תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פורים – חידון בקיאות
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
א. בְּאֵיזוֹ מְגִלָּה מְסֻפָּר סִפּוּר פּוּרִים?
ב. יֵשׁ עוֹד מְגִלּוֹת בַּתַּנַ"ךְ, מָהֶן?
ג. בְּאֵיזֶה תַּאֲרִיךְ חָל פּוּרִים?
ד. אֵיזוֹ מִצְוָה יֵשׁ לְקַיֵּם מִיָּד עִם כְּנִיסָתוֹ שֶׁל חֹדֶשׁ אַדָּר?
ה. מֶה הָיָה שֶׁטַח מַלְכוּתוֹ שֶׁל אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ?
ו. עַל כַּמָּה מְדִינוֹת מָלַךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ?
ז. מַהִי עִיר הַבִּירָה שֶׁל מַמְלֶכֶת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ?
ח. הֵיכָן עָרַךְ הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת הַמִּשְׁתֶּה לִבְנֵי מַמְלַכְתּוֹ?
ט. כַּמָּה יָמִים נִמְשַׁךְ הַמִּשְׁתֶּה לְכָל הַמַּמְלָכָה?
י. מַדּוּעַ צִוָּה אַחְשַׁרְוָשׁ לְהָבִיא אֶל הַמִּשְׁתֶּה אֶת וַשְׁתִּי אִשְׁתּוֹ?
יא. אֶת מֵי שָׁלַח הַמֶּלֶךְ לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי אֶל הַמִּשְׁתֶּה?
יב. מַדּוּעַ קָצַף אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בּוֹ?
יג. מַדּוּעַ רָאָה מְמוּכָן שַׂר הַמֶּלֶךְ אֶת חֶטְאָהּ שֶׁל וַשְׁתִּי לֹא רַק עַל הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ אֶלָּא עַל כָּל הָעַמִּים וְעַל כָּל הַשָּׂרִים?
יד. אָז מַה הִצִּיעַ מְמוּכָן?
טו. אֵיךְ הֵגִיב אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ לְהַצָּעַת מְמוּכָן?
טז. מֵאֵיזֶה שֵׁבֶט הָיָה מָרְדְּכַי וְאֵיךְ הוּא הִגִּיעַ לְשׁוּשַׁן הַבִּירָה?
יז. מַה הַקֶּשֶׁר בֵּין מָרְדְּכַי לְאֶסְתֵּר?
יח. אֵיךְ הִגִּיעָה אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ?
יט. מַה צִּוָּה מָרְדְּכַי עַל אֶסְתֵּר?
כ. מַה שֵּׁם אָבִיהָ שֶׁל אֶסְתֵּר?
כא. מִי בִּקֵּשׁ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ?
כב. מֵי גִּלָּה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל הַמְּזִמָּה לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ?
כג. לָמָּה כַּעַס הָמָן עַל מָרְדְּכַי?
כד. מַדּוּעַ סֵרַב מָרְדְּכַי לְהִשְׁתַּחֲווֹת לְהָמָן?
כה. לָמָּה רָצָה הַמָּן לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְּהוּדִים?
כו. לְפִי מַה קָּבַע הַמָּן אֶת חֹדֶשׁ אֲדָר לְהַשְׁמָדַת הַיְּהוּדִים?
כז. אֵיךְ הִבִּיעַ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת הַסְכָּמָתוֹ לִגְזֵרַת הַמָּן?
כח. מֶה עָשָׂה מָרְדְּכַי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע עַל הַגְּזֵרָה הַנּוֹרָאָה?
כט. מֶה עָשׂוּ הַיְּהוּדִים כַּאֲשֶׁר נוֹדַע לָהֶם דְּבַר הַגְּזֵרָה הַנּוֹרָאָה?
ל. מֶה עָשְׂתָה אֶסְתֵּר כַּאֲשֶׁר שָׁמְעָה עַל הָאֵבֶל שֶׁל מָרְדְּכַי?
