תכלית הזוגיות – אהבת השם

יום ראשון ג׳ אב ה׳תשע״ח
"עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תְּהִלִּים פט,ג). הַשֵּׁם בָּרָא אֶת הָעוֹלָם בְּמִדַּת הַחֶסֶד. וּפְנִימִיּוּת הַחֶסֶד הִיא הָאַהֲבָה, וּמִכָּאן שֶׁהָאַהֲבָה הִיא יְסוֹד הַחַיִּים.
מאת שולמית שמידע
mission

הָעוֹלָם כְּמָשָׁל

הַתּוֹרָה שֶׁבְּמַהוּתָהּ הִיא מָשָׁל נִקְרֵאת "הַמָּשָׁל הַקַּדְמוֹנִי" כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר שְׁמוּאֵל-א (כד,יג): "כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי". וּכְהֶסְבֵּר רַשִׁ"י עַל הַפָּסוּק "וְהָאֱלֹקִים אִנָּה לְיָדוֹ", (מִשְׁפָּטִים כא,יג): "מְשַׁל הַקַּדְמוֹנִי הִיא הַתּוֹרָה". הַגְדָּרַת הַתּוֹרָה "מְשַׁל הַקַּדְמוֹנִי" מְסַיַּעַת לָנוּ לַחְדֹּר לְסוֹד מַהוּתָהּ.

 

מַהוּ מָשָׁל?

מָשָׁל, הוּא מֵעֵין לְבוּשׁ הַהוֹפֵךְ רַעְיוֹן מֻפְשָׁט וְעָמֹק לְקַל וּפָשׁוּט. כְּלוֹמַר, בְּאֶמְצָעוּת הַמָּשָׁל נָבִין אֶת הָרַעְיוֹן. וְאָכֵן, מָשָׁל טוֹב שֶׁבּוֹ מְצוּיִים כָּל הַהֶבֵּטִים שֶׁל הָרַעְיוֹן, מְסַיֵּעַ לְהָבִין אֶת הָרַעְיוֹן עַל כָּל פְּרָטָיו. מָשָׁל אֲמִתִּי, לֹא זוֹ בִּלְבַד שֶׁתּוֹאֵם אֶת הַנִּמְשָׁל, אֶלָּא נוֹבֵעַ וּמִשְׁתַּלְשֵׁל מִמֶּנּוּ. לְמָשָׁל אוֹר וְחֹשֶׁךְ גַּשְׁמִיִּים, יוֹם וְלַיְלָה, שָׁמַיִם וָאָרֶץ יְכוֹלִים לְשַׁמֵּשׁ מָשָׁל לְמֻשָּׂגִים נַעֲלִים וְרוּחָנִיִּים בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים. וּכְמוֹ הַחָכְמָה שֶׁנֶּחְשֶׁבֶת לְאוֹר, כִּי יֵשׁ בָּהּ בְּהִירוּת וְגִלּוּי, וְהֶעְדֵּר הַחָכְמָה – לְחֹשֶׁךְ.

 

תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה הִיא שַׁעֲשׁוּעֵי הַמֶּלֶךְ בְּעַצְמוּתוֹ, בָּהּ הִכְנִיס הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עַצְמוֹ. בִּמְקוֹרָהּ וְשָׁרְשָׁהּ הִיא עוֹסֶקֶת בְּעִנְיָנִים רוּחָנִיִּים טְהוֹרִים וַעֲדִינִים בְּיוֹתֵר, אֶלָּא שֶׁיָּרְדָה בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגוֹת מִמַּדְרֵגָה לַמַּדְרֵגָה עַד שֶׁהִגִּיעָה לָעוֹלָם הַזֶּה הַגַּשְׁמִי וּמְדַבֶּרֶת בְּמֻשָּׂגִים גַּשְׁמִיִּים: "שְׁנַיִם הָאוֹחֲזִים בְּטַלִּית", "הַמַּחְלִיף פָּרָה בַּחֲמוֹר" וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלֶּה, כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לִלְמֹד אוֹתָהּ וּלְקַיְּמָהּ.

 

אִם כֵּן, הַתּוֹרָה הִיא רַק מָשָׁל לְתוֹרַת הַשֵּׁם, וּמִכֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בָּהּ אֵין-סוֹף מַדְרֵגוֹת, אֶפְשָׁר לִלְמֹד אֶת הַתּוֹרָה בְּאֵין סוֹף רָמוֹת שׁוֹנוֹת.

