תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
מעלת המקבל על המשפיע
לְאִישׁ וְאִשָּׁה תְּכוּנוֹת מְנֻגָּדוֹת
אִישׁ וְאִשָּׁה מֵעֶצֶם בְּרִיאָתָם הֵם הֲוָיוֹת הֲפוּכוֹת בְּצוּרָתָם, בְּמִסְפַּר אֶבְרֵיהֶם (לְאִישׁ רמ"ח אֵיבָרִים וְלָאִשָּׁה רנ"ב), בְּטִבְעָם, בִּתְכוּנוֹתֵיהֶם, בְּהִתְנַהֲגוּתָם וּבִפְעֻלּוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם. וְאָכֵן לִגְבָרִים עוֹלָם מִשֶּׁלָּהֶם וּ"נָשִׁים עַם בִּפְנֵי עַצְמָן הֵן". לָכֵן לֹא יִפָּלֵא שֶׁ"קָשֶׁה לְזַוְּגָן כִּקְרִיעַת יַם סוּף" (סוֹטָה ב א).
הָאִישׁ מְצֻוֶּה לְהִנָּשֵׂא וְלֹא הָאִשָּׁה, אוּלָם הָאִשָּׁה מִשְׁתּוֹקֶקֶת לְהִנָּשֵׂא יוֹתֵר מֵהָאִישׁ. רַק אִשָּׁה אוֹמֶרֶת: "טָב לְמֵיתַב טַן דּוּ מִלְּמֵיתַב אַרְמְלוּ" וְלֹא הָאִישׁ, אַף שֶׁעִקַּר הָעֹל בְּחַיֵּי נִשּׂוּאִין: הַהֵרָיוֹן, הַלֵּדָה, הַהֲנָקָה, גִּדּוּל הַיְּלָדִים וְכוּ' מֻטָּלִים עַל הָאִשָּׁה.
עַל פִּי הַקַּבָּלָה הָאִישׁ כִּ"זְעֵיר אַנְפִּין" בַּסְּפִירוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁעִנְיָנָם לְהַשְׁפִּיעַ, וְהָאִשָּׁה כְּ"מַלְכוּת", הַסְּפִירָה הָרוּחָנִית הַמְּקַבֶּלֶת. וְאָכֵן הָאִישׁ בַּעַל הַבַּיִת וְתַפְקִידוֹ לְפַרְנֵס, לָכֵן הוּא הַ"מַשְׁפִּיעַ" וְהָאִשָּׁה "מְקַבֶּלֶת" מִמֶּנּוּ. אִם כִּי הָאִשָּׁה "עֲקֶרֶת הַבַּיִת" (עִקַּר הַבַּיִת), עוֹסֶקֶת בְּחִנּוּךְ הַיְּלָדִים, וְאַף מַשְׁפִּיעָה עַל מַצָּבוֹ הָרוּחָנִי שֶׁל הַבַּעַל. וְאָכֵן גַּם לְאִשָּׁה כֹּחַ הַשְׁפָּעָה מְיֻחָד עַל בַּעֲלָהּ, כַּמְּסֻפָּר בַּמִּדְרָשׁ, שֶׁאִשָּׁה צַדִּיקָהּ שֶׁנִּשְּׂאָה לְרָשָׁע, הָפְכָה אוֹתוֹ לְצַדִּיק, וְאִשָּׁה מִרְשַׁעַת שֶׁנִּשְּׂאָה לְצַדִּיק הָפְכָה אוֹתוֹ לְרָשָׁע. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים: "הַכֹּל מִן הָאִשָּׁה". לָכֵן אָמְרוּ חֲזַ"ל: "אֵין לְךָ אִשָּׁה כְּשֵׁרָה בַּנָּשִׁים, אֶלָּא אִשָּׁה שֶׁעוֹשָׂה רְצוֹן בַּעֲלָהּ" (תַּנָּא דְּבֵי אֵלִיָּהוּ רַבָּא פ"ט), הַיְנוּ, שֶׁבּוֹנָה אֶת רְצוֹנוֹ לַעֲשׂוֹת טוֹב.
אִם כֵּן, עִקַּר כֹּחַ הַהַשְׁפָּעָה נִתַּן לַגְּבָרִים שֶׁקִּבְּלוּ תַּפְקִידֵי מַנְהִיגוּת לִהְיוֹת מְלָכִים, נְבִיאִים, שׁוֹפְטִים וּמַצְבִּיאִים, אִם כִּי גַּם לָאִשָּׁה יֵשׁ תַּפְקִידִים חֲשׁוּבִים בְּמַעֲשֵׂי חֶסֶד וְרַחֲמִים. וְאִם לֹא דַּי בְּכָךְ הֲרֵי שֶׁבִּימוֹת הַמָּשִׁיחַ: "נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר" (ירמיהו לא כא), הָאִשָּׁה תִּתְעַלֶּה מֵעַל הַגֶּבֶר.
מַשְׁפִּיעַ וּמְקַבֵּל (אִישׁ וְאִשָּׁה) – מִי חָשׁוּב יוֹתֵר?
