תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת ואתחנן לילדים – משמעות שם הפרשה
הקראת כתבה
"וָאֶתְחַנַּן" אֶחָד מֵעֲשָׂרָה לְשׁוֹנוֹת שֶׁל תְּפִלָּה
פָּרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן פּוֹתַחַת בְּדִבְרֵי מֹשֶׁה: "וָאֶתְחַנַּן אֶל הַשֵּׁם בָּעֵת הַהִיא" (דְּבָרִים ג, כג).
"וָאֶתְחַנַּן" אֶחָד מֵעֲשָׂרָה לְשׁוֹנוֹת שֶׁל תְּפִלָּה.
לְאַחַר שֶׁנִּשְׁלְלָה מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ הַזְּכוּת לְהִכָּנֵס לָאָרֶץ,
אֵין הוּא מַרְפֵּה וּמִתְפַּלֵּל לְהַשֵּׁם תקנ"ו תְּפִלּוֹת כְּמִנְיָן "וָאֶתְחַנַּן".
מֹשֶׁה יוֹדֵעַ שֶׁתְּפִלָּה עוֹשָׂה הַכֹּל.
אֶלָּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹמֵר לְמֹשֶׁה לַחְדֹּל לְהִתְפַּלֵּל.
אִלּוּ הָיָה מֹשֶׁה מַמְשִׁיךְ לְהִתְפַּלֵּל עוֹד תְּפִלָּה אַחַת הָיָה נַעֲנֶה,
אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עָצַר אוֹתוֹ קֹדֶם שֶׁהִתְקַבְּלָה תְּפִלָּתוֹ.
אֵין חַנּוּן בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא לְשׁוֹן מַתְּנַת חִנָּם
הַמִּלָּה "וָאֶתְחַנַּן" שֶׁהִיא שֵׁם הַפָּרָשָׁה וּבָהּ פּוֹתַחַת הַפָּרָשָׁה,
אֵינָהּ רַק תְּפִלָּה כְּמַשְׁמָעָהּ הַפָּשׁוּט עֲבוֹדַת הַנִּבְרָא אֶלָּא גַּם מַתְּנַת חִנָּם,
שְׁ"אֵין חַנּוּן בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא לְשׁוֹן מַתְּנַת חִנָּם".
וְאָכֵן הַתְּפִלָּה הִיא חֵלֶק מֵעֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה דֻּגְמַת עֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ –
עֲבוֹדָה שֶׁבַּלֵּב, הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל הָאָדָם מִלְּמַטָּה, מִצַּד הַנִּבְרָא,
עֲבוֹדָה מְיַגַּעַת שֶׁתַּכְלִיתָהּ לְהִתְעַלּוֹת מַעְלָה מַעְלָה עַד לְהִתְכַּלְּלוּת בְּהַשֵּׁם.
אוּלָם יֵשׁ גַּם אֶפְשָׁרוּת שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתֵּן אֶת הַשֶּׁפַע מִלְּמַעְלָה כְּ"מַתְּנַת חִנָּם",
רַק בְּהִתְעוֹרְרוּת מִלְּמַעְלָה הַנַּעֲלֵית בְּאֵין עֲרֹךְ עַל עֲבוֹדַת הַנִּבְרָא.
הִתְעוֹרְרוּת מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ שֶׁנִּבְרָא אֵינוֹ יָכוֹל לְהַגִּיעַ לְשָׁם כְּלָל אֲפִלּוּ אִם יִתְאַמֵּץ מְאֹד.
"מַתְּנַת חִנָּם", הִיא "חִנָּם מִן הַמִּצְווֹת",
כְּלוֹמַר, לְמַעְלָה מֵהַמִּצְווֹת, כִּי אֲפִלּוּ הַמִּצְווֹת אֵינָן מַגִּיעוֹת לְשָׁם.
וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִשְׁתַּמֵּשׁ בִּשְׁתֵּי הַמַּשְׁמָעֻיּוֹת שֶׁל "וָאֶתְחַנַּן"
הֵן תְּפִלַּת נִבְרָא – עֲבוֹדָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה,
וְהֵן בַּקָּשַׁת מַתְּנַת חִנָּם מִלְּמַעְלָה.
וּכְמוֹ שֶׁהוּא אוֹמֵר "אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ"…
הַהוֹרָאָה מִסִּפּוּר זֶה עֲבוּרֵנוּ
בְּכָל סִפּוּר בַּתּוֹרָה יֵשׁ הוֹרָאָה בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם
בִּמְיֻחָד עֲבוּרֵנוּ הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן, דּוֹר עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא.
מִכֵּיוָן שֶׁדּוֹרֵנוּ בְּדַרְגָּא נְמוּכָה מְאֹד בְּהַשְׁוָאָה לַדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים,
גַּם אָנוּ מִתְפַּלְּלִים מִתְחַנְּנִים וּמְבַקְּשִׁים בְּרָכָה וְהַצְלָחָה,
אוּלָם עִם זֹאת אֵינֶנּוּ חֲדֵלִים לְבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם מַתְּנַת חִנָּם,
כִּי אָנוּ שׁוֹאֲפִים לְשֶׁפַע נַעֲלֶה יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁאָנוּ מְבַקְּשִׁים.
וְיֵשׁ לָנוּ זְכוּת לְכָךְ בִּגְלַל הַקֶּשֶׁר הַמְּיֻחָד שֶׁיֵּשׁ לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְכָל אֶחָד מֵאִתָּנוּ.
כָּל יְהוּדִי הוּא בְּנוֹ שֶׁל אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב,
וּלְמַעְלָה מִזֶּה, כָּל יְהוּדִי הוּא בְּנוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא!
וְלֹא סְתָם בְּנוֹ אֶלָּא בְּנוֹ בְּכוֹרוֹ! בְּנוֹ יְחִידוֹ!
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קָשׁוּר אֵלֵינוּ בִּבְרִית שֶׁלְּמַעְלָה מֵהֲבָנָה וְהַשָּׂגָה,
לָכֵן אָנוּ מִתְחַנְּנִים אֵלָיו שֶׁעוֹד לִפְנֵי שֶׁנִּתְפַּלֵּל יַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ מַתְּנַת חִנָּם,
וְיִתֵּן לָנוּ אֶת כָּל הַכּוֹחוֹת לַעֲבֹד אוֹתוֹ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב
עַד שֶׁנִּזְכֶּה לַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי מִיָּד מַמָּשׁ.
פרסום תגובה חדשה