תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת תרומה לילדים – מהי תכלית המשכן?
הקראת כתבה
וְעָשׂוּ לִי מִשְׁכָּן וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם
פָּרָשַׁת תְּרוּמָה עוֹסֶקֶת בַּהֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן.
לְשֵׁם כָּךְ מְצֻוִּים בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָקַחַת דְּבָרִים גַּשְׁמִיִּים כְּמוֹ זָהָב וָכֶסֶף,
וּמֵהֶם לַעֲשׂוֹת מִשְׁכָּן לְהַשֵּׁם כְּדֵי שֶׁיִּשְׁכֹּן בְּתוֹכָם.
וְהַשְּׁאֵלָה הַחוֹזֶרֶת עַל עַצְמָהּ תָּמִיד הִיא,
אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָרוּחָנִי וְהַבִּלְתִּי מֻגְבָּל,
שֶׁמְּלוֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ, וְאֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הוּא מָלֵא,
יִשְׁכֹּן בְּמָקוֹם גַּשְׁמִי מְיֻחָד וּמֻגְבָּל,
תְּחִלָּה בַּמִּשְׁכָּן הַנַּיָּד בַּמִּדְבָּר, וְאַחַר כָּךְ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל?…
אֵיזֶה עִנְיָן יֵשׁ לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְצַוּוֹת אֶת בָּנָיו עַל כָּךְ?…
וְהַתְּשׁוּבָה הִיא, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנִּמְצָא בָּעוֹלָם בְּהֶעְלֵם,
חָפֵץ לְגַלּוֹת שְׁכִינָתוֹ בְּמָקוֹם מְיֻחָד, וּבִשְׁבִיל גִּלּוּי הַשְּׁכִינָה צָרִיךְ עֲבוֹדָה.
אוּלָם כַּיָּדוּעַ, בְּכָל מָקוֹם שֶׁיְּהוּדִי עוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם, הוּא מַמְשִׁיךְ לְשָׁם אֶת הַשֵּׁם.
אִם כֵּן, לָמָּה צָרִיךְ מָקוֹם מְיֻחָד לְשֵׁם כָּךְ?…
בְּעֶצֶם לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵין שׁוּם הַגְבָּלוֹת לֹא שֶׁל "מָקוֹם" וְלֹא שֶׁל "לְמַעְלָה מִן הַמָּקוֹם".
אִם כִּי הוּא יָכוֹל לְהִתְגַּלּוֹת דַּוְקָא בִּמְקוֹם הַחִבּוּר שֶׁל "מָקוֹם" וּ"לְמַעְלָה מִן הַמָּקוֹם",
שֶׁזֶּהוּ חִבּוּר הֲפָכִים שֶׁאֵינוֹ נִתְפָּס בְּשֵׂכֶל אֱנוֹשִׁי,
אוּלָם דַּוְקָא זֶה מֵעִיד עַל כֹּחַ עַצְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ, שֶׁהוּא נִמְנָע הַנִּמְנָעוֹת וְכָל יָכוֹל.
הַחִדּוּשׁ שֶׁל הַמִּשְׁכָּן וְהַמִּקְדָּשׁ
זֶהוּ עִנְיַן הַמִּשְׁכָּן וְהַמִּקְדָּשׁ!
שֶׁהֵם בַּעֲלֵי גְּבוּל וְגַם כְּלֵיהֶם בַּעֲלֵי גְּבוּל הַקְּבוּעִים בְּמִדָּה מְסֻיֶּמֶת וּמְדֻיֶּקֶת,
וּבְכָל זֹאת הֵם שַׁיָּכִים לַבְּלִי גְּבוּל!
שֶׁכַּיָּדוּעַ עֲשָׂרָה נִסִּים מֵעַל הַטֶּבַע הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ.
וְעוֹד דָּבָר בִּלְתִּי נִתְפַּס בְּשֵׂכֶל אֱנוֹשִׁי, שֶׁ"מְקוֹם הָאָרוֹן אֵינוֹ מִן הַמִּדָּה",
כְּלוֹמַר, הָאָרוֹן לֹא תָּפַס מָקוֹם בִּמְדִידַת עֶשְׂרִים הָאַמּוֹת שֶׁל קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים.
זֶהוּ גִּלּוּי הַשְּׁכִינָה שֶׁהָיָה בַּמִּשְׁכָּן וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ,
וְעָתִיד לְהִתְגַּלּוֹת בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשְּׁלִישִׁי בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּבְיֶתֶר עַז.
וַעֲתִידִים אָנוּ לִרְאוֹת אֱלֹקוּת בִּפְשִׁיטוּת לֹא רַק בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ אֶלָּא בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ,
שֶׁהַשְּׁכִינָה תִּזְרַח מִמְּקוֹם הַמִּקְדָּשׁ וְתָאִיר לָעוֹלָם כֻּלּוֹ.
לָכֵן אָנוּ מִשְׁתּוֹקְקִים כָּל כָּךְ שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ,
וּמִתְפַּלְּלִים עַל כָּךְ שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּיּוֹם.
כְּדֵי לִזְכּוֹת לַחֲזוֹת בְּנֹעַם הַשֵּׁם וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ בַּגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה מִיָּד מַמָּשׁ,
שֶׁאָז מְקוֹמוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי (וְלֹא רַק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְלֹא רַק אַחַת בְּשָׁנָה) יִהְיֶה בְּקֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים.
פרסום תגובה חדשה