לִכְאוֹרָה מַשְׁפִּיעַ נַעֲלֶה מִמְּקַבֵּל, אִישׁ נַעֲלֶה מֵאִשָּׁה, רַב אוֹ מוֹרֶה נַעֲלֶה מִתַּלְמִיד וְכוּ'. אוּלָם מֵהַנֶּאֱמָר בַּגְּמָרָא: "הַרְבֵּה לָמַדְתִּי מֵרַבּוֹתִי, וּמֵחֲבֵרַי יוֹתֵר מֵרַבּוֹתִי, וּמִתַּלְמִידַי יוֹתֵר מִכֻּלָּן (תַּעֲנִית ז א), לְמֵדִים עַל הַכֹּחַ רַב הָעָצְמָה שֶׁל הַמְּקַבֵּל. שֶׁהֲרֵי "מִתַּלְמִידַי" – מֵהַמְּקַבְּלִים, לוֹמְדִים יוֹתֵר מִכֻּלָּם.
מַדּוּעַ?…
כִּי מְקַבֵּל שֶׁהוּא כְּלִי רֵיקָן הַקָּשׁוּר לַזּוּלַת וְלַסְּבִיבָה, יוֹנֵק הַשְׁפָּעָתוֹ מֵהֶם, בְּנִגּוּד לְמִי שֶׁמְּנֻתָּק מִסְּבִיבָתוֹ, אַף אִם הוּא בַּעַל מַעֲלוֹת רַבּוֹת.
אִם כֵּן, מַעֲלַת הָאִשָּׁה בִּהְיוֹתָהּ כְּלִי רֵיקָן וּמְקַבֵּל מֵהַזּוּלָת נַעֲלֵית בְּיוֹתֵר. וְאָכֵן הָאִשָּׁה מְקַבֶּלֶת מִכָּל בְּנֵי מִשְׁפַּחֲתָהּ הַסּוֹבְבִים אוֹתָהּ וּבִמְיֻחָד מִבַּעֲלָהּ הַמַּשְׁפִּיעַ. וּבְעוֹד אֵצֶל הַבַּעַל הַמַּשְׁפִּיעַ מֻדְגֶּשֶׁת הָאִישִׁיּוּת הַמֻּגְבֶּלֶת שֶׁל עַצְמוֹ, כִּי אָדָם בְּטִבְעוֹ אֵינוֹ מֻשְׁלָם, הָאִשָּׁה הַ"מְקַבֶּלֶת", הַמְּחַבֶּרֶת נִגּוּדִים וַהֲפָכִים, בִּהְיוֹתָהּ כְּלִי מְקַבֵּל מִכָּל דַּרְגָּה וּבְחִינָה לְתוֹךְ כְּלִי אֶחָד, יוֹצֶרֶת בַּעֲבוֹדָתָהּ שְׁלֵמוּת מְיֻחֶדֶת וְעֶלְיוֹנָה. שְׁלֵמוּת הַקֶּשֶׁר עִם הַנּוֹתֵן, וּשְׁלֵמוּת הַקֶּשֶׁר עִם הַסְּבִיבָה. וּמִכָּאן בָּרוּר מַדּוּעַ אִשָּׁה כְּשֵׁרָה, כְּלִי רֵיקָן, עוֹשָׂה רְצוֹן בַּעֲלָהּ, וּמַדּוּעַ רֹב מַעֲשֵׂי הַחֶסֶד בָּעוֹלָם הֵם שֶׁל נָשִׁים. וּלְמַעְלָה מִזֶּה, מַדּוּעַ תִּזְכֶּה הָאִשָּׁה לִהְיוֹת "נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר", "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ" בִּימוֹת הַמָּשִׁיחַ. שֶׁהֲרֵי לְעָתִיד לָבוֹא תִּתְגַּלֶּה הָאֱמֶת, שֶׁתְּכוּנַת הַמְּקַבֵּל, כְּלִי רֵיקָן, זֶה רַק בְּחִיצוֹנִיּוּת, אֲבָל בֶּאֱמֶת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁלּוֹ הוּא כְּלִי מָלֵא בְּיוֹתֵר, כְּלִי מָלֵא בְּתֹכֶן וּבְמַהוּת, בִּהְיוֹתוֹ מְסֻגָּל לְהַעֲנִיק הַרְבֵּה מִתּוֹכוֹ וּלְחַבֵּר בֵּין הֲפָכִים.
