ואני בחסדך בטחתי – מעלת הביטחון בהשם

יום חמישי כ״א תמוז ה׳תשפ״א
וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לְהַשֵּׁם כִּי גָמַל עָלָי (תהלים יג, ו)
מאת שולמית שמידע
תניא (7)

וְהַבּוֹטֵחַ בְּהַשֵּׁם חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ (תהלים לב י)

מִדַּת הַבִּטָּחוֹן בַּבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ חֲשׁוּבָה וּמוֹעִילָה, וְעַל זֶה אָנוּ מִתְפַּלְּלִים 3 פְּעָמִים בַּיּוֹם: "וְתֵן שָׂכָר טוֹב לְכָל הַבּוֹטְחִים בְּשִׁמְךָ בֶּאֱמֶת וְשִׂים חֶלְקֵנוּ עִמָּהֶם". וּמֻבְטָחִים בַּעֲלֵי הַבִּטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם לְשָׂכָר עָצוּם, עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁיּוּכְלוּ לְהַשִּׂיג אֶת כָּל מִשְׁאֲלוֹת לִבָּם לְטוֹבָה.

כְּדֵי לְהַגִּיעַ לְמִדַּת הַבִּטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם, עָלֵינוּ לְהַפְנִים וּלְהַרְגִּישׁ: "שִׁוִּיתִי הַשֵּׁם לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט (תהלים טז ח). יֵשׁ לְצַפּוֹת לַיְּשׁוּעָה וּלְשַׁנֵּן אֶת הַפָּסוּק: לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי הַשֵּׁם (בראשית מט יח), שֶׁהֲרֵי הַיְּשׁוּעָה בָּאָה רַק מֵהַשֵּׁם.

וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּמִּדְרָשׁ: אָמַר רַבִּי יִצְחָק הַכֹּל בְּ"קִוִּיתִי" (מִדְרַשׁ רַבָּה פָּרָשַׁת וַיְחִי; פָּרָשָׁה צח אוֹת יד), וּמַסְבִּיר פֵּרוּשׁ עֵץ יוֹסֵף (שָׁם), שֶׁאֲפִלּוּ אִם אֵין לְאָדָם זְכוּיוֹת לְקַבֵּל מַתָּנוֹת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּכָל זֹאת בִּגְלַל שֶׁמְּקַוֶּה אֶל הַשֵּׁם, מַאֲמִין וּבוֹטֵחַ בּוֹ, רַק בִּזְכוּת זֶה, הַשֵּׁם יוֹשִׁיעַ אוֹתוֹ. כְּמוֹ שֶׁמַּבְטִיחַ דָּוִד הַמֶּלֶךְ: וְיִבְטְחוּ בְךָ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ כִּי לֹא עָזַבְתָּ דֹרְשֶׁיךָ  הַשֵּׁם (תְּהִלִּים ט יא).

בְּיַלְקוּט שִׁמְעוֹנִי (תְּהִלִּים רמז תשיט) מוּבָא הֶסְבֵּר נִפְלָא לְפָסוּק זֶה.

"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי תַּנְחוּם בְּשֵׁם רַבִּי יִרְמְיָה, אֲפִלּוּ רָשָׁע וּבוֹטֵחַ בְּהַשֵּׁם חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ". כְּלוֹמַר, אֲפִלּוּ רָשָׁע בַּעַל יִסּוּרִים רַבִּים, שֶׁאֵין לוֹ זְכוּיוֹת כְּדֵי לָצֵאת מִצָּרוֹתָיו, אִם רַק יִבְטַח בַּבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ, אֲזַי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְסוֹבֵב אוֹתוֹ בְּחֶסֶד תְּמִידִי, וְזֹאת רַק בִּזְכוּת שֶׁשָּׂם מִבְטָחוֹ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְלֹא עוֹד אֶלָּא, שֶׁהַשֵּׁם יָטִיל חַסְדּוֹ עָלָיו בְּכָל מַעֲשֶׂה שֶׁיַּעֲשֶׂה.

וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "גּוֹל עַל הַשֵּׁם דַּרְכֶּךָ וּבְטַח עָלָיו וְהוּא יַעֲשֶׂה" (תְּהִלִּים לז ה). דְּהַיְנוּ, נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל מַצִּיעַ לָנוּ, שֶׁנְּגַלְגֵּל עַל הַשֵּׁם אֶת כָּל הַצְּרָכִים שֶׁלָּנוּ כְּגוֹן: בְּנֵי חַיַּי וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וְכָל דַּאֲגוֹתֵינוּ וְנִבְטַח בּוֹ שֶׁיְּמַלֵּא מִשְּׁאֵלוֹתֵינוּ לְלֹא תְּנַאי, אַף אִם אֵינֶנּוּ זַכָּאִים לְכָךְ עַל פִּי דִּין. וְכֵיצַד נְגַלְגֵּל אוֹתָם? כְּדֻגְמַת אָדָם הָעוֹמֵד בְּרֹאשׁ הַר, וּבְיָדוֹ חָבִית גְּדוֹלָה וַעֲמוּסָה לַעֲיֵפָה, שֶׁצָּרִיךְ לְהוֹרִידָהּ לְמַטָּה, וּבִמְקוֹם לְשֵׂאתָהּ עַל גַּבּוֹ בִּירִידָתוֹ מִן הָהָר, הוּא מְגַלְגֵּל אֶת הֶחָבִית לְמַטָּה וְיוֹרֵד מִן הָהָר לְלֹא מַשָּׂא וּלְלֹא דְּאָגָה.

 

אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם הַשֵּׁם מִבְטַחוֹ (תהלים מ ה)

דָּוִד הַמֶּלֶךְ מַזְהִיר אוֹתָנוּ מִפְּנֵי בִּטָּחוֹן כּוֹזֵב: אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם הַשֵּׁם מִבְטַחוֹ, וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב" (תְּהִלִּים מ ה). אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה (תהלים קמו, ג). הוּא מַדְגִּישׁ לָנוּ שֶׁיֵּשׁ לָשִׂים אֶת הַבִּטָּחוֹן רַק בְּהַשֵּׁם: "הַשְׁלֵךְ עַל הַשֵּׁם יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ, לֹא יִתֵּן לְעוֹלָם מוֹט לַצַּדִּיק" (תהלים נה, כג), וַאֲנִי אֶבְטַח בָּךְ (תהלים נה, כד)"

אֶת כָּל מַשָּׂא הַחַיִּים, אֶת הַמַּשָּׂא שֶׁל הַצָּרוֹת הַיִּסּוּרִים הַדְּאָגוֹת וְהַפְּחָדִים, יֵשׁ לְהַשְׁלִיךְ עַל הַשֵּׁם, כִּי רַק הוּא יָכוֹל לָשֵׂאת אֵין סוֹף מַשָּׂאוֹת וְלִפְתֹּר אֶת כָּל הַבְּעָיוֹת.

 

"מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בְּהַשֵּׁם" (תְּהִלִּים קיב ז)

הַגְּמָרָא (בְּרָכוֹת ס א) מְסַפֶּרֶת עַל יְהוּדָה בַּר נָתָן שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ אַחֲרֵי רַב הִמְנוּנָא, וְהָיָה נֶאֱנַח מִפַּחַד שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ עָלָיו יִסּוּרִים, אָמַר לוֹ רַב הִמְנוּנָא כַּנִּרְאֶה שֶׁאַתָּה רוֹצֶה שֶׁיָּבוֹאוּ עָלֶיךָ יִסּוּרִים, וְלָמַד אֶת זֶה מֵהַפָּסוּק שֶׁאָמַר אִיּוֹב "וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי (איוב ג, כה)", וְדָרַשׁ, אִיּוֹב הָיָה תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹקִים וְסָר מֵרָע (איוב א, א), עָשִׁיר גָּדוֹל, וְנִתְבָּרֵךְ בְּבָנִים וּבָנוֹת מֻצְלָחִים, וּמֵרֹב הַצְלָחָתוֹ אֲנָשִׁים מִכָּל הָעוֹלָם רָצוּ לְהִתְבָּרֵךְ מֵהָעֲסָקִים עִמּוֹ, וּכְמוֹ שֶׁאוֹמֶרֶת הַגְּמָרָא: "כָּל הַנּוֹטֵל פְּרוּטָה מֵאִיּוֹב מִתְבָּרֵךְ" (פְּסָחִים קיב א).

