תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת וירא לילדים – התגלות השם בעולם
הקראת כתבהמְסֻפָּר עַל הָרַבִּי הרש"ב, רַבִּי שָׁלוֹם דֹּב בֶּער, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָיָה בֶּן אַרְבַּע אוֹ חָמֵשׁ שָׁנִים,
נִכְנַס אֶל הַסַּבָּא שֶׁלּוֹ הַ"צֶמַח צֶדֶק" בְּשַׁבָּת פָּרָשַׁת "וַיֵּרָא" וְהִתְחִיל לִבְכּוֹת,
תּוֹךְ שֶׁהוּא שׁוֹאֵל אֶת סָבוֹ: לָמָּה הַשֵּׁם הִתְגַּלָּה לְאַבְרָהָם אָבִינוּ וְלָנוּ אֵינוֹ מִתְגַּלֶּה?
עָנָה לוֹ הַצֶּמַח צֶדֶק:
אַבְרָהָם אָבִינוּ הָיָה צַדִּיק גָּדוֹל כָּל כָּךְ,
שֶׁבִּהְיוֹתוֹ בֶּן תִּשְׁעִים וְתֵשַׁע שָׁנִים מָל אֶת עַצְמוֹ.
צַדִּיק כָּזֶה בְּוַדַּאי רָאוּי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְגַּלֶּה אֵלָיו.
כְּמוֹ הָרַבִּי הרש"ב, רַבִּי שָׁלוֹם דֹּב בֶּער,
רְצוֹנוֹ וְתִקְוָתוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי שֶׁהַשֵּׁם יִתְגַּלֶּה אֵלָיו,
וְנַפְשׁוֹ זוֹעֶקֶת וּמִתְחַנֶּנֶת: מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹקִים?
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא עוֹלָם גָּדוֹל וְיָפֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ נִבְרָאִים רַבִּים,
וְכָל הָעוֹלָם עַל כָּל הַנִּבְרָאִים שֶׁבּוֹ הֵם הַלְּבוּשִׁים שֶׁל הַשֵּׁם וּבָהֶם הוּא מִסְתַּתֵּר,
וְלָנוּ אֵין רְשׁוּת וְלֹא יְכֹלֶת לִרְאוֹת אוֹתוֹ.
אֲפִלּוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהַשֵּׁם הִתְגַּלָּה אֵלָיו וְדִבֵּר אִתּוֹ פָּנִים אֶל פָּנִים בְּכָל עֵת שֶׁחָפַץ,
כַּאֲשֶׁר בִּקֵּשׁ מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ",
עָנָה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת פָּנָי, כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי".
אוּלָם בֶּאֱמֶת הַשֵּׁם בָּרָא עוֹלָם כִּי הוּא חָפֵץ לְהִתְגַּלּוֹת בּוֹ,
וְלֹא רַק בְּאֹפֶן שֶׁל שְׁמִיעָה כְּמוֹ שֶׁהִתְגַּלָּה לָאָבוֹת וְלַנְּבִיאִים,
אֶלָּא בְּאֹפֶן שֶׁל רְאִיָּה, כְּפִי שֶׁיִּתְגַּלֶּה לֶעָתִיד לָבֹא בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה.
נִתְאַוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִהְיוֹת לוֹ יִתְבָּרֵךְ דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים!
וְהוּא רוֹצֶה לָדוּר בָּעוֹלָם שֶׁלָּנוּ בְּכָל עַצְמוּתוֹ וּמַהוּתוֹ בְּגִלּוּי
כְּמוֹ אָדָם שֶׁדָּר בְּדִירָתוֹ הַפְּרָטִית.
עָלֵינוּ לְהָכִין אֶת הָעוֹלָם כְּדֵי שֶׁהַשֵּׁם יוּכַל לָדוּר בּוֹ,
אָנוּ צְרִיכִים לְזַכֵּךְ אֶת הָעוֹלָם כְּדֵי שֶׁיַּחְדֹּר בּוֹ הָאוֹר הָאֱלֹקִי הָעֶלְיוֹן – "אוֹר הָאֵין סוֹף".
