שיעור שמונה עשר בעברית למתקדמים

יום רביעי ח׳ תשרי ה׳תשע״ד
חכמינו הדגישו את חשיבות לימוד הלשון העברית – לשון הקודש, וראו בזה מצוה. על המשנה בפרקי אבות: “והוי זהיר במצוה קלה כבחמורה, מביא הרמב”ם בהקדמה למשנה את “שמחת הרגל” ו”לימוד לשון הקודש” כדוגמאות למצוה קלה. ובספרי לפרשת עקב נאמר, שמרגע שילד לומד לדבר יש לדבר עמו בלשון הקודש וללמדו תורה, שנאמר: “ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם”.
מאת שולמית שמידע
מעגל כחול

 

אִישׁ יְהוּדִי בְּפָּרִיז על־פי ד’ קולה

 

כְּתָרִים רַבִּים קָשְׁרוּ לָהּ לְפָּרִיז. כֶּתֶר שֶׁל יֹפִי, כֶּתֶר שֶׁל חֵן וְכִתְרֵי פִילוֹסוֹפְיָה, סִפְרוּת וְשִׁירָה, גַּם בָּאַרְכִיטֶקְטוּרָה וּבַבְּנִיָּה הִיא מִתְנָאָה.

 

אַךְ עַל כֶּתֶר שֶׁל חֶסֶד לֹא שָׁמַעְנוּ. שִׁיר עַל בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, לֹא שָׁרוּ, עֲטָרָה שֶׁל כְּבוֹד הָאָדָם לֹא רָאִינוּ.

 

פָּרִיז, עִיר הָאוֹרוֹת שֶׁעָמְמוּ, עִיר הַבָּרָק שֶׁדָּהָה, פָּרִיז זֹאת מְלֵאָה קַבְּצָנִים, חֵלְכָּאִים וְנִדְכָּאִים. רְחוֹבוֹתֶיהָ מְלֵאִים בְּקַבְּצָנֵי רְחוֹב עֲלוּבִים, בְּפִנּוֹתֶיהָ הָאַפְלוּלִיּוֹת מִסְתַּתְּרִים נַוָּדֵי רְחוֹב וַאֲנָשִׁים הַחַיִּים לֹא רַק בְּשׁוּלֵי הַחֶבְרָה וּבְתַחְתִּיתָהּ אֶלָּא מְחוּצָה לָהּ לְגַמְרֵי. לְאִישׁ לֹא אִכְפַּת. מִנְהֲרוֹת הַמֶּטְרוֹ מְלֵאוֹת פּוֹשְׁטֵי יָד לְמִינֵיהֶם, הַחֹרֶף מַבְרִיחָם מִן הָרְחוֹבוֹת, מִן הַמְּגוּרִים תַּחַת הַגְּשָׁרִים הַגְּדוֹלִים וְהַמַּרְהִיבִים בְּיָפְיָם, שֶׁהֵם מְגוּרֵיהֶם בַּקַּיִץ וּבָאָבִיב. יֵשׁ הָאוֹמְדִים אוֹתָם בַּחֲמִשִּׁים אֶלֶף נֶפֶשׁ! הֵם יוֹשְׁבֵי בִּיב שׁוֹפְכִין, חֶלְקָם אוּלַי מֵרָצוֹן, רֻבָּם מֵאֹנֶס, וְכָאָמוּר – אִישׁ אֵינוֹ מִתְרַגֵּשׁ.

 

שָׁבוּעוֹת אֲחָדִים חָיִיתִי בְּפָּרִיז, מַרְבֶּה לִנְסֹעַ בַּמֶּטְרוֹ – יְצִירָה אֱנוֹשִׁית כַּבִּירָה, כְּלִי תַּחְבּוּרָה מֵאֵין כָּמוֹהוּ. רָאִיתִי אֶת הָעֲלוּבִים וְהַמִּסְכֵּנִים מְצַפִּים לְמַתַּת חֶסֶד, וּמֵעוֹלָם, מֵעוֹלָם לֹא רָאִיתִי מִישֶׁהוּ שֶׁיּוֹשִׁיט מַטְבֵּעַ לֶעָנִי, וְלוּ מָעָה קְטַנָּה בִּלְבַד. “כָּל אֶחָד לְנַפְשׁוֹ”. אָמַר לִי פַּעַם צָרְפָתִי הָדוּר אַחֵר: “אֵם רוֹצָה אָדָם לִחְיוֹת בְּזֻהֲמָה, רְצוֹנוֹ – כְּבוֹדוֹ, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יַפְרִיעַ אֶת מְנוּחַת הַשְּׁכֵנִים”.

