תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת בהר לילדים – הלקח משם הפרשה
הקראת כתבהמַדּוּעַ נִתְּנָה תּוֹרָה דַּוְקָא עַל הַר סִינַי?
הַמִּדְרָשׁ מְסַפֵּר שֶׁבִּזְמַן מַתַּן תּוֹרָה הִתְאַסְּפוּ כָּל הֶהָרִים,
כִּי כָּל הַר רָצָה שֶׁעָלָיו יִתֵּן הַשֵּׁם אֶת הַתּוֹרָה,
כָּל הַר סִפֵּר עַל הַמַּעֲלוֹת שֶׁלּוֹ וְכַמָּה הוּא רָאוּי שֶׁעָלָיו תִּנָּתֵן הַתּוֹרָה,
רַק הַר סִינַי עָמַד מְבֻיָּשׁ וְלֹא אָמַר דָּבָר,
כִּי לֹא מָצָא לְעַצְמוֹ מַעֲלוֹת מְיֻחָדוֹת.
בִּמְיֻחָד שֶׁהוּא הַר נָמוּךְ כָּל כָּךְ, הַנָּמוּךְ שֶׁבֶּהָרִים.
אוּלָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹהֵב אֶת הַנְּמוּכִים, הַשְּׁפָלִים וְהָעֲנָוִים,
וְהוּא בָּחַר דַּוְקָא בְּהַר סִינַי בְּשֶׁל הֱיוֹתוֹ הַנָּמוּךְ מִכָּל הֶהָרִים,
וּכְמוֹ שֶׁבָּחַר לְדַבֵּר עִם מֹשֶׁה בַּסְּנֶה הַשָּׁפֵל מִכָּל הָאִילָנוֹת.
שִׁפְלוּת שֶׁתַּכְלִיתָהּ הִתְנַשְּׂאוּת
אִם כֵּן, "סִינַי" וּ"סְנֶה" הֵם בִּטּוּיִים שֶׁל שִׁפְלוּת.
אוּלָם בְּכָל זֹאת "סִינַי" הוּא הַר, וְהַר הוּא מָקוֹם גָּבוֹהַּ.
אָז כְּאִלּוּ יֵשׁ כָּאן שְׁנֵי נִגּוּדִים – "נָמוּךְ" וְ"גָבוֹהַּ".
דָּבָר זֶה מְלַמֵּד אוֹתָנוּ דָּבָר חָשׁוּב.
שֶׁמִּצַּד אֶחָד, אָנוּ צְרִיכִים לִחְיוֹת בָּעֲנָוָה וּבְשִׁפְלוּת,
אוּלָם מִצַּד שֵׁנִי, אָנוּ צְרִיכִים גַּם לְהַרְגִּישׁ תֹּקֶף וְהִתְנַשְּׂאוּת.
לִכְאוֹרָה, הָעִקָּר הוּא הָעֲנָוָה וְהַהִתְבַּטְּלוּת וְלֹא הַתֹּקֶף וְהַהִתְנַשְּׂאוּת.
אֲפִלּוּ עַל תַּלְמִיד חָכָם אוֹמֶרֶת הַגְּמָרָא, שֶׁצָּרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה בּוֹ קְצָת גַּאֲוָה,
וּמַדְגִּישָׁה הַגְּמָרָא שֶׁתִּהְיֶה בּוֹ רַק שְׁמִינִית שֶׁבַּשְּׁמִינִית גַּאֲוָה וְלֹא יוֹתֵר, חָלִילָה.
אִם כֵּן, נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה, לָמָּה שֵׁם פָּרָשָׁתֵנוּ הִיא "בְּהַר" וְלֹא "סִינַי"…
דָּבָר שֶׁמַּדְגִּישׁ דַּוְקָא אֶת הַהִתְנַשְּׂאוּת וְלֹא אֶת הָעֲנָוָה?…
אָמְנָם חוֹבָה עָלֵינוּ לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם בַּעֲנָוָה וּבְהִתְבַּטְּלוּת לְהַשֵּׁם,
מִתּוֹךְ יְדִיעָה שֶׁהַשֵּׁם הוּא הַמְּצִיאוּת הָאֲמִתִּית וְ"אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ",
מִתּוֹךְ הֲבָנָה שֶׁכָּל הַחִיּוּת שֶׁל הַנִּבְרָאִים הִיא רַק מֵהַשֵּׁם.
אָנוּ צְרִיכִים לָדַעַת וּלְהַרְגִּישׁ שֶׁהַכֹּל זֶה אֱלֹקוּת וֶאֱלֹקוּת זֶה הַכֹּל,
וְתַפְקִידֵנוּ בָּעוֹלָם הוּא לִהְיוֹת שְׁלִיחֵי הַשֵּׁם, וְיוֹתֵר מִזֶּה, עַבְדֵי הַשֵּׁם.
לָכֵן נִלְמַד תּוֹרָהּ וּנְקַיֵּם מִצְווֹת בַּעֲנָוָה וּבְבִטּוּל,
וְעִם זֹאת, בְּשִׂמְחָה שֶׁל גַּאֲוָה, שֶׁעַבְדֵי הַשֵּׁם אֲנַחְנוּ,
וְעֶבֶד מֶלֶךְ – מֶלֶךְ.
וְאָכֵן עֶבֶד הַשֵּׁם הוּא מֶלֶךְ, וְיֵשׁ לוֹ תֹּקֶף שֶׁל הָאָדוֹן וְהוּא מוּרָם מֵעַם,
אֶלָּא שֶׁכָּל הַתֹּקֶף וְהַהִתְנַשְּׂאוּת שֶׁלּוֹ הִיא אֱלֹקוּת וּמְצִיאוּת הַמֶּלֶךְ,
זוֹהִי הַהִתְנַשְּׂאוּת הָאֲמִתִּית וְהַבְּרִיאָה,
זוֹהִי הַמִּדָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת מִדַּת הָעֲנָוָה,
וְהִיא מְסַיַּעַת לָנוּ בְּשִׁפּוּר מִדּוֹתֵינוּ וּמַעֲשֵׂינוּ.
וּמִכֵּיוָן שֶׁהַתַּכְלִית הִיא שֶׁנָּחוּשׁ גַּאֲוָה יְהוּדִית,
לָכֵן פָּרָשָׁתֵנוּ נִקְרֵאת "בְּהַר" וְלֹא "סִינַי".
פרסום תגובה חדשה