תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת נשא לילדים – כיצד הוקם המשכן?
הקראת כתבה
כֵּיצַד הוּקַם הַמִּשְׁכָּן?
עַם יִשְׂרָאֵל יָצָא מִמִּצְרַיִם קִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה וּמִיָּד הִזְדָּרֵז לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן,
אַחֲרֵי עֲבוֹדָה וִיגִיעָה רַבָּה בְּהִשְׁתַּתְּפוּת כָּל הָעָם הוּכְנוּ קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן וְכֵלָיו,
כַּאֲשֶׁר נִסְתַּיְּמָה הַמְּלָאכָה הִגִּיעַ הַזְּמַן לְהַעֲמִיד אֶת קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן,
אוּלָם אַף אִישׁ לֹא יָכֹל לְהַעֲמִידוֹ, אֲפִלּוּ לֹא מֹשֶׁה רַבֵּינוּ!
מֹשֶׁה רַבֵּינוּ פּוֹנֶה לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּמַקְשֶׁה:
אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהַעֲמִיד אֶת הַמִּשְׁכָּן עַל יְדֵי אָדָם?
עוֹנֶה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:
שִׂים יָדְךָ עַל הַקְּרָשִׁים כְּאִלּוּ אַתָּה רוֹצֶה לְהַעֲמִידָם, וְהֵם יַעַמְדוּ מֵאֲלֵיהֶם.
כָּךְ מִתְעַסֵּק מֹשֶׁה עִם הַקְּרָשִׁים וְהַמִּשְׁכָּן קָם וְעוֹמֵד מֵעַצְמוֹ.
נֵס!!!
מִי שֶׁהֵרִים אֶת אַבְנֵי הַפִּירָמִידוֹת לֹא יָכֹל לְהָרִים קְרָשִׁים?
נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: כֵּיצַד יִתָּכֵן שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהָיוּ עֲבָדִים הַרְבֵּה שָׁנִים בְּמִצְרַיִם,
וְשָׁם הִתְאַמְּנוּ בַּהֲרָמַת מַשָּׂאוֹת כְּבֵדִים,
שֶׁהֲרֵי בָּנוּ פִּירָמִידוֹת עֲשׂוּיוֹת מֵאֲבָנִים גְּדוֹלוֹת וּכְבֵדוֹת,
וְאֶת הָאֲבָנִים הֵרִימוּ בְּמוֹ יְדֵיהֶם.
וּכְמוֹ שֶׁרוֹאִים בַּפִּירָמִידוֹת הַקַּיָּמוֹת עַד הַיּוֹם הַזֶּה,
חֲרִיטוֹת שֶׁל עֲבָדִים קְשׁוּרִים בַּחֲבָלִים הַמּוֹשְׁכִים אֲבָנִים כְּבֵדוֹת.
אָז מָה הַבְּעָיָה לָאֲנָשִׁים עִם כֹּחַ עֲבוֹדָה כָּזֶה לְהָרִים קְרָשִׁים הַקַּלִּים מֵאֲבָנִים?
גַּם כְּדֵי לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן יָכְלוּ לִקְשֹׁר עַצְמָם וּלְהָרִים אֶת הַקְּרָשִׁים בְּכוֹחוֹת מְשֻׁתָּפִים!
לֹא הֲרֵי הָעֲבוֹדָה בְּמִצְרַיִם כַּהֲרֵי הָעֲבוֹדָה בַּמִּשְׁכָּן
אֶלָּא שֶׁהָעֲבוֹדָה בְּמִצְרַיִם אֵינָהּ כַּעֲבוֹדָה בַּהֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן.
הָעֲבוֹדָה בְּמִצְרַיִם הָיְתָה עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ שֶׁנִּכְפְּתָה עַל עַם יִשְׂרָאֵל בְּכֹחַ,
הֵם עָשׂוּ אֶת הָעֲבוֹדָה שָׁם מִתּוֹךְ פַּחַד וּבְלֵית בְּרֵרָה.
