פתגמים חסידיים

מוצאי שבת י״ז אב ה׳תשע״ב
בעבר כל אימרה ששמעו היתה תורה וכל מחזה שראו הוראה בעבודת ה'. הרבי הרש"ב אמר: פתגם חסידי מביא לצלילות הדעת ו"מנקה" את הלב. הנהגה טובה חסידית מאירה את הבית. ניגון חסידי מחזק את התקווה והביטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה.
בית הטבע

 

היהודים הפשוטים

יהודים פשוטים בעלי אמונה טהורה, האומרים מזמורי תהילים, משתתפים בהתועדויות ומצטיינים באהבת ישראל הם השעשועים של גן עדן.

נשמה יורדת לעולם

נשמה יורדת לעולם הזה וחיה שבעים שמונים שנה כדי לעשות ליהודי טובה בגשמיות ובפרט ברוחניות.

ישראל ככוכבי השמים

ישראל נמשלו לכוכבים המתנוצצים בשמי רקיע, אשר לאורם לא יתעה גם ההולך במחשכי הלילה.

הפנינה החסידית

בעבר כל אימרה ששמעו – היתה תורה, וכל מחזה שראו – הוראה בעבודה והדרכה.

אהבת ישראל

מרגלא בפומיה של הרבי – הבעל שם טוב – אהבת ישראל הוא אהבת המקום, "בנים אתם לה' אלקיכם", כשאוהבים את האב אוהבים את הבנים.

מעלת ט"ו באב

מעלת ט"ו באב על כל ט"ו בחדש, שזהו רק השלמות בהגילוי, אבל מכל מקום היא רק בחינת מקבל, אבל בט"ו באב האור בה בקביעות, לפי שהעליה היא לפי ערך עוצם הירידה דתשעה באב (היום יום ט"ו מנחם אב)

מאמר הצמח צדק

ה"צמח צדק" אמר לר' הענדל ביחידות: "זוהר" מרומם את הנפש, מדרש מעורר את הלב, ותהלים בדמעות – מדיח את הכלי.

רק אותך!

אדמו"ר הזקן אמר בדביקותו: איני חפץ במאומה; איני רוצה בגן עדן שלך, איני רוצה בעולם הבא שלך – כי אם אותך בלבד.

אור ממשיך

כשמעמידים פנס – מתקבצים החפצים באור, כי "אור ממשיך" – אור מושך אליו (היום יום יג טבת).

חיים בריאים

חיי האדם תלויים באויר שמסביבו. בלי אויר אי אפשר לחיות, ולפי סוג האויר שנושמים – כך הם החיים. חיי תורה ומצוות הם חיים בריאים.

אהבת ישראל

כך אמר להם הקב"ה לישראל: בני, מה אני מבקש מכם, אלא שתהיו אוהבים זה את זה ומכבדים זה את זה.

הקב"ה מצפה לגאול את בניו

הקב"ה מצפה לישראל יותר מאב לבנו ואשה לבעלה שיעשו תשובה ויגאל אותם.

גילוי היחידה שבנפש

על ידי עבודת הנסיונות מתגלה היחידה שבנפש שנותנת תוקף וחיות והרגשת תענוג גדול בעבודת ה' ובענייני העולם הן ולאו שוים אצלו.

השתתפות בשמחת הזולת

שמחתו של יהודי בשמחתו של הזולת וברכותיו – מקובלת אצל השי"ת כתפילתו של רבי ישמעאל כהן גדול בקודש הקודשים.

איפה שורה אור השכינה?

אור השכינה שורה על נפש האלוקית על ידי כליון נפש הבהמית והתהפכותה לאור או לפחות על ידי כליון לבושיה: מחשבה דבור ומעשה.

ביטול בתכלית

ביטול ספירת המלכות היא דוגמת יחוד שמשא וסיהרא, שלפני המולד אור הלבנה הוא בתכלית הביטול, שנעדר אורה ואף נקודה ממנו אינו מאיר.

