תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת עקב לילדים – פרשת המן
עַם יִשְׂרָאֵל יוֹצֵא מִמִּצְרַיִם וּמַגִּיעַ לְמִדְבָּר גָּדוֹל וְנוֹרָא! מַמָּשׁ מַפְחִיד!
בַּמִּדְבָּר אֵין בְּנֵי אָדָם, אֵין צְמָחִים, אֵין מַה לֶּאֱכֹל וְאֵין מַיִם לִשְׁתּוֹת.
לְאַחַר שֶׁאָזְלוּ הָעוּגוֹת שֶׁהוֹצִיאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם הִתְפַּלֵּא עַם יִשְׂרָאֵל מַה יֹּאכַל וּמַה יִּשְׁתֶּה.
אֶלָּא שֶׁהַשֵּׁם כְּבָר דָּאַג לְסַפֵּק לְעַם יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל צְרָכָיו בַּמִּדְבָּר עוֹד מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית.
בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטִית וּבְנִסֵּי נִסִּים הַשֵּׁם מְזַמֵּן לָהֶם מַיִם לִרְוָיָה מִבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם.
וּכְשֶׁאֵין "לֶחֶם מִן הָאָרֶץ", הוּא מוֹרִיד לָהֶם "לֶחֶם מִן הַשָּׁמַיִם" לְהַשְׂבִּיעַ אֶת רַעֲבוֹנָם.
הַמָּן הוּא אֹכֶל כִּמְעַט רוּחָנִי – טַל מִן הַשָּׁמַיִם!
אֹכֶל מֵהַשֻּׁלְחָן שֶׁל הַשֵּׁם, שֶׁלֹּא קַיָּם בָּעוֹלָם הָרָגִיל שֶׁלָּנוּ.
הַמָּן הָיָה קָשׁוּר וְתָלוּי בְּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וּלְאַחַר מוֹת מֹשֶׁה הוּא פָּסַק,
וְאָנוּ אֲמוּרִים לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ לֶעָתִיד לָבוֹא.
הַמָּן יָרַד בְּצוּרַת טַל.
טַל זֶה נִקְרָא "טַל תְּחִיָּה", שֶׁבּוֹ עָתִיד הַשֵּׁם לְהַחֲיוֹת אֶת הַמֵּתִים.
וּכְמוֹ שֶׁהַמָּן הוּא אֹכֶל הַמְּחַבֵּר אֶת הַנְּשָׁמָה עִם הַגּוּף,
וּכְשֶׁאָנוּ אוֹכְלִים אוֹתוֹ, אָנוּ מְקַבְּלִים כּוֹחוֹת חֲדָשִׁים,
עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁהַגּוּף הֶעָיֵף וְהָרָעֵב מַתְחִיל לִחְיוֹת מֵחָדָשׁ.
כָּךְ לֶעָתִיד לָבוֹא יֵרֵד מָן בְּצוּרַת טַל,
וִיחַבֵּר אֶת הַנְּשָׁמוֹת עִם הַגּוּפִים הַמֵּתִים עַד שֶׁיָּקוּמוּ לִתְחִיָּה.
כְּשֶׁעַם יִשְׂרָאֵל הָיָה בַּמִּדְבָּר הוּא הָיָה כְּמוֹ תִּינוֹק שֶׁמַּתְחִיל לִגְדֹּל,
וְאָז הַשֵּׁם הוֹרִיד לוֹ אֶת הַמָּן כְּדֵי שֶׁיִּגְדַּל בְּמָעוֹן שֶׁלּוֹ בַּמִּדְבָּר,
כְּמוֹ אִמָּא הָאוֹהֶבֶת אֶת הַתִּינוֹק שֶׁלָּהּ וְנוֹתֶנֶת לוֹ חָלָב לִשְׁתּוֹת כְּדֵי שֶׁיִּגְדַּל.
הַמָּן עַצְמוֹ הָיָה טָעֵים מְאֹד "כְּטַעַם לְשַׁד הַשֶּׁמֶן" וְהָיוּ בּוֹ הַרְבֵּה טְעָמִים,
וּבְמַאֲכָל קָדוֹשׁ זֶה לֹא הָיְתָה פְּסֹלֶת וְהָיָה מִתְעַכֵּל בִּשְׁלֵמוּת,
וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהַמִּדְרָשׁ מְסַפֵּר, שֶׁיַּחַד עִם הַמָּן הוֹרִיד הַשֵּׁם תַּכְשִׁיטֵי נָשִׁים וְגַם אֲבָנִים טוֹבוֹת…
כָּךְ קִבַּלְנוּ אֶת פַּרְנָסָתֵנוּ בַּמִּדְבָּר בְּלִי עָמָל וּבְלִי שׁוּם יְגִיעָה.
