵל הֵם הַמְּנַצְּחִים וּמִתְקַיֵּם עִנְיַן "הַלְלוּ אֶת הַשֵּׁם כָּל גּוֹיִם… כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ (תהלים קיז, א-ב)", וְזוֹ תַּכְלִית הַכַּוָּנָה בַּדִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים [מַאֲמַר ד"ה וּלְקַחְתֶּם לָכֶם תשל"ט סְעִיף ג' וָאֵילָךְ].
- הַתּוֹרָה מְצַוֶּה לְהַקְרִיב בַּמִּקְדָּשׁ 70 פָּרִים בְּמֶשֶׁךְ שִׁבְעַת יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת (רְאֵה בַּמִּדְבָּר כט יב וְאֵילָךְ). פָּרִים אֵלֶּה, לְצַד קָרְבָּנוֹת נוֹסָפִים, הֻקְרְבוּ בְּסֵדֶר יוֹרֵד, הָחֵל מִ-13 בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן וְעַד 7 בַּיּוֹם הָאַחֲרוֹן. חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בִּקְּשׁוּ לָתֵת טַעַם לְמִצְוָה זוֹ וְקָבְעוּ כִּי שִׁבְעִים הַפָּרִים הֵם כְּנֶגֶד שִׁבְעִים אֻמּוֹת הָעוֹלָם (סֻכָּה נה ע"ב).
- "מִצְוַת עֲרָבָה" הִיא הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי הַקְּשׁוּרָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. בְּכָל יוֹם בְּמַהֲלַךְ הַחַג הָיוּ מַקִּיפִים אֶת מִזְבַּח הָעוֹלָה עִם עַנְפֵי עֲרָבָה, תּוֹךְ אֲמִירַת "הוֹשַׁעְנוֹת". אֶת עַנְפֵי הָעֲרָבָה הָיוּ זוֹקְפִים מִסָּבִיב לַמִּזְבֵּחַ.
בְּיָמֵינוּ, זֵכֶר לְמִצְוָה זוֹ אוֹמְרִים פִּיּוּטֵי הוֹשַׁעְנוֹת וּמַקִּיפִים אֶת הַתֵּבָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת עִם אַרְבַּעַת הַמִּינִים בְּכָל יוֹם מִימֵי הַחַג, וּבַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל סֻכּוֹת בִּלְבַד חוֹבְטִים אֶת הָעֲרָבָה.
- בִּימֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נָהֲגוּ לוֹמַר בְּכָל יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת תְּפִלּוֹת הַנִּקְרָאוֹת "הוֹשַׁעְנוֹת" סְבִיב מִזְבַּח הָעוֹלָה בְּעֵת קִיּוּם מִצְוַת עֲרָבָה. הַתְּפִלּוֹת נִקְרְאוּ "הוֹשַׁעְנוֹת" בִּגְלַל הַבִּטּוּי הַחוֹזֵר "הוֹשַׁע נָא" שֶׁהוֹפִיעַ בָּהֶן. כַּיּוֹם נוֹהֲגִים לוֹמַר פִּיּוּטִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, תּוֹךְ כְּדֵי הַקָּפַת הַבִּימָה עִם אַרְבַּעַת הַמִּינִים. הַבַּקָּשׁוֹת בְּפִיּוּטִים אֵלּוּ עוֹסְקוֹת בִּישׁוּעָה בִּכְלָל וּבִירִידַת הַגְּשָׁמִים וְהַצְלָחַת הַתְּבוּאָה בַּשָּׁנָה הַקְּרוֹבָה בִּפְרָט.
- בַּיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חֹל הַמּוֹעֵד נוֹהֲגִים לְהַרְבּוֹת בַּאֲמִירַת "הוֹשַׁעְנוֹת", וְעַל כֵּן הוּא נִקְרָא "הוֹשַׁעְנָא רַבָּה", וּלְזֵכֶר מִצְוַת עֲרָבָה בַּמִּקְדָּשׁ מְטִיחִים עַנְפֵי עֲרָבָה בַּקַּרְקַע. הַמִּנְהָג שֶׁל חִבּוּט הָעֲרָבָה בְּהוֹשַׁעְנָא רַבָּה דַּוְקָא, הוּא בְּשֶׁל הֱיוֹת יוֹם זֶה סִיּוּם וְחוֹתָם לַיָּמִים הַנּוֹרָאִים, בּוֹ נִתָּן לְתַקֵּן מַה שֶּׁנִּגְזַר עַל הָאָדָם בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם כִּפּוּר, שֶׁהֲרֵי חִבּוּט הָעֲרָבָה מְסַמֵּל אֶת שִׁפְלוּת הָאָדָם וְנַפְשׁוֹ שֶׁחֲבוּטָה כְּמוֹ עַנְפֵי הָעֲרָבָה מוּל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. זוֹהִי גַּם הַסִּבָּה שֶׁנִּשְׁאָרִים עֵרִים כָּל לֵיל הוֹשַׁעְנָא רַבָּה בְּדוֹמֶה לְלֵיל חַג הַשָּׁבוּעוֹת, וְקוֹרְאִים בּוֹ אֶת כָּל סֵפֶר דְּבָרִים וְכָל סֵפֶר תְּהִלִּים.
פרסום תגובה חדשה