תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת בראשית לילדים – חידון
הקראת כתבהשְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. הַתּוֹרָה כְּסֵפֶר מִצְווֹת הָיְתָה צְרִיכָה לִפְתֹּחַ בְּ"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים", אָז לָמָּה הִיא פּוֹתַחַת בְּסִפּוּר הַבְּרִיאָה?
2. מָה פֵּרוּשׁ "בְּרֵאשִׁית בָּרָא" עַל פִּי הַדְּרָשׁ?
3. מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם הָאוֹר שֶׁנִּבְרָא בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן?
4. מִלְּכַתְּחִלָּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ נִקְרְאוּ "שְׁנֵי הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים", אָז לָמָּה חָל שִׁנּוּי וְהַשֶּׁמֶשׁ נִקְרְאָה "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל" וְאִלּוּ הַיָּרֵחַ "הַמָּאוֹר הַקָּטֹן"?
5. הֲרֵי רַק הַבּוֹרֵא יָכוֹל לִבְרֹא, אָז לָמָּה הוּא מִשְׁתַּמֵּשׁ בִּלְשׁוֹן רַבִּים: "נַעֲשֶׂה אָדָם"?
6. לָמָּה הוֹסִיפָה הַתּוֹרָה ה' בַּ"יּוֹם הַשִּׁשִּׁי", שֶׁלֹּא כְּבִשְׁאַר יָמִים שֶׁאֵין בָּהֶם תּוֹסֶפֶת ה'.
7. מַדּוּעַ שׁוֹאֵל הַשֵּׁם אֶת הָאָדָם: "אַיֶּכָּה?", וְכִי אֵין הוּא יוֹדֵעַ הֵיכָן הוּא?
8. מִנַּיִן שֶׁאֵין מְהַפְּכִין בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מֵסִית?
9. "קַל וָחֹמֶר שֶׁל שְׁטוּת" בַּפָּרָשָׁה.
10. מִיהוּ הַצַּדִּיק שֶׁלָּקַח אוֹתוֹ הַשֵּׁם קֹדֶם זְמַנּוֹ לִפְנֵי שֶׁיֶּחְטָא.
תְּשׁוּבוֹת הַחִידוֹן
1. מִשּׁוּם כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִים, שֶׁאִם יֹאמְרוּ אֻמּוֹת הָעוֹלָם לִסְטִים אַתֶּם שֶׁכְּבַשְׁתֶּם אַרְצוֹת שִׁבְעָה, הֵם עוֹנִים לָהֶם: כָּל הָאָרֶץ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִיא, הוּא בְּרָאָהּ וּנְתָנָהּ לַאֲשֶׁר יָשָׁר בְּעֵינָיו. בִּרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם וּבִרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וּנְתָנָהּ לָנוּ.
2. פֵּרוּשׁוֹ, הָעוֹלָם נִבְרָא בִּשְׁבִיל ב' רֵאשִׁית: בִּשְׁבִיל הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת "רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ", וּבִשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּקְרְאוּ "רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה".
3. רָאָהוּ שֶׁאֵינוֹ כְּדַאי לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ רְשָׁעִים וְהִבְדִּילוֹ לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבֹא, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל".
4. כִּי הַיָּרֵחַ נִתְמַעֲטָה לְאַחַר שֶׁקִּטְרְגָה וְאָמְרָה: "אִי אֶפְשָׁר לִשְׁנֵי מְלָכִים שֶׁיִּשְׁתַּמְּשׁוּ בְּכֶתֶר אֶחָד".
5. מִכָּאן לוֹמְדִים עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנִּמְלַךְ בַּמַּלְאָכִים אִם לִבְרֹא אָדָם, מִשּׁוּם שֶׁאָדָם דּוֹמֶה לַמַּלְאָכִים וּכְדֵי שֶׁלֹּא יִתְקַנְּאוּ בָּאָדָם נִמְלַךְ בַּמַּלְאָכִים. וְזֶהוּ לִמּוּד דֶּרֶךְ אֶרֶץ לְכֻלָּנוּ שֶׁיִּהְיֶה הַגָּדוֹל נִמְלַךְ בַּקָּטָן וְנוֹטֵל רְשׁוּת מִמֶּנּוּ.
6. א. כִּי הַשֵּׁם הִתְנָה עִם הַנִּבְרָאִים עַל מְנַת שֶׁיְּקַבְּלוּ חֲמִשָּׁה חֻמְּשֵׁי תּוֹרָה.
ב. כִּי כֻּלָּם תְּלוּיִים וְעוֹמְדִים עַד הַשִּׁשִּׁי בְּסִיוָן – הַיּוֹם הַמּוּכָן לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה.
7. אֶלָּא שֶׁרָצָה לְהִכָּנֵס עִמּוֹ בִּדְבָרִים, שֶׁלֹּא יִהְיֶה נִבְהָל אִם יַעֲנִישׁ אוֹתוֹ פִּתְאוֹם.
8. כַּאֲשֶׁר הַשֵּׁם פּוֹנֶה לַנָּחָשׁ אֵין הוּא שׁוֹאֵל אוֹתוֹ שְׁאֵלוֹת כְּמוֹ שֶׁשָּׁאַל אֶת אָדָם וְחַוָּה. אֵין הוּא שׁוֹאֵל אוֹתוֹ: "לָמָּה עָשִׂיתָ זֹאת?" אֶלָּא אוֹמֵר לוֹ: "כִּי עָשִׂיתָ זֹאת". שֶׁאִלּוּ הָיָה פּוֹתֵחַ בִּשְׁאֵלָה: "לָמָּה עָשִׂיתָ זֹאת?", הָיָה יָכוֹל לַעֲנוֹת לוֹ: "דִּבְרֵי הָרַב וְדִבְרֵי הַתַּלְמִיד דִּבְרֵי מִי שׁוֹמְעִין"?
9. לֶמֶךְ אָמַר מִכֵּיוָן שֶׁקַּיִן הָרַג בְּמֵזִיד נֶעֱנַשׁ לְאַחַר שִׁבְעָה דּוֹרוֹת, וְאִלּוּ הוּא שֶׁהָרַג בְּשׁוֹגֵג, בְּוַדַּאי יִדְחוּ לוֹ אֶת הָעֹנֶשׁ לְהַרְבֵּה שְׁבִיעִיּוֹת שֶׁל דּוֹרוֹת – כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם-קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה. וַהֲרֵי זֶה קַל וָחֹמֶר שֶׁל שְׁטוּת, כִּי לְפִי זֶה אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוֹבֶה חוֹבוֹ וּמְקַיֵּם דְּבָרוֹ.
10. חֲנוֹךְ הִתְהַלֵּךְ אֶת הָאֱלֹקִים, אוּלָם קַל הָיָה בְּדַעְתּוֹ לָשׁוּב וּלְהַרְשִׁיעַ, לָכֵן לָּקְחוּ הַשֵּׁם קֹדֶם זְמַנּוֹ לִפְנֵי שֶׁיֶּחְטָא.
פרסום תגובה חדשה