תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת תצווה לילדים – תוכן הפרשה
הקראת כתבההַפָּרָשָׁה בִּקְצָרָה
פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה הִיא הֶמְשֵׁךְ יָשִׁיר לְפָרָשַׁת תְּרוּמָה,
בְּפָרָשַׁת תְּרוּמָה יֵשׁ צִוּוּי עַל הֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן וְכֵלָיו.
וּפָרָשַׁת תְּצַוֶּה מְדַבֶּרֶת עַל חוֹבַת הַכֹּהֲנִים בְּהַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, תָּמִיד בְּכָל יוֹם.
עַל בִּגְדֵי הַכֹּהֲנִים.
עַל טֶקֶס הַמִּלּוּאִים בּוֹ מַקְדִּישִׁים אֶת אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכַהֵן בַּמִּקְדָּשׁ
עַל יְדֵי קָרְבָּנוֹת – קָרְבַּן הַמִּלּוּאִים וְקָרְבַּן הַתָּמִיד,
אוֹתָם הִקְרִיבוּ בְּמֶשֶׁךְ שִׁבְעָה יָמִים רְצוּפִים – יְמֵי הַמִּלּוּאִים,
עַל בְּנִיַּת מִזְבַּח הַזָּהָב, מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת, שֶׁמְּקוֹמוֹ בַּקֹּדֶשׁ לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת שֶׁעַל אֲרוֹן הָעֵדוּת,
עָלָיו הִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת קְטֹרֶת הַסַּמִּים בְּסָמוּךְ לְהַדְלָקַת הַמְּנוֹרָה פַּעֲמַיִם בַּיּוֹם.
וְאַחַת בַּשָּׁנָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים עָשָׂה אַהֲרֹן מַעֲשֵׂה כַּפָּרָה עַל מִזְבֵּחַ זֶה.
שֶׁמֶן לַמָּאוֹר
פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה פּוֹתַחַת בַּצִּוּוּי עַל הֲכָנַת שֶׁמֶן זַיִת זַךְ לַמְּנוֹרָה.
בְּכָל יוֹם מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר דָּלְקוּ הַנֵּרוֹת,
תּוֹדוֹת לְכַמּוּת הַשֶּׁמֶן הַמַּתְאִימָה שֶׁהוּכְנָה לָהֶן מֵרֹאשׁ.
בִּגְדֵי כְּהֻנָּה
הַבְּגָדִים לָאָדָם, שֶׁמּוֹתָרוֹ מִן הַבְּהֵמָה, הֵם מַתָּנָה מִשָּׁמַיִם.
כְּבָר בִּתְחִלַּת הַבְּרִיאָה עָשָׂה הַשֵּׁם בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ לָאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וְיַלְבִּישֵׁם.
כָּל שֶׁכֵּן וְקַל וְחֹמֶר לַכֹּהֲנִים הָעוֹבְדִים בַּמִּקְדָּשׁ וּבִמְיֻחָד הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל,
שֶׁרָאוּי לָהֶם לִלְבֹּשׁ בְּגָדִים מְיֻחָדִים בַּעֲבוֹדָתָם בַּקֹּדֶשׁ.
הַתּוֹרָה דָּאֲגָה לְהַבְחִין בֵּין כֹּהֵן גָּדוֹל לְכֹהֵן הֶדְיוֹט (כֹּהֵן פָּשׁוּט).
לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל שְׁמוֹנָה בְּגָדִים בִּגְדִי מַלְכוֹת לְכָבוֹד וּלְתִפְאֶרֶת בְּעֵינֵי הַבְּרִיּוֹת וְלִכְבוֹד הַשֵּׁם:
אֵפוֹד, חֹשֶׁן, מְעִיל, צִיץ, כֻּתֹּנֶת, מִצְנֶפֶת אַבְנֵט וּמִכְנָסַיִם.
לְכֹהֵן הֶדְיוֹט אַרְבָּעָה בְּגָדִים: כֻּתֹּנֶת, מִגְבַּעַת, אַבְנֵט וּמִכְנָסַיִם.
אֵפוֹד
אֵפוֹד דּוֹמֶה לְסִינָר אוֹתוֹ לוֹבֵשׁ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֲחוֹרָיו,
מִגֹּבַהּ הֶחָזֶה עַד לְעִקְבֵי רַגְלָיו.
כַּאֲשֶׁר מֵחֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן יוֹצְאִים שְׁנֵי זוּגוֹת רְצוּעוֹת.
זוּג אֶחָד מַקִּיף אֶת גּוּף הַכֹּהֵן, אוֹתוֹ חוֹגֵר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מִלְּפָנָיו,
וְזוּג שֵׁנִי כִּכְתֵפִיּוֹת מֵעַל צַוָּארוֹ.
עַל הַכְּתֵפִיּוֹת מֵעַל גֹּבַהּ הֶחָזֶה צְמוּדוֹת שְׁתֵּי אַבְנֵי הַשֹּׁהַם,
כְּשֶׁעַל כָּל אַחַת מֵהֶן חֲרוּטִים שִׁשָּׁה מִשְּׁמוֹת שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.
