תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת דברים לילדים – חידון
הקראת כתבה
שאלות החידון
1. לְעוֹלָם קוֹרְאִים אֶת "פָּרָשַׁת דְּבָרִים" בְּ"שַׁבָּת חֲזוֹן" הַסְּמוּכָה לְתִשְׁעָה בָּאָב, מָה הַקֶּשֶׁר שֶׁל הַפָּרָשָׁה לְתִשְׁעָה בְּאָב?
2. הַפָּרָשָׁה פּוֹתַחַת בַּמִּלִּים "אֵלֶּה הַדְּבָרִים", וְהַקּוֹרֵא מְצַפֶּה לִשְׁמֹעַ דִּבּוּרִים, וְהִנֵּה בִּמְקוֹם זֶה הַתּוֹרָה מוֹנָה שֵׁמוֹת שֶׁל מְקוֹמוֹת בָּהֶם עָבְרוּ עַם יִשְׂרָאֵל, אָז מָה הֵם בֶּאֱמֶת הַדְּבָרִים?
3. "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן חָזַרְנוּ עַל כָּל הַמִּקְרָא וְלֹא מָצִינוּ מָקוֹם שֶׁשְּׁמוֹ תֹּפֶל וְלָבָן", אָז לְמָה רוֹמְזוֹת הַמִּלִּים: תֹּפֶל וְלָבָן?
4. "עֶבֶד מֶלֶךְ מֶלֶךְ", "הִדָּבֵק לְשַׁחְוָר וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ", "קְרַב לְגַבֵּי דְּהִינָא וְאִדְּהַן" – מַה הַמַּשְׁמָעוּת הַמְּשֻׁתֶּפֶת לִשְׁלֹשָׁה פִּתְגָּמִים אֵלֶּה, וּבְאֵיזֶה הקשר מֵבִיא אוֹתָם רַשִׁ"י?
5. מָה הַהֶבְדֵּל בֵּין "חֲכָמִים" לִ"נְבוֹנִים"?
6. "וְהִנְּכֶם הַיּוֹם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם". מַדּוּעַ הִמְשִׁיל מֹשֶׁה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם הֲרֵי אָז הֵם הָיוּ רַק שִׁשִּׁים רִבּוֹא?
7. מִנַּיִן שֶׁשּׁוֹפֵט הַדָּן אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ דָּן אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא?
8. הֵיכָן בְּפָרָשָׁתֵנוּ מוֹצְאִים אֶת הַתְּשׁוּבָה לַשְּׁאֵלָה: מַדּוּעַ נִסְתַּלֵּק מִמֹּשֶׁה מִשְׁפַּט בְּנוֹת צְלָפְחָד?
9. בְּאֵיזֶה אֹפֶן הִגִּיעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מֹשֶׁה לְבַקְּשׁוֹ לָתוּר אֶת הָאָרֶץ, וּמֵאֵיזֶה פָּסוּק לְמֵדִים זֹאת?
10. מִנַּיִן שֶׁאָדָם צָרִיךְ לְהַרְאוֹת עַצְמוֹ עָשִׁיר?
הַתְּשׁוּבוֹת לְחִידוֹן
1. תִּשְׁעָה בְּאָב קָשׁוּר בְּחֵטְא הַמְּרַגְּלִים הַמֻּזְכָּר בַּפָּרָשָׁה. בְּלֵיל תִּשְׁעָה בְּאָב בָּכָה הָעָם, כִּי לֹא רָצוּ לְהִכָּנֵס לָאָרֶץ, וְעַל כָּךְ נֶעֶנְשׁוּ בְּחֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ (עַל פִּי הַגְּמָרָא בְּמַסֶּכֶת תַּעֲנִית כט).
