תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פסח – חידון בקיאות
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
א. מַהוּ אֲפִיקוֹמָן?
ב. לָמָּה פּוֹתְחִים אֶת הַדֶּלֶת כַּאֲשֶׁר מַגִּיעִים לְ"שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ" בִּקְרִיאַת הַהַגָּדָה?
ג. מַהִי "בִּרְכַּת הָאִילָנוֹת"?
ד. מָהֵן אַרְבַּע לְשׁוֹנוֹת גְּאֻלָּה? הַאִם יֵשׁ גַּם לָשׁוֹן חֲמִשִּׁית?
ה. מַה הַמְּשֻׁתָּף בֵּין חָמֵץ לְמַצָּה מִבְּחִינָה הִלְכָתִית?
ו. מָהֵם סִימָנֵי הַסֵּדֶר?
ז. אֵיזוֹ מִצְוָה מְקַיְּמִים מִיָּד לְאַחַר הַקִּדּוּשׁ לְלֹא בְּרָכָה?
ח. מַה עוֹשִׂים עִם הַכַּרְפַּס?
ט. מַהִי מַשְׁמָעוּת הַסִּימָן "יַחַץ"?
י. מַהִי הַמִּצְוָה הָעִקָּרִית בְּלֵיל הַסֵּדֶר מִלְּבַד אֲכִילַת מַצָּה וּמָרוֹר?
יא. בְּאֵיזוֹ שָׂפָה וּבְאֵילוּ מִלִּים פּוֹתְחִים אֶת הַהַגָּדָה ("מַגִּיד") שֶׁל סֵדֶר פֶּסַח, וּמַה מַּשְׁמָעוּתָן?
יב. מָהֵן אַרְבַּע הַקֻּשְׁיוֹת וּמִי שׁוֹאֵל אוֹתָן?
יג. לָמָּה אָנוּ חוֹזְרִים עַל סִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם בְּכָל שָׁנָה, וַאֲפִלּוּ בְּכָל יוֹם אָנוּ מַזְכִּירִים אֶת יְצִיאַת מִצְרַיִם?
יד. מִי שִׁמְּשׁוּ דֻּגְמָה מְאַלֶּפֶת לְקִיּוּם הַמִּצְוָה לְהַרְבּוֹת בְּסִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם?
טו. מִמִּי וּמֵאֵיזֶה פָּסוּק לָמַד רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה שֶׁיֵּשׁ לְהַזְכִּיר וּלְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם גַּם בַּלֵּילוֹת, וּמַה לָּמְדוּ חֲכָמִים מִפָּסוּק זֶה?
טז. מַדּוּעַ אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה "הֲרֵי אֲנִי כְּבֶן שִׁבְעִים שָׁנָה", וְלֹא אָמַר "בֶּן שִׁבְעִים שָׁנָה"?
יז. מִי הֵם אַרְבַּעַת הַבָּנִים שֶׁכְּנֶגְדָּם דִּבְּרָה תּוֹרָה, מָה אוֹמֵר כָּל אֶחָד מֵהֶם וּמַה עוֹנִים לוֹ?
יח. "וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ", מִי הִיא שֶׁעָמְדָה וְכֵיצַד?
יט. לָבָן לְעֻמַּת פַּרְעֹה, מִי גָּרוּעַ יוֹתֵר וְלָמָּה?
כ. "וַיֹּצִיאֵנוּ הַשֵּׁם מִמִּצְרַיִם (דברים ו, כא)" – מַה בָּא הַכָּתוּב לְהַדְגִּישׁ?
כא. מָהֵן 10 הַמַּכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַשֵּׁם עַל הַמִּצְרִים?
כב. מָהֵם הַסִּימָנִים שֶׁנָּתַן בָּהֶם רַבִּי יְהוּדָה?
כג. מְנֵה כַּמָּה מֵהַמַּעֲלוֹת הַטּוֹבוֹת שֶׁל הַמָּקוֹם עָלֵינוּ!
כד. "רַבָּן גַּמְלִיאֵל הָיָה אוֹמֵר: כָּל שֶׁלֹּא אָמַר שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים אֵלּוּ בְּפֶסַח, לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ" – מָהֵם "שְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים אֵלּוּ"?
כֹּה. מַדּוּעַ אוֹכְלִים מַצָּה בְּפֶסַח?
כו. מַדּוּעַ אוֹכְלִים מָרוֹר בְּפֶסַח?
כז. הַאִם רַק אֶת אֲבוֹתֵינוּ גָּאֵל הַשֵּׁם מִמִּצְרַיִם? מַה זֶּה מְחַיֵּב אוֹתָנוּ?