וּמִכָּאן נִתָּן לְהָבִין לָמָּה רַק הָאִישׁ שֶׁתַּפְקִידוֹ לְהַשְׁפִּיעַ חַיָּב בְּמִצְוַת הַנִּשּׂוּאִין וּבְמִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, בְּעוֹד הַתְּשׁוּקָה וְהָרָצוֹן לְהָקִים בַּיִת טְבוּעִים בָּאִשָּׁה. שֶׁהֲרֵי לָאִשָּׁה דְּאָגָה טִבְעִית וַאֲמִתִּית לַסּוֹבֵב אוֹתָהּ וְרָצוֹן לְהַשְׁפִּיעַ, וְרָצוֹן טִבְעִי לְהִתְחַתֵּן וּלְהַעֲמִיד דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרַךְ. בִּהְיוֹתָהּ מְקַבֶּלֶת, קַיָּם בְּטִבְעָהּ הָרָצוֹן לְחַפֵּשׂ אֶת בַּעֲלָהּ הַמַּשְׁפִּיעַ וּלְהִנָּשֵׂא לוֹ וְלָלֶדֶת יְלָדִים. וְהָעִקָּר, שֶׁבִּהְיוֹתָהּ מְקַבֶּלֶת הִיא גַּם קְרוֹבָה יוֹתֵר לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהֲרֵי לְשׁוּם נִבְרָא אֵין בֶּאֱמֶת קֶשֶׁר אֲמִתִּי לְהַשֵּׁם שֶׁהוּא בִּלְתִּי בַּעַל גְּבוּל וְרַק לִכְלִי רֵיקָן מְקַבֵּל יֵשׁ קִרְבָה יְתֵרָה לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּהְיוֹתוֹ בִּבְחִינַת בִּטּוּל, "כְּלִי רֵיקָן מַחֲזִיק", שֶׁנַּעֲשָׂה כְּלִי לִדְבֵקוּת בַּבּוֹרֵא וְהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה.
אִם כֵּן, רַק לִכְאוֹרָה, חִסָּרוֹן לִהְיוֹת מְקַבֵּל "כְּלִי רֵיקָן מַחֲזִיק", אוּלָם בֶּאֱמֶת זוֹהִי מַעֲלָה גְּדוֹלָה, שֶׁתָּכְנָה בִּטּוּל הַהַגְבָּלוֹת וְהַמְּחִצּוֹת וְחִבּוּר עִם הַזּוּלַת. תְּכוּנָה זוֹ נוֹבַעַת מִתּוֹךְ שָׁרְשׁוֹ הָרוּחָנִי הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַמְּקַבֵּל שֶׁקָּרוֹב אֶל הַשֵּׁם שֶׁהוּא "בְּלִי גְּבוּל". כִּי כַּאֲשֶׁר הַמְּקַבֵּל בְּבִטּוּל מֻחְלָט, הוּא הַכּוֹחַ הַיְּחִידִי בַּבְּרִיאָה, שֶׁיֵּשׁ לוֹ דִּמְיוֹן לְהַשֵּׁם הָאֵינְסוֹפִי, שֶׁאֵינוֹ מֻגְבָּל וּמֻגְדָּר וּבִיכָלְתּוֹ לְחַבֵּר וּלְאַחֵד נִגּוּדִים. לָכֵן הָאִשָּׁה קְרוֹבָה יוֹתֵר לְכֹחַ הָאֵין סוֹף, שֶׁרַק בְּכוֹחוֹ לִבְרֹא נִבְרָאִים – דַּוְקָא הָאִשָּׁה זָכְתָה לָלֶדֶת יְלָדִים וְלֹא הָאִישׁ, וְ"כָּל גּוּף הָעֻבָּר מֵהָאִשָּׁה", וְאִלּוּ "זֶרַע הָאִישׁ אֵינֶנּוּ חֵלֶק מֵהָעֻבָּר", שֶׁהָאִישׁ "נוֹתֵן צוּרָה בַּחֹמֶר" בִּלְבַד.
וּלְיֶתֶר הֲבָנָה!
הַבְּרִיאָה מְחֻלֶּקֶת לְדוֹמֵם, צוֹמֵחַ, חַי וּמְדַבֵּר. הָאָדָם נִקְרָא "מְדַבֵּר", וְלֹא "מַשְׂכִּיל" (בַּעַל שֵׂכֶל). לִכְאוֹרָה שֵׂכֶל הוּא לְמַעְלָה מִדִּבּוּר, הַשֵּׂכֶל הוּא הַמַּשְׁפִּיעַ, וְהַדִּבּוּר רַק מְקַבֵּל מִן הַשֵּׂכֶל, אָז לָמָּה נִתְיַחֵד הָאָדָם דַּוְקָא בְּעִנְיַן הַדִּבּוּר? כִּי יִחוּדוֹ שֶׁל הָאָדָם הוּא דַּוְקָא בַּדִּבּוּר הַמְּקַשֵּׁר אוֹתוֹ עִם סְבִיבָתוֹ, שֶׁאָז הוּא יוֹצֵא מִמִּגְבְּלוֹתָיו וּמְקַבֵּל מֵהַסּוֹבֵב אוֹתוֹ. עַל יְדֵי תִּקְשֹׁרֶת עִם הַסְּבִיבָה הוּא מְפַעְנֵחַ דְּבָרִים עֲמֻקִּים וְנִשְׂגָּבִים וּמְחַבֵּר נִגּוּדִים וְיוֹצֵר מֵהֶם מִקְשָׁה אַחַת. הָעוֹלָם דּוֹמֶה לְבֵית סֵפֶר אֵין סוֹפִי דַּרְכּוֹ קוֹלֵט הָאָדָם הַרְבֵּה דְּבָרִים, הוּא לוֹמֵד מִכָּל הַיְּצוּרִים