תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
ט"ו בשבט – חידון הפתגמים
מָהֵם הַפִּתְגָּמִים הָעוֹמְדִים מֵאֲחוֹרֵי מִשְׁפָּטִים אֵלֶּה?
א. אִם חָטְאוּ הָאָבוֹת, הַבָּנִים יְקַבְּלוּ אֶת הָעֹנֶשׁ?!…
ב. בְּעָיָה אוֹ חִידָה קָשָׁה לְפִתְרוֹן. אוֹ אָדָם שֶׁקָּשֶׁה לַחֲקֹר אוֹ לְהוֹצִיא מִמֶּנּוּ מֵידַע.
ג. הַכֹּל שְׁרוּיִים בְּשַׁלְוָה וּבְנַחַת בְּאֵין מַפְרִיעַ וּבְשָׁלוֹם
ד. דָּבָר טוֹב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ פְּגָם קָטָן
ה. הַחֲזָקִים וְהַחֲשׁוּבִים נִפְגְּעוּ, אָז מַה יִּהְיֶה גּוֹרָלָם שֶׁל הַחַלָּשִׁים וְהַפְּשׁוּטִים?
ו, טִפֵּשׁ, מַסְבִּירִים לוֹ וְאֵין הוּא מֵבִין כְּלוּם
ז. בָּחוּר כַּהֲלָכָה, גֶּבֶר בִּגְבָרִים
ח. הוֹרֵס אֶת הַבָּסִיס עָלָיו הוּא נִשְׁעָן
ט. דַּבֵּר אֶל אֲנָשִׁים שֶׁאֵינָם מַקְשִׁיבִים כְּלָל (כְּקוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר)
י. מַה שֶּׁיֵּשׁ לַאֲחֵרִים נִרְאֶה לָנוּ טוֹב יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר מַה שֶּׁיֵּשׁ לָנוּ
יא. מִי שֶׁטּוֹרֵחַ וְעוֹבֵד קָשֶׁה יִזְכֶּה בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר לִרְאוֹת בְּרָכָה בַּעֲמָלוֹ
יב. יֵשׁ דִּמְיוֹן בֵּין צֶאֱצָאִים (הַתַּפּוּחִים) לְהוֹרֵיהֶם (הָעֵץ) בַּתְּכוּנוֹת, בַּהִתְנַהֲגוּת, אוֹ בְּהַשְׁקָפַת הָעוֹלָם
יג. הַבּוֹטֵחַ בְּהַשֵּׁם דּוֹמֶה לְעֵץ הַסָּמוּךְ לְפֶלֶג מַיִם – תָּמִיד רַעֲנָן שֶׁאֵינוֹ חָשׁ בַּחֹם הַכָּבֵד, וְאֵינוֹ חָדֵל מִלְּהָנִיב פֵּרוֹת.
יד. תַּלְמִיד חָדָשׁ מְלַמֵּד מוֹרֶה וָתִיק
טו. לָקַח עַל עַצְמוֹ מְשִׂימָה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְמַלֵּא
טז. עָנָה לוֹ שֶׁלֹּא לָעִנְיָן
יז. הַשּׁוֹר יוֹדֵעַ שֶׁבְּעָלָיו קוֹנֶה אוֹתוֹ, מְגַדְּלוֹ וְדוֹאֵג לִצְרָכָיו, וְגַם חֲמוֹר יוֹדֵעַ שֶׁבְּעָלָיו מֵכִין לוֹ אֹכֶל טוֹב
יח. בְּהַרְבֵּה מוּבָנִים אָדָם דּוֹמֶה לְעֵץ
יט. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא עֵצִים כְּדֵי לְהַנּוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם
כ. הַבֵּן דּוֹמֶה לְאָבִיו
כא. לֹא הָיוּ דְּבָרִים מֵעוֹלָם
כב. תַּטְרִיד מִישֶׁהוּ אַחֵר
כג. לְכָל עֵשֶׂב יֵשׁ כֹּחַ וּסְגֻלָּה מְיֻחֶדֶת הַנִּתֶּנֶת לוֹ מִלְּמַעְלָה
כד. עָדִיף שֶׁהָאָדָם יִהְיֶה רַךְ, יִתְכּוֹפֵף וִיוַתֵּר עַל דַּעְתּוֹ, וְלֹא יִהְיֶה עַקְשָׁן