לֹא. מַה סִּפֵּר מָרְדְּכַי לַהֲתָךְ וּמַה בִּקֵּשׁ מִמֶּנּוּ?
לב. מַה הֵשִׁיבָה אֶסְתֵּר?
לג. אֵיךְ הֵגִיב מָרְדְּכַי עַל דִּבְרֵי אֶסְתֵּר?
לד. אֵיךְ מַצִּיעָה אֶסְתֵּר לִפְתֹּר אֶת הַבְּעָיָה?
לה. אֶסְתֵּר הֵעֵזָּה לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לְלֹא הַזְמָנָתוֹ, כֵּיצַד הֵגִיב הַמֶּלֶךְ?
לוֹ. מַה בִּקְּשָׁה אֶסְתֵּר מֵהַמֶּלֶךְ?
לז. אֵיךְ הֵגִיב הָמָן עַל הַהַזְמָנָה לַמִּשְׁתֶּה שֶׁל אֶסְתֵּר עִם הַמֶּלֶךְ?
לח. מַה הֵעִיב בְּכָל זֹאת עַל שִׂמְחָתוֹ שֶׁל הָמָן?
לט. מַה הִצִּיעָה זֶרֶשׁ לְהָמָן כְּדֵי לִפְתֹּר לוֹ אֶת הַבְּעָיָה עִם מָרְדְּכַי?
מ. אֵיזֶה נֵס קָרָה בַּלַּיְלָה הַהוּא?
מא. מַה קּוֹרֶה בְּאוֹתוֹ רֶגַע בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטִית?
מב. מַה הִצִּיעַ הָמָן לַעֲשׂוֹת וּמַדּוּעַ?
מג. הַאִם הָמָן קִיֵּם אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ? אֵיךְ הוּא הִרְגִּישׁ עִם זֶה?
מד. מֶה עָשְׂתָה אֶסְתֵּר בַּמִּשְׁתֶּה הַשֵּׁנִי שֶׁלָּהּ עִם הַמֶּלֶךְ וְהָמָן?
מה. לָמָּה חַרְבוֹנָה זָכוּר לַטּוֹב?
מו. אֵיךְ נִקְרָא הַיּוֹם שֶׁלִּפְנֵי פּוּרִים?
מז. לִמְשָׁרְתֵי הַמֶּלֶךְ מֵהָעֲבָדִים וְעַד הַשָּׂרִים הָיוּ שֵׁמוֹת בַּעֲלֵי תַּפְקִידִים רַבִּים, מָהֶם?
מח. מַה כָּתוּב בַּמְּגִלָּה בַּמָּקוֹם: הֶעְתֵּק, נֻסָּח
מט. עַל שֵׁם מַה נִּקְרָא הַחַג: "פּוּרִים"?
נ. מַה קָּרָה בִּזְכוּת אֶסְתֵּר?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
א. מְגִלַּת אֶסְתֵּר
ב. אֵיכָה, קֹהֶלֶת, רוּת וְשִׁיר הַשִּׁירִים. בְּסַךְ הַכֹּל 5 מְגִלּוֹת.
ג. בי"ד אֲדָר, וּבְעָרִים מֻקָּפוֹת חוֹמָה מִימוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כְּמוֹ יְרוּשָׁלַיִם וְגַם בָּעִיר שׁוּשָׁן שֶׁשָּׁם הָיָה הַנֵּס בְּט"ו אֲדָר.
ד. מִצְוַת הַשִּׂמְחָה – מִשֶּׁנִּכְנַס אֲדָר מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה.
ה. מֵהוֹדוּ וְעַד כּוּשׁ
ו. 127
ז. שׁוּשָׁן
ח. בַּחֲצַר הָאַרְמוֹן
ט. שִׁבְעָה יָמִים
י. לְהַרְאוֹת לָעַמִּים וּלְשָׂרִים אֶת יָפְיָהּ
יא. אֶת שִׁבְעַת סָרִיסָיו: בִּזְּתָא חַרְבוֹנָא, בִּגְתָא וַאֲבַגְתָא זֵתַר וְכַרְכַּס (אסתר א, י).
