תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת תצוה לילדים – מעשה המנורה
הקראת כתבה
מֹשֶׁה הִתְקַשָּׁה בַּעֲשִׂיַּת הַמְּנוֹרָה
וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זַךְ לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד.
פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה פּוֹתַחַת בְּעִנְיַן הַמְּנוֹרָה,
וּמַסְבִּיר רַשִׁ"י שֶׁהִתְקַשָּׁה מֹשֶׁה רַבֵּינוּ בַּעֲשִׂיַּת הַמְּנוֹרָה,
עַד שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַשְׁלִיךְ אֶת כִּכַּר הַזָּהָב לָאֵשׁ,
וְהַמְּנוֹרָה נֶעֶשְׂתָה מֵאֵלֶיהָ.
נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: מָה מְיֻחָד בַּמְּנוֹרָה שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ הִתְקַשָּׁה לַעֲשׂוֹתָהּ,
הֲרֵי אֶת שְׁאַר הַכֵּלִים כֵּן יָדַע מֹשֶׁה לְהָכִין?
אָכֵן הַמְּנוֹרָה הָיְתָה מְיֻחֶדֶת מִשְּׁאַר כֵּלִים,
כִּי רַק הִיא מְאִירָה אֶת הַחֹשֶׁךְ,
וּבָזֶה הִיא מְסַמֶּלֶת אֶת הַשְּׁכִינָה הַמְּאִירָה בְּיִשְׂרָאֵל וְשׁוֹכֶנֶת בְּתוֹכוֹ.
לִכְאוֹרָה, לֹא בָּרוּר מָה רָאֲתָה הַשְּׁכִינָה לִשְׁרוֹת בְּבַיִת גַּשְׁמִי,
וְכִי לֹא דֵּי שֶׁהַשְּׁכִינָה תִּשְׁרֶה בְּלִמּוּד תּוֹרָה וּבִתְפִלָּה.
בְּכָךְ הִתְקַשָּׁה מֹשֶׁה, שֶׁלֹּא הֵבִין מַדּוּעַ הָאוֹר הָאֱלֹקִי מֵאִיר מִתּוֹךְ דְּבָרִים גַּשְׁמִיִּים.
וְעָנָה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁתַּפְקִיד הָאָדָם לְהַשְׁלִיךְ אֶת הַזָּהָב לָאֵשׁ,
וּמִזֶּה כְּבָר יַעֲשֶׂה הַשֵּׁם מְנוֹרָה שֶׁתָּאִיר בָּעוֹלָם.
וְאָכֵן עַם יִשְׂרָאֵל הֵבִיא תְּרוּמָה לְהַשֵּׁם מִדְּבָרִים גַּשְׁמִיִּים כְּזָהָב וְכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת
וּמֵהֶם נַעֲשָׂה הַמִּשְׁכָּן בּוֹ שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה.
הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה בִּדְבָרִים גַּשְׁמִיִּים
בְּתוֹכוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי יֵשׁ מִקְדָּשׁ רוּחָנִי פְּנִימִי הַשָּׁרוּי בְּלִבּוֹ,
מִקְדָּשׁ שֶׁאֵינוֹ חָרֵב וְאֵינוֹ נִזּוֹק לְעוֹלָם,
אוּלָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ אֵינוֹ מִסְתַּפֵּק בָּזֶה!
לֹא דַּי בְּתוֹרָה, תְּפִלָּה וְקִיּוּם מִצְווֹת.
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָפַץ בְּמִקְדַּשׁ הֶעָשׂוּי מִזָּהָב.
הוּא חָפַץ שֶׁנְּקַדֵּשׁ אֶת הַדְּבָרִים הַגַּשְׁמִיִּים הַיְּקָרִים לָנוּ.
לְשֵׁם כָּךְ הוּא דּוֹרֵשׁ מֵאִתָּנוּ לְהַשְׁלִיךְ אֶת כָּל הַחֲפָצִים הַיְּקָרִים שֶׁלָּנוּ
לְתוֹךְ הַנִּיצוֹץ הָאֱלֹקִי הַיּוֹקֵד בְּתוֹכֵנוּ,
כָּךְ שֶׁכָּל הָעִנְיָנִים הַגַּשְׁמִיִּים יִתְחַבְּרוּ בְּקֶשֶׁר אַמִּיץ עִם הָאֵשׁ הָאֱלֹקִית הָרוּחָנִית שֶׁבָּנוּ,
עַל יְדֵי שֶּׁנַּעֲשֶׂה מִכָּל דָּבָר גַּשְׁמִי כְּלִי לֶאֱלוֹקוּת וְלֹא נַפְרִיד בֵּין הַגַּשְׁמִיּוּת לָרוּחָנִיּוּת.
וְאָז מַבְטִיחַ לָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ יַהֲפֹךְ גַּשְׁמִיּוּת זוֹ לְבֵית מִקְדָּשׁ,
עַל יְדֵי שֶׁיִּשְׁרֶה בָּהּ וְיָאִיר מִתּוֹכָהּ.
עַד שֶׁהַשְּׁכִינָה תִּתְגַּלֶּה מִתּוֹךְ כָּל אֶחָד מִנִּשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְתָאִיר אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ,
וְיַכִּירוּ וְיָדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל שֶׁהַשֵּׁם הוּא הָאֱלֹקִים הַשּׁוֹכֵן בְּתוֹךְ עַם יִשְׂרָאֵל,
וְתָבוֹא הַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה..
פרסום תגובה חדשה