 

יוֹם אֶחָד, וַאֲנִי רוֹאֶה בַּמֶּטְרוֹ גֶּבֶר נָאֶה וְגָבוֹהַּ הוֹלֵךְ לְפָנַי, מְחַטֵּט בְּכִיסוֹ, מוֹצִיא פְרַנְק – וּפְרַנְק אֵינוֹ דָּבָר שֶׁל סְתָם בְּפָּרִיז – וּמוֹשִׁיטוֹ לְאֶחָד מִפּוֹשְׁטֵי הַיָּד. פּוֹשֵׁט הַיָּד פּוֹקֵחַ עַיִן וְרָאָה אֶת הַמַּטְבֵּעַ, חֲטָפָהּ וְהִכְנִיסָהּ לַכִּיס כְּהֶרֶף עַיִן, לִפְנֵי שֶׁהַנּוֹתֵן יַחְזֹר בּוֹ. “שֶׁלְּךָ הִיא”, אָמַר הָאִישׁ הַנָּדִיב בְּחִיּוּךְ וְהִמְשִׁיךְ בְּדַרְכּוֹ. “חַיָּב אֲנִי לִבְדֹּק מִי הוּא הַנּוֹתֵן” – אָמַרְתִּי לְנַפְשִׁי. הָלַכְתִּי בְּעִקְבוֹתָיו וּפָנִיתִי אֵלָיו כִּמְבַקֵּשׁ לְדַעַת כְּתֹבֶת בַּסְּבִיבָה. הֱשִׁיבַנִי הָאִישׁ מַה שֶּׁהֵשִׁיב וּשְׁאָלַנִי מִנַּיִן אֲנִי, אָמַרְתִּי “מִיִּשְׂרָאֵל”. “יְהוּדִי אֲנִי”, אָמַר לִי הָאִישׁ. “כָּךְ גַּם חָשַׁבְתִּי. לְמַעֲשֶׂה, הָיִיתִי בָּטוּחַ, כִּי אַתָּה מִזַּרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ – אֲבִי מִדַּת הַחֶסֶד, וְעַל כֵּן עֲצַרְתִּיךָ”, אָמַרְתִּי לוֹ. “רַק בֶּן בְּרִית חָשׁ כִּי כָּל הַפּוֹשֵׁט יָד – נוֹתְנִים לוֹ, וּבְכָבוֹד נוֹתְנִים, בְּרָצוֹן נוֹתְנִים. כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹקִים בָּרָא אֶת הָאָדָם”.

 

 

 

שאלות תוכן

 

1. במה שבחו את פריז?

2. מה פירוש המשפט: “שלושה כתרים הם: כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות – וכתר שם טוב עולה על כולם”.

3. מהו כתר של חסד?

4. על איזו תופעה מצערת מדבר בעל המאמר?

5. מיהו האיש שפגש בעל המאמר, ומדוע הוא מספר עליו?

 

 

אוצר מילים

 

א. מה כתוב בקטע במקום:

 

שבחו –

מתהדרת –

דלים –

מקבץ נדבות –

כהו –

מפואר –

לכלוך –

רק –

מרגיש –

מעריכים –

אף פעם לא –

 

שבץ את הביטויים שלפניך במשפטים שלפניך:

 

מַתָּת חֶסֶד, מַרְהִיב בְּיָפְיוֹ, מֵאֵין כָּמוֹהוּ, בִּיב שׁוֹפְכִין, כְּהֶרֶף עַיִן

 

1. זהו ספר מיוחד במינו ________.

2. המים יורדים אל ________.

