תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
מה עושים עם מידת הכעס? מיוחד לנשים
הקראת כתבה
מה מקור מידת הכעס?
מידת הגבורה השתלשלה מאיגרא רמה לבירא עמיקתא: מצמצום שמטרתו הארה מסוג חדש לאנרגית הכעס המשחיתה חיים ומרעילה גוף ונפש.
בא לכלל כעס בא לכלל טעות, כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, כל הכועס דיני גיהינום שולטים בו, אלו רק חלק מהביטויים הרבים הממחישים עד כמה ראוי להתרחק ממידת הכעס.ולמרות שכולם יודעים כי מידת הכעס הינה הרסנית וגובה מחיר יקר מבעליה, מי מאיתנו לא מתמודד עם כעסים? הרי כל יום מזמן לנו הזדמנויות פז חינמיות כדי לכעוס.
מה עושים כדי להתגבר על מידת הכעס?
"פשוט מאד. מתגברים.
איך? יש מתכון מנצח!
1. קודם כל כועסים. על מי? על היצר הרע שאחראי להופעת הכעס (אתכפיא).
2. אחר כך צוחקים קצת (אפילו באופן מלאכותי) כדי לנקות את הרגש השלילי.
(יצחק – צחוק – אז ימלא שחוק פינו, לעתיד לבוא נאמר ליצחק כי אתה אבינו)
3. מודים מעומק הלב על ההתרחשות, אפילו אם אינה מובנת בשכל
4. מתבוננים:
התכלית של הגבורה היא צמצום לצורך גילוי ולכן בשעת כעס עלינו להיזכר בתכלית. מה הרגש של הכעס בא להאיר לי. הזולת המכעיס משמש כאן רק כמניע לדרמה שמתרחשת בתוכי ולכן אין שום תועלת בהפניית הכעס כלפי הזולת. הרי מגלגלים חוב בידי חייב וזכות בידי זכאי – הזולת הוא שליח רק של הקב"ה להאיר לי כמראה חוסר שקיים בי. במקום להפנות את האנרגיה של הכעס ולהשליך אותה אל הזולת, יש לנו אפשרות להגיע לגילוי חדש ויקר מפז על עצמנו ועל ידי כך להכין כלי מכיל ורחב יותר לאור האלוקי. (אתהפכא)
השאלות המתבקשות מענה והתמודדות הן: מדוע הכעס (היצר הרע) קיים?
מהו הדבר האמיתי שעליו ראוי לכעוס?
מה הוא החוסר הפנימי שבי המבקש תשומת לב ומענה?
מה הפחד שמסתתר מאחורי הכעס?
היכן חוסר האמון שלי מושלך על הזולת?
ממה עלי ללמוד להיזהר להבא?
והיהלום שבכתר – מה הקב"ה מחדש ומאיר לי דרך אותה סיטואציה?
כאשר תהליך כזה מתבצע מתמתקת הגבורה בשורשה, כמו במאמר "חז"ל איזהו גיבור – הכובש את יצרו" – הגיבור האמיתי אינו הורס את הזולת אלא מתגבר ומכניע את היצר ומגלה דרך ההתגברות וההתבוננות בתחושת הכיווץ, הכעס והעלבון, את ההארה האלוקית המסתתרת מאחור ואת המהות הנעלה של מידת הגבורה.
אם נשתמש באנרגיה של הגבורה באופן בונה ונשתמש בצמצום ובגבולות באופן מודע, נוכל למנוע את ההרס של המבול ולבנות את המקדש בתוכנו, במהרה יגלה אמן.
ומהלכה למעשה בפועל:
בחני את עצמך האם את כעסנית?
תאוריות יכולות לעשות רושם רב, אך מבחן המציאות הוא זה הקובע. בחרנו לך כמה סיטואציות "מהחיים" דרכן תוכלי לבחון איפה את עומדת בסולם הכעס.
קראי את השאלות בחרי בתשובה מתאימה לך.
סכמי את הנקודות וקראי את ניתוח האופי.
א. אחד הילדים שובר קערה במטבח. את:
1. מתפרצת עליו בצעקות.
2. פולטת "אוף" ומיד אח"כ מוסיפה: "לא קרה כלום".
3. מחייכת מאוזן לאוזן ואומרת "הכל לטובה".