 

וּכְשֵׁם שֶׁהַתּוֹרָה הִיא מָשָׁל, גַּם הַחַיִּים הֵם מָשָׁל, שֶׁהֲרֵי הַשֵּׁם הִסְתַּכֵּל בַּתּוֹרָה וּבָרָא עוֹלָם. עוֹלָם גַּשְׁמִי, שֶׁהוּא מָשָׁל לְעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים רוּחָנִיִּים. וְגַם הוֹרִיד לָעוֹלָם נְשָׁמוֹת שֶׁהִתְלַבְּשׁוּ בְּגוּפִים, כְּדֵי שֶׁדֶּרֶךְ קִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה בְּגַשְׁמִיּוּת בָּעוֹלָם הַגַּשְׁמִי יַכִּירוּ אוֹתוֹ. שֶׁתַּכְלִית הַבְּרִיאָה הִיא "בְּגִין דְּיִשְׁתְּמוֹדְעוּן לֵיהּ", כְּדֵי שֶׁיַּכִּירוּ אוֹתוֹ. כְּלוֹמַר, הָעוֹלָם הַחָמְרִי וְהָאָדָם הַגַּשְׁמִי הַמְּקַיֵּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת בְּגַשְׁמִיּוּת הֵם מָשָׁל לֶאֱלֹקוּת, וְעַל יְדֵיהֶם יָכוֹל הָאָדָם לָדַעַת אֶת הַשֵּׁם יְדִיעָה בִּבְחִינַת הַכָּרָה וְהַרְגָּשָׁה.

 

וְאָכֵן, כַּיּוֹם אָנוּ יְכוֹלִים לִלְמֹד אֶת הַתּוֹרָה, רַק כְּפִי שֶׁהִתְלַבְּשָׁה בְּמֻשְּׂגֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, לָכֵן אָמְרוּ חֲזַ"ל: "אַשְׁרֵי מִי שֶׁבָּא לְכָאן וְתַלְמוּדוֹ בְּיָדוֹ", כִּי עַל יְדֵי מַה שֶּׁלָּמַד כָּאן, יוּכַל לְהָבִין סוֹדוֹת נַעֲלִים. לֶעָתִיד לָבוֹא יִפָּתְחוּ לְפָנֵינוּ מַעַיְנוֹת הַתּוֹרָה הָעֶלְיוֹנִים, וְנוּכַל לְהָבִין אֶת הַתּוֹרָה הַטְּהוֹרָה עַל כָּל רְבָדֶיהָ הַסְּתוּמִים, וּמִכֵּיוָן שֶׁהַשֵּׁם הִכְנִיס עַצְמוֹ בַּתּוֹרָה, וְאוֹרַיְתָא וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא כֻּלָּא חַד, הֲרֵי שֶׁעַל יְדֵי לִמּוּד תּוֹרָה וְקִיּוּמָהּ נְגַלֶּה אֶת הַשֵּׁם, וּכְמוֹ שֶׁכּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם בְּסוֹף "הַיָּד הַחֲזָקָה": "וּבְאוֹתוֹ הַזְּמַן… לֹא יִהְיֶה עֵסֶק כָּל הָעוֹלָם אֶלָּא לָדַעַת אֶת הַשֵּׁם בִּלְבַד, וּלְפִיכָךְ יִהְיוּ יִשְׂרָאֵל חֲכָמִים גְּדוֹלִים וְיוֹדְעִים דְּבָרִים הַסְּתוּמִים וְיַשִּׂיגוּ דַּעַת בּוֹרְאָם כְּפִי כֹּחַ הָאָדָם". שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת הַשֵּׁם כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעי' יא,ט). עַד שֶׁתּוֹרָה זוֹ (שֶׁלֹּא תִּהְיֶה מֻחְלֶפֶת!) תֵּרָאֶה בְּעֵינֵינוּ כַּחֲדָשָׁה, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "תּוֹרָה חֲדָשָׁה מֵאִתִּי תֵּצֵא" (יְשַׁעְיָה נא,ד. וַיִּקְרָא-רַבָּה פָּרָשָׁה יג,ג). וְלָזֶה נִתְאַוּוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל וְלָזֶה כֻּלָּנוּ מְצַפִּים.

 

זֶהוּ הַהֶבְדֵּל בֵּין גָּלוּת לִגְאֻלָּה: גָּלוּת הִיא הַהֶסְתֵּר וְהַהֶעְלֵם. עוֹלָם שֶׁבּוֹ הָאֵ-ל מִסְתַּתֵּר, וְהַגְּאֻלָּה הִיא יְדִיעַת הַנִּמְשָׁל לְעָמְקוֹ, יְדִיעַת הַתּוֹרָה עַל כָּל רְבָדֶיהָ, כּוֹלֵל סוֹדוֹתֶיהָ וּמִסְתַּר צְפוּנוֹתֶיהָ, בַּד בְּבַד עִם יְדִיעַת הַשֵּׁם שֶׁהִכְנִיס עַצְמוֹ בַּתּוֹרָה – גִּלּוּי אֱלֹקוּת, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ, וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" (ישעי' ל,כ).