וְהַחֲפָצִים שֶׁבַּיְּקוּם, וְעִם זֹאת, מַשְׁפִּיעַ עַל סְבִיבָתוֹ. הוּא מִתְקַשֵּׁר עִם סְבִיבָתוֹ וּמִתְעָרֶה בָּהּ בְּאֶמְצָעוּת הַדִּבּוּר. אָמְנָם הַשֵּׂכֶל הוּא הַ"כֹּחַ" הַמְּקַשֵּׁר אוֹתוֹ לִסְבִיבָתוֹ, אוּלָם הַ"כְּלִי" שֶׁל הַשֵּׂכֶל דַּרְכּוֹ הוּא מִתְקַשֵּׁר לַסְּבִיבָה הוּא הַדִּבּוּר. גַּם מִבְּחִינָה פִיזִית, רַק כַּאֲשֶׁר אָדָם מְחֻבָּר לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים הוּא יָכוֹל לָשֵׂאת מַשָּׂאוֹת כְּבֵדִים לִבְנוֹת בָּתִּים וְעָרִים וְכוּ' וְכוּ'. וּמוּבָן שֶׁאֵין אָדָם יָכוֹל לְהָקִים דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרַךְ בְּלִי לְהִתְחַתֵּן, שֶׁזּוֹהִי הַתִּקְשֹׁרֶת הַחֲזָקָה וְהַנַּעֲלֵית בְּיוֹתֵר.
וְאָכֵן, דִּבּוּר פּוֹרֵץ גְּבוּלוֹת, יוֹצֵר קֶשֶׁר עִם הַזּוּלַת. וְעַל יְדֵי הַדִּבּוּר לוֹמֵד הָאָדָם מֵאֲחֵרִים מַה שֶּׁהִשְׂכִּילוּ בְּחָכְמָתָם, וְעַל יְדֵי כָּךְ מוֹסִיף חָכְמָה עַל חָכְמָתוֹ שֶׁלּוֹ. כָּךְ שֶׁהַקֶּשֶׁר שֶׁל הַ"מְקַבֵּל" לִסְבִיבָתוֹ חָזָק יוֹתֵר מֵאֵצֶל הַמַּשְׁפִּיעַ, הַסָּגוּר בְּעַצְמוֹ. אָמְנָם גַּם מַשְׁפִּיעַ מִתְקַשֵּׁר לִסְבִיבָתוֹ וּמַשְׁפִּיעַ עַל תַּלְמִידָיו, אַךְ מִכֵּיוָן שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל מֵהַסְּבִיבָה, הוּא נִשְׁאָר עִם הַתְּכוּנוֹת שֶׁלּוֹ, וְאֵינוֹ מִשְׁתַּנֶּה. כָּךְ שֶׁדַּוְקָא הַמְּקַבֵּל מִתְעַלֶּה עַל הַמַּשְׁפִּיעַ. וּכְמוֹ הַדִּבּוּר הַ"מְקַבֵּל" שֶׁמִּתְעַלֶּה עַל הַשֶּׂכֶל הַ"מַשְׁפִּיעַ" עָלָיו.
שֹׁרֶשׁ הַדִּבּוּר בְּעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ
כָּאָמוּר, סְפִירַת הַ"מַלְכוּת" מְקַבֶּלֶת מִן הַ"זְעֵיר אַנְפִּין", אוּלָם שָׁרְשָׁהּ גָּבוֹהַּ וְנַעֲלֶה מֵהַזְּעֵיר אַנְפִּין כִּי הִיא מְקַבֶּלֶת מֵאוֹר הָאֵין סוֹף. כָּךְ גַּם אִשָּׁה הַמְּקַבֶּלֶת מִן הָאִישׁ בְּשָׁרְשָׁהּ גְּבוֹהָה יוֹתֵר, שֶׁהֲרֵי נִבְרְאָה מִן הָאָדָם, בְּנִגּוּד לָאָדָם שֶׁנִּבְרָא מִן הֶעָפָר. כָּךְ גַּם דִּבּוּר נַעֲלֶה בְּשָׁרְשׁוֹ מִן הַשֶּׂכֶל, כְּדִלְהַלָּן:
בְּעִקָּרוֹן, שֵׂכֶל וּמַחֲשָׁבָה אֵינָם חַיָּבִים לַעֲבֹר לְדִבּוּר, אַדְּרַבָּה, דִּבּוּר עָשׂוּי לְהַפְרִיעַ לְרִכּוּז הַמַּחְשָׁבָה. לְעֻמַּת זֹאת, דִּבּוּר הַמְּקַבֵּל מֵהַשֵּׂכֶל צָרִיךְ אֶת הַשֶּׂכֶל. הַשֵּׂכֶל מִתְלַבֵּשׁ בְּאוֹתִיּוֹת הַדִּבּוּר, וְעַל יְדֵי הַדִּבּוּר מִתְגַּלֶּה הָרַעְיוֹן הַשִּׂכְלִי. אִם כֵּן הַשֵּׂכֶל "מַשְׁפִּיעַ" וְהַדִּבּוּר "מְקַבֵּל". וּבְכָל זֹאת, פְּעָמִים הַדִּבּוּר הוּא הַ"מַשְׁפִּיעַ", וְהַשֵּׂכֶל הוּא הַ"מְקַבֵּל", כִּי הַדִּבּוּר מוֹסִיף עֹמֶק בַּמַּחְשָׁבָה גַּם לָאָדָם עַצְמוֹ וְגַם לַסּוֹבְבִים אוֹתוֹ. לָכֵן אָנוּ מְצֻוִּים: "וְדִבַּרְתָּ בָּם" (דְּבָרִים ו ז) בְּדִבְרֵי תּוֹרָה כְּדֵי לְהַעֲמִיק בַּהֲבָנַת חָכְמַת הַתּוֹרָה וּבְזִכְרוֹן הַלִּמּוּד. לָכֵן גַּם יֵשׁ חֲשִׁיבוּת לִתְפִלָּה בְּקוֹל רָם, שֶׁהַקּוֹל מְעוֹרֵר אֶת הַכַּוָּנָה.