כל יהודי הוא מלך

יהודי בעבודת ה' צריך להיות כמו מלך בתכלית התוקף ולא כאסקופה הנדרסת, ח''ו, שכיון שהוא בטל ועבד למלך הרי עבד מלך מלך.

כנסת ישראל היא ארץ חפץ

כשם שאי אפשר להשיג את גודל אוצרות הטבע, שטבע ה' בארץ, כך אי אפשר להשיג את האוצרות הנמצאים אצל יהודים שהם חפצו של ה'.

עבודת התפילה

בתפילה צריכה להיות לא רק התבוננות אלא גם תענוג. בתנאי שהתענוג בביטול בלי הרגש עצמו אלא הרגש האלוקות עצמו שהוא עצם הטוב.

מודה אני

סדר היום מתחיל ב'מודה אני', ואומרים זאת קודם לנטילת ידים מפני שכל הטומאות שבעולם אין בכוחם לטמא את ה'מודה אני' של יהודי.

ה' צילך

ה' צילך – כמו שהצל עושה מה שאדם עושה, כך הקב"ה עושה מה שאדם עושה.

גלות מצרים ברוחניות

גלות מצרים ברוחניות היא שהנפש הבהמית מסתרת על הנפש האלוקית… ויציאת מצרים היא שהשכל מאיר בלב במדות טובות בפועל ממש.

אמונה פשוטה

העיקר בזמן הזה בעקבות המשיח, שלא לילך אחר השכל וטעם ודעת, כי אם לקיים התורה והמצוות בתמימות ואמונה פשוטה באלקי ישראל.

נפש אלוקית

כאשר משוחח האחד עם זולתו בענייני עבודת ה', ולומדים יחד – הרי זה מצב של שתי "נפש אלוקית" נגד "נפש טבעית" אחת.

חסידים אינם נפרדים

חסידים אינם נפרדים, כי לעולם אינם נוסעים איש מרעהו, בכל מקום שהם, הם משפחה אחת.

השמחה בעשיית מצוה

השמחה בעשיית מצוה עבודה גדולה היא מכיון שעניין השמחה צריך להיות למעלה ממדידה והגבלה ובכל מצוה (מאמר י' שבט תשמ"ו).  

במה עליונותנו על האבן?

כשהולכים ברחוב צריך להרהר בדברי תורה, במחשבה או בדיבור… ואם לא, מטיחה בו האבן עליו הוא דורך: גולם, מדוע אתה דורך עלי? במה היא עליונתך עלי? (היום יום ו אדר שני).    

תפקידנו לטהר את הארץ

בלי שום ספק וספק ספיקא, הנה בכל מקום מדרך כף רגלינו, הכל הוא כדי לזכות ולטהר את הארץ באותיות התורה והתפילה… אין חפשי מעבודת הקודש… (היום יום ה אדר א).

אהבת ישראל

מצות אהבת ישראל היא ליליד עם ישראל אשר מעולם לא ראה אותו, ומכל שכן לחבר עדת ישראל אשר במקום מגורו, שהוא בן או בת עדתו (היום יום ג אדר א).

אצל מי שורה השכינה?

אין השכינה שורה אלא אצל מי שבטל לה' ית'. ובמצב של ביטול לה' והתכללות בו יש ביטחון שמחה ותענוג בעבודת ה', שעוז וחדוה במקומו. 

האהבה היא רוח החיים

האהבה היא רוח החיים בעבודת החסידות: החוט המקשר חסידים… והחוט המקשר רבי עם חסידים… אין לזה כל מחיצה, זהו מעל מקום וזמן. (ע"פ היום יום כו שבט). 

תכלית הכוונה העליונה ריקוד ושמחה

תכלית הכוונה העליונה היא לבוא למעשה בפועל ולחדור עד רגל האדם על ידי ריקוד, לפזז ולכרכר כדוד המלך (ע"פ התועדויות תשמ''ז ח"ב ע' 47)

כוחם של מזמורי תהילים

מזמורי תהלים שוברים כל המחיצות, ועולים בעילוי אחר עילוי בלי שום הפרעה, ומשתטחים לפני אדון עולמים ופועלים פעולתם בחסד וברחמים.