 

הַתַּכְלִית – גִּלּוּי אֱלֹקוּת

גְּדוֹלֵי עוֹלָם וּנְבִיאִים זָכוּ לִידִיעַת אֱלֹקוּת בָּעוֹלָם הַזֶּה, אוּלָם רֹב בְּנֵי אָדָם טֶרֶם זָכוּ לָזֶה, אִם כִּי כָּל יְהוּדִי בִּפְנִימִיּוּתוֹ מִשְׁתּוֹקֵק לָדַעַת אֶת הַשֵּׁם, לְהַכִּיר וּלְהַרְגִּישׁ אוֹתוֹ, וְלֶאֱהֹב אוֹתוֹ.

יְדוּעַ הַסִּפּוּר אוֹדוֹת הָרַבִּי הָרָשָׁ"בּ שֶׁבִּהְיוֹתוֹ בֶּן 4 אוֹ 5 שָׁנִים נִכְנַס אֶל זְקֵנוֹ הַצֶּמַח צָדַק בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ פָּרָשַׁת וַיֵּרָא, וְהִתְחִיל לִבְכּוֹת בְּאוֹמְרוֹ: מִפְּנֵי מָה נִרְאָה הַשֵּׁם אֶל אַבְרָהָם אָבִינוּ וְלָנוּ אֵינוֹ נִרְאֶה. וַיַּעֲנֵהוּ הַצֶּמַח צֶדֶק, כְּשֶׁיְּהוּדִי צַדִּיק בְּגִיל 99 מַחְלִיט שֶׁעָלָיו לָמוּל אֶת עַצְמוֹ – כְּדַאי הוּא שֶׁיִּתְגַּלֶּה אֵלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (הַיּוֹם יוֹם ט' חֶשְׁוָן).

 

מָה אֶפְשָׁר לִלְמֹד מִסִּפּוּר זֶה?

כְּדֵי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִתְגַּלֶּה לָאָדָם, הָאָדָם צָרִיךְ לִהְיוֹת רָאוּי לַגִּלּוּי. מָה הוּא צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת? "לָמוּל" אֶת עַצְמוֹ, כְּלוֹמַר, לְהָסִיר אֶת הָעָרְלָה. הָעָרְלָה הִיא מָשָׁל לְעָרְלַת הַלֵּב הַמְּחַפֶָּּה עַל פְּנִימִיּוּת נַפְשׁוֹ שֶׁל הַיְּהוּדִי. הָעֲבוֹדָה שֶׁלָּנוּ בָּעוֹלָם הִיא לְחַפֵּשׂ אֶת הַטָּמוּן וְהַנִּסְתָּר בַּלֵּב. וּכְמוֹ שֶׁמַּסְבִּיר אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן בְּאִגֶּרֶת הַקֹּדֶשׁ ד, שֶׁבְּלַהַב יְסוֹד הָאֵשׁ הָאֱלֹקִית שֶׁבַּלֵּב יֵשׁ שְׁתֵּי בְּחִינוֹת: חִיצוֹנִיּוּת וּפְנִימִיּוּת. בְּחִיצוֹנִיּוּת הַלֵּב אָנוּ מְעוֹרְרִים אֶת אַהֲבַת הַשֵּׁם עַל יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת בִּגְדֻלַּת הַשֵּׁם בְּחָכְמָה וּבִינָה וּמִזֶּה מִתְלַהֵב הַלֵּב וּמִשְׁתּוֹקֵק לְאַהֲבַת הַבּוֹרֵא וְאָכֵן תְּבוּנָה זוֹ מוֹלִידָה אַהֲבָה עַזָּה כְּרִשְׁפֵּי אֵשׁ. אוּלָם פְּנִימִיּוּת הַלֵּב הִיא לְמַעְלָה מַעְלָה מֵעַל הַבִּינָה וְהַדַּעַת – "וּפְנִימִיּוּת הַלֵּב הִיא הַנְּקֻדָּה שֶׁבִּפְנִימִיּוּת הַלֵּב וְעֻמְקָא דְּלִבָּא שֶׁהִיא לְמַעְלָה מַעְלָה מִבְּחִינַת הַדַּעַת וְהַתְּבוּנָה", וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ הַשֵּׁם" (תהילים קל,א). בְּלֵב הָאָדָם הַרְבֵּה דַּרְגוֹת עֹמֶק, שֶׁלַּתְּבוּנָה וְלַדַּעַת אֵין נְגִיעָה שָׁם כְּלָל.