יב. כִּי וַשְׁתִּי סֵרְבָה לָבוֹא לַמִּשְׁתֶּה.
יג. כִּי כָּךְ יִלְמְדוּ כָּל נְשׁוֹת הָעוֹלָם לְבַזּוֹת אֶת בַּעֲלֵיהֶן.
יד. לְהַעֲבִיר אֶת הַמַּלְכוּת מִוַּשְׁתִּי לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה, וְכָךְ בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ כָּל הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן.
ט"ו. הַדָּבָר מָצָא חֵן בְּעֵינָיו וְהוּא שָׁלַח סְפָרִים לְכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְכָל עַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ לִהְיוֹת כָּל אִישׁ שֹׂרֵר בְּבֵיתוֹ וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ (אסתר א, כב).
טז. מִשֵּׁבֶט בִּנְיָמִין, וְהִגִּיעַ מִיְּרוּשָׁלַיִם בְּגָלוּת יְכָנְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל (אסתר ב, ו).
יז. אֶסְתֵּר הִיא בַּת דֹּדוֹ, וְהוּא אִמֵּץ אוֹתָהּ לְבַת, כִּי הָיְתָה יְתוֹמָה.
יח. אֶסְתֵּר הָיְתָה אַחַת מִן הַנְּעָרוֹת הַנָּאוֹת שֶׁהִגִּיעוּ לְבֵית הַמֶּלֶךְ כְּדֵי שֶׁהַמֶּלֶךְ יוּכַל לִבְחֹר לוֹ אַחַת מֵהֶן בִּמְקוֹם וַשְׁתִּי, וְהִיא מָצְאָה חֵן בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַנְּעָרוֹת.
יט. שֶׁלֹּא תְּגַלֶּה מֵאֵיזֶה עַם הִיא
כ. אֲבִיחַיִל
כא. בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף (אסתר ב, כא)
כב. מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי מָסַר זֹאת לְאֶסְתֵּר וְהִיא סִפְּרָה לַמֶּלֶךְ.
כג. כִּי לֹא מִלֵּא אַחֲרֵי צִוּוּי הַמֶּלֶךְ לִכְרֹעַ וּלְהִשְׁתַּחֲווֹת לְהָמָן.
כד. כִּי הוּא יְהוּדִי. וִיהוּדִי מִשְׁתַּחֲוֶה רַק לְהַשֵּׁם.
כה. כִּי הָמָן מִזֶּרַע עֲמָלֵק, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁמָּרְדְּכַי אֵינוֹ מִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ בִּגְלַל יַהֲדוּתוֹ, רָצָה לְהִתְנַקֵּם בְּכָל הַיְּהוּדִים.
כו. הוּא הִפִּיל פּוּר (=גּוֹרָל) וְיָצָא לוֹ חֹדֶשׁ 12 הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר, וּלְפִי הַמִּדְרָשׁ רָאָה שֶׁמֹּשֶׁה מֵת בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, וְלֹא יָדַע שֶׁמֹּשֶׁה גַּם נוֹלַד בְּחֹדֶשׁ זֶה.
כז. הַמֶּלֶךְ הֵסִיר טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ וּנְתָנָהּ לְהָמָן וְנָתַן לוֹ אֶת הַכֶּסֶף הַדָּרוּשׁ לְכָךְ, וְהָעִקָּר, הַדָּבָר נִכְתָּב וְנֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ וְנִמְסַר בִּידֵי הָרָצִים לְכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים (אסתר ג, יג)
כח. קָרַע בְּגָדָיו וְלָבַשׁ שַׂק וָאֵפֶר וְזָעַק בְּקוֹל נוֹרָא, כַּכָּתוּב: וּמָרְדֳּכַי יָדַע אֶת כָּל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת בְּגָדָיו וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה (אסתר ד, א)
כט. וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה (אסתר ג, טו), וּבְכָל מְדִינָה וּמְדִינָה מְקוֹם אֲשֶׁר דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ מַגִּיעַ אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד שַׂק וָאֵפֶר יֻצַּע לָרַבִּים (אסתר ד, ג).
