תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת יתרו לילדים – חידון
הקראת כתבה
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. כַּמָּה שֵׁמוֹת הָיוּ לְיִתְרוֹ?
2. מִנַּיִן שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ שָׁקוּל כְּנֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל?
3. מָה פֵּרוּשׁ הַפִּתְגָּם: "בַּקְּדֵרָה שֶׁבִּשְּׁלוּ בָּהּ נִתְבַּשְּׁלוּ", וּלְאֵיזֶה עִנְיָן בְּפָרָשָׁתֵנוּ זֶה מִתְקַשֵּׁר?
4. מֵאֵיזֶה פְּסוּק לוֹמְדִים שֶׁדִּבְרֵי תּוֹרָה צְרִיכִים לִהְיוֹת תָּמִיד חֲדָשִׁים כְּאִלּוּ נִתְּנוּ הַיּוֹם?
5. עַם יִשְׂרָאֵל "עַם סְגֻלָּה". מָה פֵּרוּשׁ "סְגֻלָּה"?
6. "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתְּךָ" – וְכִי אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמְּלָאכָה בְּשִׁשָּׁה יָמִים?
7. "וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי" – הַאִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עָבַד קָשֶׁה לִבְרֹא אֶת הָעוֹלָם, הֲרֵי הָעוֹלָם נִבְרָא בְּמַאֲמָרוֹת, אָז לָמָּה הוּא צָרִיךְ לָנוּחַ בְּשַׁבָּת?
8. עַל פִּי אֵיזוֹ מִדָּה מִשְּׁלוֹשׁ עֶשְׂרֵה מִדּוֹת שֶׁהַתּוֹרָה נִדְרֶשֶׁת בָּהֶן אָנוּ לוֹמְדִים שֶׁהַדִּבְּרָה "לֹא תִּגְנֹב" עוֹסֶקֶת בְּגוֹנֵב נֶפֶשׁ וְלֹא וָלֹא בְּגוֹנֵב מָמוֹן?
9. מֵאֵיזֶה פָּסוּק לוֹמְדִים שֶׁמֻּתָּר לְהַזְכִּיר שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ רַק בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ?
10. אֵיךְ צָרִיךְ לִבְנוֹת אֶת הַכֶּבֶשׂ לַמִּזְבֵּחַ?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
1. שֶׁבַע: רְעוּאֵל, יֶתֶר, יִתְרוֹ, חוֹבָב, חֶבֶר, קֵינִי, פּוּטִיאֵל.
2. לוֹמְדִים זֹאת מֵהַפָּסוּק: "אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל".
3. פֵּרוּשׁ הַפִּתְגָּם הוּא, בַּדָּבָר שֶׁאָדָם מְנַסֶּה לְהַזִּיק לַחֲבֵרוֹ הוּא נִזּוֹק. כָּךְ הַשֵּׁם הֶעֱנִישׁ אֶת מִצְרַיִם בַּמַּיִם שֶׁהֲרֵי טָבְעוּ בְּיַם סוּף, כְּעֹנֶשׁ – מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה – עַל שֶׁאָמְרוּ: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכוּהוּ".
4. מֵהַפָּסוּק: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי… בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי". הַפָּסוּק אוֹמֵר "בַּיּוֹם הַזֶּה", וְלֹא אוֹמֵר "בַּיּוֹם הַהוּא".
5. אוֹצָר חָבִיב, דֻּגְמַת כֵּלִים יְקָרִים וַאֲבָנִים טוֹבוֹת שֶׁהַמְּלָכִים גּוֹנְזִים אוֹתָם. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה שֶׁחִבָּתוֹ לְיִשְׂרָאֵל תִּהְיֶה נִכֶּרֶת וְכָל שְׁאַר הַגּוֹיִים יִהְיוּ בְּעֵינָיו וּלְפָנָיו לִכְלוּם.
6. הַכַּוָּנָה הִיא, שֶׁכַּאֲשֶׁר מַגִּיעָה שַׁבָּת צָרִיךְ שֶׁנַּרְגִּישׁ כְּאִלּוּ כָּל הַמְּלָאכָה עֲשׂוּיָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא נְהַרְהֵר בָּהּ בְּשַׁבָּת.
7. כִּבְיָכוֹל הִכְתִּיב לְעַצְמוֹ מְנוּחָה, כְּדֵי שֶׁנִּלְמַד מִמֶּנּוּ קַל וְחֹמֶר וְנֹאמַר, אִם הַשֵּׁם נָח בְּשַׁבָּת אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָמַל וְלֹא טָרַח, קַל וְחֹמֶר אֲנַחְנוּ שֶׁעָמַלְנוּ וְטָרַחְנוּ וְהִתְיַגַּעְנוּ, שֶׁחַיָּבִים לָנוּחַ בְּשַׁבָּת.
8. מֵהַמִּדָּה: "דָּבָר הַלָּמֵד מֵעִנְיָנוֹ". וְאָכֵן הַדִּבְּרוֹת הַסְּמוּכוֹת לְ"לֹא תִּגְנֹב" – "לֹא תִּרְצָח" "לֹא תִּנְאָף" וכו' הָעוֹסְקוֹת בְּאִסּוּר שֶׁהָעוֹבֵר עֲלֵיהֶן חַיָּב מִיתַת בֵּית דִּין, הֵן מִסּוּג הַדִּבְּרָה "לֹא תִּגְנֹב" הָעוֹסֶקֶת בְּאִסּוּר שֶׁהָעוֹבֵר עָלָיו חַיָּב מִיתַת בֵּית דִּין, דָּבָר הֶחָל עַל גּוֹנֵב נֶפֶשׁ וְלֹא עַל גּוֹנֵב מָמוֹן.
9. מֵהַפָּסוּק: "מִזְבַּח אֲדָמָה… בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ". רַק בְּבֵית הַבְּחִירָה, בַּמָּקוֹם שֶׁאַשְׁרָה שְׁכִינָתִי עָלֶיךָ, יִהְיֶה רְשׁוּת לַכֹּהֲנִים לְהַזְכִּיר שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ, כַּאֲשֶׁר הֵם נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם לְבָרֵךְ אֶת הָעָם. מַשְׁמָע, שָׁם אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ.
10. חָלָק וּמְשֻׁפָּע וְלֹא מַעֲלוֹת מַעֲלוֹת.
פרסום תגובה חדשה