תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
איכה?! סיפור על אדמו"ר הזקן
כְּשֶׁאַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן, רַבִּי שְׁנֵיאוֹר זַלְמָן מִלָּאדִי, נִתְפַּס לְמַלְכוּת בִּגְלַל מַלְשִׁינוֹת שֶׁהִלְשִׁין עָלָיו אֶחָד מִגְּדוֹלֵי הַמִּתְנַגְּדִים, הוּא יָשַׁב בְּבֵית הַסֹּהַר בְּפֶּטֶרְבּוּרְג וְהָיָה מְצַפֶּה לַחֲקִירָה.
פַּעַם אַחַת נִכְנַס לְחַדְרוֹ בְּבֵית הַסֹּהַר הַחוֹקֵר הָרָאשִׁי. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה הָרַב שָׁקוּעַ בַּמַּחְשָׁבוֹת שֶׁלּוֹ וְלֹא הִרְגִּישׁ בָּאִישׁ שֶׁנִּכְנַס. הַלָּה רָאָה אֶת הַדְרַת פָּנָיו שֶׁל אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן וְאֶת הַשַּׁלְוָה הַנְּסוּכָה עַל פָּנָיו וּבְלִבּוֹ הִרְגִּישׁ שֶׁהוּא עוֹמֵד לִפְנֵי אָדָם חָשׁוּב מְאֹד.
הַחוֹקֵר הִתְחִיל לְדַבֵּר עִם אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן, וְשָׁאַל אוֹתוֹ כַּמָּה שְׁאֵלוֹת שֶׁעָלוּ בְּמַחְשַׁבְתּוֹ בִּזְמַן שֶׁקָּרָא בְּכִתְבֵי הַקֹּדֶשׁ (=בתנ"ך).
לְבַסּוֹף שָׁאַל: הַאִם יִתָּכֵן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הַיּוֹדֵעַ הַכֹּל, שׁוֹאֵל אֶת הָאָדָם: אַיֶּכָּה?
עָנָה הָרַבִּי: מַאֲמִין אַתָּה שֶׁהַתּוֹרָה הִיא נִצְחִית, וְהִיא מְדַבֶּרֶת לְכָל אָדָם בְּכָל דּוֹר וּבְכָל עֵת.
אָמַר הַשַּׂר: מַאֲמִין אֲנִי.
אִם כֵּן, אָמַר הָרַבִּי הַצַּדִּיק. הַשֵּׁם קוֹרֵא לְכָל אָדָם בְּכָל זְמַן: אַיֶּכָּה?
אֵיפֹה אַתָּה בְּעוֹלָמְךָ? כְּבָר עָבְרוּ יָמִים וְשָׁנִים מֵחַיֶּיךָ, וּלְאָן הִגַּעְתָּ?
כָּךְ קוֹרֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גַּם לְךָ: אַתָּה כְּבָר בֶּן אַרְבָּעִים וְשֵׁשׁ שָׁנָה, וְאֵיפֹה אַתָּה עוֹמֵד?
הַשַּׂר שָׁמַע שֶׁהַצַּדִּיק יוֹדֵעַ בֶּן כַּמָּה הוּא, שָׂם יָדוֹ עַל כִּתְפֵי הָרַבִּי וְאָמַר: בֶּן חַיִל! אֲבָל לִבּוֹ דָּפַק בְּחָזְקָה.
מַה לּוֹמְדִים מִסִּפּוּר זֶה?
יְלָדִים יְקָרִים, מִסִּפּוּר זֶה לוֹמְדִים עַל גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן וְעַל הַמֶּסֶר שֶׁהוּא מוֹסֵר לְכֻלָּנוּ. וּמַהוּ הַמֶּסֶר הֶחָשׁוּב לָנוּ? הַמֶּסֶר הוּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְצַפֶּה מֵאִתָּנוּ שֶׁנַּעֲשֶׂה אֶת הָעֲבוֹדָה בָּעוֹלָם וְכָל הַזְּמַן נִתְקַדֵּם בָּהּ, וְלֹא נִדְרֹךְ בַּמָּקוֹם. כָּל הַזְּמַן הַשֵּׁם שׁוֹאֵל אוֹתָנוּ אֵיפֹה אֲנַחְנוּ בָּעֲבוֹדָה וּלְאָן כְּבָר הִגַּעְנוּ.
לשמיעת הסיפור וההסבר עליו מפי הקריין הרב יעקב סתיו:
פרסום תגובה חדשה