מַדּוּעַ?…

כִּי בְּחִינַת פְּנִימִיּוּת הַלֵּב וְהַנִּיצוֹץ הָאֱלֹקִי הַטָּמוּן בָּהּ הוּא נִסְתָּר… הוּא בְּגָלוּת בְּתוֹךְ הַלֵּב, כִּי עָלָיו מְכַסָּה הָעָרְלָה הַבָּאָה מִתַּאֲווֹת הָאָדָם. כְּדֵי לְגַלּוֹת אֶת הַנִּיצוֹץ הָאֱלֹקִי וּפְנִימִיּוּת הַלֵּב יֵשׁ לָמוּל אֶת הַלֵּב, וּכְמוֹ שֶׁבַּמִּילָה יֵשׁ שְׁתֵּי בְּחִינוֹת: מִילָה וּפְרִיעָה – מִילָה לַתַּאֲווֹת הַגַּסּוֹת וּפְרִיעָה לַכִּסּוּיִים הַדַּקִּים. כָּךְ גַּם בַּלֵּב יֵשׁ כִּסּוּי עָבֶה וְיֵשׁ כִּסּוּיִים דַּקִּים.

עֲבוֹדָתֵנוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה הִיא לְהָסִיר אֶת הַכִּסּוּי הַגַּס עַל יְדֵי קִיּוּם תּוֹרָה וּמִצְווֹת וּבִפְרָט בְּקִיּוּם מִצְוַת הַחֶסֶד, מִצְוַת הַצְּדָקָה, הַשְּׁקוּלָה כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת, וּבִמְיֻחָד אֵצֶל מִי שֶׁפַּרְנָסָתוֹ קָשָׁה וְנוֹתֵן צְדָקָה, וּנְתִינָתוֹ לַצְּדָקָה הִיא כִּנְתִינַת חַיֵּי נַפְשׁוֹ מַמָּשׁ, לָכֵן זוֹכֶה לְהָסִיר הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים וְהַכִּסּוּיִים הַגַּסִּים מֵהַלֵּב. דֻּגְמַת אַבְרָהָם אָבִינוּ שֶׁהֵסִיר אֶת הָעֲרֵלָה כְּשֶׁהָיָה זָקֵן בֶּן 99 שָׁנָה, שֶׁזּוֹהִי מְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ. לָכֵן אָסוּר לָנוּ לְהִתְפַּעֵל מִן הָעֲבוֹדָה הַקָּשָׁה הַכְּרוּכָה בְּנִסְיוֹנוֹת רַבִּים, כִּי דַּוְקָא בִּזְכוּת זֶה נִזְכֶּה לְגִלּוּי אֱלֹקוּת.

לֶעָתִיד לָבוֹא נִזְכֶּה גַּם לַפְּרִיעָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָסִיר גַּם אֶת הַקְּלִפָּה הַדַּקָּה, שֶׁהֲרֵי הִבְטִיחַ לָנוּ, שֶׁיָּסִיר אֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה מִן הָאָרֶץ, וְאָז נִזְכֶּה לֹא רַק לְגִלּוּי אֱלֹקוּת בְּאֹפֶן שֶׁל שְׁמִיעָה, אֶלָּא לְגִלּוּי אֱלֹקוּת בְּאֹפֶן שֶׁל רְאִיָּה, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי הַשֵּׁם דִּבֵּר (ישעי' מ,ה). גַּם הַבָּשָׂר יִרְאֶה אֱלֹקוּת, וְלֹא רַק הָאָדָם אֶלָּא "כָּל בָּשָׂר". וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ, וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" (ישעי' ל,כ). דָּבָר שֶׁאֲפִלּוּ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, רַבָּן שֶׁל נְבִיאִים, לֹא זָכָה לוֹ, שֶׁהֲרֵי כַּאֲשֶׁר בִּקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם: "הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ" (שמות לג,יח), הֱשִׁיבוֹ הַשֵּׁם: "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי" (שמות לג,כ). אוּלָם לְאַחַר מַעֲשֵׂינוּ וַעֲבוֹדָתֵנוּ כָּל מֶשֶׁךְ זְמַן הַגָּלוּת הָאֲרֻכָּה, נַעֲשֵׂינוּ כְּלִי מֻכְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַהֶאָרָה הָאֱלֹקִית, נַעֲשֵׂינוּ רְאוּיִים לִרְאוֹת אֱלֹקוּת, עַד שֶׁכֻּלָּנוּ נֵהָפֵךְ לִנְבִיאִים, כִּי הַשֵּׁם יִשְׁפֹּךְ אֶת רוּחוֹ עָלֵינוּ, וַאֲפִלּוּ הַבָּנִים וְהַבָּנוֹת הַקְּטַנִּים יִהְיוּ נְבִיאִים יוֹתֵר מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ. כְּכָתוּב: …"אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם" (יוֹאֵל ג,א).