ל. הִתְחַלְחֲלָה וְשָׁלְחָה אֶת הֲתָךְ מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ לִשְׁאֹל אֶת מָרְדְּכַי מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה.
לֹא. מָרְדְּכַי סִפֵּר לַהֲתָךְ עַל הַגְּזֵרָה הַנּוֹרָאָה שֶׁל הָמָן וּבִקֵּשׁ שֶׁאֶסְתֵּר תֵּלֵךְ לַמֶּלֶךְ וּתְבַקֵּשׁ לְבַטֵּל אֶת הַגְּזֵרָה.
לב. הִיא אָמְרָה, שֶׁמִּי שֶׁבָּא אֶל הַמֶּלֶךְ בְּלִי הַזְמָנַת הַמֶּלֶךְ חַיָּב מִיתָה, וְהִיא לֹא נִקְרְאָה אֶל הַמֶּלֶךְ זֶה 30 יוֹם.
לג. הוּא עָנָה לָהּ בַּחֲרִיפוּת: וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים, כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת (אסתר ד, יג-יד)
לד. הִיא אוֹמֶרֶת לְמָרְדְּכַי: לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי (אסתר ד, טז)
לה. הוֹשִׁיט לָהּ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְאָמַר לָהּ: וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ (אסתר ה, ג)…
לוֹ. לָבוֹא עִם הָמָן לַמִּשְׁתֶּה שֶׁהִיא עָשְׂתָה.
לז. הוּא הָיָה שָׂמֵחַ וְטוֹב לֵב.
לח. כְּשֶׁרָאָה אֶת מָרְדֳּכַי בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ
לט. לְהָכִין עֵץ שֶׁגָּבְהוֹ 50 אַמָּה וּלְבַקֵּשׁ מֵהַמֶּלֶךְ לִתְלוֹת עָלָיו אֶת מָרְדְּכַי
מ. בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ וְהוּא בִּקֵּשׁ לְהָבִיא לְפָנָיו אֶת סֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת שֶׁהָיָה כָּתוּב בּוֹ, שֶׁמָּרְדְּכַי הִצִּיל אֶת הַמֶּלֶךְ מִבִּגְתָן וְתֶרֶשׁ שֶׁרָצוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ, וְהַמֶּלֶךְ לֹא נָתַן לוֹ שָׂכָר עַל כָּךְ
מא. בְּאוֹתוֹ רֶגַע מַגִּיעַ הָמָן לַחֲצַר הַמֶּלֶךְ, וְהַמֶּלֶךְ שׁוֹאֵל אוֹתוֹ, מַה לַּעֲשׂוֹת בָּאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ (אסתר ו, ו)?
מב. הוּא הִצִּיעַ לְהַלְבִּישׁוֹ לְבוּשׁ מַלְכוּת, לְהַרְכִּיב אוֹתוֹ עַל סוּס, וּלְהַכְרִיז בִּרְחוֹבוֹת הָעִיר: כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ (אסתר ו, ט). הוּא אָמַר אֶת זֶה כִּי הוּא חָשַׁב שֶׁהַמֶּלֶךְ מִתְכַּוֵּן אֵלָיו.
מג. הוּא עָשָׂה כְּמִצְוַת הַמֶּלֶךְ וְנִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ.
מד. הִיא סִפְּרָה לַמֶּלֶךְ אֶת מְזִמַּת הָמָן לְהַשְׁמִיד אֶת הַיְּהוּדִים, וְהַמֶּלֶךְ כַּעַס.