אִם כֵּן, דִּבּוּר יוֹצֵר נְבִיעַת הַמֹּחִין. וּכְמוֹ כֵן, הוּא יוֹצֵר שְׁלֵמוּת בְּחִבּוּר בֵּין קְצָווֹת וְנִגּוּדִים: בֵּין הָאָדָם לָעוֹלָם וּבֵין אָדָם לְזוּלָתוֹ. וּמִכָּאן מַעֲלַת הַ"מְקַבֵּל", שֶׁכַּאֲשֶׁר הוּא נַעֲשֶׂה כְּלִי רֵיקָן פָּתוּחַ לְקַבֵּל הַשְׁפָּעָה, הוּא יוֹצֵא מִמִּסְגַּרְתּוֹ הָעַצְמִית כְּדֵי לִלְמֹד מִסְּבִיבָתוֹ עַד שֶׁנּוֹצֶרֶת הַרְמוֹנְיָה שֶׁל כֹּחוֹת שׁוֹנִים וּמְגֻוָּנִים, וְעַל יְדֵי זֶה הַ"מְקַבֵּל" מַגִּיעַ לְכֹחַ עֶלְיוֹן בְּיוֹתֵר הַנַּעֲלֶה עַל מַעֲלַת הַ"מַשְׁפִּיעַ".
וּלְעֹמֶק הַהֶסְבֵּר עַל פִּי הַחֲסִידוּת, סְגֻלַּת הַדִּבּוּר הִיא מִצַּד שָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן וְהַנִּשְׂגָּב מֵעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ. עֶצֶם הַנֶּפֶשׁ הִיא בְּחִינַת הַיְּחִידָה שֶׁבַּנֶּפֶשׁ, שֶׁנִּקְרֵאת "יְחִידָה", כִּי הִיא מְאֻחֶדֶת עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַנִּקְרָא "יָחִיד". עֶצֶם הַנֶּפֶשׁ שֶׁהִיא לְמַעְלָה מֵהַשֵּׂכֶל, הִיא הַדַּרְגָּה הָעֶלְיוֹנָה בְּיוֹתֵר בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם, לָכֵן בְּכוֹחָהּ לְחַדֵּשׁ וּלְהוֹסִיף בַּשֵּׂכֶל. "עֶצֶם" הוּא דָּבָר עַצְמִי מֻשְׁלָם בְּתַכְלִית שֶׁהַכֹּל בּוֹ, וְאֵין הוּא זָקוּק לְעֵזֶר וְגִבּוּי, כִּי אֵין בּוֹ שׁוּם חִסָּרוֹן.
הַ"עֶצֶם" הָאֲמִתִּי הוּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא – "עַצְמוּתוֹ וּמַהוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ", שֶׁהוּא מֻשְׁלָם בֶּאֱמֶת, וְשׁוּם דָּבָר אֵינוֹ יָכוֹל לְהַשְׁלִימוֹ וּלְהוֹסִיף עָלָיו. שֶׁהוּא אֵין סוֹפִי וְנִמְצָא בְּכָל מָקוֹם, וְהוּא "מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת", לָכֵן לֹא יְכוֹלָה לְהִתְקַיֵּם שׁוּם מְצִיאוּת מִבִּלְעָדָיו, שֶׁאֵינוֹ מֻגְדָּר וּמֻגְבָּל כְּלָל, כִּי כָּל הַגְדָּרָה מַגְבִּילָה אֶת הַמֻּגְדָּר. וּמִכֵּיוָן שֶׁהוּא הַיָּחִיד "מְחֻיַּב הַמְּצִיאוּת", מִמֵּילָא אֵין עֲרֹךְ בֵּין הַנִּמְצָאִים שֶׁמְּצִיאוּתָם רַק "אֶפְשָׁרִית" לְבֵין עַצְמוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ. לָכֵן בְּעוֹלָמֵנוּ הַגַּשְׁמִי, קָשֶׁה לִמְצֹא "עֶצֶם", שֶׁהוּא דָּבָר מֻשְׁלָם לַחֲלוּטִין, שֶׁכֵּן כָּל דָּבָר בָּעוֹלָם אֶפְשָׁר תָּמִיד לְשַׁכְלֵל עוֹד וָעוֹד, כִּי תָּמִיד יֵשׁ בּוֹ חִסָּרוֹן. אִם כֵּן, הַמֻּשָּׂג "עֶצֶם" בְּעוֹלָמֵנוּ הוּא יַחֲסִי בִּלְבַד, וּבְכָל זֹאת יֵשׁ דְּבָרִים בָּעוֹלָם שֶׁקְּרוֹבִים יוֹתֵר לָ"עֶצֶם" כְּמוֹ "עֶצֶם הַנְּשָׁמָה".