לע"ל צדיק יהיה במעלת בעל תשובה

עיקר העילוי לעתיד לבוא הוא שהצדיק יהיה במעלת בעל תשובה ולא שבעל תשובה יהיה במעלת צדיק (אגרות קודש כרך כג עמ' שנג).

תכלית הבריאה ושלימותה

ימות המשיח ובפרט כשיחיו המתים הם תכלית ושלימות בריאות עולם הזה שלכך נברא מתחילתו (תניא פרק לו)

להרעיש עולמות

כיצד יכול הוא לנוח ולשקוט כאשר עדיין לא באה הגאולה האמיתית והשלימה?… היתכן שאינו מרעיש עולמות בקריאה וצעקה "משיח נאו"?… (הרבי ש"פ צו ה'תשמ"ה) 

חכמות נשים בנתה ביתה

האשה אשר תמלא חובתה ותעודתה בחיי המשפחה בהנהגת הבית ובחינוך על פי התורה עליה הכתוב אומר: חכמות נשים בנתה ביתה (היום יום כו אדר ב).

הכלי לברכה

כל אחד מישראל הוא כלי לקבלת ברכות השי"ת ברוחניות ובגשמיות וכשהכלי נקי טהור ומצוחצח הוא מרבה את המשכת האור לתוכו.

הנוגע בכם נוגע בבבת עינו של הקב"ה

מכיון שישראל הם עם ה', וה' הוא מלכם, מי שיש לו יראת ה' אמיתית, יש לו מורא לדבר על בניו של אבינו מלכנו שבשמים (על פי דבר מלכות ש"פ ויקרא)  

יציאת מצרים בכל יום

בכל דור ודור ובכל יום ויום חיב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים, שהיא יציאת הנפש האלוקית ממאסר הגוף להיכלל ביחוד אוא"ס על ידי עסק התורה והמצוות (ע"פ תניא מז)

בכל יום מקבלים נשמה חדשה

לאחר שהפקדנו רוחנו ביד ה' בקריאת שמע על המיטה, הקב"ה מחזיר לנו בבוקר נשמה חדשה ורגועה – כל יום פותחים בגלגול חדש ובדף חדש!

משיח בא היום!

כששואלים יהודי מתי יבוא משיח – עונה בפשטות: "היום", ואינו מקדים כל פרטי הסיפור דר' יהושע בן לוי, ואפילו לא האמירה בשם אומרו… (ליל שמח"ת תש"נ).  

במקום שאדם רוצה להיות שם הוא נמצא

עליית האדם הוא על ידי התפילה, כי במקום שמגמת האדם וחפצו ותשוקתו שם נכלל ונדבק עצמותו ומהותו בכללו (ליקוטי תורה פ' נשא).

העילוי של ברכת כהנים

העילוי של ברכת כהנים הוא שהיא נמשכת ללא עיכוב כלל ("עד מהרה ירוץ דברו") כי כהנים זריזים הם, ובעיקר משום שברכת כהנים אינה של הכהנים עצמם אלא ברכת הקב"ה – "ואני אברכם". (ע"פ מאמר הרבי ש"פ נשא ה'תשמ"ז).

חג השבועות הוא זמן עת רצון מלמעלה

חג השבועות הוא זמן עת רצון למעלה והשי"ת מטריד את המקטרג על עם ישראל, כדוגמת הטרדתו בשעת התקיעות בר"ה ויום הקדוש דצום כיפורים (היום יום ג סיון).

מעלת היהודים הפשוטים

בביאת המשיח תתגלה מעלת הפשיטות והתמימות שיש בעבודתם של אנשים פשוטים שמתפללים ואומרים תהלים בפשיטות (היום יום כד אייר).

