תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת ואתחנן לילדים – לראות את השם
מַדּוּעַ נִקְרָא הָעוֹלָם בְּשֵׁם "עוֹלָם"?
כִּי "עוֹלָם" מִלְּשׁוֹן הֶעְלֵם.
הָעוֹלָם מַעֲלִים (=מַסְתִּיר) בְּתוֹכוֹ אֶת מִי שֶׁבָּרָא אוֹתוֹ.
הָעוֹלָם מַסְתִּיר אֶת הַכֹּחַ הָאֱלֹקִי שֶׁמְּחַיֶּה אֶת הָעוֹלָם בְּכָל רֶגַע.
הַשֵּׁם מְמַלֵּא אֶת הָעוֹלָם כְּמוֹ שֶׁהַנְשָׁמָה מְמַלְּאָה אֶת הַגּוּף.
הַתַּפְקִיד שֶׁלָּנוּ בָּעוֹלָם הוּא לְגַלּוֹת אֶת הַשֵּׁם.
כִּי בֶּאֱמֶת הַשֵּׁם רוֹצֶה לָגוּר אִתָּנוּ יַחַד פֹּה בָּעוֹלָם.
וְגַם אֲנַחְנוּ כְּשֶׁמַּבִּיטִים בְּתוֹכְכֵי נַפְשֵׁנוּ פְּנִימָה,
יוֹדְעִים וּמַרְגִּישִׁים שֶׁרְצוֹנֵנוּ לְהִתְחַבֵּר לָאוֹר הָאֱלֹקִי הַזֶּה.
לְצַעֲרֵנוּ, אֵינֶנּוּ יְכוֹלִים לִרְאוֹת אֶת הַשֵּׁם.
אֲפִלּוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בִּקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם: "הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבוֹדֶךָ",
וְהַשֵּׁם עָנָה לוֹ: "כִּי לֹא יִרְאַנִי אָדָם וָחַי".
רַק פַּעַם אַחַת בַּהִיסְטוֹרְיָה הִתְגַּלָּה הַשֵּׁם לְעַם יִשְׂרָאֵל פָּנִים בְּפָנִים,
זֶה הָיָה בְּמַעֲמַד הַר סִינַי, כְּמוֹ שֶׁמַּזְכִּיר לָנוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּפָרָשָׁתֵנוּ "פָּרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן".
בְּמַעֲמַד הַר סִינַי שָׁמַע עַם יִשְׂרָאֵל אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת,
וְזָכָה לִרְאוֹת אֶת הַכֹּחַ הָאֱלֹקִי שֶׁמְּחַיֶּה אֶת הָעוֹלָם.
יוֹתֵר מִזֶּה, הוּא זָכָה לְגִלּוּי אֱלֹקִי נִפְלָא מֵעַל הַטֶּבַע,
עַד שֶׁהִרְגִּישׁ שֶׁאֵין בָּעוֹלָם שׁוּם דָּבָר זוּלַת הַשֵּׁם.
אֶלָּא שֶׁאָז פָּרְחָה נִשְׁמָתָם כִּי לֹא הָיוּ מוּכָנִים עֲדַיִן לִקְלֹט גִּלּוּי אֱלֹקִי כָּזֶה.
לְאַחַר מַתַּן תּוֹרָה נִשְׁאַר לָנוּ הָרֹשֶׁם שֶׁל מַעֲמַד הַר סִינַי,
וּבְתוֹךְ נַפְשֵׁנוּ פְּנִימָה אָנוּ מִתְגַּעְגְּעִים לִזְכּוֹת שׁוּב בְּגִלּוּי אֱלֹקִי כָּזֶה.
אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁיֵּשׁ בּוֹרֵא לָעוֹלָם וְשֶׁהוּא מְחַיֶּה אֶת כָּל הַנִּבְרָאִים,
אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁכָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָנוּ קִבַּלְנוּ מֵהַשֵּׁם –
גַּם הָרְכוּשׁ, גַּם הַמִּשְׁפָּחָה, גַּם הַיְּכֹלֶת לַחְשֹׁב לְדַבֵּר וְלַעֲשׂוֹת,
גַּם הַכִּשְׁרוֹנוֹת שֶׁלָּנוּ וְהַיְּכֹלֶת לִשְׂמֹחַ – אֶת הַכֹּל נָתַן הַשֵּׁם לָנוּ.
אֲנַחְנוּ מַאֲמִינִים בּוֹ וּבוֹטְחִים בּוֹ וְסוֹמְכִים עָלָיו בְּכָל דָּבָר שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים,
וְאָנוּ מַאֲמִינִים שֶׁהוּא לְבַדּוֹ הוּא וְאֵין זוּלָתוֹ.
עַכְשָׁו הַרְבֵּה שָׁנִים אַחֲרֵי מַתַּן תּוֹרָה,
אַחֲרֵי דּוֹרוֹת רַבִּים שֶׁל קִיּוּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת,
אָנוּ מְצַפִּים לַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה,
שֶׁאָז יִתְגַּלֶּה הַשֵּׁם בָּעוֹלָם.
וְאָז כְּבָר נוּכַל לִרְאוֹת אֶת הַשֵּׁם וְהַנְּשָׁמָה שֶׁלָּנוּ לֹא תִּפְרַח.
כִּי הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַדְנוּ כָּל הַדּוֹרוֹת נוֹתֶנֶת לָנוּ כֹּחַ וְעֹז
לְהָכִיל אֶת הַמַּרְאֶה הַנִּפְלָא שֶׁל בּוֹרֵא עוֹלָם.
אָז לֹא רַק נַאֲמִין בְּהַשֵּׁם אֶלָּא נֵדַע אוֹתוֹ,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: וּמַלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת הַשֵּׁם כַּמַּיִם לַמַּיִם מְכַסִּים.
וִידִיעָה זוֹ תִּהְיֶה בְּרוּרָה בַּהַכָּרָה הַשִּׂכְלִית שֶׁלָּנוּ וּבַהַרְגָּשָׁה הַפְּנִימִית שֶׁלָּנוּ,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: וְנִגְלָה כְּבוֹד הַשֵּׁם וְרָאוּ כָּל בָּשָׂר יַחְדָּו…
פרסום תגובה חדשה