 

אִישׁ וְאִשָּׁה מָשָׁל לְהַשֵּׁם וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל

"עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תְּהִלִּים פט,ג). הַשֵּׁם בָּרָא אֶת הָעוֹלָם בְּמִדַּת הַחֶסֶד. וּפְנִימִיּוּת הַחֶסֶד הִיא הָאַהֲבָה, וּמִכָּאן שֶׁהָאַהֲבָה הִיא יְסוֹד הַחַיִּים.

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֶצֶם הַטּוֹב וְטֶבַע הַטּוֹב לְהֵיטִיב. הַשֵּׁם הֶחָפֵץ בַּחֶסֶד בָּרָא אָדָם כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ לְמִי לָתֵת אֶת הַחֶסֶד, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ עִם מִי לְהֵיטִיב. לָשׁוֹן אַחֵר, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֶחְלִיט שֶׁ"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ", לֹא טוֹב לוֹ לִהְיוֹת לְבַד, לָכֵן בָּרָא אֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל הִיא הַשְּׁכִינָה, אִשְׁתּוֹ, כִּבְיָכוֹל, עַל יְדֵי שֶׁהוֹצִיא חֵלֶק מִמֶּנּוּ, חֵלֶק מִן הָאוֹר הָאֱלֹקִי הָאֵינְסוֹפִי שֶׁבְּתוֹכוֹ. וְעַל כָּךְ אָמַר שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב".

אִם כֵּן, כָּל קֶשֶׁר הַזּוּגִיּוֹת בֵּין אִישׁ לְאִשָּׁה הוּא מָשָׁל לַקֶּשֶׁר שֶׁבֵּינֵינוּ לְבֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וְאָכֵן, קֶשֶׁר הַנִּשּׂוּאִין אֵינוֹ רַק הַבְטָחַת הַהֶמְשֵׁכִיּוּת, וִיצִירַת מִסְגֶּרֶת מִשְׁפַּחְתִּית וְחֶבְרָתִית מְסֻדֶּרֶת. הַחִבּוּר בֵּין זָכָר לִנְקֵבָה, בֵּין אִישׁ לְאִשָּׁה הוּא מַהוּת אֱלֹקִית, וְכָל קֶשֶׁר בֵּין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם הוּא קֶשֶׁר שֶׁל זוּגִיּוֹת, וּבְעֶצֶם, הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בָּנוּי מִכּוֹחוֹת זִכְרִיִּים וְכוֹחוֹת נִקְבִיִּים שֶׁשּׁוֹאֲפִים לְהִתְחַבֵּר. זוֹהִי תְּכוּנָה עוֹלָמִית הַטְּבוּעָה בַּבְּרִיאָה – זָכָר וּנְקֵבָה, מַשְׁפִּיעַ וּמְקַבֵּל, אוֹר וּכְלִי, שֶׁחַיָּבִים לְהִתְאַחֵד.

הָאִישׁ לְבַד וְאִשָּׁה לְבַדָּהּ הֵם בְּגֶדֶר "פַּלְגָּא גּוּפָא", שֶׁחַיִּים בְּחֹסֶר שְׁלֵמוּת וּבְחֹסֶר הַרְמוֹנְיָה. רַק כַּאֲשֶׁר אִישׁ וְאִשָּׁה מִתְחַבְּרִים בְּקִשְׁרֵי נִשּׂוּאִין יֵשׁ שְׁלֵמוּת. "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם… וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בְּרֵאשִׁית ה,ב). רַק כְּשֶׁהֵם בְּיַחַד הֵם קְרוּיִים "אָדָם". רַק אָז הֵם מַתְחִילִים לְהַגְשִׁים בֶּאֱמֶת אֶת הַתָּכְנִית שֶׁתִּכְנֵן הַבּוֹרֵא עֲבוּרָם. אָמְרוּ חֲכָמִים: "כָּל אָדָם שֶׁאֵין לוֹ אִשָּׁה שָׁרוּי בְּלֹא שִׂמְחָה, בְּלֹא בְּרָכָה, בְּלֹא טוֹבָה, בְּלֹא תּוֹרָה, בְּלֹא חוֹמָה, בְּלֹא שָׁלוֹם" (יְבָמוֹת סב,ב).

אִישׁ וְאִשָּׁה הֵם שְׁנֵי חֲצָאֵי נְשָׁמוֹת שֶׁמִּתְחַבְּרִים לְאֶחָד בְּנִשּׂוּאֵיהֶם. "אַרְבָּעִים יוֹם קֹדֶם יְצִירַת הַוָּלָד יוֹצֵאת בַּת קוֹל וּמַכְרֶזֶת: בַּת פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִי". הַמַּשְׁמָעוּת הִיא, שֶׁהַזִּוּוּג שֶׁל כָּל אֶחָד קָבוּעַ מֵרֹאשׁ, וְאִם לֹא תִּהְיֶה הַפְרָעָה מִבְּחִינַת הִתְנַהֲגוּת שְׁלִילִית, מֻבְטָח לָהֶם לְהַגִּיעַ זֶה לָזֶה וּלְהִתְחַבֵּר בְּקִשְׁרֵי נִשּׂוּאִין.