מִכָּאן, שֶׁרַעְיוֹן שִׂכְלִי, וַאֲפִלּוּ הַמְצָאָה גְּאוֹנִית, אֵינוֹ מֻשְׁלָם בְּתַכְלִית, כִּי תָּמִיד אֶפְשָׁר לְחַדֵּשׁ וּלְהוֹסִיף בְּעֹמֶק וּבְרָמַת הַהַמְצָאָה "כְּמַעְיָן הַנּוֹבֵעַ". הַיְנוּ, כָּל אָדָם אֲפִלּוּ חָכָם וְגָאוֹן, אֵינוֹ מַגִּיעַ לְשִׂיא עֹמֶק הַשֶּׂכֶל, שֶׁהוּא עֶצֶם הַשֵּׂכֶל, וְלָכֵן תָּמִיד נִתָּן לְהִתְעַלּוֹת עוֹד בְּעַמְקוּת הַשֵּׂכֶל, וְעַל יְדֵי זֶה לְהוֹסִיף עוֹד וְעוֹד נֹפֶךְ לַהַמְצָאָה.
גַּם מַדְּעָן וּמַמְצִיא גָּדוֹל, שֶׁחִדֵּשׁ וְהִמְצִיא הַמְצָאוֹת חֲשׁוּבוֹת, מְצַפֶּה שֶׁהַמְצָאָתוֹ תִּתְקַבֵּל עַל דַּעַת מַדְּעָנִים אֲחֵרִים, וְחַוַּת דַּעְתָּם הַחִיּוּבִית מְחַזֶּקֶת אֶת נְכוֹנוּת וַאֲמִתּוּת הַמְצָאָתוֹ וּמְשַׂמַּחַת אוֹתוֹ, כִּי קֹדֶם קַבָּלַת הַחִזּוּקִים הָיָה אֵיזֶה חִסָּרוֹן בַּהַמְצָאָה, וְאִשּׁוּר הַמַּדְּעָנִים חִזְּקוּ אוֹתוֹ וְאֶת הַמְצָאָתוֹ, וּבִמְיֻחָד אִם הוֹסִיפוּ וְשִׁכְלְלוּ אֶת הַהַמְצָאָה, וּבְכָל זֹאת עֲדַיִן אֵינָהּ מֻשְׁלֶמֶת כְּמוֹ כָּל רַעְיוֹן שִׂכְלִי אַחֵר, כִּי אֵינָה בְּחִינַת "עֶצֶם". לְעֻמַּת זֹאת, דִּבּוּר הַיּוֹצֵר קֶשֶׁר בֵּין בְּנֵי אָדָם וּמַעֲבִיר מֵידַע, שֵׂכֶל אוֹ רְגָשׁוֹת לַזּוּלַת – יֵשׁ לוֹ בִּטּוּי שֶׁל עֶצֶם: כִּי בְּדִבּוּר נִתָּן לְהַעֲבִיר אֶת כָּל סוּגֵי הַמְּסָרִים שֶׁבָּעוֹלָם. זֶהוּ כּוֹחוֹ שֶׁל דִּבּוּר שֶׁיָּכוֹל לְדַבֵּר דִּבּוּרִים לְאֵין קֵץ וְתַכְלִית (תַּנְיָא, לִקּוּטֵי אֲמָרִים פֶּרֶק כ). וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁדִּבּוּר יָכוֹל לְהוֹסִיף וּלְחַדֵּשׁ בַּשֵּׂכֶל, כִּי, כָּאָמוּר, שֹׁרֶשׁ הַדִּבּוּר הוּא בְּעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ שֶׁמֵּעַל הַשֵּׂכֶל, וּמֵעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ מֻקְרֶנֶת הֶאָרָה עֶלְיוֹנָה בְּיוֹתֵר עַל הַחָכְמָה בִּשְׁעַת הַדִּבּוּר, וּבְכֹחַ הֶאָרָה זוֹ נוֹבְעִים רַעְיוֹנוֹת עֲמֻקִּים עֶלְיוֹנִים וְנִשְׂגָּבִים בַּשֵּׂכֶל. לָכֵן "הַרְבֵּה קִבַּלְתִּי כו', וּמִתַּלְמִידֵי יוֹתֵר מִכֻּלָּם". כִּי הָרַב אוֹ הַמּוֹרֶה הַמַּלְבִּישׁ בְּדִבּוּרוֹ אֶת חָכְמָתוֹ, מַעֲלֶה עַל יְדֵי הַתַּלְמִידִים אֶת חָכְמָתוֹ לְדַרְגַּת הָעֶצֶם. וְהַתַּלְמִיד "כְּלִי רֵיקָן מַחֲזִיק" מְגַלֶּה אֵצֶל הָרַב אֶת הַ"עֶצֶם", שֶׁהַכֹּל נִמְצָא בָּעֶצֶם. זֶהוּ כּוֹחוֹ שֶׁל דִּבּוּר שֶׁיָּכוֹל לְהַוּוֹת כְּלִי מַעֲבָר לְכָל אָדָם, כִּי בְּשֹׁרֶשׁ שָׁרְשׁוֹ שֶׁל הָעֶצֶם יֵשׁ הַכֹּל.
