תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
שמחת תורה – חידון בקיאות
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
- מָתַי חוֹגְגִים אֶת שִׂמְחַת תּוֹרָה?
- מַהִי מַהוּתוֹ שֶׁל חַג שִׂמְחַת תּוֹרָה?
- מַהִי הַהַפְטָרָה שֶׁל שִׂמְחַת תּוֹרָה?
- מַהִי מַשְׁמָעוּת שֵׁם הַחַג "שִׂמְחַת תּוֹרָה"?
- מַהִי מַעֲלַת הַחַג?
- הֵיכָן נוֹלַד חַג שִׂמְחַת תּוֹרָה?
- מַה מַּתְחִילִים לוֹמַר בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל שִׂמְחַת תּוֹרָה, וְאֵיזוֹ תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת אוֹמְרִים בַּחֲזָרַת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר בְּשֶׁל כָּךְ?
- מַהוּ מִנְהַג הַהַקָּפוֹת?
- מַהוּ יַחַס הַחֲסִידוּת לְהַקָּפוֹת וְלַשִּׂמְחָה?
- מִיהֵם הַחֲתָנִים שֶׁזּוֹכִים לְכָבוֹד גָּדוֹל בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה?
- מָהֵן "הַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת"?
- מַה הַטַּעַם לְהַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת?
- מְנֵה לְפָחוֹת 5 פִּיּוּטִים לְשִׂמְחַת תּוֹרָה.
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
- לְמָחֳרָת חַג הַסֻּכּוֹת. בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל חוֹגְגִים אֶת חַג שִׂמְחַת תּוֹרָה עִם שְׁמִינִי עֲצֶרֶת, בכ"ב בְּתִשְׁרֵי; וּבְחוּץ לָאָרֶץ לְמָחֳרָת שְׁמִינִי עֲצֶרֶת, בכ"ג בְּתִשְׁרֵי.
- בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה קוֹרְאִים פָּרָשַׁת "וְזֹאת הַבְּרָכָה", הַפָּרָשָׁה הָאַחֲרוֹנָה בַּתּוֹרָה, וּמַתְחִילִים פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית. כְּלוֹמַר, מְסַיְּמִים אֶת הַמַּחֲזוֹר הַשְּׁנָתִי שֶׁל קְרִיאַת הַתּוֹרָה וּמַתְחִילִים מַחֲזוֹר חָדָשׁ. לָכֵן חוֹגְגִים גָּמְרָה שֶׁל תּוֹרָה, וְגַם שְׂמֵחִים עַל הַלּוּחוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת, שֶׁנִּתְּנוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים.
- מַפְטִירִין בַּפֶּרֶק הָרִאשׁוֹן שֶׁל סֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ: "וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד הַשֵּׁם" (יהושע א, א) " עַד "רַק חֲזַק וֶאֱמָץ" (יהושע א, יח)", הַפְטָרָה הַמְּתָאֶרֶת אֶת מַה שֶּׁהִתְרַחֵשׁ מִיָּד אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה.
- הַתּוֹרָה שְׂמֵחָה, וְיִשְׂרָאֵל שְׂמֵחִים בְּשִׂמְחָתָהּ שֶׁל הַתּוֹרָה, וְכִלְשׁוֹן הַפִּיּוּט "שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה". יְתֵרָה מִזּוֹ, יִשְׂרָאֵל מְשַׂמְּחִים אֶת הַתּוֹרָה.
- שִׂמְחָה גְּדוֹלָה שֶׁמִּמֶּנָּה נִמְשֶׁכֶת שִׂמְחָה לְכָל הַשָּׁנָה. לָכֵן יֵשׁ לְנַצֵּל אֶת הַזְּמַן בְּיוֹם זֶה כְּכָל הָאֶפְשָׁר לְשִׂמְחָה וְרִקּוּדִים.
וּמַדְגִּישׁ הָרַבִּי, שֶׁכָּל עִנְיְנֵי חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי הֵם עִנְיָנִים כְּלָלִיִּים, לָכֵן שִׂמְחַת שְׁמִינִי עֲצֶרֶת וְשִׂמְחַת תּוֹרָה הִיא שִׂמְחָה כְּלָלִית מֵעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ, הַכּוֹלֶלֶת אֶת כָּל כֹּחוֹת הַנֶּפֶשׁ כְּאֶחָד. וּכְמוֹ כֵן, אֵין זוֹ שִׂמְחָה הַשַּׁיֶּכֶת לִזְמַן מְסֻיָּם בִּלְבַד, אֶלָּא שִׂמְחָה כְּלָלִית שֶׁל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ. שֶׁלָּכֵן הִיא צְרִיכָה לִהְיוֹת מֵעַל לְטַעַם וְדַעַת, בְּקַבָּלַת עֹל שֶׁל רִקּוּדִים.
