תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
יש לך טענות?… אתה האשם!…
יש לך (הקב"ה) טענות נגד יהודים?! אתה אשם בכך מכיון שבראת את היצר הרע! רצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב שאור שבעיסה, והרי אתה בראת את השאור והכנסתו לעיסה. אם כן, מדוע יש לך טענות?!… (הרבי ש"פ בהעלותך תשמ"א).