פרשת תזריע מצורע לילדים – הקשר בין הפרשות

הקראת כתבה
יום שלישי כ״ו ניסן ה׳תשע״ה
פָּרָשַׁת תַּזְרִיעַ וּפָרָשַׁת מְצֹרָע נִקְרָאוֹת לָרֹב בְּיַחַד, דָּבָר הַמֵּעִיד עַל קֶשֶׁר מְיֻחָד בֵּין הַפָּרָשׁוֹת.
מאת שולמית שמידע
איש הפסיפס

מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין פָּרָשַׁת תַּזְרִיעַ לְפָרָשַׁת מְצֹרָע?

פָּרָשַׁת תַּזְרִיעַ וּפָרָשַׁת מְצֹרָע נִקְרָאוֹת לָרֹב בְּיַחַד,

דָּבָר הַמֵּעִיד עַל קֶשֶׁר מְיֻחָד בֵּין הַפָּרָשׁוֹת.

לִכְאוֹרָה יֵשׁ נִגּוּד בֵּין "תַּזְרִיעַ" לִ"מְצֹרָע",

"תַּזְרִיעַ" עִנְיָנוֹ הֻלֶּדֶת חַיִּים חֲדָשִׁים,

וְאִלּוּ מְצֹרָע עִנְיָנוֹ – נְגָעִים, עַד שֶׁמְּצֹרָע חָשׁוּב כְּמֵת.

אָז מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין "תַּזְרִיעַ" לִ"מְצֹרָע"?…

פָּרָשַׁת תַּזְרִיעַ מְרַמֶּזֶת לַגְּאֻלָּה

הָאִשָּׁה שֶׁמְּדֻבָּר עָלֶיהָ בְּרֵאשִׁית הַפָּרָשָׁה הִיא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּמְשְׁלָה לְאִשָּׁה.

עַם יִשְׂרָאֵל זוֹרְעִים מִצְווֹת לָרֹב, כְּדֵי לִזְכּוֹת בִּגְאֻלָּה נִצְחִית – בְּחִינַת "זָכָר".

וּכְמוֹ שֶׁזְּרִיעַת גַּרְעִין בָּאָרֶץ מַצְמִיחָה הַרְבֵּה תְּבוּאָה,

כָּךְ בְּקִיּוּם מִצְווֹת מַצְמִיחִים דָּבָר עָצוּם וְנִפְלָא – גִּלּוּי אֱלֹקוּת.

וּכְשֵׁם שֶׁגַּרְעִין יֵשׁ לִזְרֹעַ בְּמָקוֹם שֶׁיִּהְיֶה רָאוּי לִצְמֹחַ בּוֹ,

כָּךְ מִצְווֹת זוֹרְעִים דַּוְקָא בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּלֶּה הָאוֹר הָעֶלְיוֹן.

וְאָכֵן פָּרָשַׁת "תַּזְרִיעַ" מְרַמֶּזֶת עַל עֲבוֹדַת הַזְּרִיעָה בַּגָּלוּת,

שֶׁתַּפְקִידָהּ לְהַצְמִיחַ אֶת פֵּרוֹת הַגְּאֻלָּה.

הַקֶּשֶׁר שֶׁל פָּרָשַׁת מְצֹרָע לַגְּאֻלָּה

הַמְּצֹרָע גַּם הוּא קָשׁוּר לַגְּאֻלָּה, שֶׁהֲרֵי מָשִׁיחַ נִקְרָא "מְצֹרָע".

כַּיָּדוּעַ, מָשִׁיחַ יוֹשֵׁב בֵּין הַמְּצֹרָעִים וְכָל הַזְּמַן חוֹבֵשׁ וּמַתִּיר אֶת פְּצָעָיו בְּצִפִּיָּה לַגְּאֻלָּה.

וּמִכָּאן שֶׁהַצָּרַעַת עַל כָּל נְגָעֶיהָ, הַקְּשׁוּרָה לַגָּלוּת, הִיא הֲכָנָה לַגְּאֻלָּה,

בְּצָרַעַת יֵשׁ אוֹת וָפֶלֶא

בְּצָרַעַת יֵשׁ אוֹת וָפֶלֶא, כִּי הִיא מַזְהִירָה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִלְּשׁוֹן הָרַע.

