תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת בהר לילדים – חידון
הקראת כתבהשְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. מִנַּיִן שֶׁאָדָם זָקוּק לִבְרָכָה בַּמָּזוֹן לֹא רַק שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מַה לֶּאֱכֹל, אֶלָּא גַּם בְּרָכָה לְאַחַר שֶׁאָכַל?
2. מַה טַּעַם אֵין מוֹכְרִים אֶת הָאָרֶץ לִצְמִיתוּת (=לַחֲלוּטִין)?
3. מִנַּיִן שֶׁאֵין אָדָם רַשַּׁאי לִמְכֹּר שָׂדֵהוּ אֶלָּא רַק מִתּוֹךְ דֹּחַק שֶׁל עֹנִי?
4. מֵאֵימָתַי מְשַׁמֵּט הַיּוֹבֵל?
5. מִמָּתַי חַיָּבִים לַעֲזֹר לֶעָנִי?
6. מָה בֵּין "נֶשֶׁךְ" לְ"תַרְבִּית"?
7. "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וְנִמְכַּר לָךְ, לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד" – מַה פֵּרוּשׁ, הֲרֵי הוּא נִמְכַּר לְעֶבֶד, אָז לָמָּה אִי אֶפְשָׁר לָתֵת לוֹ עֲבוֹדַת עֶבֶד?
8. מִנַּיִן שֶׁהָאָדוֹן חַיָּב בִּמְזוֹנוֹת בָּנָיו שֶׁל עַבְדּוֹ?
9. הַרְבֵּה פְּסוּקִים מִסְתַּיְּמִים בַּמִּלִּים: "אֲנִי הַשֵּׁם" – מָה הֵן בָּאוֹת לְהַדְגִּישׁ?
10. הַאִם דִּין "עֶבֶד עִבְרִי" נוֹהֵג בְּיָמֵינוּ?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
1. שֶׁנֶּאֱמַר: "וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע", וּמְפָרֵשׁ רַשִׁ"י, שֶׁאֲפִלּוּ בְּתוֹךְ הַמֵּעַיִם תִּהְיֶה בְּרָכָה בַּמָּזוֹן.
2. כִּי הַשֵּׁם הוּא אֲדוֹנֵי הָאָרֶץ, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ".
3. שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָכַר לְךָ מֵאֲחֻזָּתוֹ". מִכָּאן שֶׁאֵין אָדָם רַשַּׁאי לִמְכֹּר שָׂדֵהוּ אֶלָּא רַק מִתּוֹךְ דֹּחַק עֹנִי.
4. מִתְּחִלָּתוֹ. שֶׁנֶּאֱמַר: "עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל". "עַד" וְלֹא "עַד בִּכְלָל".
5. מֵהָרֶגַע שֶׁמָּטָה יָדוֹ, וְנֶחְלַשׁ מַעֲמָדוֹ צָרִיךְ לְחַזֵּק אוֹתוֹ. אָסוּר לְהָנִיחַ לוֹ לִפֹּל מַמָּשׁ, כִּי אָז יִהְיֶה הַרְבֵּה יוֹתֵר קָשֶׁה לְחַזֵּק אוֹתוֹ. מָשָׁל, לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה? לְמַשָּׂא שֶׁעַל חֲמוֹר שֶׁמַּכְבִּיד עָלָיו, שֶׁאָז אֶחָד יָכוֹל לִתְפֹּס אוֹתוֹ וּלְהַעֲמִידוֹ, וְאִם הַחֲמוֹר נוֹפֵל, חֲמִשָּׁה אֵינָם יְכוֹלִים לְהַעֲמִידוֹ.
6. שְׁתֵּיהֶן מִלִּים נִרְדָּפוֹת לְ"רִבִּית". "נֶשֶׁךְ" נִקְרָא כָּךְ עַל שֵׁם שֶׁנּוֹשֵׁךְ אֶת הָאָדָם, וְ"תַרְבִּית", עַל שֵׁם שֶׁמַּרְבֶּה אֶת סְכוּם הַהַלְוָאָה וּמַחְזִיר לַמַּלְוֶה קֶרֶן וְתוֹסֶפֶת, וְנֶאֱמַר בִּשְׁתֵּי מִלִּים, כְּדֵי לַעֲבֹר עָלָיו בִּשְׁנֵי לָאוִין.
7. הַתּוֹרָה חָסָה מְאֹד עַל כְּבוֹדוֹ שֶׁל עֶבֶד עִבְרִי, קֹדֶם כָּל, הִיא מְכַנָּה אוֹתוֹ "אָחִיךָ", וְנוֹסַף עַל כָּךְ, דּוֹרֶשֶׁת שֶׁלֹּא לָתֵת לוֹ עֲבוֹדָה שֶׁל גְּנַאי, שֶׁיְּהֵא נִכָּר בָּהּ כְּעֶבֶד. שֶׁלֹּא יוֹלִיךְ כֵּלָיו אַחֲרָיו לְבֵית הַמֶּרְחָץ וְלֹא יִנְעַל לוֹ מִנְעָלָיו.
8. שֶׁנֶּאֱמַר: "וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ". וְכִי הֵם הָיוּ עֲבָדִים כָּמוֹהוּ?… אֶלָּא שֶׁכָּל זְמַן שֶׁאֲבִיהֶם הָיָה עֶבֶד הָאָדוֹן פִּרְנֵס גַּם אוֹתָם, כִּי זוֹ חוֹבָתוֹ.
9. אֲנִי הַשֵּׁם – נֶאֱמָן לְשַׁלֵּם שָׂכָר.
10. אֵין דִּין עֶבֶד עִבְרִי נוֹהֵג אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁהַיּוֹבֵל נוֹהֵג, וּמִשֶּׁבָּטְלוּ הַיּוֹבְלוֹת בָּטַל דִּין עֶבֶד עִבְרִי.
פרסום תגובה חדשה