מה. כִּי הוּא סִפֵּר לַמֶּלֶךְ עַל הָעֵץ שֶׁהֵכִין הָמָן לְמָרְדְּכַי, וְהַמֶּלֶךְ בִּקֵּשׁ שֶׁיִּתְלוּ אֶת הָמָן עָלָיו.
מו. תַּעֲנִית אֶסְתֵּר
מז. פַּרְתְּמִים (יוֹעֲצֵי הַמֶּלֶךְ; אִבְּן עֶזְרָא), אֲחַשְׁדַּרְפָּנִים (מְמֻנֵּי הַמֶּלֶךְ עַל הַמְּדִינוֹת; מַלְבִּי"ם) פָּחוֹת (מוֹשְׁלֵי מְדִינוֹת; דֵּרְגָה פַּחוֹת מֵאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים) רָצִים [בַּסּוּסִים] (=רוֹכְבֵי סוּסִים שֶׁצִּוָּה לָהֶם לָרוּץ; רש"י) וְרֹכְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים (אסתר ח, י) (=גַּם הֵם הָיוּ רוֹכְבֵי גְמַלִּים אוֹ סוּסִים שֶׁרָצִים לַמְּדִינוֹת בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ; "הָאֲחַשְׁתְּרָנִים" – מִין גְמַלִּים הַמְמַהֲרִים לָרוּץ; רַשִׁ"י)
[הֶעֱרָה: כְּבֹר בַּתַּלְמוּד הַבַּבְלִי מַקְשֶׁה רָבִינָא עַל הַטַּעֲנָה שֶׁהַצִּבּוּר שׁוֹמֵעַ אֶת קְרִיאַת הַמְּגִלָּה בְּלִי לַהֲבִינָהּ וְטוֹעֵן כְּנֶגְדָּהּ: "אַטּוּ אֲנַן יָדְעִינַן 'הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים' מָאן אִנּוּן", כְּלוֹמַר 'הַאִם אָנוּ [הַחֲכָמִים] יוֹדְעִים מִי הֵם הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים?' עַל פִּי זֶה מִתְבָּרֵר שֶׁגַּם לְחַכְמֵי הַתַּלְמוּד הָיוּ מִלִּים אֵלֶּה סְתוּמוֹת]
מח. פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב
מט. עַל שֵׁם הַ"פּוּר" (מִלָּה בְּפַרְסִית שֶׁפֵּרוּשָׁהּ: גּוֹרָל) שֶׁהִפִּיל הָמָן
נ. 1) הִתְבַּטְּלָה גְּזֵרַת הָמָן לְהַשְׁמִיד אֶת הַיְּהוּדִים
2) מָרְדְּכַי קִבֵּל אֶת טַבַּעַת הַמֶּלֶךְ (שֶׁהָיְתָה אֵצֶל הָמָן) וְהוּא נִתְמַנָּה עַל בֵּית הָמָן וְיָצָא מִלִּפְנֵי
הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת
3) הָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה (אסתר ח, טו) וְלַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשֹׂן וִיקָר (אסתר ח, טז)
4) פַּחַד הַיְּהוּדִים נָפַל עַל הָעַמִּים וְרַבִּים מֵהֶם הִתְיַהֲדוּ (=הִתְגַּיְּרוּ)
5) אֶת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הַמָּן הָרְגוּ וְאַחַר כָּךְ תָּלוּ כְּבַקָּשַׁת אֶסָּתֵר
6) חוֹגְגִים אֶת חַג הַפּוּרִים לְדוֹרוֹת שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה בְּי"ד וּבְט"ו בַּאֲדָר
7) יֵשׁ לָנוּ מִצְווֹת פּוּרִים: קְרִיאַת הַמְּגִלָּה, מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת, מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים, משתה (=סְעֻדַּת פּוּרִים)
פרסום תגובה חדשה