פרשת פינחס לילדים – משמעות כיבוש ארץ ישראל

הקראת כתבה
יום שני ט׳ תמוז ה׳תשע״ד
תַּכְלִית בְּרִיאַת הָעוֹלָם לַעֲשׂוֹת לְהַשֵּׁם דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים. דָּבָר הַדּוֹרֵשׁ הַרְבֵּה פְּעֻלּוֹת וְכֻלָּן חֲשׁוּבוֹת עַל כָּל פְּרָטֵיהֶן.
מאת שולמית שמידע
שטח

פָּרָשַׁת פִּינְחָס מְתָאֶרֶת אֶת עַם יִשְׂרָאֵל הַכּוֹבֵשׁ אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּמִתְיַשֵּׁב בָּהּ.

עַכְשָׁו עָלָיו לַהֲפֹךְ אֶת “אֶרֶץ כְּנַעַן”, “אֶרֶץ שִׁבְעָה גּוֹיִים״ לְאֶרֶץ קְדוֹשָׁה – אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל!

לְשֵׁם כָּךְ עָלָיו לְקַיֵּם אֶת מִצְווֹת הַתּוֹרָה וְלִבְנוֹת אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

וּבְעֶצֶם עִקַּר הַמַּטָּרָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל לַהֲפֹךְ אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְדִירָה לְהַשֵּׁם.

וּכְמוֹ שֶׁבְּכִבּוּשׁ הָאָרֶץ צָרִיךְ לְנַצֵּחַ אֶת כָּל יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ,

וּלְמַעַן הַנִּצָּחוֹן צָרִיךְ הַפְעָלָה שֶׁל מַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה,

כָּךְ בְּכִבּוּשׁ הָעוֹלָם צָרִיךְ לְקַדֵּשׁ כָּל דָּבָר שֶׁנִּקְרָה לְפָנֵינוּ.

דָּבָר הַדּוֹרֵשׁ מְסִירוּת נֶפֶשׁ שֶׁל מַמָּשׁ

הֵן בְּמַחְשָׁבָה (תְּפִלָּה) הֵן בְּדִבּוּר (לִמּוּד תּוֹרָה) וְהֵן בְּמַעֲשֵׂה (קִיּוּם הַמִּצְווֹת),

כַּאֲשֶׁר כָּל מִצְוָה עָלֵינוּ לְקַיֵּם בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה שֶׁבָּזֶה – שְׁלֵמוּתָהּ!

*

בִּדְבַר מַלְכוּת לְפָרָשַׁת פִּינְחָס מְלַמֵּד אוֹתָנוּ הָרַבִּי כְּלָל גָּדוֹל,

שֶׁכָּל מַעֲשֶׂה טוֹב שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים, יֵשׁ לַעֲשׂוֹת בִּפְנִימִיּוּת וּבִמְסִירוּת נֶפֶשׁ.

וּכְדֵי לְהַסְבִּיר עִנְיָן זֶה מְסַפֵּר הָרַבִּי:

פַּעַם בְּהִתְוַעֲדוּת עִם הָרַבִּי הרש״ב, רַבִּי שָׁלוֹם דֹּב בֶּער,

נִגְּנוּ הַחֲסִידִים נִגּוּן כְּהַקְדָּמָה לְמַאֲמַר חֲסִידוּת.

הַחֲסִידִים נִגְּנוּ אֶת הַנִּגּוּן בִּזְרִיזוּת

מֵרֹב תְּשׁוּקָה לִשְׁמֹעַ מַאֲמָר (דִּבְרֵי אֱלֹקִים חַיִּים) מִפִּי הָרַבִּי.