אֶלָּא שֶׁאִיּוֹב פַּחַד שֶׁמָּא יַפְסִיד מָמוֹנוֹ, שֶׁמָּא יִקְרֶה מַשֶּׁהוּ לִבְנֵי בֵּיתוֹ. שֶׁמָּא תִּפָּגַע בְּרִיאוּתוֹ. וְכָךְ בְּיוֹם אֶחָד אִבֵּד מָמוֹנוֹ, בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, וְלָקָה בְּצָרַעַת בְּכָל גּוּפוֹ. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר: "כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי (איוב ג כה)".

לְעֻמַּת זֶה, מְסֻפָּר עַל הִלֵּל הַזָּקֵן שֶׁהָלַךְ לְדַרְכּוֹ וּלְפֶתַע שָׁמַע קוֹל צְוָחָה בָּעִיר, מִתּוֹךְ בִּטְחוֹנוֹ בְּהַשֵּׁם הָיָה בָּטוּחַ שֶׁבְּבֵיתוֹ לֹא קָרָה דָּבָר (בְּרָכוֹת ס א). וּמַסְבִּירָה הַגְּמָרָא שֶׁהָיָה לִבּוֹ בָּטוּחַ בַּבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ שֶׁלֹּא יִקְרֶה אָסוֹן בְּבֵיתוֹ, לָכֵן לֹא פָּחַד מִשְּׁמוּעוֹת רָעוֹת.

וּכְמוֹ שֶׁהַחֲסִידוּת מְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ: "תַּחֲשֹׁב טוֹב יִהְיֶה טוֹב"!

 

לֹא רַק מִלּוּי צְרָכִים אֶלָּא תַּעֲנוּגִים

"בְּטַח בְּהַשֵּׁם וַעֲשֵׂה טוֹב שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה (תהלים לז, ג), וְהִתְעַנֵּג עַל הַשֵּׁם וְיִתֶּן לְךָ מִשְׁאֲלֹת לִבֶּךָ (תהלים לז, ד)".

עַל פִּי רָשִׁ"י פְּסוּקִים אֵלֶּה עוֹסְקִים בְּבִטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם בְּעִנְיְנֵי פַּרְנָסָה. כַּאֲשֶׁר אָדָם נִשְׁמַר מִן הַגָּזֶל, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁמְּפַזֵּר צְדָקָה לַעֲנִיִּים, שְׂכָרוֹ מֻבְטָח בִּזְכוּת בִּטְחוֹנוֹ בְּהַשֵּׁם, שֶׁסּוֹמֵךְ עָלָיו שֶׁיְּמַלֵּא צְרָכָיו. וּבִזְכוּת אֱמוּנָתוֹ וּבִטְחוֹנוֹ בְּהַשֵּׁם הוּא מִתְפַּרְנֵס בְּרֶוַח, אַף אִם אֵינוֹ זַכַּאי לְכָךְ. וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהַשֵּׁם יַשְׁפִּיעַ עָלָיו שֶׁפַע מוֹתָרוֹת וְתַעֲנוּגִים מֵעֵבֶר לִצְרָכָיו.

 

יֵשׁ לָנוּ עַל מִי לִסְמֹךְ וּבְמִי לִבְטֹחַ

עַל הָאָדָם לְהַכִּיר בַּבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ, הַמַּנְהִיג הָאֲמִתִּי, שֶׁהַכֹּל שֶׁלּוֹ, שֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ וְהוּא כָּל יָכוֹל. שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת עַם יִשְׂרָאֵל וּמְכַנֶּה אוֹתָם: בְּנֵי בְּכוֹרִי, בֶּן יַקִּיר וְיֶלֶד שַׁעֲשׁוּעִים. וּמִמֵּילָא אָנוּ בְּטוּחִים שֶׁלֹּא יַעֲזֹב וְלֹא יִטֹּשׁ אֶת בָּנָיו הַדּוֹרְשִׁים אוֹתוֹ וְאֶת עֶזְרָתוֹ.

עָלֵינוּ לִזְכֹּר שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוּא עֶצֶם הַטּוֹב וְטִבְעוֹ לְהֵיטִיב, שֶׁשְּׁמוֹ הוי-ה, הוּא מִדַּת הָרַחֲמִים, וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו, שֶׁהוּא רַב חֶסֶד וְרַב לְהוֹשִׁיעַ, הוּא הֶחָבֵר הַנֶּאֱמָן בְּיוֹתֵר הַדּוֹרֵשׁ שְׁלוֹמֵנוּ וְטוֹבָתֵנוּ.

