תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת חיי שרה לילדים – רבקה הדליקה נרות שבת בהיותה בת 3 שנים
הקראת כתבהאֱלִיעֶזֶר עֶבֶד אַבְרָהָם עוֹשֶׂה אֶת שְׁלִיחוּתוֹ בִּמְצִיאַת שִׁדּוּךְ לְיִצְחָק,
וּמוֹצֵא שֶׁרִבְקָה, אִשָּׁה בַּעֲלַת חֶסֶד הַמּוּכָנָה לְהַשְׁקוֹת אוֹתוֹ וְאֶת גְּמַלָּיו, רְאוּיָה לְיִצְחָק.
גַּם בַּדֶּרֶךְ הִיא מִתְגַּלָּה כְּאִשָּׁה צְנוּעָה שֶׁמִּתְכַּסָּה בִּרְאוֹתָהּ אֶת יִצְחָק.
וְכַאֲשֶׁר יִצְחָק מֵבִיא אוֹתָהּ אֶל הָאֹהֶל שֶׁל אִמּוֹ,
מִיָּד הוּא רוֹאֶה לְשִׂמְחָתוֹ שֶׁהִיא דּוֹמָה לְאִמּוֹ.
שֶׁאִם בִּימֵי שָׂרָה הַנֵּר הָיָה דּוֹלֵק מֵעֶרֶב שַׁבָּת לְעֶרֶב שַׁבָּת
וּבְרָכָה מְצוּיָה בָּעִסָּה וְעָנָן קָשׁוּר עַל הָאֹהֶל,
דְּבָרִים שֶׁפָּסְקוּ לְאַחַר שֶׁמֵּתָה שָׂרָה.
הִנֵּה כַּאֲשֶׁר מַגִּיעָה רִבְקָה, כָּל הַדְּבָרִים הַטּוֹבִים הָאֵלֶּה חָזְרוּ.
וְכַאֲשֶׁר רָאָה יִצְחָק שֶׁרִבְקָה דּוֹמָה לְאִמּוֹ מִיָּד נְשָׂאָהּ לְאִשָּׁה.
מִכָּאן שֶׁרִבְקָה הֵחֵלָּה בְּהַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבַּת קֹדֶשׁ קֹדֶם חֲתֻנָּתָהּ.
וְאָכֵן, רִבְקָה שֶׁלְּפִי חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה הָיְתָה בַּת שָׁלֹשׁ בְּעֵת נִשּׂוּאֶיהָ,
קִיְּמָה מִצְוַת הַדְלָקַת נֵרוֹת, אַף שֶׁעֲדַיִן לֹא הָיְתָה חַיֶּבֶת בְּמִצְווֹת,
וְדַוְקָא בָּזֶה רָאָה יִצְחָק אֶת רִבְקָה דּוֹמָה לְאִמּוֹ וּרְאוּיָה לְהִנָּשֵׂא לוֹ.
אָמְנָם לְלֹא סָפֵק לְאַחַר מוֹת שָׂרָה בְּוַדַּאי הִדְלִיקוּ אַבְרָהָם וְיִצְחָק נֵרוֹת שַׁבָּת,
שֶׁהֲרֵי לְפִי הַהֲלָכָה אִם אֵין אִשָּׁה הַמַּדְלִיקָה אֶת הַנֵּרוֹת חַיָּב הָאִישׁ לְהַדְלִיקָם.
בְּכָל זֹאת לֹא נִמְנְעָה רִבְקָה מִלְּהַדְלִיק נֵרוֹת
בִּהְיוֹתָהּ בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים קֹדֶם חֲתֻנָּתָהּ,
וְכִרְאוֹת יִצְחָק שֶׁרִבְקָה מַחְזִירָה אֶת הָאוֹר שֶׁהָיָה בִּימֵי שָׂרָה לָאֹהֶל,
הֵבִין יִצְחָק שֶׁזּוֹ הָאִשָּׁה שֶׁרָאוּי לְהִנָּשֵׂא לָהּ.
לָכֵן נוֹתֵן הָרַבִּי הוֹרָאָה לְכָל בַּת בְּיִשְׂרָאֵל עוֹד לִפְנֵי הֱיוֹתָהּ בַּת מִצְוָה,
מִיָּד בִּמְלֹאת לָהּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים לְהַדְלִיק נֵר שַׁבָּת יַחַד עִם אִמָּהּ וּלְפָנֶיהָ.
אַף שֶׁלֹּא כָּל יַלְדָּה בַּת שָׁלֹשׁ הִיא בָּרָמָה שֶׁל רִבְקָה אִמֵּנוּ בִּהְיוֹתָהּ בַּת שָׁלֹשׁ.
וְכָאן מִתְגַּלֶּה הַכֹּחַ הַמְּיֻחָד שֶׁל נְשֵׁי וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל,
שֶׁכַּאֲשֶׁר הֵן מַדְלִיקוֹת נֵרוֹת שַׁבַּת קֹדֶשׁ נִשְׁאָר אוֹר נֵרוֹת הַשַּׁבָּת לְכָל הַשָּׁבוּעַ,
וַאֲפִלּוּ הֵן נֵרוֹת שֶׁל יְלָדוֹת קְטַנּוֹת בְּנוֹת שָׁלֹשׁ שָׁנִים.
זֶהוּ כֹּחָן שֶׁל נֵרוֹת נְשֵׁי וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁלֹּא הָיָה אַף בַּנֵּרוֹת שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ,
עִם הֱיוֹתוֹ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים, וְהַשֵּׁם בֵּרַךְ אוֹתוֹ בַּכֹּל הֵן בְּגַשְׁמִיּוּת הֵן בְּרוּחָנִיּוּת.
אָז הָבָה נִשְׁמֹר עַל הַזְּכוּת הַגְּדוֹלָה שֶׁנִּתְּנָה לִנְשֵׁי וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל לְהַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבָּת,
וְכָל יַלְדָּה מִשֶּׁהִגִּיעָה לְגִיל חִנּוּךְ, גִּיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים,
תַּדְלִיק בְּעֶרֶב שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב נֵרוֹת שֶׁיָּאִירוּ אֶת הַבַּיִת כָּל הַשָּׁבוּעַ.
וּבִזְכוּת זֶה נִזְכֶּה לָאוֹר הַגָּדוֹל וְהֶחָדָשׁ
שֶׁיָּאִיר הַשֵּׁם בְּצִיּוֹן בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה מִיָּד מַמָּשׁ.
פרסום תגובה חדשה