ב. בעלך מאחר לשוב זו כבר הפעם השלישית השבוע. את:
1. לובשת שריון ויוצאת למלחמה.
2. מתבאסת אבל משתדלת לא להיפגע. משתפת את בעלך בתחושותיך.
3. לא מתרגשת. קורה!
ג. את עומדת בתור לכספומט. לפתע מישהו עוקף אותך ולוקח לך את התור. את:
1. נעמדת על הרגליים האחוריות ומעבירה שיעור בדרך ארץ.
2. מעירה: סליחה אני הייתי קודם.
3. מחייכת לעצמך בשמחה. "זכיתי במצווה".
ד. את נוהגת בדרך מהירה ואחד הנהגים מאחוריך עוקף אותך בצורה מסוכנת. את:
1. מכנה אותו בשם של בהמה לא טהורה.
2. מודה לקב"ה שאת עדין חיה.
3. לא מתרגשת – "דברים כאלו קורים כל הזמן".
ה. השכנים עורכים מסיבת יומולדת רעשנית והשעה מתאחרת. את:
1. מתלבטת אם להתקשר למשטרה או לשלוח סמס נזעם.
2. מתאפקת למרות הרעש כדי לשמור על שלום בית.
3. שמחה בשמחתם למרות הרעש.
ו. הכנת ארוחה נפלאה ומושקעת אך לא זכית לתשבחות מבעלך. את:
1. נעלבת ומחליטה לא להשקיע כל כך להבא.
2. שואלת – "טעים לך?"
3. דנה לכף זכות. ברור שהוא נהנה הרי הוא לא השאיר אף פירור.
ז. נגשת לבחינה וקבלת ציון נמוך בהרבה מכפי שציפית את:
1. מספרת לכולם על העוול שנגרם לך ורצה לשנות מקצוע.
2. חשה אי צדק ומבקשת לעבור מבחן חוזר.
3. לא נלחצת ומחליטה להשקיע ולעבור את הבחינה הבאה טוב יותר.
ח. שלחת לחברה תמונה של עבודה יפה ומושקעת שעשית ולא זכית לתגובה. את:
1. שוקלת ברצינות לנתק את הקשר.
2. בולעת את העלבון וממשיכה הלאה תוך כדי הפחתת רמת ציפיות.
3. לא מתרגשת. היא בטח עסוקה מעל הראש.
ט. אמא שלך לא ממש מתלהבת מהספה החדשה שקנית. את:
1. נעלבת ולא מבינה למה את לא זוכה ליחס אימהי יותר.
2. מתאכזבת אבל מה לעשות, את אמא צריך לכבד כמו שהיא.
3. לא מתרגשת. על טעם ועל ריח אין להתווכח.
י. גומי לעיסה נדבק לשמלתך החדשה והיקרה כבר בפעם הראשונה בה לבשת אותה. את:
1. כועסת על עצמך ומצטערת.
2. מבררת מיד איך ניתן לנקות את הכתם.
3. צוחקת מהסיטואציה המגוחכת.
סיכום תוצאות המבחן
10 -15 נק'
המישור הרגשי שלך עובד שעות נוספות. את רואה את עצמך עומדת מצד אחד וכל העולם כולו נגדך ניצב מצד שני. קשה לך מאד כי את מרבה להיפגע ולקחת ללב. אצלך זה "הכל או לא כלום." נסי לזכור ולתרגל שכל שליט על לב. למדי בהתמדה הרבה חסידות ותחושי בשינוי.
15-20 נק'
רואים שאת עושה מאמצים להתגבר אך פעמים רבות את נכנעת לרגשות השליליים שלך. המשיכי להתמיד ולנסות ותראי התקדמות וצמיחה. יגעת ומצאת תאמיני.
20-25 נק'
את טיפוס מודע ומעשי. אינך מדחיקה רגשות ואינך מוותרת לעצמך. את אסרטיבית אך לא על חשבון אחרים. ניכר שאת משקיעה בכך מאמצים רבים הנושאים פירות טובים. המשיכי כך ועזרי גם לאחרים.
25-30 נק'
את צדיקה גמורה, אך כדאי שתתבונני ותבדקי מידי פעם האם את כנה עם עצמך ולא מדחיקה רגשות שליליים. זכרי: רגשות שמודחקים עלולים לגרום ח"ו למחלות קשות, אז אל תדחיקי רק תתבונני ותשפרי.
פרסום תגובה חדשה