תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת משפטים לילדים – חידון
הקראת כתבה
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. לָמָּה פּוֹתַחַת הַפָּרָשָׁה בְּוַ"ו הַחִבּוּר "וְאֵלֶּה", מָה הַוָּ"ו רוֹצָה לְהוֹסִיף כָּאן?
2. מַדּוּעַ רוֹצְעִים אֶת אָזְנוֹ שֶׁל עֶבֶד עִבְרִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לָצֵאת לַחָפְשִׁי לְאַחַר שֵׁשׁ שְׁנוֹת עַבְדוּת?
3. "וְכִי יִגַּח שׁוֹר"… – מַדּוּעַ הַתּוֹרָה מְדַבֶּרֶת דַּוְקָא עַל שׁוֹר, וּמָה אִם בְּהֵמָה אַחֶרֶת מַזִּיקָה?
4. מִנַּיִן לוֹמְדִים: "מוּם שֶׁבְּךָ אַל תֹּאמַר לַחֲבֵרְךָ"?
5. מִנַּיִן שֶׁ"עֲנִיֵּי עִירְךָ קוֹדְמִין"?
6. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן לָנוּ דֻּגְמָה אֵיךְ לְהִתְנַהֵג בְּדִינֵי מַשְׁכּוֹנוֹת, הֲכֵיצַד?
7. מִנַּיִן שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְקַפֵּחַ שְׂכַר כָּל בִּרְיָה?
8. הַאִם מֻתָּר לָקַחַת שֹׁחַד לְמִי שֶׁדָּן דִּין אֱמֶת? מָה קוֹרֶה לְמִי שֶׁלּוֹקֵחַ שֹׁחַד?
9. מִי חַיָּב לַעֲלוֹת לָרֶגֶל שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בְּשָׁנָה?
10. אֵיפֹה הָיָה יְהוֹשֻׁעַ כְּשֶׁעָלָה מֹשֶׁה לְהַר סִינַי לְאַחַר מַתַּן תּוֹרָה?
הַתְּשׁוּבוֹת לַחִידוֹן
1. כָּל מָקוֹם שֶׁכָּתוּב "אֵלֶּה" פָּסַל אֶת הָרִאשׁוֹנִים, וְכָאן "וְאֵלֶּה" מוֹסִיף עַל הָרִאשׁוֹנִים. מָה הָרִאשׁוֹנִים מִסִּינַי אַף אֵלּוּ מִסִּינַי.
2. עֶבֶד שֶׁנִּמְכַּר בִּגְנֵבָתוֹ נִרְצָע בְּאָזְנוֹ, מֵאַחַר שֶׁשָּׁמַע בְּהַר סִינַי אֶת הַדִּבְּרָה: "לֹא תִּגְנֹב" וְהָלַךְ וְגָנַב רָאוּי לְאָזְנוֹ שֶׁתֵּרָצַע, וְאִם מָכַר אֶת עַצְמוֹ לְעֶבֶד אַף הוּא רָאוּי לְהֵרָצַע מֵאַחַר שֶׁשָּׁמַע עַל הַר סִינַי: "כִּי לִי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים", וְהוּא הָלַךְ וְקָנָה אָדוֹן לְעַצְמוֹ.
3. אֶחָד שׁוֹר וְאֶחָד כָּל בְּהֵמָה וְחַיָּה וָעוֹף, אֶלָּא שֶׁדִּבֵּר הַכָּתוּב בַּהוֹוֶה.
4. מֵהָאִסּוּר לְהוֹנוֹת גֵּר – "וְגֵר לֹא תּוֹנֶה"… שֶׁנִּמּוּק בְּצִדּוֹ – "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם".
5. כָּתוּב: "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי". מִכָּאן שֶׁעַמִּי וְנָכְרִי עַמִּי קוֹדֵם, עָנִי וְעָשִׁיר עָנִי קוֹדֵם, עֲנִיֵּי עִירְךָ וַעֲנִיֵּי עִיר אַחֶרֶת עֲנִיֵּי עִירְךָ קוֹדְמִים.
6. הַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת שֶׁיֵּשׁ לְהַחְזִיר מַשְׁכּוֹן לַלּוֹוֶה – בֶּגֶד לַיְלָה כָּל לַיְלָה וּבֶגֶד יוֹם כָּל יוֹם. כִּי כָּךְ אוֹמֵר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: כַּמָּה אַתָּה חַיָּב לִי, וַהֲרֵי נַפְשְׁךָ עוֹלָה אֶצְלִי כָּל לַיְלָה וְנוֹתֶנֶת דִּין וְחֶשְׁבּוֹן וּמִתְחַיֶּבֶת לְפָנַי לְשַׁפֵּר אֶת הִתְנַהֲגוּתָהּ וַאֲנִי מַחְזִירָה לְךָ. אַף אַתָּה טֹל וְהָשֵׁב טֹל וְהָשֵׁב.
7. לְגַבֵּי בְּשַׂר טְרֵפָה נֶאֱמָר: "לַכֶּלֶב תַּשְׁלִיכוּן אוֹתוֹ", זֶהוּ הַשָּׂכָר שֶׁקִּבְּלוּ הַכְּלָבִים עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר: "וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יֶחֱרַץ כֶּלֶב לְשׁוֹנוֹ".
8. אָסוּר לַחֲלוּטִין, כִּי אֲפִלּוּ חָכָם בַּתּוֹרָה שֶׁנּוֹטֵל שֹׁחַד נִטְרֶפֶת דַּעְתּוֹ וְשׁוֹכֵחַ תַּלְמוּדוֹ וּמֵאוֹר עֵינָיו כּוֹהֶה.
9. הַזְּכָרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל זְכוּרְךָ".
10. מֹשֶׁה עָלָה לְהַר סִינַי לְאַחַר מַתַּן תּוֹרָה בְּמִצְוַת הַשֵּׁם, שָׁם יָשַׁב מֹשֶׁה אַרְבָּעִים יוֹם. יְהוֹשֻׁעַ לִוָּהּ אוֹתוֹ עַד מְקוֹם הַגְבָּלַת תְּחוּמֵי הָהָר, וְשֵׁם תָּקַע אָהֳלוֹ וְהִמְתִּין לְרַבּוֹ אַרְבָּעִים יוֹם, וּכְשֶׁיָּרַד מֹשֶׁה מִן הָהָר קִבֵּל אוֹתוֹ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת קוֹל הָעָם בְּרֵעֹה", מַשְׁמָע שֶׁלֹּא הָיָה עִמָּהֶם.
פרסום תגובה חדשה