כה. מֵרֹב פְּרָטִים אֵין רוֹאִים אֶת הַדָּבָר הֶחָשׁוּב
כו. דָּבָר אוֹ אָדָם שֶׁאֵין לִסְמֹךְ עָלָיו אוֹ לִבְטֹחַ בּוֹ כְּלָל
כז. מִשְׁפָּחָה מְרֻבַּת יְלָדִים
כח. הִתְבַּסֵּם מִנִּצְחוֹנוֹ וְהִפְסִיק לְהִתְאַמֵּץ לִזְכּוֹת בְּנִצְחוֹנוֹת נוֹסָפִים
כט. הִסְתַּמֵּךְ עַל אָדָם יָדוּעַ וּמָעֳרָךְ, עַל מִי שֶּׁמֵּבִין בַּדָּבָר
ל. הַצַּדִּיק דּוֹמֶה לְעֵץ גָּבוֹהַּ חָזָק וְיָפֶה שֶׁפּוֹרֵחַ כְּמוֹ תָּמָר, הַחוֹזֵר וּפוֹרֵחַ שָׁנָה אַחַר שָׁנָה. וְשׁוֹלֵחַ עֲנָפָיו כָּאֶרֶז שֶׁבַּלְבָנוֹן.
הַפִּתְגָּמִים
א. אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה (ירמיהו לא, כח)?
ב. אֱגוֹז קָשֶׁה לְפִצּוּחַ
ג. אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ (מלכים א' ה, ה)
ד. אַלְיָה וְקוֹץ בָּהּ
ה. אִם בָּאֲרָזִים נָפְלָה שַׁלְהֶבֶת, מַה יַּעֲשׂוּ אֲזוֹבֵי הַקִּיר (מועד קטן כה ע"ב) ?
ו. בּוּל עֵץ
ז. בָּחוּר כָּאֶרֶז
ח. כּוֹרֵת אֶת הֶעָנָף עָלָיו הוּא יוֹשֵׁב
ט. דַּבֵּר אֶל הָעֵצִים וְאֶל הָאֲבָנִים
י. הַדֶּשֶׁא שֶׁל הַשָּׁכֵן יָרֹק יוֹתֵר
יא. הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ (תהלים קכו, ה)
יב. הַתַּפּוּחַ לֹא נוֹפֵל רָחוֹק מִן הָעֵץ
יג. וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ (תהלים א, ג)
יד. וַיָּקוּמוּ הַמְּלָפְפוֹנִים וַיַּכּוּ אֶת הַגַּנָּן
טו. טִפֵּס עַל עֵץ גָּבֹהַּ
טז. טְעָנוֹ חִטִּים, וְהוֹדָה לוֹ בִּשְׂעוֹרִים (מסכת שבועות ו משנה ג)
יז. יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו (ישעיהו א, ג)
יח. כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה (דברים כ, יט)
יט. כָּל הָאִילָנוֹת לַהֲנָאָתָן שֶׁל בְּרִיּוֹת נִבְרְאוּ (ב"ר יג).
כ. כָּעֵץ כֵּן פִּרְיוֹ; הַתַּפּוּחַ אֵינוֹ נוֹפֵל רָחוֹק מִן הָעֵץ
כא. לֹא דֻּבִּים וְלֹא יַעַר
כב. לֵךְ טַפֵּס עַל עֵץ אַחֵר
כג. לְכָל צֶמַח יֵשׁ מַלְאָךְ שֶׁאוֹמֵר לוֹ גְּדַל
כד. לְעוֹלָם יְהֵא אָדָם רַךְ כַּקָּנֶה וְאַל יְהֵא קָשֶׁה כָּאֶרֶז (תענית כ ב)
כה. מֵרֹב עֵצִים לֹא רוֹאִים אֶת הַיַּעַר
כו. מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ (מלכים ב' יח, כא)
כז. מִשְׁפָּחָה עֲנֵפָה
כח. נָח עַל זֵרֵי דַּפְנָה
כט. נִתְלָה בְּאִילָן גָּדוֹל
ל. צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה (תהלים צב, יג)
פרסום תגובה חדשה