כח. כַּמָּה בְּרָכוֹת מְבָרְכִים עַל הַמַּצָּה, מָהֵן?
כט. מַה מְּבָרְכִים עַל הַמָּרוֹר?
ל. מֶה עָשָׂה הִלֵּל בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, וּמָה אָנוּ עוֹשִׂים זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ כְּהִלֵּל?
לֹא. בְּאֵיזֶה יוֹם יָצְאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, וּבְאֵיזֶה יוֹם הָיָה קְרִיעַת יַם סוּף?
לֵב. לָמָּה מַשְׁאִירִים בְּלֵיל הַסֵּדֶר כּוֹס לְאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא?
לג. מַהִי סְעֻדַּת מָשִׁיחַ, מָתַי אוֹכְלִים אוֹתָהּ וּמַהוּ הַמָּקוֹר לְמִנְהָג זֶה?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
א. הָאֲפִיקוֹמָן הוּא מַצָּה שֶׁאוֹכְלִים לְקִנּוּחַ לִקְרַאת סוֹפוֹ שֶׁל לֵיל הַסֵּדֶר, בְּסִימָן "צָפוּן", וְאֵין אוֹכְלִים אַחֲרָיו כְּלוּם. לְצֹרֶךְ זֶה נוֹהֲגִים לָקַחַת חֲצִי מֵהַמַּצָּה הָאֶמְצָעִית מִשְּׁלֹשׁ הַמַּצּוֹת הַמֻּנָּחוֹת עַל שֻׁלְחַן הַסֵּדֶר וּלְהַצְנִיעַ חֵלֶק זֶה, הוּא הָאֲפִיקוֹמָן, עַד סוֹף הַסֵּדֶר (בְּחַבַּ"ד נָהוּג לְחַלֵּק אֶת הָאֲפִיקוֹמָן לְ5 חֲלָקִים). מְקוֹר הַמִּנְהָג הוּא אֲכִילַת קָרְבַּן הַפֶּסַח בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, שֶׁהָיָה נֶאֱכָל עִם מַצָּה, וְאָסוּר הָיָה לֶאֱכֹל אַחֲרָיו דָּבָר בְּסוֹף הַלַּיְלָה.
ב. פּוֹתְחִים אֶת הַדֶּלֶת לְאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא, מְבַשֵּׂר הַגְּאֻלָּה, לְהַמְחִישׁ אֶת הָאֱמוּנָה בַּגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה וּבְבִיאַת הַמָּשִׁיחַ
ג. בִּרְכַּת הָאִילָנוֹת הִיא אַחַת מִבִּרְכוֹת הָרְאִיָּה הַנֶּאֱמֶרֶת פַּעַם בְּשָׁנָה בְּחֹדֶשׁ נִיסָן כְּשֶׁרוֹאִים לְפָחוֹת 2 אִילָנוֹת מַאֲכָל הַמְּלַבְלְבִים וּמוֹצִיאִים פְּרָחִים. זוֹהִי בִּרְכַּת הוֹדָיָה לַבּוֹרֵא עַל הַשֶּׁפַע וְהַיֹּפִי שֶׁבָּרָא בְּעוֹלָמוֹ.
וְזֶה לְשׁוֹן הַבְּרָכָה: בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם וּבָרָא בּוֹ בְּרִיּוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת לְהַנּוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם:
ד. וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים, וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים (שמות ו, ו-ז),
וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁיֵּשׁ גַּם לָשׁוֹן חֲמִישִׁית: וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי הַשֵּׁם (שמות ו, ח).
ה. גַּם חָמֵץ וְגַם מַצָּה הֵם מֵחֲמֵשֶׁת מִינֵי דָּגָן.
ו. קַדֵּשׁ וּרְחַץ כַּרְפַּס יַחַץ מַגִּיד רַחְצָה מוֹצִיא מַצָּה מָרוֹר כּוֹרֵךְ שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ צָפוּן בָּרֵךְ הַלֵּל נִרְצָה
ז. נוֹטְלִים אֶת הַיָּדַיִם לִפְנֵי אֲכִילַת הַכַּרְפַּס, וְאֵין מְבָרְכִים "עַל נְטִילַת יָדַיִם".
ח. לוֹקְחִים פָּחוֹת מִכַּזַּיִת מִן הַכַּרְפַּס (כְּדֵי שֶׁלֹּא לְחַיֵּב בְּרָכָה אַחֲרוֹנָה), טוֹבְלִים בְּמֵי מֶלַח, מְבָרְכִים "בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה", וּמְכַוְּנִים לִפְטֹר בַּבְּרָכָה גַּם אֶת הַמָּרוֹר (אוֹכְלִים בְּלֹא הֲסִבָּה).
