תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
יהודי הוא אש, ומהו "רבי"?
הקראת כתבהכַּאֲשֶׁר רַבִּי שָׁלוֹם דּוּבֶּער (הָרַבִּי הרש"ב) הָיָה יֶלֶד, הוּא שִׂחֵק עִם אָחִיו זַלְמָן אַהֲרֹן (הרז"א), שֶׁגַּם הוּא הָיָה עֲדַיִן יֶלֶד, בְּ"רַבִּי" וְ"חָסִיד". וּמִכֵּיוָן שֶׁזַּלְמָן אַהֲרֹן הָיָה הָאָח הַמְּבֻגָּר שֶׁבֵּינֵיהֶם, הוּא קִבֵּל אֶת הַתַּפְקִיד שֶׁל "רַבִּי", וְהַיֶּלֶד שָׁלוֹם דּוּבֶּער קִבֵּל אֶת הַתַּפְקִיד שֶׁל "חָסִיד".
תּוֹךְ כְּדֵי שֶׁהֵם מְשַׂחֲקִים שָׁאַל שָׁלוֹם דּוּבֶּער אֶת זַלְמָן אַהֲרֹן אָחִיו: מַהוּ יְהוּדִי?
עָנָה לוֹ זַלְמָן אַהֲרֹן: יְהוּדִי הוּא אֵשׁ.
שָׁאַל אוֹתוֹ שָׁלוֹם דּוּבֶּער בִּתְמִיהָה: אֵיךְ זֶה יָכוֹל לִהְיוֹת?… מַדּוּעַ אֵין אֲנִי נִכְוֶה בְּשָׁעָה שֶׁאֲנִי נוֹגֵעַ בְּךָ?
עָנָה לוֹ זַלְמָן אַהֲרֹן: מִכֵּיוָן שֶׁגַּם אַתָּה אֵשׁ, וְאֵין אֵשׁ נִכְוֵית מֵאֵשׁ.
לְאַחַר כַּמָּה זְמַן שׁוּב פָּנָה שָׁלוֹם דּוּבֶּער לְאָחִיו זַלְמָן אַהֲרֹן וְאָמַר לוֹ: אֲנִי מְבַקֵּשׁ תִּקּוּן עַל שֶׁפִּצַּחְתִּי אֱגוֹזִים בְּשַׁבָּת, קֹדֶם שֶׁיָּדַעְתִּי שֶׁאַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן אוֹסֵר לַעֲשׂוֹת אֶת זֶה בְּשַׁבָּת.
אָמַר לוֹ זַלְמָן אַהֲרֹן: הַתִּקּוּן שֶׁלְּךָ הוּא לְהִתְפַּלֵּל מִתּוֹךְ הַסִּדּוּר, וְלֹא בְּעַל פֶּה.
שָׁלוֹם דּוּבֶּער לֹא קִבֵּל אֶת הַתִּקּוּן שֶׁהוּטַל עָלָיו.
שָׁאֲלָה אוֹתוֹ אִמּוֹ: לָמָּה אֵינְךָ מְקַבֵּל אֶת הַתִּקּוּן שֶׁהֵטִיל עָלֶיךָ אָחִיךָ הַגָּדוֹל?
עָנָה לָהּ שָׁלוֹם דּוּבֶּער: הַתִּקּוּן לֹא יוֹעִיל, כִּי אָחִי אֵינֶנּוּ "רַבִּי". "רַבִּי" אֲמִתִּי כַּאֲשֶׁר עוֹנֶה לִיהוּדִי הוּא נֶאֱנַח, וְרַק הָאֲנָחָה מוֹעִילָה שֶׁהָעֵצָה תִּפְעַל, וְאָחִי לֹא נֶאֱנַח כְּלָל.
(על פי "תורת מנחם" חכ"ז עמ' 439).
מַה לּוֹמְדִים מִסִּפּוּר זֶה?
רֵאשִׁית אָנוּ לוֹמְדִים מַה זֶּה "רַבִּי". רַבִּי אֵינוֹ נוֹתֵן עֵצוֹת בִּלְבַד, אֶלָּא מִשְׁתַּתֵּף רִגְשִׁית בְּצַעַר הַזּוּלָת, עַל כֵּן עֲצָתוֹ מוֹעִילָה, וְעוֹד לוֹמְדִים עַל עֶרְכּוֹ וַחֲשִׁיבוּתוֹ שֶׁל יְהוּדִי, שֶׁבְּדוֹמֶה לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁ"אֵשׁ אוֹכְלָה הוּא" כָּךְ גַּם יְהוּדִי, מֵאַחַר שֶׁהוּא חֵלֶק אֱלוֹקָה מִמַּעַל מַמָּשׁ. וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר תּוֹפְסִים בִּיהוּדִי כְּאִלּוּ תּוֹפְסִים בְּעַצְמוּתוֹ וּמַהוּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
פרסום תגובה חדשה