תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
38. היום שמונה ושלושים יום לעומר – תפארת שביסוד
הקראת כתבה
מידת היסוד מחייבת התקשרות בינינו לבין הקדוש ברוך הוא, והיא גם מחייבת קשר בריא וטוב בין בני האדם – בין בני משפחה, בין חברים, בין שכנים ואף עם בני אדם שאנו פוגשים אותם באקראי.
ומה טוב כאשר מידת התפארת מתכללת במידת היסוד, שביחד הם בונים קשר של תפארת. קשר המלווה ברחמים. קשר של אהבה אמיתית שאינו מותנה בשום דבר. קשר המגביר את הנפש על הגוף, ואת הנפש האלוקית על הנפש הבהמית. קשר שאינו מסתפק באהבה חד צדדית וגם לא בזה שכך נוח לי; אלא קשר המאחד משפיע ומקבל, מתוך מציאת מכנה משותף, ומתוך הרגשה שכולנו בסירה אחת.
ואכן המבחן לאהבה אמיתית וקשר אמיתי מתעורר כאשר הזולת נקלע לאיזו בעיה קלה או קשה והוא זקוק לעזרתי. אם במקרה כזה מתעוררת מידת הרחמים ואני מזדהה עם האדם הנתון בצרה, סימן שאהבתי אליו היא אהבת אמת, שהרי מידת התפארת היא מידת הרחמים, היא מידת האמת.
*
בעצם יש קשר הדוק בין מידת היסוד למידת התפארת. שהרי היסוד לכל דבר בעולם מלא גוונים ועשיר ביכולות, ורק כאשר חופרים עמוק בעניין כלשהו אפשר לגלות את היופי שבו. וכמו המים שיסודם במעמקי התהומות, באגמים בימים בנהרות ובאוקיינוסים, שדוקא שם במקורם הם מתגלים במלוא תפארתם, ובהם גנוזים אוצרות רבים ומגוונים של בעלי חיים וצמחים, עולם מלא חיים. לעומת זאת על פני השטח המים נראים שקופים ופשוטים. צריך לצלול במים אדירים כדי לגלות את תפארתם.
כך כל יהודי הוא ארץ חפץ – אוצר יקר ונפלא, אור אין סוף! אלא שצריך לחפור עמוק כדי לגלות את כל הטוב הצפון בו. ואכן כדי ליצור קשר טוב עם הזולת, צריך ללמוד להכיר אותו. ורק כך אפשר לגלות את ריבוי מעלותיו. לשם כך צריך כל אחד לחדור קודם כל לפנימיות עצמו ולגלות את הנפש האלוקית הנותנת לו חיים באופן הטוב ביותר, ולהבין שגם לחברו יש נפש אלוקית המחיה אותו והיא הנותנת כח ורצון לכל אחד מאתנו להשפיע טוב גם על הזולת. זוהי התפארת שביסוד.
פרסום תגובה חדשה