תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת בא לילדים – ליהודים היה אור במושבותם
הקראת כתבה
עַם יִשְׂרָאֵל יוֹרֵד לְמִצְרַיִם לְבָרֵר אֶת הַנִּיצוֹצוֹת
עַם יִשְׂרָאֵל יוֹרֵד לְמִצְרַיִם כְּפִי שֶׁנֶּאֱמַר לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בִּבְרִית בֵּין הַבְּתָרִים לְצֹרֶךְ גָּדוֹל.
לַעֲשׂוֹת שָׁם בְּמִצְרַיִם "עֶרְוַת הָאָרֶץ" אֶת עֲבוֹדַת הַבֵּרוּרִים – לְבָרֵר אֶת הַטּוֹב מִן הָרַע,
לְהַעֲלוֹת אֶת נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה וּלְהַחְזִירָם לִמְקוֹמָם הָאֲמִתִּי.
עַם יִשְׂרָאֵל נוֹשֵׂא בְּעֹל שֶׁל עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ שָׁנִים רַבּוֹת,
וּבְסִיּוּם הָעֲבוֹדָה הֵם יוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם בִּרְכוּשׁ גָּדוֹל.
"רְכוּשׁ גָּדוֹל" הוּא רֶמֶז לְנִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהָיוּ בְּמִצְרַיִם,
שֶׁבְּהוֹצָאַת כְּלֵי כֶּסֶף וּכְלֵי זָהָב מִמִּצְרַיִם יָצְאוּ נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה מֵהָרַע שֶׁל מִצְרַיִם.
עֲבוֹדַת הַבֵּרוּרִים גַּם לְאַחַר יְצִיאַת מִצְרַיִם
עֲבוֹדַת הַבֵּרוּרִים שַׁיֶּכֶת לְכָל יְהוּדִי בְּכָל זְמַן.
לֹא דַּי בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה וּבְלִמּוּד תּוֹרָה,
לֹא דַּי בַּעֲבוֹדָה רוּחָנִית יֵשׁ לְקַיֵּם מִצְווֹת מַעֲשִׂיּוֹת.
וְגַם עִנְיְנֵי יוֹם יוֹם צְרִיכִים לְהֵעָשׂוֹת לְשֵׁם שָׁמַיִם.
יְרִידָה צֹרֶךְ עֲלִיָּה
הִזְדַּמְּנוּת מְיֻחֶדֶת נִתְּנָה לְעַם יִשְׂרָאֵל בְּמַכַּת הַחֹשֶׁךְ.
מַכַּת הַחֹשֶׁךְ הָיְתָה נֵס גָּדוֹל!
בְּעוֹד הַמִּצְרִים שְׁרוּיִים בַּאֲפֵלָה גְּמוּרָה, לַיְּהוּדִים הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבוֹתָם.
וּבְאוֹתָהּ שָׁעָה נִכְנְסוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְבָתֵּיהֶם שֶׁל הַמִּצְרִים וְגִלּוּ שָׁם כְּלֵי כֶּסֶף וּכְלֵי זָהָב.
לִזְכוּתָם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יֵאָמֵר, כִּי אַף שֶׁיָּכְלוּ לִגְנֹב מֵהַמִּצְרִים כֵּלִים יְקָרִים,
לֹא הֵעֵזּוּ לַעֲשׂוֹת זֹאת.
וְרַק בְּצֵאתָם מִמִּצְרַיִם כַּאֲשֶׁר רוּחַ הַמִּצְרִים הָיְתָה נוֹחָה עֲלֵיהֶם,
וְהָיוּ מוּכָנִים לָתֵת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל מַה שֶּׁיְּבַקְּשׁוּ.
אָז "וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרַיִם" וְאַף אָמְרוּ לָהֶם מַה בְּדִיּוּק הֵם רוֹצִים וְהֵיכָן זֶה נִמְצָא.
לַיְּהוּדִים הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבוֹתָם
אוֹר זֶה שֶׁהָיָה לְעַם יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם מַמְשִׁיךְ לְהָאִיר לָהֶם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
זֶהוּ יִחוּדוֹ שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּשְׁמָתָם מְאִירָה תָּמִיד וּמְפִיצָה אוֹר בָּעוֹלָם.
אוֹר הַמִּתְגַּלֶּה בְּעָסְקָם בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה.
אוֹר שֶׁהוּא מְנַת חֶלְקָם כַּאֲשֶׁר הֵם מְבָרְרִים וּמְזַכְּכִים אֶת הָעוֹלָם,
וּמוֹצִיאִים אֶת נִיצוֹצוֹת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁבִּדְבָרִים גַּשְׁמִיִּים וּמַעֲלִים אוֹתָם לִקְדֻשָּׁה.
וּלְמַעְלָה מִזֶּה, זֶהוּ הָאוֹר הַגָּדוֹל לוֹ יִזְכּוּ בְּסִיּוּם עֲבוֹדַת הַבֵּרוּרִים.
שֶׁהֲרֵי נְשָׁמָה יָרְדָה לָעוֹלָם לַעֲשׂוֹת עֲבוֹדָה צֹרֶךְ עֲלִיָּה,
הַיְנוּ, כְּדֵי לִזְכּוֹת לְדַרְגָּה גְּבוֹהָה יוֹתֵר מִזּוֹ שֶׁהָיְתָה לָהּ קֹדֶם יְרִידָתָהּ לָעוֹלָם.
וְכַאֲשֶׁר הַנְּשָׁמָה חוֹזֶרֶת לְמוֹשָׁבָהּ וּמְקוֹמָהּ הָאֲמִתִּי,
הִיא מִתְאַחֶדֶת עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, עַד שֶׁיִּשְׂרָאֵל וּמַלְכָּא בִּלְחוֹדוֹהִי.
וְאֵין לְזָרִים שׁוּם חֵלֶק אִתָּם.
וּבְיָמֵינוּ בְּסוֹף תְּקוּפַת הַגָּלוּת, כַּאֲשֶׁר אָנוּ כְּבָר רוֹאִים אֶת נִצָּנֵי הַגְּאֻלָּה,
וּמַבְחִינִים שֶׁלְּכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יֵשׁ אוֹר בְּמוֹשְׁבוֹתָם,
כַּאֲשֶׁר אָנוּ עוֹבְדִים אֶת הַשֵּׁם בְּאֵין מַפְרִיעַ וּלְלֹא מְנִיעוֹת וְעִכּוּבִים,
אָז בָּרוּר שֶׁאָנוּ יְכוֹלִים לְהִתְכּוֹנֵן לַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה בְּשׁוּבָה וָנַחַת.
פרסום תגובה חדשה