- בְּבָבֶל! שָׁם נָהֲגוּ לְסַיֵּם אֶת קְרִיאַת הַתּוֹרָה בְּשָׁנָה אַחַת (בְּנִגּוּד לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בָּהּ נָהֲגוּ לִקְרֹא אֶת הַתּוֹרָה בֵּין שָׁלוֹשׁ לְשָׁלוֹשׁ וָחֵצִי שָׁנִים, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁלֹּא אָחֲזוּ בְּמִנְהָג אָחִיד שֶׁל קְרִיאָה בַּתּוֹרָה בָּאֵזוֹרִים הַשּׁוֹנִים, כָּךְ שֶׁלֹּא קָרְאוּ בְּשַׁבָּת אַחַת בְּאוֹתָהּ פָּרָשָׁה).
- בִּתְפִלַּת מוּסָף מַתְחִילִים בַּאֲמִירַת "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם". בְּקֶשֶׁר לְכָךְ, נִקְבְּעָה בַּחֲזָרַת הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר שֶׁל מוּסָף "תְּפִלַּת גֶּשֶׁם", הַכּוֹלֶלֶת מִסְפַּר פִּיּוּטִים שֶׁבָּהֶם תְּפִלָּה לְבוֹרֵא עוֹלָם עַל הַגֶּשֶׁם.
- נוֹהֲגִים לְהַקִּיף אֶת בִּימַת קְרִיאַת הַתּוֹרָה עִם סִפְרֵי הַתּוֹרָה בְּלֵיל וּבְיוֹם שִׂמְחַת תּוֹרָה בְּשִׁירִים וְרִקּוּדִים בְּשִׂמְחָה רַבָּה, כְּדֵי לַחְגֹּג אֶת סִיּוּם קְרִיאַת כָּל הַתּוֹרָה. מִנְהָג זֶה שֶׁהֵחֵל בְּאַרְצוֹת אַשְׁכְּנַז לִפְנֵי מֵאוֹת שָׁנִים, הִתְפַּשֵּׁט לִקְהִלּוֹת הַסְּפָרַדִּים. עַל פִּי רַבִּי חַיִּים וִיטָאל, הָאֲרִיזָ"ל נָהַג בְּמִנְהָג זֶה, וְיֵשׁ מָקוֹר לְמִנְהָג זֶה בְּסֵפֶר הַזֹּהַר: וְנוֹהֲגִין לְמֶעְבַּד יִשְׂרָאֵל עִמָּהּ חֶדְוָה, וְאִתְקְרִיאַת שִׂמְחַת תּוֹרָה. וּמְעַטְּרָן לְסֵפֶר תּוֹרָה בְּכֶתֶר דִּילֵיהּ (=וְנוֹהֲגִים לַעֲשׂוֹת יִשְׂרָאֵל עִמָּהּ שִׂמְחָה, וְנִקְרֵאת שִׂמְחַת תּוֹרָה. וּמְעַטְּרִים לְסֵפֶר הַתּוֹרָה בַּכֶּתֶר שֶׁלּוֹ – זֹהַר חֵלֶק ג' רנו, ב).
- תּוֹרַת הַחֲסִידוּת מַדְגִּישָׁה אֶת מַעֲלַת הַהַקָּפוֹת מִתּוֹךְ אַחְדוּת יִשְׂרָאֵל, בְּשִׂמְחָה שֶׁלְּמַעְלָה מִטַּעַם וְדַעַת הַפּוֹעֶלֶת הִתְעַלּוּת בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה.
אֵצֶל רַבּוֹתֵינוּ נְשִׂיאֵנוּ הַקָּפוֹת שְׁמִינִי עֲצֶרֶת הָיוּ בְּשִׂמְחָה שֶׁהִתְעַצְּמָה בְּהַקָּפוֹת שֶׁל שִׂמְחַת תּוֹרָה אִם כִּי בַּשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת הִנְהִיג הָרַבִּי שֶׁכְּבָר בִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת יִהְיוּ הַהַקָּפוֹת בְּשִׂמְחָה פּוֹרֶצֶת גָּדֵר.
פַּעַם שָׁאַל אַדְמוֹ"ר הַצֶּמַח צֶדֶק אֶת אָבִיו אַדְמוֹ"ר מָהָרָ"שׁ: מַהוּ עִנְיַן הַהַקָּפוֹת? וְעָנָה לוֹ: "הַקָּפוֹת" פֵּרוּשׁוֹ שֶׁמִּתְחַנְּנִים אֵצֶל אַבָּא – אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם בִּדְמָעוֹת דָּם, הָיְתָה לִּי דִמְעָתִי לֶחֶם, רַחֵם וּשְׁבֹר עֹל הַגּוֹיִם מֵעַל צַוָּארֵנוּ. "גּוֹיִים", הַיְנוּ, הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ הַבַּהֲמִית. רוֹקְדִים עִם סֵפֶר הַתּוֹרָה בְּשִׂמְחָה, בְּרֹאשׁ פָּתוּחַ וּבְלֵב פָּתוּחַ, אֲבָל בִּפְנִימִיּוּת נוֹזְלוֹת דְּמָעוֹת שֶׁל דָּם.