חֹשֶׁן
עַל הָאֵפוֹד נָשָׂא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת הַחֹשֶׁן.
כַּאֲשֶׁר שְׁתֵּי שַׁרְשְׁרוֹת זָהָב קְצָרוֹת שֶׁהִשְׁתַּלְשְׁלוּ מֵהָאֵפוֹד
נֶאַחֲזוּ בִּשְׁתֵּי טַבְּעוֹת זָהָב שֶׁחֻבְּרוּ לְחֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַחֹשֶׁן.
הַחֹשֶׁן הוּא בַּד אָרוּג מֵחֲמִשָּׁה מִינִי חוּטִים,
כְּשֶׁעַל גַּבָּיו מְשֻׁבָּצִים שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים יְקָרוֹת.
עַל כָּל אֶבֶן חָרוּט שֵׁם אֶחָד מִשְּׁמוֹת שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.
נוֹסַף עַל כָּךְ, עַל הָאֲבָנִים חֲרוּטוֹת אוֹתִיּוֹת שֶׁבְּיַחַד יָצְרוּ אֶת הַמִּלִּים:
אַבְרָהָם, יִצְחַק, יַעֲקֹב, שִׁבְטֵי יְשֻׁרוּן.
מִתַּחַת לְאַבְנֵי הַחֹשֶׁן, הָיָה הָאָרִיג מְקֻפָּל וּבוֹ שֻׁלְּבוּ שְׁתֵּי טַבָּעוֹת, טַבַּעַת אַחַת בְּכָל צַד.
פְּתִילֵי תְּכֵלֶת נִתְחֲבוּ לְתוֹךְ הַטַּבָּעוֹת לַחְגֹּר אֶת הַחֹשֶׁן אֶל גּוּף הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל,
לְבַל יִתְנַדְנֵד הַחֹשֶׁן בְּעֵת הֲלִיכָתוֹ.
בֵּין הַקְּפָלִים שֶׁל אֲרִיג הַחֹשֶׁן הָיָה תָּפוּר קְלָף שֶׁעָלָיו הַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ.
הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל הִשְׁתַּמֵּשׁ בַּחֹשֶׁן כְּ"אוּרִים וְתֻמִּים".
כַּאֲשֶׁר הִגִּיעוּ אֶל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל שְׁאֵלוֹת צִבּוּר חֲשׁוּבוֹת,
יָדַע לְפִי הָאוֹתִיּוֹת שֶׁהִבְהִיקוּ בַּחֹשֶׁן כֵּיצַד צָרִיךְ לִפְעֹל.
מְעִיל
הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לָבַשׁ כֻּתֹּנֶת וּמֵעָלֶיהָ מְעִיל אָרוּג מִחוּטֵי צֶמֶר בְּצֶבַע תְּכֵלֶת.
שִׁבְעִים וּשְׁנַיִם פַּעֲמוֹנִים הָיוּ קְשׁוּרִים לִמְעִיל זֶה,
וְכָל תְּנוּעָה שֶׁל הַכֹּהֵן הֵנִיעָה אֶת הַפַּעֲמוֹנִים וְנִשְׁמַע קוֹל צִלְצוּלָם.
צִיץ
הַצִּיץ – טָס שֶׁל זָהָב עָלָיו בּוֹלְטוֹת הַמִּלִּים "קֹדֶשׁ לְהַשֵּׁם" (הַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ!) –
הָיָה מֻנָּח עַל מֵצַח הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.
לְטָס זֶה חֻבְּרוּ שְׁנֵי חוּטֵי תְּכֵלֶת שֶׁהִקִּיפוּ אֶת רֹאשׁוֹ וְנִקְשְׁרוּ מֵעַל עָרְפּוֹ.
עוֹד חוּט תְּכֵלֶת הָיָה מֻשְׁחָל בְּאֶמְצַע חֶלְקוֹ הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַצִּיץ,
הַחוּט נִמְשַׁךְ מֵעַל רֹאשׁוֹ וּמֵעַל מִצְנַפְתּוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן לַאֲחוֹרָיו,
וְנִקְשַׁר לַאֲחוֹרָיו עִם שְׁנֵי פְּתִילֵי הָרֹחַב.
כֻּתֹּנֶת
הַכֻּתֹּנֶת הָיְתָה אֲרוּגָה מִפִּשְׁתָּן מִשְׁבְּצוֹת מִשְׁבְּצוֹת וּסְגוּרָה מִכָּל עֵבֶר.
פֶּתַח אֶחָד הָיָה לָהּ בְּבֵית הַצַּוָּאר וּמִשָּׁם לְבָשָׁהּ הַכֹּהֵן.
הַכֻּתֹּנֶת לְבוּשׁ פְּנִימִי עַל גּוּף הַכֹּהֵן מַמָּשׁ.
אֶת הַכֻּתֹּנֶת חָגַר הַכֹּהֵן בָּאַבְנֵט, וְעָלֶיהָ לָבַשׁ אֶת הַמְּעִיל וְאֶת הָאֵפוֹד.