מהי חסידות?

חסידות היא השכלה אלוקית, ההשכלה שמוכיחה לאדם את קטנותו, ולאידך – עד כמה הוא יכול לרומם את עצמו (היום יום יט אייר).

סוף הגלות

בדור זה, דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה מסיימים ומשלימים את מעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות לעשות מארץ העמים ארץ ישראל (קונטרס בית רבינו שבבבל)

הכוונה הפנימית של החטאים

המעלה הפנימית של החטאים היא המעלה של התשובה, ועל ידי שמתגלה הכוונה והתכלית של החטאים הם נהפכים לזכויות (מאמר הרבי ש"פ קדושים תשכ''א).

תכלית ירידת הנשמה לעולם

ענין ירידת הנשמה, היא בשביל העבודה האלקית, לברר ולזכך את המדות טבעיים, אשר לכל זה יכול כל אחד ואחד לבוא, רק ע"י העבודת בתפלה (הרבי הריי"צ בהקדמה לקונטרס התפילה)

לעשות טובה ליהודי

נשמה יורדת לעולם הזה וחיה שבעים שמונים שנה, כדי לעשות ליהודי טובה בגשמיות ובפרט ברוחניות (היום יום ה' אייר).

הכל טוב בתכלית

המאמין לא יחוש בשום יסורין בעולם, ובכל ענייני העולם הן ולאו שוים אצלו בהשוואה אמיתית (אגה"ק סי"א).

גאולה מיצר הרע

…גם בגלותא כשישנה היא – בכל זאת הלב ער להקב"ה ולגאולה, וגאולה עניינה לכל לראש מיצר הרע.

העילוי של ברכת כהנים

העילוי של ברכת כהנים הוא שהיא נמשכת ללא עיכוב כלל ("עד מהרה ירוץ דברו") כי כהנים זריזים הם, ובעיקר משום שברכת כהנים אינה של הכהנים עצמם אלא ברכת הקב"ה – "ואני אברכם". (ע"פ מאמר הרבי ש"פ נשא ה'תשמ"ז).

חג השבועות הוא זמן עת רצון מלמעלה

חג השבועות הוא זמן עת רצון למעלה והשי"ת מטריד את המקטרג על עם ישראל, כדוגמת הטרדתו בשעת התקיעות בר"ה ויום הקדוש דצום כיפורים (היום יום ג סיון).

מעלת היהודים הפשוטים

בביאת המשיח תתגלה מעלת הפשיטות והתמימות שיש בעבודתם של אנשים פשוטים שמתפללים ואומרים תהלים בפשיטות (היום יום כד אייר).

מהי חסידות?

חסידות היא השכלה אלוקית, ההשכלה שמוכיחה לאדם את קטנותו, ולאידך – עד כמה הוא יכול לרומם את עצמו (היום יום יט אייר).

סוף הגלות

בדור זה, דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה מסיימים ומשלימים את מעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות לעשות מארץ העמים ארץ ישראל (קונטרס בית רבינו שבבבל)

הכוונה הפנימית של החטאים

המעלה הפנימית של החטאים היא המעלה של התשובה, ועל ידי שמתגלה הכוונה והתכלית של החטאים הם נהפכים לזכויות (מאמר הרבי ש"פ קדושים תשכ''א).

תכלית ירידת הנשמה לעולם

ענין ירידת הנשמה, היא בשביל העבודה האלקית, לברר ולזכך את המדות טבעיים, אשר לכל זה יכול כל אחד ואחד לבוא, רק ע"י העבודת בתפלה (הרבי הריי"צ בהקדמה לקונטרס התפילה)

לעשות טובה ליהודי

נשמה יורדת לעולם הזה וחיה שבעים שמונים שנה, כדי לעשות ליהודי טובה בגשמיות ובפרט ברוחניות (היום יום ה' אייר).

