תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת בהר לילדים – להכניס את השבת לימי המעשה
הקראת כתבהפָּרָשָׁתֵנוּ פּוֹתַחַת בְּמִצְוַת שְׁמִטָּה:
"כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאָרֶץ… וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לְהַשֵּׁם,
שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדְךָ… וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ".
סֵדֶר הַדְּבָרִים בַּפָּרָשָׁה אֵינוֹ מוּבָן,
הֲרֵי צָרִיךְ קֹדֶם כָּל לַעֲבֹד שֵׁשׁ שָׁנִים וְרַק אַחַר כָּךְ לִשְׁבֹּת,
אָז לָמָּה פּוֹתַחַת הַפָּרָשָׁה וְאוֹמֶרֶת: "כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאָרֶץ… וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לְהַשֵּׁם"
וְרַק אַחַר כָּךְ: "שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדְךָ"…
וְגַם יָדוּעַ שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל כָּבַשׁ אֶת הָאָרֶץ וְחִלֵּק אוֹתָהּ לִשְׁבָטִים בְּמֶשֶׁךְ אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה,
וְרַק לְאַחַר אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שְׁנוֹת כִּבּוּשׁ הָאָרֶץ וַחֲלֻקָּתָהּ לִשְׁבָטִים,
הִגִּיעוּ שֵׁשׁ שְׁנוֹת עֲבוֹדַת הָאֲדָמָה,
וְרַק אַחֲרֵי שֵׁשׁ שְׁנוֹת עֲבוֹדָה עָשׂוּ יִשְׂרָאֵל שְׁמִטָּה…
אֶלָּא שֶׁהַתּוֹרָה בָּאָה לְלַמְּדֵנוּ שֶׁיֵּשׁ קֶשֶׁר חָשׁוּב
בֵּין הָעֲבוֹדָה שֶׁל שֵׁשׁ שְׁנוֹת חֲרִישָׁה וּזְרִיעָה לְבֵין שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה,
כַּאֲשֶׁר הַתַּכְלִית הִיא – "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לְהַשֵּׁם".
כְּלוֹמַר, כְּמוֹ שֶׁשְּׁנַת הַשְּׁמִטָּה מְעִידָה שֶׁהַכֹּל שַׁיָּךְ לְהַשֵּׁם,
כָּךְ בְּמֶשֶׁךְ שֵׁשׁ שְׁנוֹת הָעֲבוֹדָה יֵשׁ לִזְכֹּר שֶׁהָאָרֶץ וְכָל מַה שֶּׁבָּהּ שַׁיָּכִים לְהַשֵּׁם,
וְגַם כַּאֲשֶׁר עוֹבְדִים אֶת הָאֲדָמָה מְקַבְּלִים מִמֶּנָּה רַק מַה שֶּׁהַשֵּׁם נוֹתֵן.
וְאָכֵן יֵשׁ לְהַכְנִיס אֶת "הַשַּׁבָּת לְהַשֵּׁם" בְּכָל חַיֵּי הַמַּעֲשֶׂה,
וְלָדַעַת שֶׁכָּל הַתַּכְלִית שֶׁל הָעֲשִׂיָּה בְּשֵׁשׁ הַשָּׁנִים הִיא הַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית – שַׁבָּת לְהַשֵּׁם!
שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה דּוֹמָה לְיוֹם הַשַּׁבָּת!
בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יֵשׁ עֲלִיָּה לָעוֹלָמוֹת וּמִתְגַּלָּה הֶאָרָה אֱלֹקִית,
וְלָכֵן יוֹם הַשַּׁבָּת הוּא הַתַּכְלִית שֶׁל עֲבוֹדַת יְמוֹת הַחֹל – שַׁבָּת לְהַשֵּׁם!
וּבְכָל יְמוֹת הַחוֹל יֵשׁ לִזְכֹּר אֶת הַשַּׁבָּת.
וְאָכֵן כָּל יוֹם אָנוּ זוֹכְרִים אֶת הַשַּׁבָּת וְאוֹמְרִים:
הַיּוֹם יוֹם רִאשׁוֹן בַּשַּׁבָּת, הַיּוֹם יוֹם שֵׁנִי בַּשַּׁבָּת, הַיּוֹם יוֹם שְׁלִישִׁי בַּשַּׁבָּת…
וְגַם כָּל דָּבָר יָפֶה שֶׁמּוֹצְאִים בִּימוֹת הַחֹל שׁוֹמְרִים לְשַׁבָּת.
וּמִשְׁתַּדְּלִים לַהֲפֹךְ אֶת יְמֵי הַחוֹל לְשַׁבָּת עַל יְדֵי הַתּוֹרָה וְהַתְּפִלָּה,
וּמַתְחִילִים לָחוּשׁ אֶת הַתַּעֲנוּג שֶׁל הַשַּׁבָּת כְּבָר בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה.
אִם כֵּן, הַתַּכְלִית שֶׁל חַיֵּי הַמַּעֲשֶׂה הִיא הַשַּׁבָּת!
שֶׁהֲרֵי תַּכְלִית בְּרִיאַת הָאָדָם שֶׁלְּכָךְ יָרְדָה נִשְׁמָתוֹ לָעוֹלָם הִיא הַשַּׁבָּת!
נְשָׁמָה יוֹרֶדֶת לָעוֹלָם לְתַכְלִית שֶׁל "יוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שֶׁבַּת" הוּא הָאֶלֶף הַשְּׁבִיעִי,
שֶׁבּוֹ יִתְגַּלֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם בְּכָל מַהוּתוֹ וְעַצְמוּתוֹ.
לָכֵן נֶאֱמַר "כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאָרֶץ… שֵׁשׁ שָׁנִים תַּעֲבֹד!"
תַּכְלִית יְרִידַת נִשְׁמוֹתֵיכֶם לָעוֹלָם לַעֲבֹד שֵׁשֶׁת אֲלָפִים שָׁנָה,
כְּדֵי לִפְעֹל אֶת הַמְּצִיאוּת שֶׁל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁל גִּלּוּי הַשֵּׁם בָּעוֹלָם בָּאֶלֶף הַשְּׁבִיעִי!
בְּסִיּוּם שֵׁשֶׁת אַלְפֵי שְׁנוֹת עֲשִׂיָּה נַגִּיעַ לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת וּמְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים,
שֶׁאָז יִהְיֶה שְׁלֵמוּת הַתַּעֲנוּג, כִּי אָז יִתְגַּלֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם, שֶׁזֶּהוּ הַתַּעֲנוּג הָאֲמִתִּי.
וְכָל הַהֶסְתֵּר וְהַהֶעְלֵם הוּא רַק בִּשְׁבִיל הָעֲבוֹדָה שֶׁלָּנוּ לְגַלּוֹת אֶת הַשֵּׁם בָּעוֹלָם,
וְכָל זְמַן שֶׁלֹּא הִסְתַּיְּמָה הָעֲבוֹדָה, עָלֵינוּ לָחוּשׁ וְלִחְיוֹת אֶת תַּכְלִית הָעֲבוֹדָה,
וְגַם מֵהָעֲבוֹדָה עַצְמָהּ אָנוּ צְרִיכִים לְהִתְעַנֵּג.
פרסום תגובה חדשה