כְּלוֹמַר, הַתַּלְמִיד קוֹלֵט אֶת הָרַעְיוֹן מֵאַחַר שֶׁהוּא מַגִּיעַ אֵלָיו מֵהַבְּחִינָה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל "עֶצֶם הַנֶּפֶשׁ". יְכֹלֶת הַתַּלְמִיד לְהָבִין אֶת דִּבְרִי הַמּוֹרֶה מוֹכִיחָה שֶׁהָרַעְיוֹן קַיָּם בּוֹ בְּהֶעְלֵם וְהֶסְתֵּר קֹדֶם לָכֵן. יוֹתֵר מִזֶּה, עֶצֶם הַהַסְכָּמָה שֶׁל אֲנָשִׁים אוֹ תַּלְמִידִים שֶׁדֵּעוֹתֵיהֶם מְגֻוָּנוֹת בְּרַעְיוֹן מְסֻיָּם מוֹכִיחָה שֶׁהָרַעְיוֹן מֻשְׁרָשׁ בְּעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ שֶׁאֵין בּוֹ שִׁנּוּיִים וְהוּא שָׁוֶה בְּכֻלָּם.
אִם כֵּן, מַהוּ הַמָּקוֹר לְחִלּוּקִי הַדֵּעוֹת בֵּין אֲנָשִׁים?
כָּל אָדָם נֵחַן בְּכוֹחוֹת הַנֶּפֶשׁ הַנְּמוּכִים מִן הָעֶצֶם: מֹחִין וּמִדּוֹת. כּוֹחוֹת אֵלֶּה הֵם בַּעֲלֵי פּוֹטֶנְצְיָאל גָּדוֹל אוּלָם בִּלְתִּי מֻשְׁלָם. הַהֶבְדֵּל בֵּין בְּנֵי אָדָם הוּא בְּכַמּוּת הַכּוֹחוֹת וּבְאֵיכוּתָם, אוּלָם גַּם לְבַעֲלֵי הַכּוֹחוֹת הַנַּעֲלִים בְּיוֹתֵר אֵין מַעֲלוֹת מֻשְׁלָמוֹת, וּמִשּׁוּם כָּךְ בְּנֵי אָדָם שׁוֹנִים זֶה מִזֶּה וְיֵשׁ בֵּינֵיהֶם חִלּוּקֵי דֵּעוֹת. כְּשֵׁם שֶׁפַּרְצוּפֵיהֶם שׁוֹנִים זֶה מִזֶּה, כָּךְ דֵּעוֹתֵיהֶן אֵינָן דּוֹמוֹת זוֹ לְזוֹ. אִם כִּי הָעֶצֶם שָׁוֶה בְּכֻלָּם – "כֻּלָּן מַתְאִימוֹת" (תַּנְיָא, לִקּוּטֵי אֲמָרִים לב). כִּי בָּ"עֶצֶם" שֶׁמַּהוּתוֹ מֻשְׁלֶמֶת נִמְצָא הַכֹּל. בָּעֶצֶם אֵין שִׁנּוּיִים בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ.
זוֹהִי מַעֲלָתָם הַמְּיֻחֶדֶת שֶׁל הַתַּלְמִידִים הַמְּקַבְּלִים, שֶׁהַהֲבָנָה וְהַהַסְכָּמָה שֶׁלָּהֶם מְגַלָּה (מָעֲלָה וּמַקְרִינָה עַל הָרַעְיוֹן הַהַשְׂכָּלָתִי) אֶת בְּחִינַת הָעֶצֶם הָעֶלְיוֹן, מֵאַחַר שֶׁבִּהְיוֹתָם בְּבִטּוּל לָרַב הִתְקָרְבוּ לִבְחִינַת הָעֶצֶם, וְלָכֵן "הַרְבֵּה קִבַּלְתִּי… וּמִתַּלְמִידֵי יוֹתֵר מִכֻּלָּם", עַל יָדָם הִתְגַּלְּתָה לָרַב הַבְּחִינָה הָעֶלְיוֹנָה – "הָעֶצֶם". לָכֵן כַּאֲשֶׁר הַתַּלְמִידִים מְבִינִים אֶת דִּבְרִי רַבָּם יֵשׁ קוֹרַת רוּחַ לָרַב, כִּי הִתְגַּלְּתָה בּוֹ בְּחִינַת הָעֶצֶם עַל יְדֵי תַּלְמִידָיו. (זֶה כַּמּוּבָן נוֹסָף עַל הַפֵּרוּשׁ הַפָּשׁוּט שֶׁשְּׁאֵלוֹת הַתַּלְמִידִים מְחַדְּדִים וּמַעֲמִיקִים אֶת הֲבָנַת רַבָּם).