הָרַבִּי נָהַג בַּשָּׁנִים הָרִאשׁוֹנוֹת לִנְשִׂיאוּתוֹ לַעֲלוֹת לְדִירַת אַדְמוֹ"ר הָרָיָ"צ לְאַחַר הַקָּפוֹת לֵיל שִׂמְחַת תּוֹרָה, וְלִסְעֹד אִתּוֹ אֶת סְעוּדַת הַחַג, לְאַחַר הַסְּעוּדָה הָיָה הָרַבִּי חוֹזֵר לְבֵית הַכְּנֶסֶת וּמְלַמֵּד אֶת הַחֲסִידִים שֶׁהִמְשִׁיכוּ לִרְקֹד נִגּוּן חָדָשׁ בְּלִוּוּי הֶסְבֵּרִים קְצָרִים עַל הַנִּגּוּן. כָּךְ נָהַג הָרַבִּי לְסֵרוּגִין עַד שְׁנַת תשכ"ד.
- "חֲתַן תּוֹרָה" הָעוֹלֶה לַתּוֹרָה אַחֲרוֹן בְּפָרָשַׁת וְזֹאת הַבְּרָכָה, וַ"חֲתַן בְּרֵאשִׁית" הָעוֹלֶה לַתּוֹרָה לִקְרִיאַת פֶּרֶק א' בִּבְרֵאשִׁית, זוֹכִים לְכָבוֹד גָּדוֹל. הָרִאשׁוֹן מְכֻנֶּה "חֲתַן תּוֹרָה" וְהַשֵּׁנִי "חֲתַן בְּרֵאשִׁית".
- הַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת בְּמוֹצָאֵי שִׂמְחַת תּוֹרָה עִם סִפְרֵי תּוֹרָה בְּלִוּוּי שִׁירָה וְרִקּוּדִים בִּכְלֵי זֶמֶר הוּא מִנְהַג אֶרֶץ יִשְׂרְאֵלִי הַמְּיֻסָּד עַל הַנְהָגַת הָאֲרִיזָ"ל, שֶׁנָּהַג בִּשְׁנוֹת מְגוּרָיו בִּצְפַת לְבַקֵּר בְּמוֹצָאֵי שִׂמְחַת תּוֹרָה בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת שֶׁהִתְעַכְּבוּ עִם סִיּוּם הַתְּפִלָּה, וְעָרַךְ בְּכָל אֶחָד מֵהֶם שֶׁבַע הַקָּפוֹת.
וְכָמוֹהוּ נָהֲגוּ הַמְּקֻבָּלִים עַד שֶׁהִתְפַּשֵּׁט הַמִּנְהָג בְּבָתֵּי כְּנֶסֶת בִּירוּשָׁלַיִם וּבִקְהִלּוֹת וְעָרִים נוֹסָפוֹת.
- כְּדֵי לְהִשְׁתַּתֵּף עִם בְּנֵי חוּץ לָאָרֶץ בַּחֲגִיגוֹתֵיהֶם שֶׁהֲרֵי אֶצְלָם הוּא לֵיל שִׂמְחַת תּוֹרָה כִּי הֵם חוֹגְגִים יוֹם טוֹב שֵׁנִי שֶׁל גָּלוּיוֹת, וּבִמְיֻחָד שֶׁלְּאַחַר צֵאת הַחַג מֻתָּר לְנַגֵּן בִּכְלֵי נְגִינָה וּמִתְאַסְּפִים אֲנָשִׁים רַבִּים וּ"בְרֹב עִם הַדְרַת מֶלֶךְ".
הָרַבִּי חִזֵּק מִנְהָג זֶה בִּקְהִלּוֹת חַבַּ"ד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּלְשֵׁם כָּךְ חָרַג מִמִּנְהָגוֹ שֶׁלֹּא לִכְתֹּב בְּחֹל הַמּוֹעֵד, וְשָׁלַח מִבְרָקִים מְיֻחָדִים בְּחֹל הַמּוֹעֵד שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת לַמִּשְׁתַּתְּפִים בְּהַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת. וְאָכֵן מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה עוֹרְכִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת "בֵּית מְנַחֵם" בִּכְפַר חַבַּ"ד "הַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת", בְּהִשְׁתַּתְּפוּת אַלְפֵי יְהוּדִים מִכָּל גּוֹנֵי הַקֶּשֶׁת כּוֹלֵל אַנְשֵׁי צִבּוּר.
- א) אֲשׁוֹרֵר שִׁירָה לִכְבוֹד הַתּוֹרָה
ב) מִפִּי אֵ-ל יְבֹרַךְ יִשְׂרָאֵל
ג) שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה
ד) כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה
ה) תּוֹרַת אֱמֶת נָתַן לָנוּ
פרסום תגובה חדשה