2. הַדְּבָרִים הֵם דִּבְרֵי תּוֹכָחָה. מֹשֶׁה רַבֵּינוּ רָצָה לְהוֹכִיחַ אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי שֶׁהוּא נִפְרָד מֵהֶם, אוּלָם מִפְּנֵי כְּבוֹדָם הִזְכִּיר רַק אֶת הַמְּקוֹמוֹת בָּהֶם הִכְעִיסוּ אֶת הַשֵּׁם בְּדֶרֶךְ רֶמֶז.
3. בְּמִלִּים אֵלֶּה הוֹכִיחַ מֹשֶׁה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל בְּרֶמֶז עַל שֶׁתָּפְלוּ עַל הַמָּן שֶׁהוּא לָבָן, כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ: "וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלוֹקֵל" (בְּמִדְבַּר כא ה).
4. הַמַּשְׁמָעוּת הִיא שֶׁכַּאֲשֶׁר מִתְחַבְּרִים לָאָדָם אוֹ לְדָבָר גָּדוֹל וְחָשׁוּב נַעֲשִׂים גְּדוֹלִים כָּמוֹהוּ. רַשִׁ"י מֵבִיא פִּתְגָּמִים אֵלֶּה לְהַסְבִּיר לָמָּה נִקְרָא נְהַר פְּרָת "הַנָּהָר הַגָּדוֹל", כִּי נִזְכַּר עִם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
5. "חֲכָמִים" מְבִינִים מָה שֶׁהֵם לוֹמְדִים, וְאִלּוּ "נְבוֹנִים" לוֹמְדִים דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר. "חָכָם" דּוֹמֶה לְשֻׁלְחָנִי שֶׁכַּאֲשֶׁר מְבִיאִים לוֹ דִּינָרִים לִרְאוֹת רוֹאֶה, וּכְשֶׁאֵין מְבִיאִים לוֹ יוֹשֵׁב וְתוֹהֶה, "נָבוֹן" דּוֹמֶה לְשֻׁלְחָנֵי תַּגָּר, כְּשֶׁמְּבִיאִים לוֹ מָעוֹת לִרְאוֹת רוֹאֶה וּכְשֶׁאֵין מְבִיאִים לוֹ מְחַזֵּר וּמֵבִיא מִשֶּׁלּוֹ.
6. כַּוָּנַת מֹשֶׁה הָיְתָה שֶׁהֵם מְשׁוּלִים לַחַמָּה וְלַלְּבָנָה וְלַכּוֹכָבִים בִּהְיוֹתָם קַיָּמִים לְעוֹלָם.
7. "כִּי הַמִּשְׁפָּט לָאֱלֹקִים הוּא", וּמָה שֶׁשּׁוֹפֵט נוֹטֵל מֵאָדָם שֶׁלֹּא כַּדִּין הוּא מַזְקִיק אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחְזִיר לוֹ, נִמְצָא שֶׁהִטָּה אֶת הַמִּשְׁפָּט עַל הַשֵּׁם.
8. מֵהַפָּסוּק בְּפָרָשָׁתֵנוּ: "וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי". שֶׁכְּאִלּוּ בִּגְלַל הַיֻּהֲרָה שֶׁל מֹשֶׁה כָּאן, הֶרְאָה לוֹ הַשֵּׁם, שֶׁלֹּא הַכֹּל הוּא יוֹדֵעַ.
9. הֵם בָּאוּ כֻּלָּם בָּעִרְבּוּבְיָא, כַּאֲשֶׁר יְלָדִים דּוֹחֲפִים אֶת הַזְּקֵנִים, וּזְקֵנִים דּוֹחֲפִים אֶת הָרָאשִׁים. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כֻּלְּכֶם".
10. מֵהַפָּסוּק: "כִּי הַשֵּׁם אֱלֹקֶיךָ בֵּרַכְךָ", לְמֵדִים שֶׁאָסוּר לִכְפֹּר בַּטּוֹבָה שֶׁהַשֵּׁם נוֹתֵן לָנוּ, וְעָלֵינוּ לְהַרְאוֹת עַצְמֵנוּ עֲשִׁירִים.
פרסום תגובה חדשה