וּמִמֵּילָא נִבְטַח בּוֹ בְּבִטָּחוֹן גָּמוּר!

 

וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי (תהלים נה כד)

וּכְדֵי לְחַזֵּק אֶת הָאֱמוּנָה וְהַבִּטָּחוֹן עָלֵינוּ לִזְכֹּר שֶׁכֻּלָּנוּ בְּנֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב שֶׁבָּטְחוּ בְּהַשֵּׁם וְהוּא תָּמִיד הַצִּילָם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ (תהלים כב, ה). אָז הָבָה נִלְמַד מֵהֶם וְנֵדַע שֶׁזְּכוּתָם מְגִנָּה עָלֵינוּ.

וְעוֹד נִזְכֹּר שֶׁנּוֹסָף עַל זְכוּת הָאָבוֹת, יֵשׁ לָנוּ זְכוּת בִּפְנֵי עַצְמֵנוּ, כָּאָמוּר, בִּהְיוֹתֵנוּ בָּנָיו שֶׁל מָקוֹם, חֵלֶק אֱלוֹקָה מִמַּעַל מַמָּשׁ, אָז הָבָה נְשַׁנֵּן לְעַצְמֵנוּ אֶת הַפְּסוּקִים הַמְּעוֹרְרִים אֶת הַבִּטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם, כְּמוֹ:

וְהַבּוֹטֵחַ בְּהַשֵּׁם חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ (תהלים לב י)

יִשְׂרָאֵל בְּטַח בְּהַשֵּׁם (תהלים קטו ט)

לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי הַשֵּׁם (בראשית מט יח)

וַאֲנִי אֶבְטַח בָּךְ (תהלים נה כד)

 

וּבִמְיֻחָד אֶת הַפָּסוּק:

וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי

יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ

אָשִׁירָה לְהַשֵּׁם כִּי גָמַל עָלָי (תהלים יג ו)

 

נֹאמַר אוֹתוֹ בְּכָל עֵת וְלִפְנֵי כָּל פְּעֻלָּה חֲדָשָׁה, וּבְכָל הִזְדַּמְּנוּת שֶׁל נְשִׂיאַת עֵינֵינוּ לַשָּׁמַיִם. וְנִהְיֶה בְּטוּחִים בְּנִצְחוֹנֵנוּ בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, שֶׁלִּשְׁמָהּ יָרְדוּ נִשְׁמוֹתֵינוּ לְעוֹלָם הַזֶּה וְהִתְלַבְּשׁוּ בְּגוּפִים, וּבְכָל יוֹם נָשִׁיר שִׁיר שֶׁל נִצָּחוֹן מִתּוֹךְ בִּטָּחוֹן שֶׁבַּקָּשָׁתֵנוּ תִּתְמַלֵּא.

הַפָּסוּק הַזֶּה מַבְטִיחַ לְבַעַל הַבִּטָּחוֹן שֶׁכַּאֲשֶׁר הוּא בּוֹטֵחַ בְּחַסְדֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הַיְּשׁוּעָה כְּבָר נִמְצֵאת אֶצְלוֹ, שֶׁהֲרֵי דָּוִד מַמְשִׁיךְ וְאוֹמֵר: "יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ", כְּלוֹמַר שֶׁהָיָה דָּוִד הַמֶּלֶךְ בָּטוּחַ בִּישׁוּעַת הַשֵּׁם בִּזְכוּת הַבִּטָּחוֹן.

וְאָז "אָשִׁירָה לְהַשֵּׁם כִּי גָמַל עָלָי".

דָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁזָּכָה לְחַסְדֵי הַשֵּׁם אָמַר: מָה אָשִׁיב לְהַשֵּׁם כָּל תַּגְמוּלוֹהִי עָלָי (תהלים קטז, יב)? וְכָךְ כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ שׁוֹאֵל, מָה אֲנִי כְּבָר יָכוֹל לְהָשִׁיב לְהַשֵּׁם עַל כָּל הַטּוֹבוֹת שֶׁהוּא עָשָׂה וְעוֹשֶׂה עַמִּי. וְכָאן נוֹתֵן לָנוּ נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל אֶת הַתְּשׁוּבָה: כַּמּוּבָן שֶׁלְּהַשֵּׁם שֶׁהַכֹּל שֶׁלּוֹ אֵין לִי מַה לָּתֵת, מַה שֶּׁאֲנִי כֵּן יָכוֹל לָתֵת לְהַשֵּׁם הוּא לָשִׁיר לְפָנָיו וְלִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה.