כָּאָמוּר, בְּכָל קֶשֶׁר שֶׁבֵּין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם יֵשׁ זוּגִיּוֹת, אוּלָם הַזּוּגִיּוֹת שֶׁבְּחַיֵּי נִשּׂוּאִין בִּהְיוֹתָהּ צֵרוּף שֶׁל שְׁנֵי חֲצָאֵי נְשָׁמוֹת לִנְשָׁמָה אַחַת, וּבִהְיוֹת בְּנֵי הַזּוּג בְּקֶשֶׁר רָצוּף עִם מַטָּרָה בְּרוּרָה שֶׁל בְּנִיַּת בַּיִת נֶאֱמָן בְּיִשְׂרָאֵל, הֲרֵי שֶׁמִּמֵּילָא נוֹצֶרֶת אֵצֶל בְּנֵי הַזּוּג סַדְנָה מְצֻיֶּנֶת לְלִמּוּד אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל וּלְקִיּוּם מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" בָּאֹפֶן הַמְּדֻיָּק וְהַנַּעֲלֶה בְּיוֹתֵר, שֶׁבְּאֶמְצָעוּתָהּ נִתָּן לְגַלּוֹת אֶת הַכּוֹחוֹת הַפְּנִימִיִּים הַגְּנוּזִים, וּלְתַקֵּן אֶת הַמִּדּוֹת.

וְאָכֵן אִישׁ וְאִשָּׁה מַשְׁלִימִים זֶה אֶת זֶה, וְאִם עוֹשִׂים עֲבוֹדָתָם כַּשּׁוּרָה וּמִשְׁתַּדְּלִים לְהָבִין זֶה אֶת זֶה, מֻבְטָח לָהֶם שֶׁיַּגִּיעוּ לְאַחְדוּת בֵּינֵיהֶם וְיִבְנוּ קֶשֶׁר חָזָק וְיַצִּיב וְיִחְיוּ בְּאַהֲבָה וְאַחֲוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת מִתּוֹךְ יְדִיעָה הַכּוֹלֶלֶת הַכָּרָה וְהַרְגָּשָׁה לְבֶן/בַּת הַזּוּג, דֻּגְמַת אָדָם הָרִאשׁוֹן עָלָיו נֶאֱמַר: "וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ" (בְּרֵאשִׁית ד,א), וְהַשְּׁכִינָה תִּהְיֶה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם.

וְהָעִקָּר, שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ יִלְמְדוּ בְּנֵי הַזּוּג אַהֲבַת הַשֵּׁם, וּכְמוֹ שֶׁמַּסְבִּיר הָרַמְבַּ"ם: וְכֵיצַד הִיא הָאַהֲבָה הָרְאוּיָה? הוּא שֶׁיֹּאהַב אֶת הַשֵּׁם אַהֲבָה גְּדוֹלָה יְתֵרָה עַזָּה מְאוֹד עַד שֶׁתְּהֵא נַפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְּאַהֲבַת הַשֵּׁם וְנִמְצָא שׁוֹגֶה בָּהּ תָּמִיד כְּאִלּוּ חוֹלֵה חֹלִי הָאַהֲבָה שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ פְּנוּיָה מֵאַהֲבַת אוֹתָהּ אִשָּׁה וְהוּא שׁוֹגֶה בָּהּ תָּמִיד בֵּין בְּשִׁבְתּוֹ בֵּין בְּקוּמוֹ בֵּין בְּשָׁעָה שֶׁהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה יָתֵר מִזֶּה תִּהְיֶה אַהֲבַת הַשֵּׁם בְּלֵב אוֹהֲבָיו שׁוֹגִים בָּהּ תָּמִיד כְּמוֹ שֶׁצִּוָּנוּ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ, וְהוּא שֶּׁשְּׁלֹמֹה אָמַר דֶּרֶךְ מָשָׁל, כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אֲנִי וְכָל שִׁיר הַשִּׁירִים מָשַׁל הוּא לְעִנְיָן זֶה (הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה י,ג).