מַה נִּתָּן לִלְמֹד מִן הַדִּבּוּר עַל זוּגִיּוּת?
מַעֲלַת הַדִּבּוּר שַׁיֶּכֶת בִּמְיֻחָד לַקֶּשֶׁר הַזּוּגִי בְּנִהוּל הַתִּקְשֹׁרֶת, בִּשְׁמִירָה עַל שְׁלוֹם בַּיִת וְכוּ'. כַּמָּה חָשׁוּב הַדִּבּוּר הַנָּעִים שֶׁבֵּין בְּנֵי הַזּוּג, וְכַמָּה חָשׁוּב לְדַבֵּר בְּנַחַת. שֶׁהֲרֵי "דֶּרֶךְ בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל לֹא קוֹלָנִיּוֹת כו'" (תַּנְחוּמָא נָשֹׂא ב). וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב הָרַמְבַּ"ן בְּאִגַּרְתּוֹ הַיְּדוּעָה: "תִּתְנַהֵג תָּמִיד לְדַבֵּר כָּל דְּבָרֶיךָ בְּנַחַת, לְכָל אָדָם וּבְכָל עֵת".
הַבְּעָיָה הִיא שֶׁשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם שֶׁנִּמְצָאִים זֶה לְצַד זֶה שׁוֹנִים זֶה מִזֶּה בִּמְיֻחָד אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁהֵם הֲפָכִים. שְׁנֵיהֶם אֵינָם מֻשְׁלָמִים, לְכָל אֶחָד כּוֹחוֹת נֶפֶשׁ מֻגְבָּלִים, אוּלָם בָּ"עֶצֶם" הֵם מְחֻבָּרִים, בִּמְיֻחָד זוּג נָשׂוּי שֶׁבְּשָׁרְשָׁם הֵם נְשָׁמָה אַחַת. הַדִּבּוּר שֶׁמִּצַּד שָׁרְשׁוֹ הוּא בְּעֶצֶם הַנֶּפֶשׁ מְתַוֵּךְ בֵּינֵיהֶם. כָּל הַחָכְמָה הִיא לִהְיוֹת "מְקַבֵּל", לִהְיוֹת מַאֲזִין וּמַקְשִׁיב מְנַסֶּה לְהָבִין אֶת הָאַחֵר וְהַשּׁוֹנֶה, עַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְחַבֵּר הֲפָכִים וְנִגּוּדִים, וְיוֹתֵר מִזֶּה, הוּא יוֹדֵעַ שֶׁעַל יְדֵי בֶּן/בַּת הַזּוּג מִתְגַּלָּה הַבְּחִינָה הָעֶלְיוֹנָה, מִתְגַּלֶּה הָעֶצֶם, וְהוּא מַחְכִּים. הוּא יוֹדֵעַ שֶׁעַל יְדֵי קַבָּלַת הָאַחֵר וַהֲכָלָתוֹ מִתְגַּלֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנַּעֲשָׂה שֻׁתָּף בִּגְלַל נַחַת הָרוּחַ שֶׁעָשׂוּ לוֹ בְּיַחֲסֵיהֶם וּבְדִבּוּרֵיהֶם. וְאָז בְּנֵי הַזּוּג חַיִּים בְּהַרְמוֹנְיָה בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב וְהוֹלְכִים מֵחַיִל אֶל חַיִל.
וְחָשׁוּב לִזְכֹּר כְּפִי שֶׁמַּסְבִּיר הָרַבִּי, שֶׁחֲתֻנָּה הִיא "פְּעֻלָּה נִמְשֶׁכֶת", וּ"בְּכָל יוֹם וָיוֹם הָוֵי קִנְיָן חָדָשׁ", וְטַעַם הַדָּבָר – כִּי זָכָר וּנְקֵבָה הֵם הֲפָכִים, וְכָל חִבּוּר שֶׁל הֲפָכִים צָרִיךְ פְּעֻלָּה נִמְשֶׁכֶת כָּל הַזְּמַן (רְאֵה לִקּוּטֵי שִׂיחוֹת חֵלֶק ה עַמּוּד 178 בַּהֶעָרָה).
(על פי "הבית היהודי" מאת הרב יוסף קרסיק עמ' 289-306)
פרסום תגובה חדשה