אַרְבָּעִים שָׁנָה אָכַלְנוּ אֹכֶל אֱלוֹקִי שֶׁיּוֹרֵד מִשָּׁמַיִם –
הִתְרַגַּלְנוּ שֶׁכָּל יוֹם מָצָאנוּ אֶת לַחְמֵנוּ עַל יַד הַבַּיִת.
אַף פַּעַם לֹא נִשְׁאַר לָנוּ מָן מֵהַיּוֹם לְמָחָר,
אֲבָל הָיִינוּ סְמוּכִים וּבְטוּחִים שֶׁגַּם מָחָר יֵרֵד הַטַּל כְּמוֹ הַיּוֹם,
שֶׁגַּם מָחָר יִהְיֶה מַה לֶּאֱכֹל.
לָמַדְנוּ לְהַאֲמִין בְּהַשֵּׁם וְלִסְמֹךְ עָלָיו.
לְהַאֲמִין שְׁמִי שֶׁנָּתַן לָנוּ מַה לֶאֱכֹל הַיּוֹם יִתֵּן לָנוּ מַה לֶּאֱכֹל מָחָר.
וַאֲפִילוּ שֶׁהַמָּן הָיָה רוּחָנִי כָּל כָּךְ עַד שֶׁלֹּא יָכֹלְנוּ לְהַרְגִּישׁ שְׂבֵעִים מֵאֲכִילָתוֹ,
בְּכָל זֹאת רָאִינוּ שֶׁאָנוּ מַמְשִׁיכִים לִחְיוֹת וְיֵשׁ לָנוּ כּוֹחוֹת.
כָּךְ הֵבַנּוּ שֶׁ"לֹּא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם",
אֶלָּא "עַל כָּל מוֹצָא פִּי הַשֵּׁם יִחְיֶה הָאָדָם".
כָּל מְצִיאוּת הָעוֹלָם תְּלוּיָה בִּרְצוֹן הַשֵּׁם וּבִדְבַר הַשֵּׁם.
וּבֶאֱמֶת תָּמִיד עַם יִשְׂרָאֵל מַאֲמִינִים שֶׁרַק הַשֵּׁם מְחַיֶּה אֶת כָּל הַנִּבְרָאִים.
גַּם בְּמִצְרַיִם וְגַם כְּשֶׁיָּצָאנוּ מִמִּצְרַיִם, שֶׁאָז הַשֵּׁם בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ נִגְלָה עָלֵינוּ,
יָדַעְנוּ שֶׁהוּא אָבִינוּ וְהוּא חַיֵּינוּ.
אֲבָל דַּוְקָא בַּאֲכִילַת הַמָּן הִרְגַּשְׁנוּ שֶׁכָּל חַיּוּתֵנוּ אָנוּ מְקַבְּלִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
אָמְנָם גַּם בָּעוֹלָם שֶׁלָּנוּ כְּשֶׁאָנוּ אוֹכְלִים "לֶחֶם מִן הָאָרֶץ",
אָנוּ יוֹדְעִים וּמְבִינִים שֶׁהַשֵּׁם זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל בְּחֵן וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים.
אוּלָם בַּאֲכִילַת הַמָּן "לֶחֶם מִן הַשָּׁמַיִם", אָנוּ גַּם מַרְגִּישִׁים אֶת זֶה.
וּמֵהַזְּמַן שֶׁאָכַלְנוּ אֶת הַמָּן עַד הַיּוֹם הַזֶּה, נִשְׁאַר לָנוּ כֹּחַ לַעֲבוֹד אֶת הַשֵּׁם,
וּבִמְיֻחָד נִשְׁאֲרָה לָנוּ הָאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם שֶׁהוּא מַשְׁגִּיחַ עָלֵינוּ,
וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָנוּ זֶה הַכֹּל מִיָּדוֹ הַמְּלֵאָה הַפְּתוּחָה הַקְּדוֹשָׁה וְהָרְחָבָה.
יְהִי רָצוֹן שֶׁנִּזְכֶּה לֶאֱמוּנָה וּבִטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם תָּמִיד,
וְנֵלֵךְ מֵחַיִל אֶל חַיִל בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה וּבְקִיּוּם הַמִּצְווֹת,
עַד לְלִמּוּד הַתּוֹרָה וּמִצְווֹתֶיהָ בִּשְׁלֵמוּת וּבְלִי גְּבוּל
בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה מִיָּד מַמָּשׁ.
פרסום תגובה חדשה