ט. בּוֹצְעִים אֶת הַמַּצָּה הָאֶמְצָעִית לִשְׁתַּיִם, וּמַצְפִּינִים אֶת הַחֵצִי הַגָּדוֹל לַאֲפִיקוֹמָן (בְּחַבַּ"ד מְחַלְּקִים אוֹתוֹ לַ5 חֲלָקִים).
י. מִצְוָה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח
יא. פּוֹתְחִים אֶת הַהַגָּדָה בַּשָּׂפָה הָאֲרָמִית בַּמִּלִּים:
הָא לַחְמָא עַנְיָא דִי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם.
כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכל, כָּל דִצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח.
הָשַׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל.
הָשַׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חורִין.
תַּרְגּוּם לְעִבְרִית:
זֶה הוּא לֶחֶם הָעֹנִי שֶׁאָכְלוּ אֲבוֹתֵינוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם.
כָּל מִי שֶׁרָעֵב – יָבֹא וְיֹאכַל, כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ – יָבֹא וְיִשְׁתַּתֵּף בִּסְעוּדַת הַפֶּסַח.
הַשָּׁנָה כָּאן, לַשָּׁנָה הַבָּאָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. הַשָּׁנָה אָנוּ עֲבָדִים, לַשָּׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.
יב. מַה נִּשְּׁתַּנָה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילות?
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה – כֻּלּוֹ מַצָּה.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין שְׁאָר יְרָקות – הַלַּיְלָה הַזֶּה (כֻּלּוֹ) מָרור.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אֵין אֶנוּ מַטְבִּילִין אֲפִילוּ פַּעַם אֶחָת – הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְעָמִים.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין בֵּין יושְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין – הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלָנו מְסֻבִּין.
הַצָּעִיר שֶׁבַּבָּנִים שׁוֹאֵל אֶת הַקֻּשְׁיוֹת.
יג. כְּדֵי לִזְכֹּר אֶת הַנֵּס: וַיֹּצִיאֵנוּ הַשֵּׁם מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה (דברים ו, כא). וּלְהַזְכִּיר לְעַצְמֵנוּ שֶׁגַּם אָנוּ שַׁיָּכִים לַנֵּס הַזֶּה, כִּי אִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרַיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָּנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרַיִם.
יד. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה וְרַבִּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טִרְפוֹן שֶׁהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְּרַק וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה, עַד שֶׁבָּאוּ תַּלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם רַבּוֹתֵינוּ הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית.
טו. מִבֶּן זוֹמָא שֶׁדָּרַשׁ אֶת הַפָּסוּק: לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ (דברים טז, ג) – "כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ" כּוֹלֵל הַלֵּילוֹת. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: "יְמֵי חַיֶּיךָ" הָעוֹלָם הַזֶּה. "כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ" לְהָבִיא לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ.
טז. כִּי הָיָה בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה, וְלֹא בֶּן שִׁבְעִים, אֶלָּא שֶׁהָיָה מַרְבֶּה לִשְׁנוֹת וְלִלְמֹד וְלִקְרוֹת יוֹם וָלַיְלָה וְהִתְחַבֵּר עִם אַנְשֵׁי הַחָכְמָה, עַד אֲשֶׁר תָּשַׁשׁ כֹּחוֹ וְנִזְרְקָה בּוֹ שֵׂיבָה וְהִלְבִּינוּ שַׂעֲרוֹתָיו יוֹם שֶׁמִּנּוּ אוֹתוֹ נָשִׂיא כְּדֵי שֶׁיֵּרָאֶה זָקֵן וְרָאוּי לַנְּשִׂיאוּת.
יז. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאֹל.
חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה הַשֵּׁם אֱלֹקֵינוּ אֶתְכֶם (דברים ו, כ). וְאַף אַתָּה אֱמֹר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן.
רָשָׁע מַה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם (שמות יב, כו). "לָכֶם" – וְלֹא "לוֹ". וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָל כָּפַר בָּעִקָּר. וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִׁנָּיו וֶאֱמֹר לוֹ: בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה הַשֵּׁם לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרַיִם (שמות יג, ח). "לִי" וְלֹא "לוֹ". אִלּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאַל.
תָּם מַה הוּא אוֹמֵר? מַה זֹּאת? וְאָמַרְתָּ אֵלָיו "בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ הַשֵּׁם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים (שמות יג, יד).
