תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת האזינו לילדים – חידון
הקראת כתבה
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. לָמָּה מֵעִיד מֹשֶׁה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ כַּאֲשֶׁר הוּא מַתְרֶה בְּיִשְׂרָאֵל?
2. לָמָּה מַשְׁוֶה מֹשֶׁה אֶת הַתּוֹרָה לְמֵי מָטָר וּמֵי טַל – "יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי"?
3. שֵׁם תֹּאַר מִן הַתֵּבוֹת הַכְּפוּלוֹת בַּפָּרָשָׁה:
4. מִנַּיִן שֶׁעָלֵינוּ לִלְמֹד מִן הַהִיסְטוֹרְיָה?
5. מִנַּיִן שֶׁעָלֵינוּ לְהַבִּיט קָדִימָה וּלְהָבִין שֶׁבְּיַד הַשֵּׁם לְהֵיטִיב לָנוּ?
6. מֵאֵיזֶה פָּסוּק לוֹמְדִים עַל הַקֶּשֶׁר הַמְּיֻחָד בֵּין הַשֵּׁם לְעַם יִשְׂרָאֵל?
7. הֵיכָן גִּלָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל נֶאֱמָן לוֹ, שֶׁלֹּא כִּשְׁאַר הָעַמִּים?
8. מִנַּיִן שֶׁהַשֵּׁם נוֹהֵג עִם יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים וּבְחֶמְלָה?
9. מִנַּיִן שֶׁלֹּא לְחִנָּם אָנוּ יְגֵעִים בַּתּוֹרָה, וְיֵשׁ לָנוּ שָׂכָר עַל כָּל פָּסוּק שֶׁאָנוּ דּוֹרְשִׁים בַּתּוֹרָה?
10. בִּשְׁלוֹשָׁה מְקוֹמוֹת בַּתּוֹרָה נֶאֱמַר: "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה", מָהֵם?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
1. א. כִּי הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ קַיָּמִים לְעוֹלָם.
ב. הֵם כְּעֵדִים יְכוֹלִים גַּם לָתֵת אֶת הַשָּׂכָר – הַשָּׁמַיִם אֶת הַגֶּשֶׁם וְהָאָרֶץ אֶת יְבוּלָהּ. אוֹ חָלִילָה אֶת הָעֹנֶשׁ – הֶעְדֵּר גֶּשֶׁם וִיבוּל.
2. כִּי כְּשֵׁם שֶׁמַּיִם נוֹתְנִים חַיִּים, כָּךְ הַתּוֹרָה נוֹתֶנֶת חַיִּים.
3. "פְּתַלְתֹּל". דֻּגְמַת: יְרַקְרַק, אֲדַמְדַּם, סְחַרְחַר, סְגַלְגַּל.
4. מֵהַפָּסוּק: "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם". כְּלוֹמַר, עָלֵינוּ לִלְמֹד מִדּוֹר אֱנוֹשׁ וְדוֹר הַמַּבּוּל, שֶׁנֶּעֶנְשׁוּ עַל שֶׁהִכְעִיסוּ אֶת הַשֵּׁם.
5. מֵהַפָּסוּק: "בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר", לְלַמְּדֵנוּ שֶׁהַשֵּׁם יָכוֹל לְהַנְחִיל לָנוּ אֶת יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ וְהָעוֹלָם הַבָּא.
6. מֵהַפָּסוּק: "כִּי חֵלֶק הַשֵּׁם עַמּוֹ, יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ".
7. בַּמִּדְבָּר, כַּאֲשֶׁר קִבְּלוּ עֲלֵיהֶם אֶת תּוֹרָתוֹ, מַלְכוּתוֹ וְעֻלּוֹ, שֶׁלֹּא כְּיִשְׁמָעֵאל וְעֵשָׂו. כַּכָּתוּב: "יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר".
8. שֶׁנּוֹהֵג אִתָּם כַּנֶּשֶׁר – "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ", שֶׁאֵינוֹ נִכְנָס פִּתְאוֹם לְקִנּוֹ. כְּמוֹ הַנֶּשֶׁר כָּךְ הַשֵּׁם נִגְלָה לְיִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמַד הַר סִינַי לֹא מֵרוּחַ אַחַת אֶלָּא מֵאַרְבַּע רוּחוֹת. וּכְמוֹ הַנֶּשֶׁר הוּא גַּם נוֹשֵׂא אוֹתָם מִמָּקוֹם לַמָּקוֹם עַל כְּתֵפָיו "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים", וְלֹא עַל רַגְלָיו כִּשְׁאַר הָעוֹפוֹת. כִּי הַנֶּשֶׁר אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מֵחִצִּים מִלְּמַטָּה, וְאוֹמֵר, מוּטָב יִכָּנֵס הַחֵץ בִּי וְלֹא בְּבָנַי, כָּךְ מַלְאַךְ הַשֵּׁם הֵגֵן עַל עַם יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מִמִּצְרַיִם.
9. מֵהַפָּסוּק: "כִּי לֹא דָּבָר רֵק הוּא מִכֶּם". שֶׁאֲפִלּוּ פָּסוּק כְּמוֹ "וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנַע וְתִמְנָע הָיְתָה פִּילֶגֶשׁ". כְּשֶׁדּוֹרְשִׁים פָּסוּק זֶה מְבִינִים עַד כַּמָּה הִתְאַוּוּ אֲנָשִׁים חֲשׁוּבִים לְהִדָּבֵק בְּזַרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם.
10. בְּפָרָשָׁתֵנוּ נֶאֱמַר, שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ מֵת "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה", שֶׁלֹּא יֹאמַר הָעָם, לוּ רָאִינוּ לֹא הָיִינוּ מַנִּיחִים אוֹתוֹ לָמוּת. גַּם בִּכְנִיסַת נֹחַ לַתֵּבָה, שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ בְּנֵי דּוֹרוֹ, אִלּוּ רָאִינוּ לֹא הָיִינוּ מַנִּיחִים אוֹתוֹ לְהִכָּנֵס לַתֵּבָה, וְכֵן בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ הַמִּצְרִים, אִלּוּ רָאִינוּ לֹא הָיִינוּ מַנִּיחִים אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לָצֵאת מִמִּצְרַיִם. כִּי הַשֵּׁם הוּא כֹּל יָכוֹל וּמִי יִמְנַע בַּעֲדוֹ.
פרסום תגובה חדשה