לֹא כֵן עֲבוֹדַת הַמִּשְׁכָּן שֶׁנֶּעֶשְׂתָה מִתּוֹךְ רָצוֹן וּמִתּוֹךְ שִׂמְחָה.
עֲבוֹדַת הַשֵּׁם אֵינָהּ עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ הַשּׁוֹבֶרֶת אֶת הַגּוּף.
עֲבוֹדַת הַשֵּׁם נַעֲשֵׂית מִתּוֹךְ נְדִיבוּת לֵב.
לָכֵן כַּאֲשֶׁר רָצוּ לְהָקִים אֶת קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן הִתְקַשּׁוּ לַהֲרִימָם.
וּכְשֶׁפָּנוּ לְמֹשֶׁה רָאוּ שֶׁגַּם הוּא לֹא יָכֹל לַהֲרִימָם.
כִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָאוֹהֵב אֶת עִמּוֹ יִשְׂרָאֵל רוֹצָה בְּטוֹבָתָם וּבְשִׂמְחָתָם,
וְאֵין הוּא מֵטִיל עֲלֵיהֶם עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ בִּכְפִיָּה.
הוּא רָצָה שֶׁמֹּשֶׁה רַק יִתְעַסֵּק בַּקְּרָשִׁים כְּאִלּוּ הוּא מֵקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן,
וְאָז בְּכֹחוֹ וּבִגְבוּרָתוֹ שֶׁל הַשֵּׁם הִתְרוֹמְמוּ הַקְּרָשִׁים מֵעַצְמָם, וְהַמִּשְׁכָּן הוּקַם.
כַּהֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן הַכְּלָלִי כֵּן הֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן הַפְּרָטִי
אָכֵן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָס עַל בָּנָיו וְהוּא עַצְמוֹ הֵקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן.
וּכְמוֹ בַּמִּשְׁכָּן הַכְּלָלִי שֶׁל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל כָּךְ גַּם בַּמִּשְׁכָּן הַפְּרָטִי שֶׁל כָּל יְהוּדִי.
יְהוּדִי מֵקִים אֶת מִשְׁכָּנוֹ הַפְּרָטִי עַל יְדֵי קִיּוּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת.
הוּא חָפֵץ שֶׁגּוּפוֹ רוּחוֹ וְנִשְׁמָתוֹ יִהְיוּ מִשְׁכָּן לְהַשֵּׁם,
לְשֵׁם כָּךְ הוּא מְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת מִתּוֹךְ רָצוֹן וּמִתּוֹךְ שִׂמְחָה.
הוּא יוֹדֵעַ שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֵטִיל עָלֵינוּ עֲבוֹדַת קֹדֶשׁ נִפְלָאָה שֶׁאֵינָהּ עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ,
וְשֶׁהוּא מְסַיֵּעַ לָנוּ בַּעֲבוֹדָה זוֹ עַל כָּל צַעַד וְשַׁעַל וְהוּא אַף מֹשְׁלִים אֶת הָעֲבוֹדָה.
כָּךְ שֶׁלִּכְאוֹרָה אָנוּ בּוֹנִים אֶת הַמִּשְׁכָּן הַפְּרָטִי שֶׁלָּנוּ,
אוּלָם לְמַעֲשֶׂה אֲנַחְנוּ רַק מְבִיאִים אֶת הַקְּרָשִׁים – עֲבוֹדָה קַלָּה!
אָנוּ עוֹשִׂים אֶת הָעֲבוֹדָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה.
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן!
הוּא עוֹזֵר לָנוּ לְהַשְׁלִים אֶת הָעֲבוֹדָה שֶׁמֵּעֵבֶר לְכוֹחוֹתֵינוּ.
הוּא עוֹשֶׂה אֶת הַהַמְשָׁכָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה וְשׁוֹכֵן בְּתוֹכֵנוּ.
יְהִי רָצוֹן שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ וְהַשֵּׁם יִשְׁכֹּן בְּתוֹכֵנוּ.
פרסום תגובה חדשה