 

הַיְּדִיעָה וְהָאַהֲבָה הֵן סִבָּה וְתוֹצָאָה. הַיְּדִיעָה בָּאָה מִתּוֹךְ מַחְשָׁבָה וְהִתְבּוֹנְנוּת, מִתּוֹךְ מַאֲמָץ לְגַלּוֹת לְהָבִין וְלָדַעַת אֶת בֵֶּּן/בַּת הַזּוּג, וְעַל יְדֵי כָּךְ נוֹצֶרֶת הָאַהֲבָה בֵּינֵיהֶם. וּכְמוֹ כֵן, בִּידִיעַת וְאַהֲבַת הַשֵּׁם, שֶׁהַיְּדִיעָה מוֹלִידָה אֶת הָאַהֲבָה. וּכְמוֹ שֶׁכּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם: וְהֵיאַךְ הִיא הַדֶּרֶךְ לְאַהֲבָתוֹ וְיִרְאָתוֹ בְּשָׁעָה שֶׁיִּתְבּוֹנֵן הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיו וּבְרוּאָיו הַנִּפְלָאִים הַגְּדוֹלִים וְיִרְאֶה מֵהֶן חָכְמָתוֹ שֶׁאֵין לָהּ עֵרֶךְ וְלֹא קֵץ, מִיָּד הוּא אוֹהֵב וּמְשַׁבֵּחַ וּמְפָאֵר וּמִתְאַוֶּה תַּאֲוָה גְּדוֹלָה לֵידַע הַשֵּׁם הַגָּדוֹל, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹקִים לְאֵ-ל חָי, וּכְשֶׁמְּחַשֵּׁב בַּדְּבָרִים הָאֵלּוּ עַצְמָן מִיָּד הוּא נִרְתַּע לַאֲחוֹרָיו וְיִפְחַד וְיוֹדֵעַ שֶׁהוּא בְּרִיָּה קְטַנָּה שְׁפָלָה אֲפֵלָה עוֹמֶדֶת בְּדַעַת קַלָּה מְעֻטָּה לִפְנֵי תְּמִים דֵּעוֹת כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד, כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ… מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ, וּלְפִי הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ אֲנִי מְבָאֵר כְּלָלִים גְּדוֹלִים מִמַּעֲשֵׂה רִבּוֹן הָעוֹלָמִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ פֶּתַח לַמֵּבִין לֶאֱהֹב אֶת הַשֵּׁם כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים בְּעִנְיַן אַהֲבָה שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ אַתָּה מַכִּיר אֶת מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם (הִלְכוֹת יְסוֹדִי הַתּוֹרָה ב,ב).

 

וְעוֹד כּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם בְּסֵפֶר הַמִּצְווֹת:

"וּכְבָר אָמְרוּ שֶׁמִּצְוָה זוֹ כּוֹלֶלֶת גַּם כֵּן שֶׁנִּדְרֹשׁ וְנִקְרָא הָאֲנָשִׁים כֻּלָּם לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְעַלֶּה וּלְהַאֲמִין בּוֹ. וְזֶה כִּי כְּשֶׁתֹּאהַב אָדָם תָּשִׂים לִבְּךָ עָלָיו וּתְשַׁבְּחֵהוּ וּתְבַקֵּשׁ הָאֲנָשִׁים לֶאֱהֹב אוֹתוֹ. וְזֶה עַל צַד הַמָּשָׁל כֵּן כְּשֶׁתֹּאהַב הָאֵ-ל בֶּאֱמֶת כַּמָּה שֶׁהִגִּיעָה לְךָ מֵהַשָּׂגַת אֲמִתָּתוֹ הִנֵּה אַתָּה בְּלֹא סָפֵק תִּדְרֹשׁ וְתִקְרָא הַכּוֹפְרִים וְהַסְּכָלִים לִידִיעַת הָאֱמֶת אֲשֶׁר יָדַעְתָּ אוֹתָהּ. וּלְשׁוֹן סִפְרֵי וְאָהַבְתָּ אֶת הַשֵּׁם וכו' אַהֲבֵהוּ עַל הַבְּרִיּוֹת כְּאַבְרָהָם אָבִיךָ שֶׁנֶּאֱמַר וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן. רָצָה לוֹמַר כְּמוֹ שֶׁאַבְרָהָם בַּעֲבוּר שֶׁהָיָה אוֹהֵב הַשֵּׁם כְּמוֹ שֶׁהֵעִיד הַכָּתוּב (ישעי' מ"א) אַבְרָהָם אוֹהֲבִי שֶׁהָיָה גַּם כֵּן לְגֹדֶל הַשָּׂגָתוֹ דָּרַשׁ הָאֲנָשִׁים אֶל הָאֱמוּנָה מֵחֹזֶק אַהֲבָתוֹ כֵּן אַתָּה אֱהֹב אוֹתוֹ עַד שֶׁתִּדְרֹשׁ הָאֲנָשִׁים אֵלָיו" (סֵפֶר הַמִּצְווֹת לְרַמְבַּ"ם, עֲשֵׂה ג').