 

לִבְטֹחַ בְּהַשֵּׁם לַחֲשֹׁב טוֹב לִשְׂמֹחַ וְלוֹמַר שִׁירָה

אָכֵן מִפָּסוּק זֶה לְמֵדִים שֶׁצָּרִיךְ לוֹמַר שִׁירָה עוֹד קֹדֶם הַנִּצָּחוֹן מִתּוֹךְ הַבִּטָּחוֹן שֶׁהַשֵּׁם יַעֲזֹר לִי, וְאִם לֹא, לְפָחוֹת לְאַחַר הַנִּצָּחוֹן. שֶׁזּוֹהִי הַתּוֹדָה שֶׁאֲנִי יָכוֹל לָתֵת לַבּוֹרֵא.

וְחָלִילָה לֹא לִהְיוֹת כְּפוּי טוֹבָה וְלֹא לְהוֹדוֹת לְהַשֵּׁם. אִם כֵּן, חָשׁוּב מְאוֹד שֶׁתִּהְיֶה לָנוּ הַכָּרַת הַטּוֹב! שֶׁזֶּה לְטוֹבָתֵנוּ!

דָּבָר חָשׁוּב זֶה לוֹמְדִים מֵחִזְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְ. יָדוּעַ שֶׁחִזְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְ הָיָה צַדִּיק גָּדוֹל וְהָיָה רָאוּי לִהְיוֹת מָשִׁיחַ, אוּלָם לֹא זָכָה לְכָךְ כִּי לֹא אָמַר שִׁירָה. וְכַנֶּאֱמַר בַּגְּמָרָא:

בִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת חִזְקִיָּהוּ מָשִׁיחַ וְסַנְחֵרִיב גּוֹג וּמָגוֹג אָמְרָה מִדַּת הַדִּין לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, וּמַה דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁאָמַר כַּמָּה שִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת לְפָנֶיךָ לֹא עָשִׂיתָ אוֹתוֹ מָשִׁיחַ, חִזְקִיָּה שֶׁעָשִׂיתָ לוֹ כָּל הַנִּסִּים הַלָּלוּ וְלֹא אָמַר שִׁירָה לְפָנֶיךָ תִּעֲשָׂהוּ מָשִׁיחַ, לְכָךְ נִסְתַּתֵּם (סַנְהֶדְרִין צד א).

אָכֵן, בִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת חִזְקִיָּה מָשִׁיחַ, אוּלָם מִכֵּיוָן שֶׁלֹּא אָמַר שִׁירָה עַל נֵס סַנְחֵרִיב שֶׁנַּעֲשָׂה לוֹ שֶׁבָּא מַלְאַךְ הַשֵּׁם וְהִכָּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר, לָכֵן לֹא עֲשָׂאוֹ הַשֵּׁם מָשִׁיחַ. אַף שֶׁחִזְקִיָּהוּ וְדוֹרוֹ עָסְקוּ בַּתּוֹרָה, וּמִבְּחִינָה זוֹ הָיוּ רְאוּיִים לִהְיוֹת דּוֹר שֶׁל מָשִׁיחַ, אֶלָּא מִכֵּיוָן שֶׁלֹּא אָמְרוּ שִׁירָה הָיָה חִסָּרוֹן בִּשְׁלֵמוּתָם וְלֹא הָיוּ רְאוּיִים.

לָכֵן הִדְגִּישׁ הָרַבִּי שֶׁבְּדוֹרֵנוּ דּוֹר הַגְּאֻלָּה חַיָּבִים אָנוּ לִשְׂמֹחַ שִׂמְחָה בְּטָהֳרָתָהּ וְלָשִׁיר עַל כָּךְ מִתּוֹךְ הוֹדָאָה לְהַשֵּׁם עַל שֶׁזָּכִינוּ לִחְיוֹת בְּדוֹר הַגְּאֻלָּה, וּלְוַאי שֶׁנִּזְכֶּה מִיָּד מַמָּשׁ לִרְאוֹת אֶת הַגְּאוּלָה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי וּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ בְּרֹאשֵׁנוּ.

פרסום תגובה חדשה

test email