הָרַבִּי הרש״ב הֵבִין כַּמּוּבָן שֶׁלַּחֲסִידִים כַּוָּנָה טוֹבָה וּטְהוֹרָה,

וְלַמְרוֹת זֹאת, הִקְדִּישׁ זְמַן וְהִסְבִּיר לָהֶם בְּשִׂיחָה אֲרֻכָּה,

שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁאָנוּ נִמְצָאִים, אֲפִלּוּ אִם זֶה הֲכָנָה אוֹ הַקְדָּמָה לְדָבָר חָשׁוּב,

שָׁם בִּלְבַד אָנוּ צְרִיכִים לִהְיוֹת שְׁקוּעִים וּמֻנָּחִים,

וְרַק כָּךְ גַּם הַשָּׁלָב הָעִקָּרִי יִהְיֶה בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת.

וּמַסְבִּיר הָרַבִּי, שֶׁלָּכֶן לְכִבּוּשׁ הָאָרֶץ קָדַם הַגּוֹרָל,

וּלְהַקְדָּמָה זוֹ הָיְתָה חֲשִׁיבוּת גְּדוֹלָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ.

וְאָכֵן חֲלֻקַּת הַגּוֹרָלוֹת הָיְתָה מִצְוָה שְׁלֵמָה,

שֶׁכָּלְלָה מַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה.

שֶׁהֲרֵי בִּכְתִיבַת הַפְּתָקִים וּלְקִיחָתָם הָיָה מַעֲשֶׂה,

וּבְדָבָר זֶה הֻשְׁקְעָה מַחְשָׁבָה, כַּמּוּבָן,

וּכְהַשְׁלָמָה לַמַּחְשָׁבָה הָיָה דִּבּוּר, שֶׁהֲרֵי הַגּוֹרָל הָיָה מְדַבֵּר.

אִם כֵּן הַגּוֹרָל נַעֲשָׂה בִּשְׁלֵמוּת.

הַמַּסְקָנָה הִיא שֶׁכָּל מִצְוָה שֶׁאָנוּ מְקַיְּמִים יֵשׁ לַעֲשׂוֹת בִּ״פְנִימִיּוּת״

וְלִהְיוֹת מֻנָּחִים בָּהּ וּבַהֲכָנָה לָהּ בִּשְׁלֵמוּת.

וְכָךְ בָּטוּחַ שֶׁנַּגִּיעַ לְתַכְלִית מַעֲשֵׂה הַמִּצְוָה בִּשְׁלֵמוּת.

*

תַּכְלִית בְּרִיאַת הָעוֹלָם לַעֲשׂוֹת לְהַשֵּׁם דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים.

דָּבָר הַדּוֹרֵשׁ הַרְבֵּה פְּעֻלּוֹת וְכֻלָּן חֲשׁוּבוֹת עַל כָּל פְּרָטֵיהֶן.

לָכֵן עָלֵינוּ לְהִתְמַסֵּר לִפְעֻלּוֹת אֵלֶּה בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה.

כָּל דָּבָר וְכָל מָקוֹם נַהֲפֹךְ לִקְדֻשָּׁה וְגַם אֶת הַזְּמַן נַהֲפֹךְ לִזְמַן שֶׁל גְּאֻלָּה.

אָמְנָם הַמַּעֲשֶׂה הוּא הָעִקָּר אַךְ יֵשׁ לַעֲשׂוֹתוֹ גַּם בְּמַחְשָׁבָה וְדִבּוּר.

וְרַק בִּשְׁלֵמוּת הָעֲשִׂיָּה נַהֲפֹךְ אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל!

וְלֹא נִשְׁכַּח שֶׁלְּכָל אֶחָד מֵאִתָּנוּ זְכוּת וְחוֹבָה לְהָבִיא גְּאֻלָּה לְכָל הָעוֹלָם,

עַל יְדֵי שֶׁנַּהֲפֹךְ אֶת חֶלְקֵנוּ הַפְּרָטִי לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּשְׁלֵמוּת.

מִתּוֹךְ תִּקְוָה וְצִפִּיָּה שֶׁמִּיָּד מַמָּשׁ נַהֲפֹךְ אֶת הָעוֹלָם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל,

וְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כֻּלָּהּ תִּהְיֶה שַׁיֶּכֶת לְעַם יִשְׂרָאֵל וּבָהּ יִבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

פרסום תגובה חדשה

test email