תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת תולדות לילדים – ואלה תולדות יצחק בן אברהם
הקראת כתבה
וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם, אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק
"וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם, אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק"
מַדּוּעַ חוֹזֶרֶת הַתּוֹרָה וְאוֹמֶרֶת: "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק",
הֲרֵי זֶה בָּרוּר מֵהַמִּשְׁפָּט "וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם"?
אֶלָּא שֶׁהַתּוֹרָה רוֹצָה לְהַדְגִּישׁ וּלְלַמֵּד,
שֶׁאַבְרָהָם הִתְגָּאָה וְהִתְעַטֵּר בְּיִצְחָק וְגַם יִצְחָק הִתְגָּאָה וְהִתְעַטֵּר בְּאַבְרָהָם.
וְ"תוֹלְדוֹת יִצְחָק" הֵם תּוֹצָאָה מֵהָעֻבְדָּה שֶׁאַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק.
כַּיָּדוּעַ, תַּפְקִידוֹ שֶׁל אַבְרָהָם בָּעוֹלָם הָיָה תַּפְקִיד מְיֻחָד מְאֹד.
אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו נֶאֱמַר: "אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם" –
שֶׁכָּל הָעוֹלָם מֵעֵבֶר אֶחָד שֶׁל הָעוֹלָם וְאַבְרָהָם מֵהָעֵבֶר הַשֵּׁנִי שֶׁלּוֹ,
הִצְלִיחַ לַהֲפֹךְ אֶת הָעוֹלָם שֶׁל עוֹבְדֵי אֱלִילִים לְעוֹלָם שֶׁל עוֹבְדֵי הַשֵּׁם,
עַל יְדֵי שֶׁפִּרְסֵם אֱלֹקוּת בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ –
"וְיִקְרָא שָׁם בְּשֵׁם הַשֵּׁם אֵ-ל עוֹלָם".
הַנְהָגָה מְיֻחֶדֶת זוֹ שֶׁל אַבְרָהָם הוֹרִישׁ אַבְרָהָם לִבְנוֹ יִצְחָק,
וְהַנְהָגָה זוֹ הִיא שֶׁהִכְשִׁירָה אֶת יִצְחָק לְתוֹרָה מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים,
שֶׁהֵם הַתּוֹלָדוֹת הָאֲמִתִּיִּים שֶׁל יִצְחָק –
תּוֹלָדוֹת הַנִּצָּבִים וְעוֹמְדִים לָעַד,
אֵצֶל כָּל הַצַּדִּיקִים זַרְעוֹ שֶׁל יִצְחָק שֶׁבְּכָל הַדּוֹרוֹת.
מַעֲשֵׂה אָבוֹת סִמָּן לְבָנִים
וְאָכֵן, מַעֲשֵׂה אָבוֹת סִמָּן לְבָנִים.
נְשָׁמָה יָרְדָה לְעוֹלָם קָשֶׁה שֶׁהָרְשָׁעִים גּוֹבְרִים בּוֹ,
לָכֵן יֵשׁ הַרְבֵּה עִכּוּבִים וּמְנִיעוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם,
אוּלָם עָלֵינוּ לִזְכֹּר שֶׁיָּרַשְׁנוּ כֹּחוֹת מֵאֲבוֹתֵינוּ,
"אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק" וְאֶת כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ,
זָכִינוּ לְאַבָּא גָּדוֹל, אַבְרָהָם אָבִינוּ, שֶׁהוּא מוֹרֵה הַדֶּרֶךְ שֶׁלָּנוּ,
וּכְמוֹ שֶׁהוּא הֵפִיץ אֶת הָאֱמוּנָה בְּאֵ-ל אֶחָד כָּךְ עָלֵינוּ לְהָפִיץ אֱלֹקוּת
כֵּיצַד?…
עַל יְדֵי שֶׁנְּקַיֵּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁהֵם "תּוֹלְדוֹת יִצְחָק".
וּכְ"תוֹלְדוֹת יִצְחָק", צֶאֱצָאֵי יִצְחָק כִּפְשׁוּטוֹ, נִתְגַּבֵּר עַל עַל כָּל הַמִּכְשׁוֹלִים,
נְטַהֵר אֶת הָעוֹלָם עַל יְדֵי מִצְווֹת "לֹא תַּעֲשֶׂה",
וּנְקַשֵּׁט אֶת הָעוֹלָם עַל יְדֵי מִצְווֹת "עֲשֵׂה".
כָּךְ נָכִין אֶת הָעוֹלָם לְמָקוֹם שֶׁבּוֹ יִשְׁכֹּן הַשֵּׁם,
נִכְבֹּשׁ אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁעֲתִידָה לְהִתְפַּשֵּׁט בְּכָל הָעוֹלָם,
וְיִבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁיִּהְיֶה בֵּית תְּפִלָּה לְכָל הָעַמִּים,
וּמְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ בְּרֹאשֵׁנוּ.
פרסום תגובה חדשה