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאֹל – אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה הַשֵּׁם לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרַיִם (שמות יג, ח).
יח. הַהַבְטָחָה שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בִּבְרִית בֵּין הַבְּתָרִים: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל (בראשית טו, יג-יד). וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב קֹדֶם לָכֶן בְּהַגָּדָה: "בָּרוּךְ שׁוֹמֵר הַבְטָחָתוֹ לְיִשְׂרָאֵל". הַבְטָחָה שֶׁ"עָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ". וְאָכֵן בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֲבָל בִּזְכוּת הַבְטָחָה זוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.
וּמַסְבִּיר הָרַבִּי שֶׁהַבְטָחָה זוֹ קַיֶּמֶת גַּם בְּחַיֵּי כָּל יְהוּדִי. כַּאֲשֶׁר יִצְרוֹ שֶׁל אָדָם מִתְגַּבֵּר עָלָיו בְּכָל יוֹם, וְהוּא בִּבְחִינַת "עוֹמֵד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ". וְ"אִלְמָלֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזְרוֹ אֵין יָכוֹל לוֹ". וּלְמַעְלָה מִזֶּה, גַּם אִם יְהוּדִי נִכְשַׁל בַּעֲבֵרָה, הַהַבְטָחָה הָאֱלוֹקִית שֶׁנִּתְּנָה בִּבְרִית בֵּין הַבְּתָרִים, שֶׁהִיא לְמַעְלָה מִתּוֹרָה וּמִצְווֹת, עוֹמֶדֶת לָאָדָם! שֶׁהֲרֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזֵר לוֹ וּמַצִּילוֹ מִיָּד יֵצֶר הָרַע, וּמֵבִיא אוֹתוֹ אֶל הַחֵרוּת הָאֲמִתִּית.
יט. לָבָן הָיָה גָּרוּעַ יוֹתֵר, שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָּזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים, וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקֹר אֶת הַכֹּל, שֶׁנֶּאֱמַר: אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי (דברים כו, ה)…
כ. שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ הוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם. שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּצִיאֵנוּ הַשֵּׁם מִמִּצְרַיִם (דברים ו, כא)! לֹא עַל יְדֵי מַלְאָךְ, וְלֹא עַל יְדֵי שָׂרָף, וְלֹא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה, וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה, וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים. אֲנִי הַשֵּׁם (שמות יב, יב).
וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה – אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ;
וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם – אֲנִי וְלֹא שָׂרָף;
וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים – אֲנִי וְלֹא הַשָּׁלִיחַ;
אֲנִי הַשֵּׁם – אֲנִי הוּא וְלֹא אַחֵר.
כא. דָּם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִּים, עָרֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרָד, אַרְבֶּה, חֹשֶׁךְ וּמַכַּת בְּכוֹרוֹת
כב. דְּצַ"ךְ עַדַ"שׁ בְּאַחַ"ב
כג. שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם, וְעָשָׂה בָּהֶם שְׁפָטִים, וְעָשָׂה בֶּאֱלֹהֵיהֶם, וְהָרַג אֶת בְּכוֹרֵיהֶם, וְנָתַן לָנוּ אֶת מָמוֹנָם, וְקָרַע לָנוּ אֶת הַיָּם, וְהֶעֱבִירָנוּ בְּתוֹכוֹ בֶּחָרָבָה, וְשִׁקַּע צָרֵינוּ בְּתוֹכוֹ, וְסִפֵּק צָרְכֵנוּ בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְהֶאֱכִילָנוּ אֶת הַמָּן, וְנָתַן לָנוּ אֶת הַשַּׁבָּת, וְקֵרְבָנוּ לִפְנֵי הַר סִינַי, וְנָתַן לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה, וְהִכְנִיסָנוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּבָנָה לָנוּ אֶת בֵּית הַבְּחִירָה לְכַפֵּר עַל כָּל עֲווֹנוֹתֵינוּ.
כד. פֶּסַח, מַצָּה, וּמָרוֹר.
כֹּה. עַל שׁוּם שֶׁלֹּא הִסְפִּיק בְּצֵקָם שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ לְהַחֲמִיץ עַד שֶׁנִּגְלָה עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּגְאָלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת, כִּי לֹא חָמֵץ, כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ, וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם (שמות יב, לט).
כו. עַל שׁוּם שֶׁמֵּרְרוּ הַמִּצְרִים אֶת חַיֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ (שמות א, יד).
