תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת נח לילדים – נח איש צדיק בדורותיו
הקראת כתבהנֹחַ אִישׁ צַדִּיק… בְּדוֹרוֹתָיו – לְשֶׁבַח!
"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" –
כַּאֲשֶׁר הַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת: "אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת נֹחַ",
הָיִינוּ מְצַפִּים לִשְׁמֹעַ אֶת שְׁמוֹת בָּנָיו: שֵׁם, חָם וָיָפֶת, שֶׁהֵם הַתּוֹלָדוֹת שֶׁלּוֹ.
בִּמְקוֹם זֶה בָּאָה הַתּוֹרָה וּמְסַפֶּרֶת לָנוּ עַל צִדְקוּתוֹ שֶׁל נֹחַ.
מַסְבִּיר רַשִׁ"י: הוֹאִיל וְהִזְכִּירוֹ סִפֵּר בְּשִׁבְחוֹ.
פֵּרוּשׁ אַחֵר: מִכָּאן, שֶׁעִקַּר תּוֹלְדוֹתֵיהֶן שֶׁל צַדִּיקִים – מַעֲשִׂים טוֹבִים.
וְאָכֵן תּוֹלְדוֹתֵיהֶם הָאֲמִתִּיּוֹת וְהָעִקָּרִיּוֹת שֶׁל צַדִּיקִים הֵם מַעֲשֵׂיהֶם הַטּוֹבִים…
זוֹהִי גְּדֻלָּתוֹ הַמְּיֻחֶדֶת שֶׁל נֹחַ צַדִּיק דּוֹרוֹ,
שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁכָּל בְּנֵי דּוֹרוֹ הָיוּ רְשָׁעִים,
לֹא נִסְחַף עִם כְּלַל הַצִּבּוּר, וְעָבַד אֶת הַשֵּׁם כָּרָאוּי בְּגָאוֹן בְּלִי לְהִתְבַּיֵּשׁ.
לָכֵן זָכָה נֹחַ שֶׁהוּא וְכָל בְּנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ נִצְּלוּ מִן הַמַּבּוּל הַנּוֹרָא,
שֶׁבְּעֶטְיוֹ אָבְדוּ כָּל הָרְשָׁעִים שֶׁבַּדּוֹר.
וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהֵקִים עוֹלָם חָדָשׁ וְשָׁלֵם.
מִכָּאן צָרִיךְ לִלְמֹד שֶׁכָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ,
צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים טוֹבִים וּלְהִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת צַדִּיק תָּמִים.
אַף אִם בִּסְבִיבָתֵנוּ יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁאֵינָם מִתְנַהֲגִים כָּרָאוּי,
וַעֲדַיִן אֵינָם שׁוֹמְרִים תּוֹרָה וּמִצְווֹת,
אָנוּ צְרִיכִים תָּמִיד לְהִשְׁתַּדֵּל בְּכָל מְאוֹדֵנוּ לַעֲשׂוֹת נַחַת רוּחַ לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק… בְּדוֹרוֹתָיו – לִגְנַאי!
כְּשֵׁם שֶׁאָנוּ מְשַׁבְּחִים אֶת נֹחַ עַל שֶׁלֹּא לָמַד מִדַּרְכֵיהֶם הָרָעִים שֶׁל בְּנֵי דּוֹרוֹ,
יֵשׁ הָרוֹאִים גְּנַאי בָּזֶה שֶׁהָיָה צַדִּיק רַק בְּהַשְׁוָאָה לִבְנֵי דּוֹרוֹ,
וְאִלּוּ הָיָה בְּדוֹרוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, לְמָשָׁל, לֹא הָיָה נֶחְשָׁב לְצַדִּיק כָּל כָּךְ.
וּמֵהֵיכָן יוֹדְעִים שֶׁלֹּא הָיָה צַדִּיק בְּהַשְׁוָאָה לְצַדִּיקֵי עוֹלָם אֲחֵרִים?
