תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת חוקת לילדים – שירת הבאר
הקראת כתבה
עַם יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר חַי כְּמוֹ בְּגַן עֵדֶן
יְלָדִים יְקָרִים, בּוֹאוּ נִחְיֶה עִם הַזְּמַן, עִם פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ – פָּרָשַׁת חֻקַּת.
אַתֶּם בְּוַדָּאֵי יוֹדְעִים שֶׁמֵּאָז שֶׁהַשֵּׁם גָּאַל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה,
עוֹבְרִים עַם יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים וּשְׁנַיִם מַסָּעוֹת בַּמִּדְבָּר.
וּבַמִּדְבָּר אֵין מַה לֶּאֱכֹל וְאֵין מַה לִּשְׁתּוֹת,
יֵשׁ נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים מַמָּשׁ מַפְחִיד.
אֲבָל הַשֵּׁם שֶׁהוּא כָּל יָכוֹל, בְּכוֹחוֹ לַהֲפֹךְ גַּם מִדְבָּר לְגַן עֵדֶן,
וּבֶאֱמֶת דַּוְקָא בַּמִּדְבָּר חָיוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ בְּגַן עֵדֶן.
הַשְּׁכִינָה שֶּׁשָּׁרְתָה בַּמִּשְׁכָּן לִוְּתָה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל בְּמַסְּעוֹתָיו.
עָנָן הָלַךְ לִפְנֵיהֶם בַּיּוֹם וְעַמּוּד אֵשׁ בַּלַּיְלָה.
הֶעָנָן הָרַג אֶת הַנְּחָשִׁים וְאֶת הָעַקְרַבִּים שֶׁבְּדַרְכָּם וְגַם גִּהֵץ אֶת הַבְּגָדִים שֶׁלָּבְשׁוּ.
תַּאֲרוּ לְעַצְמְכֶם, יְלָדִים יְקָרִים, אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הוֹלְכִים בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה עִם אוֹתָם הַבְּגָדִים,
כְּשֶׁהַבְּגָדִים נִרְאִים נְקִיִּים וּמְגֹהָצִים וּמַמָּשׁ כַּחֲדָשִׁים כִּי לֹא הִתְבַּלּוּ כְּלָל.
הַמָּן, שֶׁהָיוּ בּוֹ כָּל הַטְּעָמִים שֶׁרָצוּ, יָרַד מִן הַשָּׁמַיִם וְעָלָיו הָיוּ מְבָרְכִים:
בָּרוּךְ אַתָּה… הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הַשָּׁמַיִם (אוֹ "הַמַּמְטִיר לֶחֶם מִן הַשָּׁמַיִם).
וּמַיִם הָיוּ שׁוֹתִים מִבְּאֵר שֶׁנָּבְעָה מִן הַסֶּלַע, זוֹהִי בְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם.
[הַמָּן שֶׁיָּרַד לְעַם יִשְׂרָאֵל הָיָה בִּזְכוּת מֹשֶׁה,
וְעַנְנֵי הַכָּבוֹד הָיוּ בִּזְכוּת אַהֲרֹן,
וּבְאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם בִּזְכוּת מִרְיָם].
בְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם
עַכְשָׁיו לְסוֹף אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר
שָׁרִים עַם יִשְׂרָאֵל שִׁיר הוֹדָאָה לְהַשֵּׁם עַל כָּל הַנִּסִּים שֶׁהָיוּ לָהֶם בַּמִּדְבָּר
וּבִמְיֻחָד עַל בְּאֵרָה שֶׁל מִרְיָם:
"אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת, עֲלִי בְּאֵר עֱנוּ לָהּ.
בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי עִם… וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימוֹן" (בַּמִּדְבָּר כא טז-כ).
עַם יִשְׂרָאֵל מוֹדֶה לְהַשֵּׁם עַל הַמַּיִם שֶׁהָיוּ לוֹ בַּמִּדְבָּר.
אֲבָל מַיִם שֶׁהֵם חַיּוּת הָאָדָם אֵינָם רַק דָּבָר גַּשְׁמִי,
מַיִם הֵם סֵמֶל לִבְרָכָה וְלִדְבָרִים רוּחָנִיּים נַעֲלִים.
הֵם מְסַמְּלִים אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְגַם אֶת הַתּוֹרָה.