כז. לֹא אֶת אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבַד גָּאֵל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָאַל עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם, לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ, לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵינוּ (דברים ו, כג). לָכֵן בְּכָל דּוֹר וְדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה הַשֵּׁם לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם (שמות יג, ח).
כח. שְׁתֵּי בְּרָכוֹת:
1) בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם, אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.
2) בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם, אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מַצָּה.
כט. בָּרוּךְ אַתָּה הַשֵּׁם, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מָרוֹר.
ל. הָיָה כּוֹרֵךְ מַצָּה וּמָרוֹר וְאוֹכֵל בְּיַחַד, לְקַיֵּם מָה שֶׁנֶּאֱמַר: עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ (במדבר ט, יא).
לֹא. בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יָצְאוּ מִמִּצְרַיִם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח לְאַחַר מַכַּת בְּכוֹרוֹת, וּקְרִיעַת יַם סוּף הָיְתָה בִּשְׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח.
נוֹהֲגִים לִמְזֹג כּוֹס יַיִן חֲמִישִׁית – "כּוֹסוֹ שֶׁל אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא", לִפְנֵי שֶׁפּוֹתְחִים אֶת הַדֶּלֶת לְ"שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ (ירמיהו י, כה)", לִרְמֹז שֶׁאָנוּ מַאֲמִינִים שֶׁכְּשֵׁם שֶׁגְּאָלָנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִמִּצְרַיִם, כָּךְ יִגְאָלֶנּוּ בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה וְיִשְׁלַח לָנוּ אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לְבַשֵּׂר לָנוּ עַל הַגְּאֻלָּה (עַל פִּי מִשְׁנָה בְּרוּרָה סִימָן תפ, ס"ק י).
וְעוֹד טַעַם לַדָּבָר, לְפִי שֶׁאֶרְבַּע הַכּוֹסוֹת הֵן כְּנֶגֶד אַרְבַּע לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאֻלָּה – "וְהוֹצֵאתִי, וְהִצַּלְתִּי, וְגָאַלְתִּי, וְלָקַחְתִּי". יֵשׁ דֵּעָה שֶׁצָּרִיךְ כּוֹס חֲמִשִּׁית כְּנֶגֶד לְשׁוֹן הַגְּאֻלָּה "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ (שמות ו, ח)". הַמִּנְהָג הָרוֹוֵחַ הוּא שֶׁלֹּא לִשְׁתּוֹתָהּ. וּבְכָל אֹפֶן, לֹא רָאוּי לִשְׁפֹּךְ אוֹתָהּ לַכִּיּוֹר. יֵשׁ שֶׁמְּכַסִּים אוֹתָהּ בְּסוֹף הַסֵּדֶר וּמִשְׁתַּמְּשִׁים בָּהּ לְמָחֳרָת לְקִדּוּשׁ הַבֹּקֶר (מִנְהַג חָתַם סוֹפֵר). מִנְהַג חַבַּ"ד לְהַחֲזִירָהּ לַבַּקְבּוּק בְּסוֹף הַסֵּדֶר.
לג. סְעֻדַּת מָשִׁיחַ הִיא סְעוּדָה שֶׁמְּקַיְּמִים בַּחֲסִידוּת חַבַּ"ד לִקְרַאת צֵאת הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חַג הַפֶּסַח (בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּשְׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח, כ"א בְּנִיסָן, וּבְחוּ"ל בָּאַחֲרוֹן שֶׁל פֶּסַח, כ"ב בְּנִיסָן, יוֹם טוֹב שֵׁנִי שֶׁל גָּלוּיוֹת). עוֹרְכִים אוֹתָהּ בְּמִסְגֶּרֶת הַמִּשְׁפָּחָה בַּבָּתִּים וּבְעִקָּר בְּבָתֵּי כְּנֶסֶת עִם הַמִּתְפַּלְּלִים. בִּסְעֻדָּה זוֹ שׁוֹתִים אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן כְּמוֹ בְּלֵיל הַסֵּדֶר, וּמְכַוְּנִים לַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה.
מְקוֹר הַמִּנְהָג הוּא מֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב. הָרַבִּי הָרָיָ"צ אוֹמֵר בְּשֵׁם אָבִיו הָרַבִּי הָרָשָׁ"ב, שֶׁהַבַּעַל שֵׁם טוֹב קָרָא לִסְעֻדָּה זוֹ "סְעֻדַּת מָשִׁיחַ", מִשּׁוּם שֶׁבְּיוֹם זֶה מִתְגַּלָּה הֶאָרַת הַמָּשִׁיחַ.
פרסום תגובה חדשה