כַּיָּדוּעַ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֵכִין אֶת נֹחַ לִגְזֵרַת הַמַּבּוּל,
כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ לְהָכִין תֵּבָה,
שֶׁבָּהּ יִשְׁכֹּן הוּא וּבְנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ עִם מִבְחַר בַּעֲלֵי חַיִּים בִּזְמַן הַמַּבּוּל.
אוּלָם נֹחַ שֶׁלֹּא כְּמוֹ אַבְרָהָם שֶׁשָּׁמַע מִפִּי הַגְּבוּרָה שֶׁהַשֵּׁם רוֹצֶה לְכַלּוֹת אֶת סְדֹם וַעֲמֹרָה
וְעָמַד וּבִקֵּשׁ וְהִתְחַנֵּן, אוּלַי יֵשׁ בִּסְדֹם כַּמָּה צַדִּיקִים שֶׁיְּכוֹלִים לְהַצִּיל אֶת סְדֹם מֵחֻרְבָּן.
חֲמִשִּׁים צַדִּיקִים וַאֲפִלּוּ פָּחוֹת וַאֲפִלּוּ עוֹד פָּחוֹת עַד עֲשָׂרָה צַדִּיקִים.
הַשֵּׁם אָמַר לוֹ, שֶׁלֹּא יַשְׁחִית אֶת סְדֹם אֲפִלּוּ עֲבוּר עֲשָׂרָה צַדִּיקִים.
וְרַק כַּאֲשֶׁר הֵבִין אַבְרָהָם שֶׁאֵין מִסְפַּר צַדִּיקִים מַסְפִּיק בִּסְדֹם,
שֶׁיְּכוֹלִים לְהַצִּיל אֶת הָעִיר, הִפְסִיק לְסַנְגֵּר עֲלֵיהֶם.
וּמוּבָן שֶׁנֹּחַ אֵינוֹ כְּמוֹ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ…
אַחֲרֵי חֵטְא הָעֵגֶל בִּקֵּשׁ הַשֵּׁם לְהַשְׁמִיד אֶת עַם יִשְׂרָאֵל,
וּלְהָקִים עַם חָדָשׁ מִזַּרְעוֹ שֶׁל מֹשֶׁה וּמֹשֶׁה אֵינוֹ מַסְכִּים,
מֹשֶׁה הָיָה מוּכָן אֲפִלּוּ שֶׁיִּמָּחֶה שְׁמוֹ מִסֵּפֶר הַתּוֹרָה,
וּבִלְבַד שֶׁהַשֵּׁם יַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מֵעֹנֶשׁ שֶׁל כְּלָיָה עַל חֵטְא הָעֵגֶל.
וְאָכֵן, נֹחַ לַמְרוֹת צַדִּיקוּתוֹ לֹא בִּקֵּשׁ רַחֲמִים עַל בְּנֵי דּוֹרוֹ,
הוּא הִסְתַּפֵּק בָּעֻבְדָּה שֶׁהוּא וּבְנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ יִנָּצְלוּ.
וּמִכָּאן עָלֵינוּ לִלְמֹד שֶׁבְּעִנְיָן זֶה אֵינֶנּוּ צְרִיכִים לָלֶכֶת בְּדַרְכּוֹ שֶׁל נֹחַ,
אֶלָּא לָלֶכֶת בְּדַרְכּוֹ שֶׁל אַבְרָהָם שֶׁהָיָה אִכְפַּת לוֹ אַף מִגּוֹיִים רְשָׁעִים,
וְעוֹד יוֹתֵר מִמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ שֶׁהָיָה מוּכָן לִמְסֹר נַפְשׁוֹ עֲבוּר כָּל עַם יִשְׂרָאֵל.
עָלֵינוּ לֶאֱהֹב כָּל יְהוּדִי וּלְהַצִּילוֹ בְּכָל הַדְּרָכִים הָעוֹמְדוֹת לִרְשׁוּתֵנוּ,
דָּבָר שֶׁיָּבִיא לִגְאֻלַּת עַם יִשְׂרָאֵל בִּפְרָט וְלִגְאֻלַּת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בִּכְלָל.
פרסום תגובה חדשה