כְּשֶׁיְּהוּדִי רוֹאֶה שֶׁחֲבֵרוֹ נָגוּעַ בְּצָרַעַת וּמַכְרִיז עַל טֻמְאָתוֹ כְּדֵי שֶׁיִּתְרַחֲקוּ מִמֶּנּוּ,

הַכֹּל יוֹדְעִים שֶׁנֶּגַע הַצָּרַעַת בָּא לוֹ בַּעֲווֹן לְשׁוֹן הָרַע.

וּמִתּוֹךְ הֲבָנָה שֶׁהַזּוּלַת הוּא הָרְאִי שֶׁלִּי, אֵינֶנּוּ חוֹשְׁבִים שֶׁהַזּוּלָת הוּא רַע,

אֶלָּא מְחַפְּשִׂים אֶת הָרַע בְּתוֹכֵנוּ עַל מְנַת לְתַקֵּן אוֹתוֹ.

וּכְשֶׁאָנוּ מְתַקְּנִים אֶת עַצְמֵנוּ אָנוּ מְסַיְּעִים מְעַט בְּתִקּוּן הַזּוּלַת שֶׁחָטָא,

כִּי הֲרֵי בִּזְכוּתוֹ פִּשְׁפַּשְׁנוּ בְּמַעֲשֵׂינוּ וְתִקַּנּוּ אֶת הָרַע שֶׁבְּעַצְמֵנוּ;

וּמִכָּאן שְׁמוֹ מְצֹרָע (=מוֹצִיא רַע), שֶׁמּוֹצִיא אֶת הָרֵעַ מֵחֲבֵרוֹ.

תַּכְלִית הַצָּרַעַת תִּקּוּן וּתְשׁוּבָה

הַמְּצֹרָע עַצְמוֹ – שֶׁנִּטְמָא בְּטֻמְאַת צָרָעַת הַחֲמוּרָה,

וּמְקוֹמוֹ מִחוּץ לִשְׁלֹשׁ מַחֲנוֹת קְדֻשָּׁה,

עַד שֶׁהַכֹּהֵן נֶאֱלָץ לָצֵאת אֵלָיו אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה –

בְּוַדָּאֵי מִתְעוֹרֵר לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה אֲמִתִּית וּפְנִימִית.

וּבָטוּחַ שֶׁבְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר בִּרְצוֹנוֹ אוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ יִטְהַר וְיַגִּיעַ אֶל הַכֹּהֵן,

שֶׁהֲרֵי לֹא יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח.

חִבּוּר הַפָּרָשִׁיּוֹת "תַּזְרִיעַ מְצֹרָע"

אִם כֵּן רוֹאִים אָנוּ קֶשֶׁר וְחִבּוּר טִבְעִי בֵּין שְׁתֵּי הַפָּרָשׁוֹת "תַּזְרִיעַ וּמְצֹרָע".

אֵם "תַּזְרִיעַ" שֶׁעִנְיָנוֹ יִשּׁוּב הָעוֹלָם, מְלַמֵּד עַל "עֲשֵׂה טוֹב",

הֲרֵי שֶׁמִּמִּצְווֹת "וַעֲשֵׂה טוֹב" אָנוּ עוֹבְרִים לְ"סוּר מֵרָע" בְּפָרָשַׁת מְצֹרָע.

מִצְווֹת עֲשֵׂה וּמִצְווֹת לֹא תַּעֲשֶׂה קְשׁוּרוֹת אֵלֶּה בָּאֵלֶּה בִּמְקוֹרָן וְשָׁרְשָׁן,

לָכֵן עָלֵינוּ לְקַיֵּם אוֹתָן בַּד בְּבַד.

וְאִם נִתְאַמֵּץ בְּ"וַעֲשֵׂה טוֹב" הֲרֵי שֶׁמִּמֵּילָא יִתְבַּטֵּל הָרָע,

וְהַטּוֹב יִשְׁלֹט בָּעוֹלָם וְנִזְכֶּה לַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה.

פרסום תגובה חדשה

test email