3. הוא קיבל את שכרו בעמל וביגיעה, אין זה ________.

4. מראש המצפה נתגלה מראה ________.

5. אל דאגה, התשועה תבוא ________.

 

 

ב. ביטויים בצירוף “עַיִן”

 

כְּהֶרֶף עַיִן

טְבִיעַת עַיִן

טוֹב עַיִן 

לְמַרְאִית עַיִן       

פָּקַח עָלָיו עַיִן     

עַיִן חַדָּה

עַיִן צָרָה

הַעֲלָמַת עַיִן                   

אֲחִיזַת עֵינַיִם     

כִּלָּיוֹן עֵינַיִם        

 

 

לפניך ההגדרות לביטויים שלמעלה. כתוב את הביטוי לצד הגדרתו המתאימה:

 

נְדִיב לֵב –

הִשְׁגִּיחַ עָלָיו הֵיטֵב –

קֹצֶר רוּחַ –

הֱיוֹת כְּלֹא רוֹאֶה –

הִסְתַּכְּלוּת טוֹבָה –

רֶגַע קַל –

קִנְאָה –

מַעֲשֵׂה לְהָטִים –

כֹּשֶׁר הַבְחָנָה מִמַּבָּט רִאשׁוֹן –

כְּלַפֵּי חוּץ –

 

 

צורות לשון

 

א. משקל מפעל – מפעלה (למכשירים)

 

מַטְבֵּעַ    מַפְתֵּחַ   מַחְשֵׁב   מַזְלֵף    מַסְרֵק

מַקְלֵעַ    מַקְדֵּחַ    מַגְהֵץ    מַסְמֵר   מַזְלֵג

מַרְצֵעַ    מַצְנֵחַ     מַבְרֵג    מַצְבֵּר    מַשְׁפֵּךְ

                       

מַצְלֵמָה  מַבְחֵנָה מַמְטֵרָה

מַדְרֵגָה  מַטְחֵנָה  מַקְטֵפָה

מַזְמֵרָה מַסְחֵטָה  מַגְרֵפָה

 

 

מה שם הכלי או המכשיר?

 

1. טבלת מתכת עגולה שטבועה בה כתובת או צורה ויש לה ערך קבוע.

2. כלי שולחן קטן בעל שיניים מאורכות ומחודדות.

3. דלי גננים המצויד במשפך נקבובי שמזלפים בו מים על ערוגות צמחים.

4. שפופרת מזכוכית המשמשת במעבדות.

5. מכשיר עשוי ידית ובה תקועה יתד מחוררת לנקיבת נקבים.

6. לוח מתכת מצויד בידית שמחממים אותו ומעבירים אותו בלחץ על בגדים ליישורם.

7. מכונה העורכת במהירות חשבונות מסובכים ופותרת בעיות שונות.

8. אינקובטור. מכונה להדגרת ביצי עופות בחום מלאכותי.

9. אקומולטור. מכשיר הצובר בתוכו אנרגיה כל שהיא.

10. קנה של ברזל או פלדה בעל ראש משוטח, העשוי להיתקע בחריץ שבראש הבורג, כדי להכניס את הבורג או להוציאו בתנועה סיבובית.

11. מכשיר לאסוף בו דברים פזורים שונים או לישר אדמה תחוחה.

12. מכונה לעריכת תמונות פוטוגרפיות.

13. קנה מתכת או עץ מחודד בקצהו המשמש לחיבור חלקים לחיזוק וכד’.

14. מכשיר שסוחטים בו מיץ מפירות, בייחוד מפירות הדר.

15. טבלה בעלת שיניים רבות וסמיכות העשויה לסרק את השער.

16. פרשוט, סוכך נפילה, הנפרש באוויר במטרייה והוא מפחית בשל התנגדות האוויר את מהירות הנפילה של גוף הקשור אליו.

17. מכשיר מתכת המסובב בתוך מנעול לפותחו או לסוגרו.

18. מכשיר של מטבח לטחינת בשר, לחם יבש וכד’.

19. מכשיר ליציקת נוזל מכלי אל כלי, בייחוד לתוך כלי בעל פה צר.