וּמִכָּאן שֶׁיֵּשׁ קֶשֶׁר הָדוּק בֵּין אַהֲבַת הַשֵּׁם וִידִיעַת הַשֵּׁם, וְקֶשֶׁר הָדוּק בֵּין אַהֲבַת הַשֵּׁם לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל וּבִמְיֻחָד אַהֲבָה בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ.

 

לְמַה זֶּה מְחַיֵּב אֶת בְּנֵי הַזּוּג?

לִהְיוֹת זוּג נָשׂוּי עַל מְנַת לְהָקִים בַּיִת נֶאֱמָן בְּיִשְׂרָאֵל זוֹהִי זְכוּת עֲצוּמָה מְלֵאָה מְשִׂימוֹת וְהִתְחַיְּבוּיוֹת.

 

מָהֵן הַחוֹבוֹת הַבְּסִיסִיּוֹת הַמֻּטָּלוֹת עַל בְּנֵי זוּג?

א. לְקַיֵּם אֶת מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" בְּכָל מְאוֹדֵנוּ.

ב. לְהָבִין שֶׁתַּפְקִידֵנוּ בָּעוֹלָם לְהָפִיץ אוֹר וּלְהֵיטִיב לַסּוֹבְבִים אוֹתָנוּ.

ג. לְהַשְׁפִּיעַ וְלָתֵת בִּנְדִיבוּת.

ד. לַחְשֹׁב עַל הַצַּד הַשֵּׁנִי וּלְחַפֵּשׂ בְּכָל רֶגַע אֵיךְ לְהֵיטִיב עִם בֵֶּּן/בַּת הַזּוּג: לְפַנֵּק, לְסַפֵּק צְרָכִים וּלְהַטּוֹת אֹזֶן קַשֶּׁבֶת וְלֵב מֵבִין וְכוּלֵּיהּ. וּלְהַאֲמִין שֶׁאִם טוֹב לְבֶן/בַּת הַזּוּג, מִמֵּילָא טוֹב גַּם לִי.

ה. לְוַתֵּר עַל הָאֱנוֹכִיּוּת, עַל הַיֶּלֶד הַקָּטָן וְהַקַּטְנוּנִי שֶׁבִּי, שֶׁרוֹצֶה רַק לְקַבֵּל.

ו. לִלְמֹד לְהִתְגַּמֵּשׁ, לְהִתְפַּשֵּׁר וּלְהִתְחַשֵּׁב בְּלִי הֶרֶף כְּדֵי לִיצֹר מַעֲרֶכֶת יְחָסִים אֲמִתִּית וּבְרִיאָה.

ז. לִזְכֹּר תָּמִיד בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, שֶׁאִישׁ וְאִשָּׁה לֹא בָּחֲרוּ זֶה אֶת זֶה. הַזִּוּוּג נַעֲשָׂה עֲבוּרָם כְּבָר מֵרֶגַע יְרִידַת נִשְׁמָתָם לָעוֹלָם, וְאֵין בְּכָךְ טָעוּת. אִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זִוֵּג, הֲרֵי שֶׁמָּצָא לְנָכוֹן לָתֵת לִבְנֵי הַזּוּג עֲבוֹדָה רוּחָנִית מְשֻׁתֶּפֶת, וּכְכָל שֶׁהִיא קָשָׁה יוֹתֵר הִיא מוֹעִילָה יוֹתֵר.

ח. וְעִקַּר הָעִקָּרִים, לְהַכְנִיס אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֻׁתָּף בְּחַיֵּי הַנִּשּׂוּאִין. בְּכָל צַעַד בַּחַיִּים הַמְּשֻׁתָּפִים עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ, מַה הַשֵּׁם רוֹצֶה מֵאִתָּנוּ בִּכְלָל וּבְרֶגַע זֶה בִּפְרָט. לָדַעַת וּלְהַפְנִים שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה שֶׁנֹּאהַב זֶה אֶת זֶה וּנְכַבֵּד זֶה אֶת זֶה, וְהוּא צוֹפֶה וּמַבִּיט בָּנוּ מִלְּמַעְלָה וּמְסַיֵּעַ. וּבְעִקָּר, לְהַרְגִּישׁ אֶת הַמְּחֻיָּבוּת שֶׁלָּנוּ בַּקֶּשֶׁר, שֶׁהֲרֵי כְּשֵׁם שֶׁאָנוּ מִתְנַהֲגִים זֶה עִם זֶה, כָּךְ הוּא מִתְנַהֵג עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה!

 

הָאֶתְגָּר הַיּוֹמִי: לְעוֹרֵר אֶת הָאַהֲבָה הַטִּבְעִית הַמְּסֻתֶּרֶת בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֵׂה תּוֹךְ הִתְבּוֹנְנוּת שֶׁל לְפָחוֹת כַּחֲצִי שָׁעָה בְּיוֹם.

 

פרסום תגובה חדשה

test email