הכל טוב בתכלית

המאמין לא יחוש בשום יסורין בעולם, ובכל ענייני העולם הן ולאו שוים אצלו בהשוואה אמיתית (אגה"ק סי"א).

גאולה מיצר הרע

…גם בגלותא כשישנה היא – בכל זאת הלב ער להקב"ה ולגאולה, וגאולה עניינה לכל לראש מיצר הרע.

ימות המשיח הם תכלית הבריאה ושלימותה

ונודע שימות המשיח ובפרט כשיחיו המתים הם תכלית ושלימות בריאות עולם הזה שלכך נברא מתחילתו (תניא פרק לו).

יש לתת את הלב הדעת והנפש על התורה וחיזוקה

חסיד אחד או תלמיד אחד כאשר נותן לבו דעתו ונפשו על התורה וחיזוקה, פועל ישועות בעיר גדולה בכל עניני העיר, והוא בדרך מלמעלה מדרך הטבע בזכות אבות העולם (היום יום ד תמוז).

אהבת ישראל שער הכניסה לתפילה לה'

נכון לומר קודם התפילה "הריני מקבל עלי מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך". כי מצות אהבת ישראל היא שער הכניסה, אשר דרך בו יכול האדם לבוא לפני ה' אלוקים להתפלל, בזכותה תקובל תפילת המתפלל (רבינו הזקן, היום ים ב תמוז).

כוחם של סיפורים חסידיים

כאשר חסידים יושבים בצוותא ומספרים מעשי צדיקים, נראה הדבר לפני השם יתברך כאילו הם יושבים ולומדים מעשי מרכבה (הבעל שם טוב).

נצחיות בית המקדש השלישי

אמר להם הקב"ה לשעבר על ידי שנבנה בית המקדש על ידי בשר ודם, לפיכך חרב ושמם, וסלקתי שכינתי מתוכו, אבל לעתיד לבוא אבננו ואשכין שכינתי בתוכו, ואינו חרב לעולם (מדרש תהלים מז צ' פ' יט)

כל רגע יקר!

הזמן הוא דבר שאינו חוזר, כל שכן בתקופתנו תקופת עקבתא דעקבתא דמשיחא כשהנה זה עומד אחר כתלנו ממש, כל רגע יקר מאד ואפשר לפעול בו גדולות ונצורות פירות ופירי פירות עד סוף כל העולם ("עולם" מלשון "העלם"). 

נר ה' נשמת אדם מאיר העולם בנר מצוה ותורה אור

אדם יכול להאיר את החושך שבתוכו ושמסביבו וכל חושך הנמצא בחלקו בעולם עד לחושך שבעולם כולו, על ידי שמדליק את הנר – "נר מצוה ותורה אור", כי "נר ה' נשמת אדם" (על פי מאמר הרבי י"ג ניסן תשמ"ה).

הקב"ה הוא למעלה מבורא כי הוא שלימות הכל

מכיון שה' ית' הוא תכלית השלימות ומושלל כל הגבלות וגדרים, אין עיקר האלוקות היותו בורא העולם שכל הנמצאים נמצאו מאמיתת הימצאו וכולם צריכים לו. (הרבי באגרת הקודש ה'תתי, כרך כ"ג).

הגיע הזמן של קבלת השכר!

לפרסם בכל מקום ומקום שעומדים בסיום וחותם דמעשינו ועבודתנו… ובהתחלת התקופה דתשלום השכר, "מתן שכרן של צדיקים". ולכן יש ללמוד ענייני משיח וגאולה מתוך שמחה וטוב לבב (הרבי ש"פ תצא ה'תנש"א). 

עמדו הכן כולכם לבנין בית המקדש!

"יש להכריז ולפרסם שבימינו אלה נמצאים אנו בזמן (ומקום) מיוחד, אשר לא נותר בו אלא ענין אחד ויחיד – וחייב אדם לומר בלשון רבו, בלשון כ"ק מו"ח אדמו"ר: עמדו הכן כולכם לבנין בית המקדש העתיד בביאת דוד מלכא משיחא" (הרבי ש"פ ויגש תשמ"ז).