20. מכשיר בעל מספרים לקציצת ענפי עצים.

21. רובה אוטומטי.

22. מכשיר לקטיפת פירות מן העץ.

23. מכשיר עשוי יתד מתכת בורגית הנתקעת על ירי תנועה סיבובית לתוך חומר לעשיית חור.

24. מתקן להמטרת מים בצורת גשם על נטיעות בגן ירק, על מדשאות וכו’.

 

 

הסבר

 

מפעל ומפעלה מציינים בעיקר מכשירים.

יש מכשירים שניתנו להם שני המשקלים כמו:

 

מַסְחֵט – מַסְחֵטָה

מַקְדֵּחַ – מַקְדֵּחָה

מַטְחֵן – מַטְחֵנָה

מַגְהֵץ – מַגְהֵצָה

 

המכשיר בצורת נקבה בדרך כלל משוכלל יותר.

 

 

ב. כינוי מושא חבור

 

1. צורות שונות

הֱשִׁיבַנִי – הֵשִׁיב לִי

שְׁאָלַנִי – שָׁאַל אוֹתִי

עֲצַרְתִּיךָ – עָצַרְתִּי אוֹתְךָ

מוֹשִׁיטוֹ – מוֹשִׁיט אוֹתוֹ

 

2. השורש: שוב, בניין: הפעיל, זמן: עבר, גוף: הוא.

ביחיד: השיבני השיבך השיבך השיבו השיבה

ברבים: השיבנו השיבכם השיבכן השיבם השיבן     

 

 

פרק את הפועל ממושאו בפעלים שלפניך:

 

עזבתני, ידעתיך, ביקשתני, רציתיך, תרצני, שמרני, שמרו, ידעו, בירכתני, גאלתיך, הביאני, הודעתנו, לקחתיך, הביאותנו, הזמנתני, מודיעך, מברכך, ישימך, ביישתנו, תעירני, מוציאך, מלבישו, מביאם, שימחתני, עזבתני, לימדתיכם, יתפשום, גמלתנו, מזכירכם, שמתיך, העליתנו, הורדתיכם, הביאו, למדוהו.

 

 

תחביר

 

תואר הפועל על־ידי פועל עזר(הפעיל)

 

משכיל לעשות    מרחיק לכת    משכים קום

מרבה לחשוב    ממעיט לקרוא    מוסיף לדבר

מיטיב לנגן    מקדים לבוא    מצניע לכת                

 

השלם פועלי עזר עם פעלים המתאימים להם במשפטים שלפניך דוגמת הטבלה:

 

1. הוא מגזים בדבריו ובהשקפותיו, יש לו הצעות ________.

2. הוא קם בשעה חמש בבוקר, הוא ________.

3. ביקשתי ממנו להפסיק לכתוב, אך הוא ________.

4. המנהל שלנו עושה פעולות חשובות ויפות, אך הוא ________ ואינו מפרסם את מעשיו.

5. חשבתי שתבואו מוקדם אך ________.

6. הציפור הזאת שרה יפה, היא ________.

7. איננו מטיילים הרבה, אנחנו ________.

8. פעולתו הייתה בתבונה רבה. הוא ________.

9. הם קוראים הרבה ספרים. הם ________.

 

השלם את דברי המורה לתלמידיו:

ו. אם תשכימו ________, תקדימו ________ לבית הספר.

2. אם תמעיטו ________, תיטיבו ________ בשיעור.

3. אם תרבו ________, תוסיפו ________.

4. אם ________ לכת, תשכילו ________.

5. אם תרחיקו לכת, ________________.

 

 

השלם

 

בקטע שלפניך הושמטו כמה מילים.

קרא את הקטע והשלם את המילים החסרות (הן רשומות בסוף הקטע).