אַבְרָהָם אָבִינוּ עָמַד בַּעֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת
וְהֵסִיר אֶת הָעָרְלָה הַמַּבְדִּילָה בֵּינוֹ לְבֵין הַשֵּׁם כְּשֶׁמָּל אֶת עַצְמוֹ;
וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁיִּהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וִיצַוֶּה אֶת בָּנָיו עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת
לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ הַשֵּׁם וְלַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט.
וְלָכֵן הוּא זוֹכֶה שֶׁהַשֵּׁם מְחַבֵּב אוֹתוֹ ("יְדַעְתִּיו"),
וּמְדַבֵּר עִמּוֹ פָּנִים אֶל פָּנִים וּמְגַלֶּה לוֹ סוֹדוֹתָיו ("הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם?").
כָּךְ סוֹלֵל לָנוּ אַבְרָהָם אָבִינוּ אֶת הַדֶּרֶךְ הָעוֹלָה בֵּית אֵ-ל, הַדֶּרֶךְ הָעוֹלָה אֶל הַשֵּׁם,
הַדֶּרֶךְ לְגִלּוּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם.
לִמּוּד תּוֹרָה וְקִיּוּם מִצְווֹת הֵם דֶּרֶךְ הַשֵּׁם – הַדֶּרֶךְ לְגִלּוּי אֱלֹקִים,
וּכְמוֹ כָּל דֶּרֶךְ הַמְּחַבֶּרֶת שְׁנֵי מְקוֹמוֹת רְחוֹקִים זֶה מִזֶּה,
דֶּרֶךְ הַשֵּׁם מְחַבֶּרֶת אֶת הַשֵּׁם עִם הָאָדָם,
אַף שֶׁלִּכְאוֹרָה אֱלֹקִים וְאָדָם הֵם רְחוֹקִים זֶה מִזֶּה וְאֵינָם בְּעֵרֶךְ זֶה לָזֶה.
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ שֶׁהוּא "רוֹאֶה וְאֵינוֹ נִרְאֶה" יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם,
וּבָרָא אֶת הָעוֹלָם הַזֶּה הַגַּשְׁמִי שֶׁהוּא תַּחְתּוֹן וְאֵין תַּחְתּוֹן לְמַטָּה מִמֶּנּוּ,
אוּלָם הוּא גַּם בָּרָא לָנוּ דֶּרֶךְ לְהַגִּיעַ אֵלָיו – הוּא בָּרָא אֶת "דֶּרֶךְ הַשֵּׁם",
וְכָאָמוּר, דֶּרֶךְ הַשֵּׁם הִיא לִמּוּד הַתּוֹרָה וְקִיּוּם הַמִּצְווֹת.
הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת הֵם הַכֵּלִים הַמּוֹשְׁכִים לָעוֹלָם אֶת הָאוֹר הָאֱלֹקִי
וּמְגַלּוֹת אֶת "עַצְמוּת אוֹר הָאֵין סוֹף".
כָּךְ שֶׁבְּמֶשֶׁךְ דּוֹרוֹת שֶׁל עֲבוֹדָה
נִשְׁלֶמֶת תַּכְלִית הַכַּוָּנָה הָעֶלְיוֹנָה לַעֲשׂוֹת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ דִּירָהּ בַּתַּחְתּוֹנִים.
וּמִיָּד מַמָּשׁ כָּל הַנִּמְצָאִים מִשָּׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה שֶּׁבֵּינֵיהֶם,
שֶׁלֹּא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא,
יַכִּירוּ אֶת מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם יְהַלְּלוּ אוֹתוֹ וִישַׁבְּחוּ לוֹ בַּשִּׁירָה הָעֲשִׂירִית;
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִצִּדּוֹ יַשְׁפִּיעַ עַל הַנִּבְרָאִים חֶסֶד רַב שֶׁלֹּא הִכַּרְנוּ מֵעוֹלָם,
הוּא יִגְאַל אוֹתָנוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה יִשְׁלַח אֶת הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ וְיִבְנֶה אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ
וְאָז יִהְיֶה גִּלּוּי הַשֵּׁם בָּעוֹלָם בִּשְׁלֵמוּת וְהָעוֹלָם יִתְמַלֵּא שִׂמְחָה עֲצוּמָה.
פרסום תגובה חדשה