תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת לך לך לילדים – בהליכה גם הירידה היא עליה
הקראת כתבהלְהִתְקַדֵּם! לֹא לִדְרֹךְ בַּמָּקוֹם!…
שֵׁם הַפָּרָשָׁה "לְךָ לְךָ" מֵעִיד עַל מַשְׁמָעוּת הַפָּרָשָׁה כֻּלָּהּ.
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְצַוֶּה אֶת אַבְרָהָם וְאֶת כָּל יְהוּדִי לָלֶכֶת.
מַה פֵּרוּשׁ לָלֶכֶת?…
לְהִתְקַדֵּם! לֹא לִדְרֹךְ בַּמָּקוֹם!…
כִּי עֲמִידָה בַּמָּקוֹם הִיא כְּמוֹ נְסִיגָה לְאָחוֹר.
גַּם יְרִידָה הִיא הִתְקַדְּמוּת
אַבְרָהָם אָבִינוּ מְצַיֵּת לְדִבְרֵי הַשֵּׁם.
הוּא יוֹצֵא מֵאַרְצוֹ וּמוֹלַדְתּוֹ וּמִבֵּית אָבִיו עַל מְנַת לְהַגִּיעַ לְחָרָן.
וְהִנֵּה הוּא נִתְקָל בְּמַצָּבִים בִּלְתִּי רְצוּיִים.
"וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ", "וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה".
נִשְׁמָע מַבְהִיל!
לִכְאוֹרָה, אֵין הוּא מִתְקַדֵּם אֶלָּא יוֹרֵד.
הֲיִתָּכֵן?…
בָּאָה הַתּוֹרָה וּבִמְיֻחָד פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה וּמְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ,
שֶׁאֵין לְהִתְפַּעֵל וְאֵין לְהִתְרַגֵּשׁ גַּם בְּמַצָּבִים שֶׁנִּרְאִים יְרִידָה.
כָּל יְרִידָה הִיא צֹרֶךְ עֲלִיָּה!
מֻבְטָח לָנוּ שֶׁאַחֲרֵי הַיְּרִידָה תִּהְיֶה עֲלִיָּה.
אָמְנָם אַבְרָהָם יָרַד מִצְרַיְמָה… אוּלָם כְּדֵי לָצֵאת מִשָּׁם בִּרְכוּשׁ גָּדוֹל.
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם… כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב"…
אִם כֵּן, הַמַּצָּב הַקָּשֶׁה שֶׁעָבַר עָלָיו בְּדַרְכּוֹ הָיָה שָׁלָב הֶכְרֵחִי בַּעֲלִיָּתוֹ.
כָּךְ גַּם יְרִידַת עַם יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם הָיְתָה כְּדֵי לִזְכּוֹת לָצֵאת מִמִּצְרַיִם בִּרְכוּשׁ גָּדוֹל,
וְלֹא רַק בִּרְכוּשׁ גַּשְׁמִי אֶלָּא בְּעִקָּר כְּדֵי לְקַבֵּל רְכוּשׁ רוּחָנִי,
כְּדֵי לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה שֶׁאֵין כְּעֶרְכָּה.
מִזֶּה עָלֵינוּ לִלְמֹד לֶקַח עַל חַיֵּינוּ וּמַצָּבֵנוּ הֵן הַפְּרָטִיִּים וְהֵן הַכְּלָלִיִּים.
לְכָל אָדָם קוֹרֶה שֶׁהוּא בְּמַצַּב שֶׁל יְרִידָה גַּשְׁמִית אוֹ רוּחָנִית.
אוּלָם אֵין צֹרֶךְ לְהִבָּהֵל אוֹ לְהִתְיָאֵשׁ, חָלִילָה.
תָּמִיד נִזְכֹּר שֶׁמֵהַמַּצָּב הַנָּמוּךְ וְהַנָּחוּת אֶפְשָׁר רַק לַעֲלוֹת,
וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהַמַּצָּב הַיָּרוּד מְעוֹרֵר בָּנוּ אֶת יְכֹלֶת הַהִתְבּוֹנְנוּת בְּמַצָּבֵנוּ,
וְהִיא יְכוֹלָה לַעֲזֹר לָנוּ לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל;
וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהִיא נוֹטַעַת בָּנוּ מִשְׁנֶה כֹּחַ לְשַׁנּוֹת, לְהִתְקַדֵּם וְלַעֲלוֹת.
וּלְגַבַּי כְּלַל עַם יִשְׂרָאֵל הֲרֵי שֶׁאֵין יְרִידָה גְּדוֹלָה יוֹתֵר מִן הַגָּלוּת בָּהּ אָנוּ נִמְצָאִים,
וּבְכָל זֹאת אֵין אָנוּ מִתְיָאֲשִׁים כִּי בְּטוּחִים אָנוּ שֶׁהַגָּלוּת הִיא הַדֶּרֶךְ לַגְּאֻלָּה,
וּבְעֶזְרַת הַשֵּׁם נִזְכֶּה בָּהּ תֵּכֶף וּמִיָּד מַמָּשׁ.
פרסום תגובה חדשה