 

 

רַבִּי אַרְיֵה לֵוִין אָדָם שֶׁל צוּרָה

 

רַבִּי אַרְיֵה לֵוִין ________, שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתוֹ בְּטָהֳרָה, בִּירוּשָׁלַיִם בְּיוֹם ט’ בְּנִיסָן תשכ”ט, אִישׁ פֶּלֶא וּמֻפְלָא הָיָה מִכַּמָּה בְּחִינוֹת. הַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית בְּחַיָּיו שֶׁל “הַצַּדִּיק הַיְּרוּשַׁלְמִי” הָיְתָה מְסִירוּת נֶפֶשׁ ________. גָּדוֹל הָיָה הַכּוֹחַ הַמְּאַחֵד שֶׁבּוֹ כְּגָדְלוֹ בְּכוֹחוֹ הַמְּיַחֵד, שֶׁעֲשָׂאָהוּ יָחִיד ________, וְאוּלַי מִשּׁוּם כָּךְ, כִּנּוּהוּ הַכֹּל בַּשֵּׁם ר’ אַרְיֵה. ________ תָּאֳרֵי לְוַאי וּמִבְּלִי צֹרֶךְ לְפָרֵשׁ אֶל מִי יִרְמְזוּן הַמִּלִּים.

מִדַּת הַחֶסֶד וְאַהֲבַת הַבְּרִיּוֹת שֶׁהָיוּ נְטוּעוֹת בְּלִבּוֹ, הֱנִיעוּהוּ לְהִתְנַדֵּב לְשַׁמֵּשׁ חֲצִי יוֹבֵל שָׁנִים, כְּרַבָּם הַבִּלְתִּי מֻכְתָּר שֶׁל ________. וְאִם כִּי בְּדֶרֶךְ כְּלָל בּוֹחֲרוֹת הָעֵדוֹת הַשּׁוֹנוֹת וְהַקְּהִלּוֹת הַשּׁוֹנוֹת אֶת רַבָּנֵיהֶן, הֲרֵי לְדִידוֹ, הָיָה זֶה הוּא אֲשֶׁר בָּחַר לוֹ אֶת עֲדָתוֹ, וְכַאֲשֶׁר הוּא בָּחַר לוֹ “בַּעֲדָתוֹ” הָיְתָה זוֹ עֲדַת אֲסִירִים עֲנִיָּה, מְדֻכֵּאת, מֻשְׁפֶּלֶת וְנִרְדֶּפֶת.

קָדְמוּ לָהֶם, לָאֲסִירִים, בִּקּוּרָיו בְּבֵית הַחוֹלִים לִמְצֹרָעִים שֶׁבְּקִרְבַת יְרוּשָׁלַיִם, לָהֶם עָזַר מִתּוֹךְ סִכּוּן עַצְמוֹ. הוּא בָּא לָתֵת אֶת    ________, וְלֹא לְקַבֵּל ________. אֶת שֶׁעָשָׂה, הָיָה כְּדַרְכּוֹ,       וְשֶׁלֹּא עַל מְנַת לְקַבֵּל פְּרָס.

כָּל מִרְצוֹ וְעִתּוֹתָיו – קֹדֶשׁ הָיוּ לְהֵיטִיב עִם ________, לַעֲזֹר לְנִצְרָכִים, לִתְמֹךְ בְּחֶלְכָּאִים וְנִדְכָּאִים, לְעוֹדֵד וּלְאַמֵּץ יָדַיִם רָפוֹת וְלִכְרוֹת אֹזֶן לְכָל מַר נֶפֶשׁ, הוּא הוֹכִיחַ שֶׁכְּשֵׁם שֶׁיֵּשׁ גְּאוֹנִים בְּלַמְדָנוּת כֵּן אֶפְשָׁר לִהְיוֹת גָּאוֹן _______. ר’ אַרְיֵה הָיָה גָּאוֹן כָּזֶה, בּוֹ נִתְמַזְּגוּ מִזּוּג נִפְלָא תְּמִימוּת וּפִקְּחוֹת בִּלְתִּי רְגִילָה.

 

(מתוך “איש צדיק היה” – שמחה רז)

 

המילים החסרות: בְּמִדּוֹת, לְלֹא, בְּהִתְנַדְּבוּת, זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, הַבְּרִיּוֹת, הָאֲסִירִים, כְּלוּם, בְּדוֹרוֹ, הַכֹּל, וְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.

 

 

 

פרסום תגובה חדשה

test email