מִצְנֶפֶת וּמִגְבַּעַת
הַמִּצְנֶפֶת הָיְתָה פַּס אָרֹךְ עָשׂוּי מִפִּשְׁתָּן בִּלְבַד,
בְּאֹרֶךְ שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה (כִּשְׁמוֹנָה מֶטְרִים),
אוֹתוֹ סוֹבֵב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל סְבִיב רֹאשׁוֹ עַד שֶׁהִתְקַבְּלָה מִצְנֶפֶת.
(לְכֹהֵן הֶדְיוֹט הָיָה כּוֹבַע דּוֹמֶה, שֶׁהִקִּיף אֶת רֹאשׁוֹ בְּצוּרַת מִגְבַּעַת).
אַבְנֵט
הָאַבְנֵט הָיָה אָרוּג מִפִּשְׁתָּן, תְּכֵלֶת, אַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי.
גַּם הָאַבְנֵט כְּמִצְנֶפֶת הָיָה פַּס אֲרֹךְ אוּלָם דַּק יוֹתֵר וְאָרֹךְ יוֹתֵר.
אֶת הָאַבְנֵט בְּאֹרֶךְ שְׁלוֹשִׁים וּשְׁתַּיִם אַמָּה (כְּשִׁשָּׁה עָשָׂר מֶטְרִים)
חָגַר הַכֹּהֵן סָבִיב לְגוּפוֹ כְּשֶׁהוּא מְסוֹבֵב אוֹתוֹ כַּמָּה פְּעָמִים עַד שֶׁמַּגִּיעַ לְקָצֵהוּ.
מִכְנָסַיִם
מִכְנָסַיִם אֲרוּגִים מִחוּטֵי פִּשְׁתָּן לָבַשׁ הַכֹּהֵן מֵעַל טַבּוּרוֹ, קָרוֹב לַלֵּב, עַד לְבִרְכָּיו.
קִדּוּשׁ הַכֹּהֲנִים
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּחַר בְּאַהֲרֹן וּבָנָיו לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ,
בִּתְחִלָּה בַּמִּשְׁכָּן וְאַחַר כָּךְ בַּמִּקְדָּשׁ שֶׁבְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
לְצֹרֶךְ זֶה הָיָה צֹרֶךְ לְקַדְּשָׁם שִׁבְעָה יָמִים קֹדֶם הֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן.
לָכֵן הֵם הִקְרִיבוּ קָרְבָּנוֹת וּמְנָחוֹת, לָבְשׁוּ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה,
וְעַל רֹאשָׁם יָצְקוּ אֶת הַשֶּׁמֶן הַמְּיֻחָד, שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה.
קִדּוּשׁ הַמִּזְבֵּחַ וְהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה
גַּם אֶת הַמִּזְבֵּחַ הַמְּיֹעָד לְהַקְרָבַת הַקָּרְבָּנוֹת הָיָה צָרִיךְ לְקַדֵּשׁ,
עַל יְדֵי הַקְרָבַת קָרְבָּנוֹת מְיֻחָדִים וְעַל יְדֵי מְשִׁיחָתוֹ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה שִׁבְעָה יָמִים.
כָּךְ קִדְּשׁוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ כַּהֲכָנָה לַקָּרְבָּנוֹת שֶׁיַּקְרִיבוּ עָלָיו בֶּעָתִיד.
עַל יְדֵי זֶה תִּשְׁרֶה הַשְּׁכִינָה בַּמִּשְׁכָּן, וּבְעַם יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ.
מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת
בַּחֲצַר הַמִּשְׁכָּן עָמַד מִזְבַּח הָעוֹלָה עָלָיו הִקְרִיבוּ קָרְבָּנוֹת,
עִם זֹאת בְּתוֹךְ הַהֵיכָל הָיָה מִזְבֵּחַ קָטָן יוֹתֵר מְצֻפֶּה זָהָב עָשׂוּי מֵעֲצֵי שִׁטִּים,
שִׁטְחוֹ רָבוּעַ – אַמָּה עַל אַמָּה (כַּחֲצִי מֶטֶר עַל חֲצִי מֶטֶר) וְגָבְהוֹ שְׁתֵּי אַמּוֹת (כְּמֶטֶר אֶחָד).
עַל הַמִּזְבֵּחַ הָיָה זֵר וְטַבָּעוֹת לְהַכְנִיס בָּהֶם אֶת הַבַּדִּים,
כְּדֵי לָשֵׂאת אוֹתוֹ בְּעֵת מַסְּעוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
מִזְבֵּחַ זֶה נוֹעַד לְהַקְטָרַת קְטֹרֶת הַסַּמִּים הָעֲשׂוּיָה מֵעֲשָׂבִים שְׁחוּקִים,
בְּסָמוּךְ לְהַדְלָקַת הַמְּנוֹרָה פַּעֲמַיִם בַּיּוֹם, בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב.
וְעוֹד, שֶׁאַחַת בְּשָׁנָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים עָשָׂה אַהֲרֹן מַעֲשֵׂה כַּפָּרָה עַל מִזְבֵּחַ זֶה.
פרסום תגובה חדשה