לָכֵן לַבְּאֵר שֶׁל מִרְיָם יֵשׁ מַשְׁמָעוּת פְּנִימִית עֲמֻקָּה,
כִּי מִרְיָם קְשׁוּרָה אֵלֵינוּ לָנֶצַח וּמַמְשִׁיכָה לְהַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ לָעַד.
לָכֵן אַף עַל פִּי שֶׁבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם נִגְנְזָה לְאַחַר מוֹת מִרְיָם וְאֵינֶנּוּ יוֹדְעִים בְּדִיּוּק אֶת מְקוֹמָהּ,
הַבְּאֵר הַקְּשׁוּרָה בְּמִרְיָם מַמְשִׁיכָה לְהַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ.
עַל פִּי הרמ"א בְּשֻׁלְחָן עָרוּך, בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת (בִּתְחִלַּת הַשָּׁבוּעַ הֶחָדָשׁ)
בְּאֵרָה שֶׁל מִרְיָם מִסְתּוֹבֶבֶת בְּכָל הַבְּאֵרוֹת,
וְאִם נוֹגְעִים בְּמַיִם אֵלֶּה יֵשׁ בָּהֶם סְגֻלָּה לִרְפוּאָה שְׁלֵמָה,
לָכֵן יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁנּוֹהֲגִים כָּל מוֹצָאֵי שַׁבָּת לִשְׁאֹב מַיִם מִבְּאֵרוֹת וּמַעְיָנוֹת.
וּמְסֻפָּר עַל אִשָּׁה שֶׁיָּצְאָה מִבֵּיתָה בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת לִשְׁאֹב מַיִם.
הַדָּבָר לֹא מָצָא חֵן בְּעֵינֵי בַּעְלָהּ,
וּכְשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה עִם כַּד הַמַּיִם שֶׁשָּׁאֲבָה,
פָּחֲדָה שֶׁבַּעֲלָהּ יִכְעַס עָלֶיהָ וְנָפַל הַכַּד וְנִשְׁבַּר,
הַמַּיִם נִתְּזוּ לְכָל עֵבֶר וּפָגְעוּ גַּם בְּבַעְלָהּ.
וְהֵעִיד בַּעְלָהּ שֶׁהָיָה חוֹלֶה בְּגוּפוֹ שֶׁבַּמְּקוֹמוֹת שֶׁהַמַּיִם נָגְעוּ בּוֹ הִתְרַפֵּא,
וְאִלּוּ בַּמְּקוֹמוֹת שֶׁהַמַּיִם לֹא נָגְעוּ נִשְׁאֲרוּ נְגוּעִים כְּמִקֹּדֶם.
גַּם לְרַבִּי חַיִּים וִיטָאל יֵשׁ סיפור מְעַנְיֵן בְּקֶשֶׁר לַמַּיִם מִבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם.
פַּעַם אַחַת שָׁט רַבִּי חַיִּים וִיטָאל עִם רַבּוֹ הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ בַּיָּם שֶׁל טְבֶרְיָה,
וּבְאֶמְצַע הַשַּׁיִט נָתַן לוֹ הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ לִשְׁתּוֹת מִמֵּימֵי הַיָּם שֶׁל טְבֶרְיָה,
וְאָמַר לוֹ, שֶׁאֵלֶּה מַיִם מִבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם.
בִּזְכוּת מַיִם אֵלֶּה שֶׁשָּׁתָה רַבִּי חַיִּים וִיטָאל זָכָה לְהָבִין דְּבָרִים עֲמוּקִים בַּקַּבָּלָה שֶׁלָּמַד מֵרַבּוֹ.
אָנוּ רוֹאִים שֶׁמִּרְים מַמְשִׁיכָה לְהַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ שֶׁפַע שֶׁל בְּרָכָה,
וְאִם הִיא נוֹתֶנֶת לָנוּ בְּרָכָה בְּגַשְׁמִיּוּת וְעוֹזֶרֶת לָנוּ לִהְיוֹת בְּרִיאִים בְּגַשְׁמִיּוּת.
בְּוַדַּאי הִיא עוֹזֶרֶת לָנוּ גַּם בְּרוּחָנִיּוּת – בְּלִמּוּד תּוֹרָה וְקִיּוּם מִצְווֹתֶיהָ,
אֶת הַבְּרָכָה אָנוּ מְקַבְּלִים בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת כָּך שֶׁזֶּה מַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ בְּמֶשֶׁך כָּל הַשָּׁבוּעַ.
פרסום תגובה חדשה