אהבת ישראל היא אהבת ה'

"ואהבת לרעך כמוך" הוא פירוש וביאור ל"ואהבת את ה' אלוקיך"; באהבת יהודי אוהבים את הקב"ה, שהרי ביהודי קיים חלק אלוקה ממעל, ומתוך אהבת היהודי, הפנימיות שבו, ממילא אוהבים את הקב"ה (היום יום יב מנחם אב). 

מעלת המשיח שיהיה בתכלית הגדלות ובתכלית הענוה

מעלת המשיח שיהיה עניו, דהגם שיהיה בתכלית הגדלות, וילמוד תורה עם האבות ומשה רבינו ע"ה, בכל זה יהיה בתכלית הענוה והביטול ללמוד גם עם אנשים פשוטים (היום יום ר"ח מנחם אב).

אנו לא רואים מה שרואה נשמתנו במקורה למעלה

לא כל הנשמה יורדת למטה להתלבש בגוף, רק הארה ממנה. כל הנשמה ומקורה נשארת למעלה ונקראת מזל, הוא המקור ממנו נוזלת ההשפעה. כך המזל למעלה רואה ושומע כרוזים עליונים שהנשמה שבגוף רק מרגישה אותם.

בחינת היחידה שבנפש מיוחדת ביחידו של עולם

ה' שמות נקראו לה (לנפש האלוקית): נפש רוח נשמה חיה יחידה, שהן מדרגות זו למעלה מזו. בחינת יחידה היא הנקודה הפנימית והעצמית שבנפש האלוקית, והיא המיוחדת ב"יחיד" – יחידו של עולם.

בשביל שיבוא משיח צריך מסירות נפש עצומה

ישנו מכתב של הרב ממונקאטש… שצריכים מסירות נפש בשביל שיבוא משיח צדקנו, על דרך ובדוגמת המסירות נפש על שלושת הדברים שעליהם נאמר "יהרג ואל יעבור"… (משיחת הרבי ש"פ מקץ תשד"מ)

משיח עומד לחלק את הארץ בגורל בקרוב

בקרוב ממש זוכים לקיום היעוד "אך בגורל יחלק את הארץ", חלוקת הארץ דלעתיד לבוא על ידי משיח צדקנו… (משיחת ליל ט"ו תמוז ה'תשמ"ו)

משיח מתכסה לאחר שמתגלה ושב ומתגלה

בגאולתנו זאת העתידה בהיגלות הגואל האחרון… ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה… שכן מצינו בגאולת מצרים שנגלה להם משה וחזר ונכסה מהם (רבינו בחיי בפירוש עה"ת שמות ד ט).

אהבת ישראל של הבעל שם טוב אין לשער

אהבת ישראל של הבעל שם טוב – אין לשער. הרב המגיד אמר: הלואי היו נושקים הספר תורה באותה האהבה, שהיה מורי מנשק את הילדים בהוליכו אותם אל ה"חדר" כשהיה עוזר למלמד (היום יום טז תמוז).

משיח ילמד אותנו פנימיות התורה וטעמי מצוותיה

"הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד" זה משיח שירום מאברהם ונשא מיצחק וגבה מיעקב, משום שאצלו יהיה ענין התגלות פנימיות התורה וטעמי המצוות, והוא ילמד דעת לכל העם בהשגת פנימיות התורה (הרבי באחרון של פסח תשל"ב). 

ונפש השנית בישראל היא חלק אלוקה ממעל ממש

כמו שהבן נמשך ממוח האב כך כביכול נשמת כל איש ישראל נמשכה ממחשבתו וחכמתו יתברך דאיהו חכים ולא בחכמה ידיעא אלא הוא וחכמתו אחד וכמו שכתב הרמב"ם שהוא המדע והוא היודע כו' (תניא פרק ב).

 

פרסום תגובה חדשה

test email